Veckans fråga: Använder du något antivirus utöver Microsoft Defender?

Permalänk
Medlem

Norton, kört det i alla år, heller har jag det extra skyddet OM något skulle hända än att sitta där med filer som försvinner för alltid.

//Skane

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk

Tror Defender räcker långt om man tänker efter lite på vad man klickar på. Mardrömmen när barnen blir tonåringar och trycker på allt som dyker upp. Blir väl till att köpa varje virusskydd som man hittar och trycka in.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Har Malwarebytes lifetime licens så använder även det.

Permalänk
Medlem

Kaspersky Anti-Virus är mitt val för 2021.

Sätter absolut noll märkbar skillnad i systemets rapphet och har bra inställningar och funktioner. Dessutom ett av de bästa när det gäller att upptäcka virus/malware/ransomware etc. Tom 0day säkerhetshål skyddar det delvis mot (det finns INGET Anti-virus som är helt säkert utan att ge massvis med false-positives) då de analyserar beteendet av just den typen av internetskräp.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av skanepiraten:

Norton, kört det i alla år, heller har jag det extra skyddet OM något skulle hända än att sitta där med filer som försvinner för alltid.

//Skane

Är du rädd för filer som "försvinner för alltid" så ska du garanterat köpa en extern hårddisk och ta backup på det som du verkligen värdesätter så som bilder/filmer på barn, sin käresta och familj tex. Förlita dig inte på något antivirus för det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Webroot Secure Anywhere.

Webroot Secure Anywhere.

Sluppit asiatisk datasnuva ett par gånger tack vare att Webroot fann rootkits i vanliga nedladdade program (som någon meckat med).

felstavning
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JonkenPonken:

Måste bli oerhört jobbigt och frustrerande i längden av att ladda ned webbsidorna du surfar på för att sen ladda upp till virustotal.com för att skanna och se om du fått nån känd fulkod 🙄

Man kan inte få "fulkod" installerad enbart av att surfa omkring.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Microsoft Defender fungera väl inte så bra under ubuntu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Kör bara defender och gratis varianten av malware bytes som hittar nått ibland.
Får avaktivera det om jag vill köra en trainer som den alltid ser som ett hot även om jag lägger in den som "säker" fil.
Hur vanligt är det idag att virus hittar in om man har sunt förnuft. Känns som brandväggar i router och datorn stoppar det mesta?
Har inte haft ett virus på åratal.

Brandväggens funktion är inte agera på skadlig kod utan tillåta/blockera trafik. Sedan finns det förvisso enterprise brandväggar av typen NGFW med av-skydd inbyggt. Funktionaliteten har även hittat ner i del konsumentroutrar.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk

Det räcker gott och väl med Microsoft Defender, det är ju t.o.m bättre än vissa man får betala för nuförtiden.
Bara titta på lite zero day exploits tester och dyl. så ser man att Defender hänger med!

Visa signatur

🖥️  NZXT H1 - Intel ARC 770 - i7 12700 - 16GB DDR5
🖱️ Superlight 2

Permalänk
Medlem

Bara Defender, har inte för vana att spara någonting lokalt på PC:n som jag använder i dagligt bruk, blåser om när något inte fungerar, samma gäller om virus skulle hittas.

Kör väl enbart scanning med några andra AV-program några gånger per år, inget hittats på senaste 10+ åren, var väl när man fortfarande tankade torrents/DC-filer som det hände senast.

På jobbdatorerna har vi F-Secure, jävlar vad segt det är och kräver en hel del kräm från datorn, helst mitt i något viktigt man håller på med.

Permalänk
Medlem

På den stationära kör jag Windows Defender + Malwarebytes. På övriga bärbara datorer kör jag med bara Windows Defender

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Jag har inaktiverat Windows Defender.
Behöver jag kolla nån fil använder jag virustotal.com

Gör likadant som dig här!

Permalänk

Avast, kör jag faktiskt på XP burkar, som har lite anslutning till internet! Alltså retro gaming!

Visa signatur

Min burk:Asus Z170 pro gaming, 7700K@4,6, Hyper 212 Evo, 2x8GB Crucial Ballistix Sport ,Asus GTX 1060 Strix 3GB, SSD Intel 180GB, WD Ecco green 1TB, EVGA Supernova G2 750W, Fractal D R4. Samsung S24F352FH. Corsair Raptor K40, Steelseries Kana Thor.

Permalänk
Medlem

Inbyggt i min router.

Plus windows defender.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Eset Smart Security Premium

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD 5800X | Kingston 64GB CL16 3600 | AK620 w/ ROG STRIX XF 120
PowerColor Red Devil RX 6950 XT | Sound BlasterX AE-5 Plus | Enthoo Pro TG | D30 6x140mm | D30 2x120mm
BenQ PD3200Q | BenQ GW2480 | Sennheiser HD 560S | MOUNTAIN Everest Max | Roccat Kone XP

Permalänk
Avstängd

Har kört Defender / MSSE ganska länge nu utan större problem. False positives är inte vanliga och när det sker så är det i princip alltid något jag hade på känn skulle trigga karantänen. Fick faktiskt in något skit på min laptop för kanske ett år sedan, ingen aning om hur, men märkte att kamerans lampa tändes utan att jag hade aktiverat den. Körde en snabbkoll och då hittades viruset direkt så jag vet inte varför det missades från första början.

