Nästan 90 procent av IOS-användare väljer bort datainsamling

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Nja, det kan ju också vara reklam som är syftad att få dig att köpa just deras produkt istället för en konkurrent. Det finns fortfarande reklam för basvaror, där gemene man i stort sett måste ha någon version av produkten (tandkräm, ris, mjölk...).
Så all reklam är inte bara till för att få dig att köpa saker du inte behöver. Det handlar ju om vilken produkt man vill sälja, och vilken ställning den har i konsumtionssamhället.

Eller upplysa om att en produkt finns.
Nedanför inte riktat till dig då jag håller med det du skrev.
Men jag tycker folk har väldigt svartvita åsikter kring vad reklam, där detta ofta är väldigt förenklat.
Reklam på något sätt behöver inte vara dåligt, det hela handlar om hur det utformas.

Jag själv vill bli upplyst om att vissa nya saker har kommit, denna upplysning kan vara reklam. Om reklamen är bra eller inte för mig beror helt på hur den utformas. Jag själv gillar bättre riktad reklam än oriktad med produkter som jag överhuvudtaget inte ska köpa. För att ta ett exempel, jag håller på med något superviktigt och kan inte gå ifrån. Telefonen ringer och jag misstänker det har något med det jag sysslar med nu, kanske är det kund och något har slutat och fungera.
Och vem är det som ringer, jo någon j-vla idiot som säger, gratis dina slutsiffror i ditt telefonnummer har blivit utvald och du därför har chans att köpa nitlotter av oss...

Jag tycker att mer krav på att kunna välja bort skitreklam borde finnas, facebook har lite sådant men det fungerar ej. Jag tänker all reklam jag får på Greta Thunberg satsar stor på bitcoins och liknande, jag blockar bort skiten, men det dyker snabbt upp igen.

*edit*
Vad som är skitreklam är en smaksak. Men lagkrav på vissa filter borde finnas. telefonsamtal om att jag vill köpa nitlottor, sockar eller liknande borde gå som ofredande. Reklam om en kändis satsar hårt på bitcoins etc och vill en få köpa det, så borde all sådan reklam gå att plocka bort om man vill det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Det hade varit ett fantastiskt intressant experiment om Facebook började ta betalt för medlemsskap om deras möjlighet att samla in data försämrades rejält. Undrar hur många som hade valt att betala?

Förvånad om mer än 5-10% skulle behålla sitt konto
vet faktiskt inte om det är någonting på nätet jag skulle vara villig av att betala för. Ända jag köpt var när man som student kunde prenumerera på SvD för 49kr för 6 månader tyckte jag det var värt. vilket är det ända jag betalt för på nätet det senaste åren.

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem
Skrivet av ckghagen:

Förvånad om mer än 5-10% skulle behålla sitt konto
vet faktiskt inte om det är någonting på nätet jag skulle vara villig av att betala för. Ända jag köpt var när man som student kunde prenumerera på SvD för 49kr för 6 månader tyckte jag det var värt. vilket är det ända jag betalt för på nätet det senaste åren.

Inte ens Netflix/Spotify och liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Det hade varit ett fantastiskt intressant experiment om Facebook började ta betalt för medlemsskap om deras möjlighet att samla in data försämrades rejält. Undrar hur många som hade valt att betala?

I princip ingen, Facebook skulle dö.

Värdet på ett nätverk är lika med antalet deltagare i kvadrat, och många skulle lämna om de började ta betalt. Jag är redan mycket skeptisk, och är i princip där för att kunna följa ett par slutna grupper (bostadsrättsföreningen och ett par till). Kostar det pengar kommer de inte att vilja ha kvar de grupperna där, eftersom ett viktig argument är just att vem som helst kan använda dem, och då ökar det bara floden av folk som skall lämna. Sociala nätverk är i princip helt beroende av reklamfinansiering för att överleva.

