Anmäl dig till Roborock Challenge!

Kommer ni ta covid-19 vaccin när det kommer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Region Stockholm kunde ju börja med att inte bara hänvisa till appen "Alltid öppet". Ironiskt namn på en app som kraschade det första som hände när de startade fas 4... Jo, det finns numera en bokningstelefon också, men det är helt obegripligt att man hänvisas till en app om man besöker 1177.se. Kan man söka coronaapptelefonbidrag hos socialen? Inte för att jag vare sig behöver det eller ens ingår i någon av de grupper som nu vaccineras, men jag tycker likväl att det är uselt.

Jag var tvungen att se efter i Google Play.

Alltid öppet: betyg 1,8
Kry: betyg 4,8

Är det samma som utvecklat Skolplattformen (betyg 1,3) som ligger bakom Alltid Öppet? Till och med Betala P har de ju fått hyfsad ordning på. Den är uppe i 3,9 i betyg nu, även om den är lite väl tungrodd ibland.

Sedan finns Alltid öppet dessutom enbart på svenska... Säkert ett bra strategival om man vill få upp vaccinationsgraden i vissa områden där den tydligen är påtagligt lägre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Det kommer vi göra. Men en tankeställare är att det kanske inte är så dumt att ha munskydd i t.ex. lokaltrafik under "sjukdomstider" både förkylning och influensa.

Känner många inom vården som fått AZ en blev lite hängig med feber. Mina föräldrar har fått AZ och endast lite ont i armen.
En släkting >70 blev yr av AZ.

Personligen tycker jag inte det låter bra med risk för blodpropp men skulle kunna tänka mig att ta AZ med.

Har tagit första vaccinet (Moderna) har bara lite ont i axeln efter sprutan typ ett blåmärke som man brukar få efter vaccination..
Jag hoppas att så många som möjligt vaccinera sig..

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo det kan absolut finnas sådana också, men vi vet inget om hur stor denna grupp är eller hur bra deras motstånd är. Din fru kanske klarade sig på ren tur, du hann kanske inte överföra tillräckligt mycket virus till henne innan du kom på att du nog borde isolera dig exempelvis.

Vi isolerade oss som familj, inte som individer, två av fyra blev sjuka, de övriga två blev inte sjuka och har inte heller antikroppar. Vi är inte särskilt unika (=extrem tur eller så), en utomstående som sonen tyvärr smittade blev det ungefär samma sak för, dennes familj så var det bara hen som blev sjuk, övriga klarade sig och har inte antikroppar och de betedde sig i stort som oss, d.v.s. inga extrema åtgärder inom familjen.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, jag gick inte in på de som redan har antikroppar. Samtidigt vaccineras ju de också, så det räcker inte med att 60% vaccinerar sig om nu 20% redan har antikroppar, om man inte exkluderar de från vaccinering.

Tänkte nog mest att jag pekar på att alla inte behöver vaccinera sig, av de som inte gör det så kommer tillräckligt många få antikroppar av infektionen istället, d.v.s. vi uppnår i slutändan flockimmuniteten ändå. På ett eller annat sätt. Vid svininfluensan vaccinerade sig bara 60% och det räckte då för att ta stopp på den. (sen har den fortsatt komma tillbaka emellanåt i och för sig)

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Vi isolerade oss som familj, inte som individer, två av fyra blev sjuka, de övriga två blev inte sjuka och har inte heller antikroppar. Vi är inte särskilt unika (=extrem tur eller så), en utomstående som sonen tyvärr smittade blev det ungefär samma sak för, dennes familj så var det bara hen som blev sjuk, övriga klarade sig och har inte antikroppar och de betedde sig i stort som oss, d.v.s. inga extrema åtgärder inom familjen.

