Permalänk
Medlem

Intel NUC 11 Enthusisast etc

Hej!
Jag har fram tills nu valt att köpa datorer för 5-7k med 2-3 års intervall för jag inte haft supersug på topp/hög performance och det har verkat onödigt dyrt. Nu känner jag lite mer för att splasha runt och är väldigt sugen på intel nu 11 enthusiast pga att den fått bra betyg plus är väldigt bärbar. Ärligt talat föredrar jag att sitta med 2-3 stora skärmar med ett riktigt tangentbord etc men eftersom jag reser mellan länder väldigt ofta är det skönt att kunna ha med sig sin dator i en ryggsäck även om jag sällan sitter och jobba med laptop-skärmen utan jag gör 95% av min tid på datorn på ett riktigt skrivbord.

Jag är som sagtsugen på intel nuc 11 ifrån simplenuc där det ingår 128 gb NVM PCI m2.SSD och man kan uppgradera till 512 gb för €80. När det gäller ram så ingår 8 gb men känns som 32 gb vore najs eftersom jag multitaskar otroligt mycket (har oftast 40+ tabs + 10-15 programvaror på öppna på samma gång) men där kostar en uppgradering från 8 gb till 32 €140.

Kollar man på amazon kan man få en 512 gb pcie M2 SSD för €55-80 vilket ju är samma/liknande (fast då får man ju 128 gb extra!)

Kollar man in 32 gb så får man hyperx impact 2400 mhz ddr4 för €178 men de kanske ej funkar.

Min fråga är, vad tycker ni om denna setup för något super-bärbart? Är det mer värt att köpa en feting-bärbar eller kanske en något större barebone?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om du vill ha datorn inom kort så bör du veta att alla NUC 11 varit backordered i ett par månader. Härom veckan kom det äntligen loss en del av den låga Pro i3 till distributörerna, men för övriga modeller finns ingen skymt av några volymleveranser än. Fråga SimplyNUC ifall de har någon aning om när du kan förväntas få en Enthusiast från dem (och jämför med andra leverantörer, exv Dustin förutspår 210702 just nu, jag tror dock inte deras datum är något värt egentligen).
Man ser ofta leveranstider på dagar-veckor men de bara flyttas fram hela tiden. Jag har en betald beställning på en Pro som jag väntar på sedan över två månader nu.

Om du blir gladast av en Enthusiast eller en bärbar kan jag inte hjälpa dig så mycket med. Om du inte behöver 3D-kraften hos Enthusiast och ska leva på resande fot och inte ändå har en annan bärbar med dig så skulle jag ta en bra liten bärbar alla dagar (som jag själv gör), men det är ju många om inblandade där.
2400 minne skulle jag bara stoppa i om jag redan hade det liggande, så mycket dyrare är inte 3200. Kolla Intels kompatibilitetslistor också om du vill vara säker, de nya NUCarna har varit kinkiga med en del minnesmoduler folk har provat.

skrivfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av bitbit:

Om du vill ha datorn inom kort så bör du veta att alla NUC 11 varit backordered i ett par månader. Härom veckan kom det äntligen loss en del av den låga Pro i3 till distributörerna, men för övriga modeller finns ingen skymt av några volymleveranser än. Fråga SimplyNUC ifall de har någon aning om när du kan förväntas få en Enthusiast från dem (och jämför med andra leverantörer, exv Dustin förutspår 210702 just nu, jag tror dock inte deras datum är något värt egentligen).
Man ser ofta leveranstider på dagar-veckor men de bara flyttas fram hela tiden. Jag har en betald beställning på en Pro som jag väntar på sedan över två månader nu.

Om du blir gladast av en Enthusiast eller en bärbar kan jag inte hjälpa dig så mycket med. Om du inte behöver 3D-kraften hos Enthusiast och ska leva på resande fot och inte ändå har en annan bärbar med dig så skulle jag ta en bra liten bärbar alla dagar (som jag själv gör), men det är ju många om inblandade där.
2400 minne skulle jag bara stoppa i om jag redan hade det liggande, så mycket dyrare är inte 3200. Kolla Intels kompatibilitetslistor också om du vill vara säker, de nya NUCarna har varit kinkiga med en del minnesmoduler folk har provat.

Jag frågade simpleNUC och de sa några veckor men det kanske bara är ljug. Jag åker inte riktigt varje dag fram o tillbaka utan jag åker mer 1 vecka dit, sen 1 vecka på en annan plats fast jag besöker samma platser hela tiden. Så jag kan köpa 5 st större skärmar som stnanar på plats och bara ta med själva NUCen mellan platserna. Jag behöver aldrig sitta på nån temporär plats och jobba.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Enthusiast NUC:en låter inte fel för dig som du har det. Låt oss hoppas att leveranserna äntligen kommer loss snart!