Däremot är de inte beroende av att spåra så mycket som de gör, eller alls. Det är en konkurrensfördel för dem (mot reklam på andra sätt, TV och tidningar osv), men alls inte nödvändigt. Med tanke på Facebooks intäkter skulle de klara sig bra om de vore tvungna att sänka priserna lite.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Inte ens Netflix/Spotify och liknande?

Spotify blev aldrig av. En sådan där lite udda som lyssnar på hela album i FLAC och alltid hemma på riktiga högtalare. Då det ändå inte gjorts någon musik värd att införskaffa de senaste 15-25 åren så fungerar det alldeles utmärkt med det jag redan har.

Netflix har det inte häller blivit av att skaffa

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av EntropyQ3:

Låt oss vara riktigt, RIKTIGT tydliga här.
Du hävdar att om inte informationstrålarna får sälja din personliga historik, location data och så vidare till annonsföretag, så förstärks effekten av fake news?
!
!!
Som ett exempel på data som annonsörer köper gjorde Signal, en krypterad messaging app, en reklamkampanj på instagram där de använde instagram data för en riktad annons (precis som alla andra riktade annonser) till besökarna.
Exempel:
https://images.macrumors.com/t/tbPh8Thbh2xifmwULqeHdQo65Vo=/800x0/filters:quality(90)/article-new/2021/05/signal-instagram-ads2.jpg?lossy
De kickades ut av Facebook/instagram på grund av detta. Av någon anledning tror Facebook inte att det skulle gynna dem att människor faktiskt ser vad de säljer om var och en av oss.

Förresten, gör ett experiment - låt instagram ha tillgång till din mikrofon. Sedan sitter du en god stund och pratar med en kompis/partner/.. om Mercedes, Golfklubbor, eller något annat du normalt aldrig skulle prata om. Dra igång din surfmaskin ett tag senare och kolla dina annonser.

Du är inte bara övervakad och location trackad. Du är avlyssnad också.
Det finns inget hållbart försvar. Inget.

Låter häftigt, men inte särskilt sannolikt. Din telefon är inte kraftfull nog att transkribera tal lokalt och om allt du sade strömmades som ljud till instagram skulle det märkas väldigt väl på dataförbrukning och batteritid.

Här är en intressant artikel jag hittade som beskriver vad som krävs för att känna igen en enda, förutbestämd fras..
https://machinelearning.apple.com/research/hey-siri

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Nja, det kan ju också vara reklam som är syftad att få dig att köpa just deras produkt istället för en konkurrent. Det finns fortfarande reklam för basvaror, där gemene man i stort sett måste ha någon version av produkten (tandkräm, ris, mjölk...).
Så all reklam är inte bara till för att få dig att köpa saker du inte behöver. Det handlar ju om vilken produkt man vill sälja, och vilken ställning den har i konsumtionssamhället.

Syftet är fortfarande att få dig att köpa en vara du troligen inte hade köpt annars. Oavsett om du inte hade köpt något alls eller en konkurrerande vara. Poängen är att folk anser reklam vara harmlöst i bästa fall och irriterande i värsta fall, men det är värre än så. Reklam existerar för att den påverkar hur du tänker. Det man säljer när man väljer reklam istället för att betala (för uppenbarligen säljer du något, annars hade du inte fått en prisreduktion) är ens uppfattning om omvärlden. Det finns mängder med psykologiska trick som används inom reklam, från det enkla att göra ett märke bekant och därför inte lika "skrämmande" till mer aggressiva varianter som att ge sken av bristfällig tillgång osv. Det är väldigt få tillfällen där reklam är positivt för konsumenten. Varje gång du tittar på reklam blir du manipulerad. Om man tror att man inte blir det, att man är immun, så påverkas man troligen än mer.

Så att ge företag tillgång till information om dig så de kan göra mer effektiv reklam är som att skylta att du inte låser ytterdörren så tjuvar kan råna dig lättare.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Om ni har en hönor som lägger ägg, säljer ni äggen eller hönorna?