Jo och jag vet förstås inget om det. Jag menar bara att man inte kan räkna med att man är immun bara för att man inte blev smittad trots att man blev utsatt för smitta. De i din familj som inte blev smittade kanske hade någon minimal annan infektion som inte märktes men som gjorde att deras slemhinnor inte var lika mottagliga för Covid exempelvis, eller så var den variant av viruset du fick inte lika aggressiv mot just de med din frus genetik eller något. "Jag borde blivit smittad men blev inte det, alltså måste jag vara immun" håller inte riktigt.

Skrivet av Mindfighter:

Tänkte nog mest att jag pekar på att alla inte behöver vaccinera sig, av de som inte gör det så kommer tillräckligt många få antikroppar av infektionen istället, d.v.s. vi uppnår i slutändan flockimmuniteten ändå. På ett eller annat sätt. Vid svininfluensan vaccinerade sig bara 60% och det räckte då för att ta stopp på den. (sen har den fortsatt komma tillbaka emellanåt i och för sig)

Jo men allt som drar ut på tiden innan flockimmunitet ökar ju risken att viruset lyckas mutera till något som vi inte har lika effektiva metoder att stoppa, eller som kanske smittar lättare, är dödligare eller så. Om vi tror att vi behöver 80% för att få ner R-talet så att viruset ebbar ut men vi bara uppnår 70% immunitet med vaccin och antikroppar så kan det ta lång tid innan de ytterligare 10 procentenheterna som behövs går igenom infektionen.

Sen är det väldigt svårt att dra slutsatser om hur mycket immunitet ett samhälle behöver innan man får flockimmunitet för en sjukdom eller ett virus baserat på andra sjukdomar eller virus. Svininfluensan hade många redan ett visst skydd emot tack vare att det ändå bara var en variant på den vanliga influensan exempelvis. Det sagt så säger jag inte att 80% är vad som krävs, det var bara ett hypotetiskt exempel som visar på problemet med vaccinvägrare. Det finns alltid grupper som inte kan ta ett vaccin av olika orsaker, och det måste tas med i beräkningen av hur många som behöver vaccineras för att uppnå målet.

Edit: BTW fick jag precis ett mail från min CFO om att vaccinering på arbetstid räknas som "paid leave", vilket var trevligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

"Jag borde blivit smittad men blev inte det, alltså måste jag vara immun" håller inte riktigt.

Det påstår jag inte heller och vi utgår inte ifrån det som individer, men sannolikt är X% av världens befolkning inte mottagliga för detta virus och självklart adderas då de till gruppen som är "skyddade", d.v.s.

Vaccinerade+Naturlig immunitet+Skyddade av annan anledning = Andel som är skyddade
...så det kräver inte Y% vaccinerade för att uppnå Y% skyddade, det räcker med en lägre andel.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Det påstår jag inte heller och vi utgår inte ifrån det som individer, men sannolikt är X% av världens befolkning inte mottagliga för detta virus och självklart adderas då de till gruppen som är "skyddade", d.v.s.

Vaccinerade+Naturlig immunitet+Skyddade av annan anledning = Andel som är skyddade
...så det kräver inte Y% vaccinerade för att uppnå Y% skyddade, det räcker med en lägre andel.

Jo jag är med på det. En viss procent är inte mottagliga för sjukdomen och kan sannolikt räknas som immuna, hur många dessa är eller varför de är det vet vi inte dock. Låt oss kalla dem A. Sen har vi de som har genomgått infektionen och därför har antikroppar, B. Och de som är eller kommer att bli vaccinerade: C. På andra sidan har vi de som är för unga för att få vaccin, X. De som inte kan ta vaccinet för att de är allergiska mot någon komponent eller helt enkelt är för svaga, Y. Och de som vägrar, Z. Sen har vi gränsen för flockimmunitet, låt oss kalla den R.

Så A+B+C+X+Y+Z är 100%.

