Nja, det kan ju också vara reklam som är syftad att få dig att köpa just deras produkt istället för en konkurrent. Det finns fortfarande reklam för basvaror, där gemene man i stort sett måste ha någon version av produkten (tandkräm, ris, mjölk...).
Så all reklam är inte bara till för att få dig att köpa saker du inte behöver. Det handlar ju om vilken produkt man vill sälja, och vilken ställning den har i konsumtionssamhället.
Eller upplysa om att en produkt finns.
Nedanför inte riktat till dig då jag håller med det du skrev.
Men jag tycker folk har väldigt svartvita åsikter kring vad reklam, där detta ofta är väldigt förenklat.
Reklam på något sätt behöver inte vara dåligt, det hela handlar om hur det utformas.
Jag själv vill bli upplyst om att vissa nya saker har kommit, denna upplysning kan vara reklam. Om reklamen är bra eller inte för mig beror helt på hur den utformas. Jag själv gillar bättre riktad reklam än oriktad med produkter som jag överhuvudtaget inte ska köpa. För att ta ett exempel, jag håller på med något superviktigt och kan inte gå ifrån. Telefonen ringer och jag misstänker det har något med det jag sysslar med nu, kanske är det kund och något har slutat och fungera.
Och vem är det som ringer, jo någon j-vla idiot som säger, gratis dina slutsiffror i ditt telefonnummer har blivit utvald och du därför har chans att köpa nitlotter av oss...
Jag tycker att mer krav på att kunna välja bort skitreklam borde finnas, facebook har lite sådant men det fungerar ej. Jag tänker all reklam jag får på Greta Thunberg satsar stor på bitcoins och liknande, jag blockar bort skiten, men det dyker snabbt upp igen.
*edit*
Vad som är skitreklam är en smaksak. Men lagkrav på vissa filter borde finnas. telefonsamtal om att jag vill köpa nitlottor, sockar eller liknande borde gå som ofredande. Reklam om en kändis satsar hårt på bitcoins etc och vill en få köpa det, så borde all sådan reklam gå att plocka bort om man vill det.