Google säljer inte er data så att ni kan bli identiferad, de sammanställer vad de samlar in och säljer antingen ordentligt avidentifierad data baserat på grupper eller riktade annonser i deras egna reklamnätverk. De säljer inte hönorna, utan äggen. Säljer man hönor så kan de som köper dem sälja ägg...

De som inte har kunskapen att göra det google gör kommer att sälja datan direkt, vilka då gäller mängder med appar man installerar och som man sedan låter läsa saker som de inte behöver ha tillgång till. Typ ficklampsappar som läser era kontaktlistor...

apple har också ett eget reklamnätverk, som kommer att bli viktigare för dem när deras tjänstedel blir viktigare för att få in pengar när deras användare inte köper nya telefoner lika ofta. Att tro att de inte samlar in information till sitt egna reklamnätverk... Handlar ju om att de skall de enda som har tillgång till informationen.

Ville de visa att de bryr sig om sina kunder så är det ju dem fritt att lägga ner sitt reklamnätverk och stoppa IAP i spel sålda i deras appstore... Men det skulle ju kosta dem pengar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zartax:

Jag tror inte du inser vad reklam är. Poängen med reklam är att övertala folk att köpa saker de annars inte skulle köpt. Saker de inte behöver, vill ha eller som inte förbättrar deras liv på något sätt. Det handlar om manipulation. Och det fungerar, annars skulle reklam inte existera längre. Effektiv reklam, som riktad reklam, är alltså reklam som bättre lyckas övertala människor att spendera pengar på saker de inte vill ha i grunden. Genom att sälja din information och tillåta riktad reklam tillåter du företag att manipulera dig effektivare. Låter det fortfarande som ett rimligt utbyte?

Definitivt jag vill vara med att föra världen framåt och för det behöver företagen pengar att lägga på utveckling. Produkten jag ev köper idag skulle juh kunna vara grunden till ett botemedel på cancer om 20år tex, sen kan det juh absolut vara starten på nått dåligt. Jag är en positivt tänkande person så jag tror mer på först nämnda exemplet.

Visa signatur

Har en lättare form av dyslexi därav stavning m.m

Permalänk
Medlem

Men enligt Zuckerberg så kommer ju mängder med småbolag gå i kånken nu när de inte kan rikta sin reklam via facebooks tracking? /s för den som behöver.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

apple har också ett eget reklamnätverk

Det lades ner 2016. Apple säljer endast reklam i sin egen App Store. Spårningen för den reklamen kan stängas av i Inställningar (Integritet och sedan det nedersta alternativet), och det har man kunnat göra sen iOS 10.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av QnoX:

Definitivt jag vill vara med att föra världen framåt och för det behöver företagen pengar att lägga på utveckling. Produkten jag ev köper idag skulle juh kunna vara grunden till ett botemedel på cancer om 20år tex, sen kan det juh absolut vara starten på nått dåligt. Jag är en positivt tänkande person så jag tror mer på först nämnda exemplet.

Isf. är det väl bättre att skänka pengarna till cancerforskning? Jag skulle också anse mig vara en positiv person men det är skillnad på det och att vara naiv. Det handlar inte om att produkten är starten på något dåligt, det handlar om att överdriven konsumption i sig själv är skadligt. De två största problemen idag är mängden människor och mängden varje människa konsumerar. Jag är inget undantag. Jag blir också påverkad av reklam. Vilket är varför jag undviker det till största möjliga mån.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zartax:

Isf. är det väl bättre att skänka pengarna till cancerforskning? Jag skulle också anse mig vara en positiv person men det är skillnad på det och att vara naiv. Det handlar inte om att produkten är starten på något dåligt, det handlar om att överdriven konsumption i sig själv är skadligt. De två största problemen idag är mängden människor och mängden varje människa konsumerar. Jag är inget undantag. Jag blir också påverkad av reklam. Vilket är varför jag undviker det till största möjliga mån.