Skrivet av Marquzz:

Jo, det händer ibland på jobbet (jobbar på ett infrastruktur-företag) där alla kunders datorer och servrar kör Defender. Det är en process som heter Antimalware Service Executable, som brukar fastna i att ligga och dra massa CPU. Bara starta om servern typ. Som tur är händer det inte så ofta, men grymt irriterande

Detta hände en del på jobbdatorn men efter mycket gnäll så fick vi de att lägga till undantag, kodmappar exempelvis som var det största problemet. Det är kanske inte så konstigt att en massa konstiga dll-filer och självsignerade certifikat höjer några röda flaggor men ändå irriterande. Speciellt när de triggade kollen att gå mitt på dagen varje dag, de tänkte väl passa på medan man var på lunch men om det tar flera timmar på grund av suspekta kodfiler så betyder det att man inte kan jobba alls på eftermiddagen. Som tur är har jag admin-rättigheter så jag ändrade schemat till att gå en gång i veckan utanför arbetstid. Detta ändras tillbaka med jämna mellanrum dock, så då får jag ändra igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Gör likadant som dig här!

Spännande, så du inaktiverar MS Defender och kollar manuellt upp filerna med virustotal varje gång du behöver tanka ner en fil?

Vad föranleder detta användmönster?

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Microsoft Defender fungera väl inte så bra under ubuntu?

Frågan är nog ställd till de ~99% som kör Windows för skrivbordsanvändning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Frågan är nog ställd till de ~99% som kör Windows för skrivbordsanvändning.

Hur bra det funkar vet jag inte, eller vilka funktioner som saknas (för allt verkar inte finnas) men det verkar finnas MS Defender för Linux i alla fall. https://www.techrepublic.com/article/microsoft-defender-for-l...

Permalänk
Medlem

Bitdefender men känns som den fått sitt eget liv trots att man stänger av alla auto scans själv, blir att byta snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Hur bra det funkar vet jag inte, eller vilka funktioner som saknas (för allt verkar inte finnas) men det verkar finnas MS Defender för Linux i alla fall. https://www.techrepublic.com/article/microsoft-defender-for-l...

Nja, typ, produkten är framförallt riktat till företagskunder, hur det blir framöver återstår att se. Defender ATP/Defender for endpoint inte riktigt samma produkt som vanliga defender för Windows 10. Den är mer djupgående och nyttjar bla. AI/Maskininlärning för att detektera och stoppa hot i realtid snarare än att enbart förlita sig på kända signaturer.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk

Kör Mac, även om jag kan installera antivirusprogram så brukar de göra att datorn funkar sämre än före. Till mina kunder enbart ESET IS. Bra program, bra organisation och väldigt bra portal för att hålla reda på kunder och licenser.

Kaspersky sålde jag i många år, de var på tå och hade aggressiva rabatter till ÅF, sen hände nåt, sverigekontoret avvecklades, det kunder INTE gillar är att komma till en grek som försöker vara pedagogisk på knackig engelska... så nej, inte mer Kaspersky även om själva programmet är kanon så är organisation och ÅF-stöd obefintligt.

ESET hörde av sig och sa "Vi ser att du säljer väldigt många licenser nu vilket vi tycker är kul" eller nåt i den stilen, jag svarade -"Ja jag konverterar alla Kasperskykunder till er när deras skydd går ut"...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Ja, Windows Defender är ett virus. 💁🏻‍♀️

Permalänk
Medlem

Comodo

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Ubuntu primärt (ingen antivirus), sen spelar jag i en Win10-VM med Windows Defender aktiverat.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hotfuzz08:

Spännande, så du inaktiverar MS Defender och kollar manuellt upp filerna med virustotal varje gång du behöver tanka ner en fil?

Vad föranleder detta användmönster?

Kollar självfallet bara filer jag känner tveksamma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

För några år sedan så föll vårt företagsnätverk offer för en ransomware-attack.

Alla klienter körde då Windows 7 och hade Trend Micro antivirus. Jag fick en känsla av att Trend Micro var dåliga på att skicka ut uppdateringar, så jag hade mot gällande IT-policy även installerat Microsoft Security Essentials. Security Essentials fångade attacken och kunde avbryta den, så under några dagar hade jag den enda fungerande klientmaskinen bland flera hundra användare.

Windows Defender har varit kapabelt att fånga upp alla förekommande hot på ett effektivt sätt också, så jag ser ingen anledning att installera massa bloatware som i slutänden kommer visa irriterande popups för att köpa nya antivirus-produkter.

Just det där med oändliga mängder oönskade popups i tid och otid gör mig tvärilsk. Håll käften och sök, bara!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Kollar självfallet bara filer jag känner tveksamma.

Tänker att med SolarWinds-hacket färskt i minnet så skulle inte jag våga förlita mig på enbart kontrollera de filer som jag aktivt laddar ner. I just detta fall så måhända att de flesta AV inte hade upptäckt det heller. Men min poäng är att infekterade filer kan slinka in utan att du är medveten exempelvis via självuppdaterande applikationer.

Så frågan är egentligen vad som föranleder att man aktivt skulle vilja stänga av-skyddet? Är det pga prestanda? För där kan jag inte tänka mig att det gör så himla stor skillnad i praktiken, men jag kanske har fel?

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Lego Master

Nod32.

Förr om åren brukade jag säga att det finns två saker man alltid ska se till att ha betalat för i sin dator; Windows och antivirus.
Sen började antivirus ingå i Windows och saken blev förvirrad.

Tycker fortfarande Nod32 funkar bättre än Windows Defender dock, och systemavtycket är mindre.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield