Permalänk
Medlem

uppgradera ram minne

hej, jag har en prebuilt dator med 1x8 gb DDR4 RAM minne installerat. Jag undrar om det skulle gå att lägga till en 16gb sticka så att det blir 24 gb sammanlagt. Eller behöver jag ha två likadana RAM stickor?

Permalänk
Medlem

Hej. Först, vad är det för en dator?

Du kan få många svar här. Jag ska ge dig två.

1. Ja, du kan lägga till ett minne. Det är inte optimal, men det går. Jag rekommenderar det inte.

2. Jag råder dig ett köpa ett paket om två 8GB d v s 16GB och få dualchannel. Gärna i en hastighet på 3200MHz eller mer.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Hej. Först, vad är det för en dator?

Du kan få många svar här. Jag ska ge dig två.

1. Ja, du kan lägga till ett minne. Det är inte optimal, men det går. Jag rekommenderar det inte.

2. Jag råder dig ett köpa ett paket om två 8GB d v s 16GB och få dualchannel. Gärna i en hastighet på 3200MHz eller mer.

hittar inte den exakta modellen på dator men det är ungefär en sån här https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gami...

skulle dessa ram stickor funka? https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

Permalänk
Medlem

Då det är en AMD så kan jag inte svara på det, då jag vet att en del moderkort för AMD Ryzen haft det klurigt med en del minnen.
Men mest troligt så kommer det att funka galant.

Ett extra tips jag kan ge dig är att inte bara tänka på denna datorn när du handlar nu, utan även nästa.
Om du inte tror att du kommer vänta till alla nya datorer kommer ha DDR5 så skulle jag råda dig att köpa minnen med 3600MHz
om du har råd med det. Inte jätteviktigt men köper du vad som är en ny snabb processor idag så ger det extra prestanda över 3200MHz. Särskilt med AMD.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mioqw:

hej, jag har en prebuilt dator med 1x8 gb DDR4 RAM minne installerat. Jag undrar om det skulle gå att lägga till en 16gb sticka så att det blir 24 gb sammanlagt. Eller behöver jag ha två likadana RAM stickor?

Börja med att öppna upp datorn för att se hur många minnesplatser du har ledigt. Det bör vara 1 eller 3 (för totalt 2 eller 4 st minnesplatser). Du kan köpa 8GB i samma hastighet, då får du 16 GB i dual channel. Du kan även köpa 16GB för totalt 24 GB, men då är det inte helt självklart vad som händer.

Det finns något som heter flex mode om jag minns rätt, vilket innebär att de första 16GB körs i dual channel hastighet, medan de sista 8GB (på din 16GB sticka) körs i single channel hastighet. Huruvida ditt moderkort stöder detta eller inte får du nog googla. Har ingen aning om det är vanligt eller inte att det stöds

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Börja med att öppna upp datorn för att se hur många minnesplatser du har ledigt. Det bör vara 1 eller 3 (för totalt 2 eller 4 st minnesplatser). Du kan köpa 8GB i samma hastighet, då får du 16 GB i dual channel. Du kan även köpa 16GB för totalt 24 GB, men då är det inte helt självklart vad som händer.

Det finns något som heter flex mode om jag minns rätt, vilket innebär att de första 16GB körs i dual channel hastighet, medan de sista 8GB (på din 16GB sticka) körs i single channel hastighet. Huruvida ditt moderkort stöder detta eller inte får du nog googla. Har ingen aning om det är vanligt eller inte att det stöds

Har 2 platser, jag tar bort den som jag har nu så sätter jag in 2x8 gb stickor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mioqw:

Har 2 platser, jag tar bort den som jag har nu så sätter jag in 2x8 gb stickor?

Det är absolut den säkraste lösningen. Att blanda olika typer av stickor är sällan en bra idé.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2