Absolut jag är helt med på tanken men för att världen ska gå fram anser jag att man måste konsumera med. Men det får juh inte gå till överkonsumtion det är en fin balansgång jag är nog mer inne på att företag kan sälja mina vanor och få in pengar utan att jag behöver göra nått större blir väl lite i tänket att många bäckar små.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av QnoX:

Jag tycker denna frågan är då himla intressant.
Personligen har jag inga problem med att "ge ut" mitt digitala liv. Jag undrar vad som får folk att ta på sig folie-hatten? Är ditt digitala liv då privat för dig? Eller vad gör att skon klämmer?

Som jag ser på frågan om företag kan ge mig billigare/gratis produkter som jag gillar för dom samlar in lite info om hur jag använder vissa saker är det för mig helt okej blir juh lite att jag själv säljer min info för ett rabatterat pris på produkter? Jag anser att det är ett rimligt byte. Nu vet jag inte hur sånt här funkar men säg Netflix dom samlar in vad jag kollar på och blir betalda av företag för att ge mig alternativ baserat på vad dom tror jag gillar via insamlingen. Om dom inte fick in dom pengarna från det hållet och jag ska behöva lägga 50-200kr mer i månaden hade jag blivit mer sur över.

Sen brukar la insamlingarna bli mer generella diagram som säljs. Tex ett företag vill veta sin målgrupp köper info om användare. Får svar din app används till 90% av denna grupp.

Data är rena råvaran, varför inte värdera sina livsmönster? Hur roligt hade de varit om du hade en drönare efter dig dag in dag ut för att köra ”riktad reklam” mot dig? Men visst, lås upp dörren hemma, ta bort persiennerna, för du är ju inte en foliehatt.

Permalänk
Inaktiv

Jag sitter här med min kopp kaffe o läser era diskussioner. Det är väldigt intressant att se de olika sidorna på åsikter
Det är en frihet som inte finns på exempelvis facebook.. för där har de speciella algoritmer som riktar flödet baserat på vad man gillar och har för åsikter, så man blir matad med just det som "jag" gillar o det "jag" tycker.. Det är här demokratin faktiskt är i fara precis som det uppmärksammade analytica eller vad attan det hette som var med o påverka valet i USA.
Riktad reklam/flöden kan vara bra ibland, men det är lika förödande oxå.

Det ni pratar om där ni pratat o telefonen snappat upp nyckelord.. det har jag läst artiklar om gällande siri, cortana, alexa osv där de ligger aktiva i bakgrunden.. primära är för att maskininlärningen ska utvecklas, men den nyttjas även till att snappa upp när ni pratar om glass, bilar osv. Det var bland annat på IDG.se o några fler ställen jag läste om det för något år sedan.
Detta kan märkas i form av att du har varierande standbytider.. ena stunden behöver du ladda den en eller två gånger/dag(beroende på batteriets kapacitet) andra stunden kan det gå en dag eller två mellan laddningen.
Detta märks tydligast om man börjar använda telefon identiskt varje dag.. surfar max 2tim osv så man får ett förbrukningsmönster.

När det gäller facebook har jag aldrig haft ett konto där just för vad som står i det finstilta... samma sak med google konto, microsoft konto och apple konto.
Så det är ganska skönt att inte vara utsatt för riktar reklam eller att jag får google sökresultat baserat på vad de vet om mig .
Förr innan allt detta så var det såå smidigt.. När man sökte på google o hitta en intressant länk på sidan två i sökningen och fjärde länken uppifrån, så kunde man säga till sin kompis att sök på dessa orden, gå till sidan två och klicka på länk fyra.. Alla fick samma sökresultat. Det får man inte idag.
Jag kasta min smartphone 1½år efter att de kommit ut på marknaden när det började med denna hysterin över datainsamling. Under den tiden jag hade den reggade jag aldrig ett konto för appstore.

