Permalänk
Medlem

Vit VGA LED på Moderkort X570-F Gaming

Hej!

Som rubriken lyder så får jag en Vit VGA LED som lyser upp på mitt moderkort. Detta medför att datorn inte startar alls, fläktarna varvar upp lite, men sedan tystnar dom så fort VGA LED lyser upp.

Jag har alltså uppgraderat ett befintligt bygge med nya komponenter, det som är bytt är Moderkort, CPU, RAM, SSD och AIO-kylning. Jag kommer att skriva ut alla komponenter längre ner i detta inlägg. Felet uppstod en kväll när jag satt och spelade Escape from Tarkov med några polare, då fick jag någonting som såg ut som en blåskärm. Gick dock inte att läsa av felkoden...
När jag nu försöker att starta datorn så lyser VGA LED i ett starkt vitt sken. Jag börjar då så klart att prova med ett annat grafikkort. Trots det, samma felmeddelande. Kopplar ur så mycket jag kan ifrån moderkortet och kör enbart fläktar, ssd, cpu och grafikkort. Samma fel...

Jag börjar då att läsa igenom lite olika forum och kommer fram till att det även skulle kunna vara CPU-relaterat. Fick tips utav en vän att jag skulle testa montera ner hela maskinen och sedan bygga på nytt. Så det gjorde jag, plocka ur CPU och monterade ner allt. Applicerade ny kylpasta och monterade tillbaks allting, men fortfarande lyser VGA Led på moderkortet.

Jag vänder mig nu till er för tips och tricks. Vad kan jag mer testa? Jag misstänker att det kan vara dålig hårdvara på antingen moderkort eller CPU. Jag har provat att köra RAM, SSD och GPU i en annan maskin och allting fungerar där. Har ingen möjlighet att testa annan CPU/Moderkort. Är det någonting jag glömt, be mig gärna fylla på med information!

Specs:
Moderkort: ASUS ROG STRIX X570-F GAMING
CPU: AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz 36MB
Grafikkort: GeForce GTX 1070 Founders Edition
RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance
SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB
PSU: EVGA Supernova G2 750W
CPU Kylning: NZXT Kraken X73 360mm

Permalänk
Medlem

Framgår inte, så jag frågar:

Provat bios reset (ClrCmos) ?
Kan ibland lösa konstiga problem...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Visste att jag glömt skriva med något, jepp har provat att även köra bios reset. Kan även passa på att nämna att jag försökte uppdatera bios via bios flashback som finns på moderkortet @FatherOfThree

Permalänk
Medlem

För andra som går in och läser denna tråd, så har moderkort och CPU skickats in till inet för kontroll utav hårdvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terpzh:

För andra som går in och läser denna tråd, så har moderkort och CPU skickats in till inet för kontroll utav hårdvaran.

Återkoppla gärna när du fått reda på resultatet!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM4/ROG_STRIX_X57...

Citat:

Q LEDs (DRAM, CPU, VGA, BOOT)
Q LEDs check key components (DRAM, CPU, VGA card, and booting devices) in sequence during motherboard booting process. If an error is found, the corresponding LED remains lit until the problem is solved. This user-friendly design provides an intuitive way to locate the root problem within seconds.

Vit VGA led signalerar fel med med installerat grafikkort eller inkompatibelt grafikkort

kanske glömde plugga in extra strömmatningen eller inte fått in kortet ordentligt i pci-e porten.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Prova med amd grafikkort istället.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Update: Skickade in moderkort och CPU till inet. De konstaterade fel på moderkortet. Fick nytt moderkort utbytt på garanti.
Nu när jag kopplat in allting så fungerar det. Äntligen löst!!!
Tack för alla tips, fina är ni.