3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem

Har beställt ett EVGA som kostar 9999kr, jag mailade alla andra kända butiker och frågade vad dom hade. Fick direkt svar att dom hade ett MSI 3080 som jag köpte. Nu är frågan hur mycket extra prestanda det ger för 3500. Som tur var hade Inet vattenblock hemma iallafall. Sålde grabbens RX5600 för 1600 mer än jag betalad för över ett år sen och det ska bytas mot ett 3060Ti. Gjorde samma sak med det. Mailde runt och fick direkt napp på ett Gigabyte 3060 men det är ju knappt bättre än 5600 men idag lyckades jag springa över ett 2080S. Varför gör dom ens ett 3060 12gb som är sämre än 8gb? Är det för mining?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Har beställt ett EVGA från Inet som kostar 9999kr, jag mailade alla andra kända butiker och frågade vad dom hade. Fick direkt svar att dom hade ett MSI 3080 som jag köpte. Nu är frågan hur mycket extra prestanda det ger för 3500. Som tur var hade Inet vattenblock hemma iallafall.

Same, same, allihopa, typ. Förutom Ventus möjligen som ju har onödigt snål strömbudget.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Same, same, allihopa, typ. Förutom Ventus möjligen som ju har onödigt snål strömbudget.

Lite så jag kände. Dock ligger ju boosten ganska mycket högre men kör man vatten så ligger kanske båda korten jämnsides ändå. Får se. Verkar ju inte vara svårsålda. 3060 åker direkt men MSI 3080 får jag väl testa lite först.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Lite fredags humor 😅
RTX 4090 😂
https://youtu.be/0frNP0qzxQc

Permalänk
Skrivet av Ravnit:

Lite fredags humor 😅
RTX 4090 😂

Lagom stor.

Visa signatur

Loading Swedish: ████████░░░░ 69%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Lite fredags humor 😅
RTX 4090 😂

Kan rekommendera att ta en titt på hans övriga april-skämt. Otroligt ambitiösa dummy-kort han slänger ihop!

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

[...] Varför gör dom ens ett 3060 12gb som är sämre än 8gb? Är det för mining?

De hade valet att ge kortet antingen 6 GB eller 12 GB med det kortets hårdvaruspecifikationer. Det förstnämnda hade helt enkelt varit för lite och hade på grund av AMDs modellers väl tilltagna VRAM-mängd även varit svårt att marknadsföra.

Skrivet av Knotvillage:

Lite så jag kände. Dock ligger ju boosten ganska mycket högre men kör man vatten så ligger kanske båda korten jämnsides ändå. Får se. Verkar ju inte vara svårsålda. 3060 åker direkt men MSI 3080 får jag väl testa lite först.

Boost-siffrorna är i princip helt ointressanta eftersom även kort med oförändrad boost i princip alltid boostar en bra bit högre än de värden tillverkare anger för sina fabriksöverklockade kort, även med stockkylaren. Det är kylaren och max power target som spelar mest roll.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

När man tränar t.ex neurala nätverk är mängden VRAM av betydelse då ju mer träningsdata minnet kan hantera desto snabbare går träningen av det neurala nätverket. Kanske var det en tanke bakom 12GB i minne hos 3060?

Permalänk
Medlem

Jag har testat typ tio stycken av de nyare 3000-korten och minns ungefär såhär:

Låtit allra mest, men god kylförmåga:

Zotac Trinity (vass ljudkaraktär som var mycket störande, många gånger förundrades jag över hur de kunnat bygga dyl)

Låtit en massa och kass kylförmåga:

Gigabyte Aorus Master och Gigabyte Gaming OC

Helt OK:

Zotac Twin Edge
MSI Ventus

Bra på allt:

Allt från Asus

Bubblare:

KFA 3060 hade relativt låg ljudnivå och dess ljudkaraktär var inte vass eller speciellt störande ens på max

Jag tänker att man kan köpa ett billigt kort och sen flasha in bios från Asus Strix t ex.