Det är väldigt nice att sitta o luta sig tillbaka o se hur andra svär över att de blir kartlagda, när de själva är orsaken till att de blir kartlagda. Om man inte accepterar villkoren till appen/tjänsten.. tryck/tappa inte på acceptera i så fall, svårare än så är det inte... Om man trycker godkänn villkoren, så får man ju oxå gilla läget och har frånsagt sig möjligheten att klaga.
Det är mikroskopiskt få gånger, där det faktiskt inte framgår att de samlar/spionerar data om en... De gångerna har man rätt att klaga om man blivit förd bakom ljuset, för då är det brott mot lagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Data är rena råvaran, varför inte värdera sina livsmönster? Hur roligt hade de varit om du hade en drönare efter dig dag in dag ut för att köra ”riktad reklam” mot dig? Men visst, lås upp dörren hemma, ta bort persiennerna, för du är ju inte en foliehatt.

Jag påverkas säkert mer än jag själv tror men brukar inte ägna mkt tid åt reklam jag är mkt mkt mer emot media som försöker rikta saker värre än reklam gör enligt mig då. Min tanke är juh mer att kan ett företag sälja/köpa mina vanor och ta nytta av dom på nått sätt sen visar det sig om 1år tills jordens undergång att det företaget revolutionerar teknik,medicin eller klimat tex. Då tycker jag måna dator vanor var ett extremt billigt pris jag plågades av lite reklam, men det uppfanns en sak som gör livet bättre för hela jorden eller om så <1% så är jag villig att ta den smällen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av QnoX:

Pengarna som du lägger på att köpa saker som du inte behöver går inte åt till cancerforskning utan till att skapa cancer genom alla de miljögifter som sprids i tillverkningen och transporten.

Reklamen i sig är också slöseri, både med den tid och pengar som läggs på att producera den och de resurser som slösas bort i form av bandbredd och i värsta fall papper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Jag sitter här med min kopp kaffe o läser era diskussioner. Det är väldigt intressant att se de olika sidorna på åsikter
Det är en frihet som inte finns på exempelvis facebook.. för där har de speciella algoritmer som riktar flödet baserat på vad man gillar och har för åsikter, så man blir matad med just det som "jag" gillar o det "jag" tycker.. Det är här demokratin faktiskt är i fara precis som det uppmärksammade analytica eller vad attan det hette som var med o påverka valet i USA.

Det ni pratar om där ni pratat o telefonen snappat upp nyckelord.. det har jag läst artiklar om gällande siri, cortana, alexa osv där de ligger aktiva i bakgrunden.. primära är för att maskininlärningen ska utvecklas, men den nyttjas även till att snappa upp när ni pratar om glass, bilar osv. Det var bland annat på IDG.se o några fler ställen jag läste om det för något år sedan.
Detta kan märkas i form av att du har varierande standbytider.. ena stunden behöver du ladda den en eller två gånger/dag(beroende på batteriets kapacitet) andra stunden kan det gå en dag eller två mellan laddningen.
Detta märks tydligast om man börjar använda telefon identiskt varje dag.. surfar max 2tim osv så man får ett förbrukningsmönster.

När det gäller facebook har jag aldrig haft ett konto där just för vad som står i det finstilta... samma sak med google konto, microsoft konto och apple konto.
Så det är ganska skönt att inte vara utsatt för riktar reklam eller att jag får google sökresultat baserat på vad de vet om mig .
Förr innan allt detta så var det såå smidigt.. När man sökte på google o hitta en intressant länk på sidan två i sökningen och fjärde länken uppifrån, så kunde man säga till sin kompis att sök på dessa orden, gå till sidan två och klicka på länk fyra.. Alla fick samma sökresultat. Det får man inte idag.
Jag kasta min smartphone 1½år efter att de kommit ut på marknaden när det började med denna hysterin över datainsamling. Under den tiden jag hade den reggade jag aldrig ett konto för appstore.

