Viaplay stänger av sitt originalabbonemang 199kr/mån

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Så länge som de följer avtalsvillkoren eller om de inte har det skrivet i avtalsvillkoret ändå kan visa att det finns skäl för ändringen så får de förmodligen göra ändringen, för vad som är skäligt eller oskäligt går åt båda hållen och skyddar inte bara konsumenter.

Allmänna villkor är alltid grunden och gäller så länge du inte kunnat påverka innehållet i avtalet själv. Ett erbjudande ogiltigförklarar alltså inte avtalet.

Enligt deras avtal får de ändra avtalet närsomhelst, vilket innebär att avtalet är helt värdelöst som kund. Allt i det är för att skydda företaget. Teoretiskt kan det alltså ha stått i avtalet att abonnemanget var permanent löpande för 199kr/mån men sen ångrar de sig och ändrar avtalet. Om man inte gillar det så har man godkänt att de får ändra både avtal och abonnemang precis som de vill.

Ett problem är att de har monopol på en massa sport. Det innebär att man som kund inte har något alternativ. Vill man se en sport de har monopol på finns det inget lagligt sätt att se den om man inte vill vara kund hos Viaplay. Detta verkar vara allmänt accepterat när det gäller sportmarknaden, vet inte varför det är så. Jag får alltså inte skaffa sporten via EU eller Globalt, då de har ensamrätt för sändningar i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av westrandy:

skandal! dags för iptv

Sluta kalla pirat-streaming för IPTV.

Permalänk
Medlem

Är också en av dessa originalkunder (Sedan 2011). På något sätt så anade jag att det skulle bli så här så småningom. Å andra sidan tycker jag att det är lite svagt av Viaplay, hur många kan vi vara som är kvar, några hundra? Går det så knackigt för dem att de inte kan låta den posten tyna bort successivt som en goodwill? Sen tycker jag att deras argument är rätt lama också, Viaplay är inte samma produkt som 2013 och därför är det rimligt att höja priset. De visar serier, film och sport precis som då, och ska man vara ärlig var PL-sändningar bättre förut, man kunde välja exakt vilken match man ville se och man kunde välja engelska kommentatorer. Jag tror inte man kommer så långt med att försöka tjafsa om avtal, bättre att ställa till med jävelskap på sociala medier och peka på snålheten i det. Fast det är klart, vi är ganska få och det är väl det som de har väntat på och det är nog svårt att uppbringa någon allmän sympati för den här frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Jag letade igenom min mejl och hittade beställningar från 2011 och framåt. Tyvärr är alla villkor länkade till Viaplay sajten och förstås finns inga av de länkarna kvar. Risken att jag hittar något på papper som de skickat då är rätt liten.

https://web.archive.org/web/*/viaplay.se osv

Permalänk
Medlem

Här finns deras villkor för den som är sugen:

https://web.archive.org/web/20111111004019/https://viaplay.se...

Permalänk
Medlem

Finns ju alltid möjlighet att de gör lite eftergifter. Har de gett med sig än?

Permalänk
Medlem

Finns en tråd om detta på minhembio.com där en i samma båt kontaktat kundtjänst, blivit uppringd av teamleader på viaplay och tjatat sig till att ha kvar priset 199kr i månaden.
Att ligga på och vara "jobbig" kan löna sig.

Permalänk
Medlem

Inte 100% on topic kanske men en undran - finns det ens några lagliga alternativ till Viaplay i landet?
Har aldrig gillat produkten som har internationellt höga prissättning men studio och produktion är på mycket låg nivå.

Permalänk
Medlem

Spontant känns det hela som rätt fyrkantigt hanterat av Nent. En föredetta presschef till dåvarande statsminister (numera vederbörandes pipp- och kärleksminister) torde ju kunna kläcka ur sig något bättre än det där. För att inte tala om att man rimligtvis hade kunnat städa bort den oundvikliga fadäsen genom att erbjuda en harmoniseringsperiod (”på grund av löjligt ökade kostnader för sportlicenser (bla bla bla) måste vi tyvärr höja priset för våra mest lojala kunder, men vi justerar dem över 12-24 månader”).

Påminner mig dock om mitt gamla guldavtal med Telenor. Fastpris på allt (inkl obegränsad data, även utomlands hehehe) tecknat i en icke-datadriven värld. Avtalsvillkor, samt pris, fortsatte att gälla även i den datadrivna världen. Efter löjligt mycket mobilroaming ringde en härlig norsk tjej och berättade att nu fick det minsann vara nog. Jag tog det som en man, men njöt av det faktum att jag kunde njuta så länge som jag ändå kunde. Sannolikt var jag en förlustaffär givet att jag stundom rörde mig i udda länder.

Självfallet var jag väl medveten om att det stod Telenor fritt att göra innehållsmässiga justeringar i vår löpande avtalsförbindelse - bara de meddelade mig därom. Vilket denna härliga, men benhårda, norska flicka gjorde.

Permalänk
Hedersmedlem

Även om det vore så att Viaplay hade avtalat att de skulle ha samma pris "i all evighet", borde inte det avtalsvillkoret vara ogiltigt p.g.a. oskäligt?