Visa signatur

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Zotac Trinity (vass ljudkaraktär som var mycket störande, många gånger förundrades jag över hur de kunnat bygga dyl)

Helt OK:

Zotac Twin Edge
MSI Ventus

Bra på allt:

Allt från Asus

Bubblare:

KFA 3060 hade relativt låg ljudnivå och dess ljudkaraktär var inte vass eller speciellt störande ens på max

Jag tänker att man kan köpa ett billigt kort och sen flasha in bios från Asus Strix t ex.

Jag har ett vision oc och det är fan knäpptyst och går aldrig över 55 grader i spel. Dock har jag en liten undervolt till 0,85mv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Jag har ett vision oc och det är fan knäpptyst och går aldrig över 55 grader i spel. Dock har jag en liten undervolt till 0,85mv.

Ajuste. Hade ett 3070 Vision OC men såldes utan test.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad hände med denna tråden? Vill gärna veta om någon fått ett EVGA rtx 3080 kort från Inet de senaste veckorna.

Permalänk
Medlem

tråden dog lite, mest folk som skriver om alla kort dom fått tag på och sålt nu för tiden =/

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stockman2000:

När man tränar t.ex neurala nätverk är mängden VRAM av betydelse då ju mer träningsdata minnet kan hantera desto snabbare går träningen av det neurala nätverket. Kanske var det en tanke bakom 12GB i minne hos 3060?

Tror inte en tanke skänktes till något sådant på ett mid-range kort De stod inför dilemmat 6GB eller 12GB pga bus-bredden och kände väl att 6GB hade sett lite oattraktivt ut. Sedan kan det förstås få positiva påföljder inom vissa områden!

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem

Status på min day one 3080 TUF icke OC beställning på Komplett har inte fått något nytt står fortfarande "Beställd, förväntas i lager 3 juni 2021, 1 st."

Senaste upp uppdaterad dock i Februari 19/02 gissar på att den kommer flyttas fram 3 månader till

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 9800X3D, AORUS 5090 Master ICE, 64GB RAM DDR5 6000MHz CL30 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor: PG32UCDMZ/
"Konsol"-Dator: AMD 7950X,GPU: RTX 5080, 32GB DDR 5
Laptop: Macbook 16 M4 Max /48GB/40GPU/16CPU
ISP:1000/1000 Telenor

Permalänk
Skrivet av PeÖ:

Vad hände med denna tråden? Vill gärna veta om någon fått ett EVGA rtx 3080 kort från Inet de senaste veckorna.

Nope, de står stilla på dom korten tyvärr

Permalänk
Medlem

Någon som vet varför man inte kunde köpa den här?

https://www.proshop.se/Grafikkort/MSI-GeForce-RTX-3080-SUPRIM...

Är det bara vardagar man kan eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proxann:

Någon som vet varför man inte kunde köpa den här?

https://www.proshop.se/Grafikkort/MSI-GeForce-RTX-3080-SUPRIM...

Är det bara vardagar man kan eller?

Undrar också det. Deras sida är riktigt dålig och vissa dagar finns det kort som inte släpps alls kl 14 och ibland gör det det. Helt värdelöst, ingen logik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Helt OK:

Zotac Twin Edge
MSI Ventus

Bra på allt:

Allt från Asus

Bubblare:

Ja, denna generation har de flesta tillverkare snålat in på komponentval för nästan alla modeller. ASUS är ett av få undantag. Det talar väl för att marginalerna redan var väldigt små denna generation när modellerna designades.

De flesta kort har sämre komponenter för strömförsörjningen än Strix-korten (många sämre än TUF-korten också), något man bör tänka på innan man flashar en VBIOS från Strix-modellerna på andra kort denna generation. Det finns dock många andra kort med väldigt snarlik PCB mellan modeller med olika pris så där kan det vara värt att undersöka.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Status på min day one 3080 TUF icke OC beställning på Komplett har inte fått något nytt står fortfarande "Beställd, förväntas i lager 3 juni 2021, 1 st."