Om inte A+B+C >= R så kommer vi inte uppnå flockimmunitet. Då måste vi öka dessa grupper på något sätt. A kan vi inte öka för vi vet inte hur det fungerar. B kan vi öka men det innebär att några kommer att dö förstås och att några fler får allvarliga och eller långvariga symptom. Alltså är det bästa om vi kan öka C, vaccinerade.

Tittar vi på andra sidan så kan vi inte riktigt minska X, eller de rör sig ju ut ur den gruppen naturligt med tiden men den fylls också på. Y kan vi hoppas att vi kan minska om vi får mer data om vaccinens påverkan på olika grupper exempelvis eller ifall man kommer på andra vaccin som inte innehåller någon allergen eller så, men det är komplicerat och tidskrävande. Alltså kvarstår Z, de som inte vill ta vaccinet. Det är den enda grupp där vi kan göra något åt saken liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, som tur är bor vi i Sverige så andelen vaccinmotståndare är inte så stor. Men behöver vi vaccinera 80% för att få flockimmunitet och vi har två grupper som tillsammans utgör 20% som inte kan vaccinera sig oavsett anledning så måste alla andra vaccinera sig hur mycket man än tycker att man själv inte behöver det. Annars når vi inte vårt mål.

Kopierat ifrån en artikel i en lokal dagstidning i Finland. Kan inte dela hela artikeln då den är låst bakom betalvägg.

” Den nya vaccinmatematiken innebär att eventuella förhoppningar om att nå flockimmunitet, eller så kallad passiv immunitet, kan glömmas. Åtminstone på kort sikt.

”Om vaccinets skyddseffekt varierar mellan 80 och 95 procent och vaccinationstäckningen ligger mellan 70 och 95 procent, varierar den effektiva vaccinationstäckningen, det vill säga andelen skyddade personer, mellan 56 och 90 procent”, skriver regeringen i propositionen.”

Här i regionen är aktivaxx rörelsen avsevärt större än genomsnitt.
T.om såpass de fick mässlingfall i en grannkommunerna.

https://www.hbl.fi/artikel/masslingsfallet-i-larsmo-ovacciner...

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nja, de flesta av "oss", om vi pratar om svenskar eller medlemmar på sweclockers exempelvis, har nog inte upplevt det alls utan snarare väntar vi snällt på när det är dags för oss. Således känns det lite gnälligt att klaga på att logistiken ändras så att man måste ringa själv och boka tid när man i alla fall har möjlighet att bli vaccinerad. Vi andra sitter här och ser fram emot ytterligare månader av isolering och hemmasittande, men visst, att man kanske måste installera en app eller ringa ett samtal är förstås hemskt.

Var i det jag skrev får du fram att jag tycker det är hemskt behöva ringa ett samtal eller installera en app?

Jag har för övrigt aldrig hört talas om att det skulle kunna ändras från det ena till det andra och har ändå följt med så noga jag kunnat.

Men, jag släpper det. Får ändå inte ut något av att diskutera med viktigpettrar och lustigkurrar.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Riskgrupp Fas3, Region STHLM (annars Fas 4). Blev vaccinerad med Moderna idag. Fick info om att jag kunde boka för Fas 3 i Alltid Öppet-appen 5/5 (deadline för att bli kallad för riskgrupp i Fas 3 var 7/5. Det var alltså deadline för VC att kontakta mig i Region STHLM). Lyckades inte hitta någon ledig tid, så jag chattade med min VC i "Alltid Öppet" 7/5. Sköterskan jag chattade med i appen gav mig en tid för idag, och nu är spruta 1 av 2 tagen.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Hittills verkar ju vaccinerna fungera även mot de varianter som uppstått. Klart det kan komma något nytt och det har ju påpekats att det antagligen kommer bli som säsongsinfluensan, ny variant av vaccinet varje höst oxå hoppas man att man prickat rätt på vilken variant det är som kommer spridas den vintern.