Det är väldigt nice att sitta o luta sig tillbaka o se hur andra svär över att de blir kartlagda, när de själva är orsaken till att de blir kartlagda. Om man inte accepterar villkoren till appen/tjänsten.. tryck/tappa inte på acceptera i så fall, svårare än så är det inte... Om man trycker godkänn villkoren, så får man ju oxå gilla läget och har frånsagt sig möjligheten att klaga.
Det är mikroskopiskt få gånger, där det faktiskt inte framgår att de samlar/spionerar data om en... De gångerna har man rätt att klaga om man blivit förd bakom ljuset, för då är det brott mot lagen.

Tror du på fullaste allvar att man inte blir spårad bara för att man inte har konton hos Big Tech?

Permalänk
Medlem
Skrivet av QnoX:

Absolut jag är helt med på tanken men för att världen ska gå fram anser jag att man måste konsumera med. Men det får juh inte gå till överkonsumtion det är en fin balansgång jag är nog mer inne på att företag kan sälja mina vanor och få in pengar utan att jag behöver göra nått större blir väl lite i tänket att många bäckar små.

Fast det är ju inte utan att du behöver göra något. Det du gör är ju att låta dem manipulera dig lättare. Det är vad du säljer.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sysop:

Tror du på fullaste allvar att man inte blir spårad bara för att man inte har konton hos Big Tech?

Nee det krävs lie mer för att undvika spårning helt... och det krävs lite mer kunskaper än att bara kunna starta en dator o använda den för att veta hur man förhindrar det.
Jag nämnde de exemplen då det är det som var samtalsämnet.
När det kommer till integritetsskydd att skydda sig så inte vanliga företag kan kan spåra dig krävs en del... att inte bli spårad av säpo/RFA o sådant, då krävs det ännu mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zartax:

Fast det är ju inte utan att du behöver göra något. Det du gör är ju att låta dem manipulera dig lättare. Det är vad du säljer.

Jag får väl bära världens offerkofta och ta den smällen helt enkelt. Jag själv anser mig inte vara lätt manipulerad, dock är jag det säkert. Råkar dom lura mig på 1000 onödiga köp för varje bra men ett företag av dom 1000 råkar bota cancer eller räddar klimatet så manipuleras jag gärna. Tror allt grundar sig i att jag är en extrem optimist.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av QnoX:

Jag påverkas säkert mer än jag själv tror men brukar inte ägna mkt tid åt reklam jag är mkt mkt mer emot media som försöker rikta saker värre än reklam gör enligt mig då. Min tanke är juh mer att kan ett företag sälja/köpa mina vanor och ta nytta av dom på nått sätt sen visar det sig om 1år tills jordens undergång att det företaget revolutionerar teknik,medicin eller klimat tex. Då tycker jag måna dator vanor var ett extremt billigt pris jag plågades av lite reklam, men det uppfanns en sak som gör livet bättre för hela jorden eller om så <1% så är jag villig att ta den smällen.

Förr brukade man få betalt för att delta i markandsundersökningar. Integritet handlar inte endast om privatliv, det handlar om hur man värdesätter sig själv som individ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Grejen är ju att det påverkar dig även om du inte är delaktig. Du har bara en röst i valet, du är bara en konsument på ICA. Om alla andra röstar på Nazisterna hamnar du fortfarande i skiten. Om alla andra accepterar övervakning och att dela sin information så finns snart inget alternativ för dig som inte vill göra det, annat än att logga ut ur samhället totalt. Är det en rimlig konsekvens? Därför måste det till regleringar av vad som är tillåtet att logga och spåra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Nee det krävs lie mer för att undvika spårning helt... och det krävs lite mer kunskaper än att bara kunna starta en dator o använda den för att veta hur man förhindrar det.
Jag nämnde de exemplen då det är det som var samtalsämnet.
När det kommer till integritetsskydd att skydda sig så inte vanliga företag kan kan spåra dig krävs en del... att inte bli spårad av säpo/RFA o sådant, då krävs det ännu mer.