Senaste upp uppdaterad dock i Februari 19/02 gissar på att den kommer flyttas fram 3 månader till

Jag hade nog besvärat mig med att ringa och fråga efter ett täckköp varje måndag eller fredag. Förr eller senare har man kanske tur.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Jag hade nog besvärat mig med att ringa och fråga efter ett täckköp varje måndag eller fredag. Förr eller senare har man kanske tur.

Av det jag haft kontakt med deras kundtjänst tidigare så kan jag lika gärna prata med väggen ^^

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 9800X3D, AORUS 5090 Master ICE, 64GB RAM DDR5 6000MHz CL30 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor: PG32UCDMZ/
"Konsol"-Dator: AMD 7950X,GPU: RTX 5080, 32GB DDR 5
Laptop: Macbook 16 M4 Max /48GB/40GPU/16CPU
ISP:1000/1000 Telenor

Permalänk
Medlem

Sitter tålmodigt och väntar på mitt TUF - non OC från Webhallen som jag beställde 19:17 på releasedagen. Har dock ingen brådska iom att Far Cry 6 drog ut på tiden. Kanske testar beställa ett 3080Ti om jag har tid när det släpps

Visa signatur

Fuck The World

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jorra:

Sitter tålmodigt och väntar på mitt TUF - non OC från Webhallen som jag beställde 19:17 på releasedagen. Har dock ingen brådska iom att Far Cry 6 drog ut på tiden. Kanske testar beställa ett 3080Ti om jag har tid när det släpps

18:42 här, så vi borde få ungefär samtidigt (beroende på hur många dom får in när det närmar sig våran tur ) ^^

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Lite fredags humor 😅
RTX 4090 😂

Kontrast till fredagshumor. Liten titt i backspegeln om det underbara som skulle komma eller rättare sag, kom väldigt lite.
$499

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

18:42 här, så vi borde få ungefär samtidigt (beroende på hur många dom får in när det närmar sig våran tur ) ^^

Skrivet av Jorra:

Det måste ju ha kommit in fler än 38 kort på 8 månader samt det blivit bekräftat att dom som beställt instore får kortet än att det skickas vidare till någon annan online som kanske beställt innan

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falck1N:

Det måste ju ha kommit in fler än 38 kort på 8 månader samt det blivit bekräftat att dom som beställt instore får kortet än att det skickas vidare till någon annan online som kanske beställt innan

Ja, det har det förstås. Jag var uppe på plats 100+ ett tag, om inte 200+.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Boys det får bli 3080ti!
Det är den ända lösningen!

Miningen håller också på att försvinna sakta men säkert så om några månader kanske man kan köpa en 3090 för 5-6000kr 😍😍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Boys det får bli 3080ti!

Miningen håller också på att försvinna sakta men säkert så om några månader kanske man kan köpa en 3090 för 5-6000kr 😍😍

Har du tur så får du köpa "kanske" 2080 ti för det priset haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Boys det får bli 3080ti!

Vad är det för substanser du tar för att ha sådana här fantasier?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Boys det får bli 3080ti!

3080, 3080ti och 3090 bygger ju på samma grundläggande chip...
Så i praktiken kommer du bara ställa dig i en ny kö med typ samma förutsättningar som alla andra köer som folk redan står i.
(dvs köp nu och få kortet om typ tre månader eller mer typ)
Är man redan en bra bit inne i en kö nånstans på ett vettigt kort så är det antagligen smartare att stå kvar. (lär bli ett mer prisvärt kort och lär komma fram typ lika fort/långsamt)

Skrivet av Ravnit:

Om några månader? Aldrig i livet. Även om all mining skulle försvinna helt imorgon så skulle ett 3090 vara värd mer än 6000kr för spel och produktivitet. (det är fortfarande top of the line kortet, och Nvidia lär inte annonsera något påtagligt kraftigare inom det tidsspannet)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.