Hur vet du att vaccinerna fungerar mot de nya varianterna? Virus muterar vanligtvis till svagare varianter och c19 har redan en relativt låg IFR på ca 0.15% redan med medianålder ca 80,

Det vi ser nu med minskad dödlighet är inte nödvändigtvis ett kvitto på att vaccinerna fungerar, utan det normala vågformade mönstret där nivån på virus-tranmissioner går ner under vår sommar.

Nivån på dödlighet atm är inom ramen för det normala för årstiden i mer eller mindre alla eu länder just nu, se själv på euromo

https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Hur vet du att vaccinerna fungerar mot de nya varianterna? Virus muterar vanligtvis till svagare varianter och c19 har redan en relativt låg IFR på ca 0.15% redan med medianålder ca 80,

Det vi ser nu med minskad dödlighet är inte nödvändigtvis ett kvitto på att vaccinerna fungerar, utan det normala vågformade mönstret där nivån på virus-tranmissioner går ner under vår sommar.

Nivån på dödlighet atm är inom ramen för det normala för årstiden i mer eller mindre alla eu länder just nu, se själv på euromo

Enligt https://www.svt.se/nyheter/inrikes/en-dos-av-astras-vaccin-ka... som är en AZ studie ska antikropparna kunna fungera på varianterna.

Den låga dödligheten vi har trots en stor spridning fortfarande måste bero på vaccinationerna. Vad skulle annars kunna ge denna bild?

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bakwetu:

Enligt https://www.svt.se/nyheter/inrikes/en-dos-av-astras-vaccin-ka... som är en AZ studie ska antikropparna kunna fungera på varianterna.

Den låga dödligheten vi har trots en stor spridning fortfarande måste bero på vaccinationerna. Vad skulle annars kunna ge denna bild?

Dessutom så är dödligheten skyhög i Indien. Redan förra året så hade vissa länder bra eller i alla fall hyfsad bra kontroll på virus och dess dödlighet.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Alltså kvarstår Z, de som inte vill ta vaccinet. Det är den enda grupp där vi kan göra något åt saken liksom.

...och dessa minskar p.g.a. B, d.v.s. de får sjukdomen och naturlig immunitet.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Problemet är ju att inte får antikroppar av varken sjukdomen eller vaccinet, det är ju delvist den gruppen som ska skyddas med flockimmunitet.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Problemet är ju att inte får antikroppar av varken sjukdomen eller vaccinet, det är ju delvist den gruppen som ska skyddas med flockimmunitet.

Vaccinera de som vill, öppna samhället fullt ut så smittas gruppen Z snabbast möjligt så de som inte kan vaccinera sig är skyddade av flockimmunitet så fort som möjligt. Hjälper inte att hoppa på Z och rent krasst är den gruppen liten i Sverige, vaccinationsviljan är hög så har ändå svårt att förstå hur vissa blir otroligt provocerade av den gruppen.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kvarnis:

Vi vet att vaccinen fungerar mot de nya varianterna därför att man har testat.

Sedan har inte viruset muterat mot lägre dödlighet, man hoppades initialt på det men den brittiska varianten som nu i stort tagit över både sprids lättare OCH har klart högre dödlighet (runt 55% högre).

Minskningen i dödlighet beror INTE säsongsvariationen, den slutsatsen har man kunnat dra av att den korrelerar mycket väl till gjorda vaccineringar.

Fråga: Litar du på vad FHM säger? Om inte, på vilken grund kan du säga att du vet bättre?

Permalänk
Medlem

Vi har en underdödlighet i Sverige sen i början av Februari (värt att tillägga så såg det ju ut så under många månader under 2020 också) jämfört mot snitt de senaste 6 åren och säkert längre än så då och då inte ens taget i beaktning till folkmängd. Gör man det blir underdödligheten ännu större.
Att vi har en underdödlighet i en "pandemi" borde få varenda människa att tänka till. Och även förra året 2020 så hade vi förre döda i procent till folkmängd mot många år innan trots "pandemi".