Fast du uttalar dig som att det är ett aktivt val att bli spårad, när vi blir spårade av Google här på SweClockers, när vi blir spårade oavsett var vi surfar på nätet, vad vi än gör på nätet.

Spionage TOR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zartax:

Grejen är ju att det påverkar dig även om du inte är delaktig. Du har bara en röst i valet, du är bara en konsument på ICA. Om alla andra röstar på Nazisterna hamnar du fortfarande i skiten. Om alla andra accepterar övervakning och att dela sin information så finns snart inget alternativ för dig som inte vill göra det, annat än att logga ut ur samhället totalt. Är det en rimlig konsekvens? Därför måste det till regleringar av vad som är tillåtet att logga och spåra.

Det finns nackdelar med att värna om integriteten helt klart... Det är många hemsidor som inte fungerar rent ut sagt eller som jag ens kan nå på grund av spärrar jag satt i mitt system. Men än så länge handlar det om i-lands problem jag inte kan komma runt andra vägar..
Sedan det med att logga ur samhället totalt.. det är nog en definitionsfråga.. Behöver jag facebook, behöver jag twitter, behöver jag en mobilapp som räknar mina steg jag går, behöver jag dittan, dattan osv.. Här är det nog mycket en definitionsfråga vad är det som menas med att logga ur från samhället totalt?
Jag kan fortfarande konsumera nyheter utan konton kopplas till mig som person. Jag kan se på tv utan att bli kopplad till som person. Jag kan vara med på forum som dessa utan att bli kopplad till som person. jag kan hämta information på nätet som inte kopplas till mig som person.
Så vart är det jag loggar ur från samhället bara för att jag hindrar privata företag från att kartlägga mig?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sysop:

Fast du uttalar dig som att det är ett aktivt val att bli spårad, när vi blir spårade av Google här på SweClockers, när vi blir spårade oavsett var vi surfar på nätet, vad vi än gör på nätet.

Spionage TOR

Jag blir inte spårad av google här inne
Jag använder inte tor.. jag använder en moddad version av FF.. VPN, customiserad brandvägg för utgående trafik som spärrar vissa domäner och utvalda ip-netrange, jag använder olika enheter för olika ändamål, fingerprint recist osv osv.. listan är lång.

Edit:
Nej, det är snarare ett aktivt val att inte bli spårad... Då man måste jobba för det, medans att bli spårad behöver man bara vara passiv o där med blir det ett aktivt val enbart om man inte vill bli spårad

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Jag blir inte spårad av google här inne
Jag använder inte tor.. jag använder en moddad version av FF.. VPN, customiserad brandvägg för utgående trafik som spärrar vissa domäner och utvalda ip-netrange, jag använder olika enheter för olika ändamål, fingerprint recist osv osv.. listan är lång.

…och du tror att det var poängen med mitt inlägg?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sysop:

…och du tror att det var poängen med mitt inlägg?

Jag la till en edit.

För att spårning ska upphöra måste massan gå samman.
Genom att vägra produkterna från google så ställs företaget inför ett val.. lyssna på konsumenten eller gå i konkurs.
Men det krävs att massan bryr sig inte enskilda individer.. Google skiter fullständigt i om jag som enskild har spärrat allt som har med google att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Edit:
Nej, det är snarare ett aktivt val att inte bli spårad... Då man måste jobba för det, medans att bli spårad behöver man bara vara passiv o där med blir det ett aktivt val enbart om man inte vill bli spårad

Du tycker det är rimligt att man aktivt ska jobba för att inte bli spårad på dagens internet?

Permalänk
Inaktiv

Jag ger apple en tumme upp för att de tagit ett steg åt rätt håll.. även om det är låååångt kvar innan jag skulle skaffa en smartphone.
Jag tror apple kommer få större marknadsandel om de fortsätter på spåret Integritetsskydd och stoppa datainsamling.. ju hårdare de blir, ju fler kommer söka sig till Apple lösningar även om det kostar lite mer.. Apple kanske blir större än adroid om de fortsätter på detta spåret.