Att det skulle vara vaccinen som på något sätt ser till att det ser ut så är det dummaste jag hört. Då har man ju uppfunnit ett riktigt super läkemedel.

Jag förstår inte hur så många kan sitta och hata på människor som träffas i grupp och umgås eller reser. Vem fan har nånsin innan hatat på en tjockis/överviktig som trycker i sig ännu en chockladkaka? Hur många hatar på rökare? hur många hatar på personer som dricker alkohol? detta är bara några få alternativ där riskerna att utsätta sig själv och sin omgivning för skada.

Ska ovaccinerade begränsas borde tjockisar/överviktiga och rökare/alkoholdrickare också begränsas. Helst av allt skulle jag se att tjockisar/överviktiga uteslöts från vården tills dom tagit sitt förnuft till fånga och börjat röra på, samma sak gäller rökarna och alkisarna.
Samma sak gäller ju självklart de ovaccinerade, inga sjukhus skulle ta emot dom om dom nu behöver vård för corona.

Är man inte 75+ så är den främsta orsaken till död att man är tjock

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sher!kan:

Vi har en underdödlighet i Sverige sen i början av Februari (värt att tillägga så såg det ju ut så under många månader under 2020 också) jämfört mot snitt de senaste 6 åren och säkert längre än så då och då inte ens taget i beaktning till folkmängd. Gör man det blir underdödligheten ännu större.
Att vi har en underdödlighet i en "pandemi" borde få varenda människa att tänka till. Och även förra året 2020 så hade vi förre döda i procent till folkmängd mot många år innan trots "pandemi".

Att det skulle vara vaccinen som på något sätt ser till att det ser ut så är det dummaste jag hört. Då har man ju uppfunnit ett riktigt super läkemedel.

Jag förstår inte hur så många kan sitta och hata på människor som träffas i grupp och umgås eller reser. Vem fan har nånsin innan hatat på en tjockis/överviktig som trycker i sig ännu en chockladkaka? Hur många hatar på rökare? hur många hatar på personer som dricker alkohol? detta är bara några få alternativ där riskerna att utsätta sig själv och sin omgivning för skada.

Ska ovaccinerade begränsas borde tjockisar/överviktiga och rökare/alkoholdrickare också begränsas. Helst av allt skulle jag se att tjockisar/överviktiga uteslöts från vården tills dom tagit sitt förnuft till fånga och börjat röra på, samma sak gäller rökarna och alkisarna.
Samma sak gäller ju självklart de ovaccinerade, inga sjukhus skulle ta emot dom om dom nu behöver vård för corona.

Visst sjutton har vi en överdödlighet som resultat av pandemin. Knalla in på vilken intensivvårdsavdelning som helst och kolla runt så ser du hur hårt den har slagit, helt bortom all statistik.

Under en pågående pandemi skall folk ge h-e i att vara sociala pga smittrisken. Vad är det som är svårt att förstå?

Javisst, mRNA-vaccinen är oerhört bra, ett "superläkemedel" om du så vill. Helt klart ett genombrott och en teknik som kommer att visa sig användbar mot en hel rad sjukdomar. Otroligt lovande.

Fetma är inte smittsamt. Inte jämförbart. Rökningen är mer jämförbart men fortfarande inte samma explosiva dynamik i hur illa det kan gå. Rökningen har man fått bukt med höga skatter och hårdhänt information/propaganda. Rätt metod mot det problemet.

Man kan inte vägra folk vård. Det är bara inhumant. Den människosynen skall du skämmas för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sher!kan:

Det är uppenbart att du inte vet vad du pratar om. I samtliga analyser av dödlighet och förväntad livslängd för året 2020 ser man tydligt en uppgång i dödlighet (= konstaterad överdödlighet) och en sänkning av förväntad livslängd (broende på den konstaterade överdödligheten) och man kan också se att det är värre för män än för kvinnor. En av analyserna finns här. Är det inte dags att sluta sprida konspiratoriska lögner och desinformation?

Edit: Jag vill lägga till att det för januari, februari och mars i år konstaterats att vi inte heller har en underdödlighet men inte heller en överdödlighet utan siffrorna för de månaderna ligger på tal som är nära den på statistik grundade förväntade dödligheten.

Förtydligande
Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Jag var tvungen att se efter i Google Play.

Alltid öppet: betyg 1,8

Det är nog en av de sämsta lösningarna som någon kommit fram till.

Antagligen så är det sammansvamlat av några totalt oerfarna utvecklare som fått spec från några som inte har en aning om vettiga arbetsflöden.

Permalänk

tror dagens människor tänker för mycket. tänker att få och drabbas vs vara medveten av smittan och bara må bra i övrigt, tror att oroa sig har följdfel - hypokondriker

Visa signatur

ASUS ROG Strix G17 G713QR-HG022T (Ryzen 9 5900HX, RTX 3070 Max-P 115+15W, G.Skill Ripjaws 2x16GB 3200MHz CL22 1.2v (F4-3200C22D-32GRS), 17.3" 1920x1080 300Hz 3ms, 2x1TB NVMe) + 27" 2560x1440 Acer Nitro XV272UV + Corsair K55 RGB + Deltaco DM210

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av sher!kan:

Jag förstår inte hur så många kan sitta och hata på människor som träffas i grupp och umgås eller reser.

Än är inte den siste idioten född, tyvärr är det nog ärftligt. Det är fortfarande fullt tillåtet att vara anti-kondomers som anti-vaxxers. Själv har jag utvecklat anti-empati för inskränkta personligheter, också rackars svårt att bota - dvs både och.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Utomlands verkar erbjudandet av drop-in vaccination vid t.ex. matbutiker göra att en del av de som tidigare avstått eller inte orkat väljer att vaccinera sig. Att göra det lättare och smidigare att bli vaccinerad borde hjälpa även här. Men det kommer väl förmodligen inte ske förens det blir ett överflöd av doser.

Iden låter inte helt fel till en början, men tittar man på vad som kan ske så blir det annorlunda.

Vi kan titta på personer som är rädda (med all rätt) för Covid, eller har någon demens sjukdom. Dessa kan då bli med ryckta och ta mer än en vaccin kur, vi vet inte följderna av flera vaccin kurer. (Se Edit: Nedan)

Hur förhindrar man att personer tar mer än en vaccin kur?
Administrativt, hur kan det genomföras?

Själv så förväntar jag mig en uppsökande verksamhet när större delen av befolkningen är vaccinerad, när resurser är frigjorda.
Det är enklare och minskar risken för flera kurer, det är då vaccin motståndare verkligen får krypa till korset

Edit:
Ny studie: Fler biverkningar när covidvaccinen blandas
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-studie-fler-biverkninga...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Inaktiv

Självklart ska jag ta vaccin, är inte rädd för biverkningar. Däremot vill /orkar jag inte längre hålla avstånd, munskydd, inte kunna åka någon stans. Om alla väljer att inte ta vaccinet så får vi ha dessa restriktioner resten av våra liv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sher!kan:

Det är lite fascistiska tankegångar som framkommer här faktiskt. Om man inte ska ge vård till de som själva kan ha orsakat problemen de har så blir det ett väldigt konstigt samhälle då många saker är självförvållade på något plan. Idrottsskador exempelvis. Eller fallolyckor, diabetes, många former av cancer, många trafikolyckor, fylledumheter etc. Fetma däremot är kraftigt beroende på genetik. Och beroendesjukdomar har också i allmänhet ett kraftigt samband med arv.

Frågan är vart man ska dra gränsen, ska någon som kör mycket bil, och/eller kör en bil som orsakar större utsläpp än snittet, inte få vård för lungsjukdomar orsakade av föroreningar? Eller någon som väljer dubbdäck framför dubbfria? Eller den som åker på relativt många semesterresor med flyg?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Mmm, eller så dör de. Det är ju ett alternativ förstås, men det tar ju tid och ju fler som har antikroppar desto längre kommer det ta och därmed ökar det risken för mutationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är lite fascistiska tankegångar som framkommer här faktiskt. Om man inte ska ge vård till de som själva kan ha orsakat problemen de har så blir det ett väldigt konstigt samhälle då många saker är självförvållade på något plan. Idrottsskador exempelvis. Eller fallolyckor, diabetes, många former av cancer, många trafikolyckor, fylledumheter etc. Fetma däremot är kraftigt beroende på genetik. Och beroendesjukdomar har också i allmänhet ett kraftigt samband med arv.

Frågan är vart man ska dra gränsen, ska någon som kör mycket bil, och/eller kör en bil som orsakar större utsläpp än snittet, inte få vård för lungsjukdomar orsakade av föroreningar? Eller någon som väljer dubbdäck framför dubbfria? Eller den som åker på relativt många semesterresor med flyg?

Visst kan Fetma vara ärftligt m.m men många gånger är det "självtuggat", min far hade "självtuggad" Fetma, ca 8 timmars truckkörning, hem å äta, röka pipa å inget mer. Inte ut å röra på sig.

Alkolister, överviktiga personer är i riskzonen att få Diabetes å då är det självförvållat. Du kan även fä Diabetes genom ärftlighet, kvinnor kan få "graviditet Diabetes" som normalt försvinner efter födseln. Inte självförvållat förutom att bli gravid. Min exsambo fick graviditet Diabetes men det försvann som sagt efter födseln.

Du kan även få Diabetes typ 2 (diet, tabletter, även insulinpennor) på ålderens höst.

Jag fick Diabetes typ 1 (insulinflaskor å sprutor, numera insulinpennor) när jag var 12 - 13 år gammal, hade 2 äldre avlägsna släktningar som hade det (vet ej detta var orsaken till att jag fick det), vi var ute mycket å spelade bl.a fotboll, landhockey, tennis).

Edit: Ska vaxxas sista gången den 2/6.

Tillägg i text.
Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Fetma däremot är kraftigt beroende på genetik.

Ta en titt på USAs befolkning, eller för den delen befolkningens genomsnittliga vikt i i-länder dom senaste 50 åren.
Genetisk fetma är i en klar minoritet jämfört med självförvållad fetma och dom flesta som hävdar annorlunda skyller bara ifrån sig i ett försök att lugna sitt eget dåliga samvete.
/Mvh en som tidigare vägde 120 kg (självförvållat) och nu väger 78 kg (även det självförvållat).

Denna diskussionen känns dock tämligen OT.
Fetma, snusning, alkoholism m.m. är inget som "smittar" oskyldiga förbipasserande, och bör således inte jämföras med Covid 19 (eller andra patologiska sjukdomar).

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sher!kan:

Påståendet om underdödlighet bör du nog styrka med statistik!
Fram till dess så kan du INTE sitta och säga att människor hatar dom som träffas i grupp, umgås i övertal eller reser. Det är enbart grundat på oförstånd!

Covid är klassad som en allmänfarlig smittsam sjukdom.
Inget som skulle skett om det nu inte vore allvarligt!
Med det så är restriktioner (med all rätt) införda för att minska smittspridningen, det har till viss del minskat smittan (beroende på hur det efterlevs), dessa åtgärder kommer och har påverkat statistiken över dödlighet, inte bara för Covid. Där är många andra accepterade sjukdomar som har en viss dödlighet, influensa som ex. Med restriktioner så minskar även smittspridningen för andra smittsamma sjukdomar. Faktorer man bör ta med!

Men med resonemanget som är snudd på fascism, så kanske det vore bättre att helt skrota vården. Då alla som det verkar ska skylla sig själva...

Förtydligande.
Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!