Anmäl dig till Roborock Challenge!

Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Det är väl så att vi gärna vill ha bilen till/innan sommaren, har vi landat i. Jag tänker lite som så att med "bara" tre år leasing så kan vi "stå ut" oavsett, känna på elbilslivet ordentligt och låta marknaden utvecklas. Om tre år kan vi förhoppningsvis få en av dagens kommande helt nya varianter (typ EV6) för ungefär samma prislapp som en e-Niro ligger på idag. Samt att de hunnit med några revisioner och rätat ut eventuella barnsjukdomar. Jag/vi känner helt enkelt inte behovet av bleeding edge här.

Makes sense? Kanske, kanske inte.

Är verkligen en elbil det bästa alternativet i ert fall? Som jag förstår det kommer det bli ganska få resor och en relativt stor andel av dem kommer att vara långa. En elbil kommer ju bäst till sin rätt ekonomiskt och miljömässigt om den används ofta och det räcker med att ladda hemma/på destinationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Det är priset i Sverige jag menar, och detta är en av mina favoritgrejer att gnälla på. F150 är år efter år en av de bäst säljande bilarna i USA och "alla" har råd med den där. I Sverige - 800k och uppåt. Antagligen pga att man inte tar in de billigaste utrustningsnivåerna och så skatt på det. Känner att diskussionen glider lite off topic här så jag kastar in följande: Har ni sett Rivians elpickisar?

Jo det är lite trist, men är ju så med amerikanska bilar överlag. Kolla bara på vad en mustang kostade innan ford bestämde sig för att själv börja sälja den här.

Och jodå, har följt dem spänt! Tycker att de, samt bollinger ser ut att ha de mest intressanta elpickuperna som skall komma Dock, de lär ju också kosta därefter..

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av poktirity:

Är verkligen en elbil det bästa alternativet i ert fall? Som jag förstår det kommer det bli ganska få resor och en relativt stor andel av dem kommer att vara långa. En elbil kommer ju bäst till sin rätt ekonomiskt och miljömässigt om den används ofta och det räcker med att ladda hemma/på destinationen.

Klart han ska ha en elbil!
Köper han nytt och har möjligt så är det inget snack (tycker jag).

@emilakered nu vet jag inte hur gamla barnen är men de blir äldre för varje år (duh) och då blir det enklare att planera resorna.
Fick precis min elbil och det är ju en fröjd att glida fram och inte spotta ur sig några avgaser.

Permalänk
Skrivet av Halogen:

Har ni sett Rivians elpickisar?

Det var med ett par preproduktionsmodeller i Long Way Up (en dokumentärserie jag för övrigt tyckte var intressant och platsar i en tråd om eldrift - finns på AppleTV+).

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo så är det säkert. Våra regler är väl lite konstiga vad jag minns, med mycket fokus på totalvikten så en mindre bil får dra tyngre släp, men det gäller nog inte om man har E-behörighet på kortet förstås.
Jo så är det säkert.
F150 är rätt billig i USA, det är ju den mest sålda bilen där så det är kanske inte så konstigt, men Ford importerar väl inte den hit vad jag förstår utan det är andra mindre företag som gör det. Det brukar innebära att de blir en del dyrare, å andra sidan kan de ju exempelvis konvertera bilarna till etanoldrift så man får mycket lägre skatt och så. Sen är F150 "fullsize" men de har ju fyllt ut modellutbudet uppåt ända upp till F550 med allt större och lyxigare modeller.

Våra regler är riktigt skumma kring vikter. Jag får köra en hur tung lastbil jag vill men fan om jag hänger på ett lite tyngre släp på min personbil.
Ganska offtopic men lite ontopic i och med att viktgränserna verkar ska ändras pga hur mycket tyngre elbilar är.

Permalänk
Medlem

Så vad ska man leasa för hybridbil för ca 3k, 1500mil/år, behöver ingen kombi.
Enda kravet är GPS eller android auto.
Har endast möjlighet att ladda på jobbet ibland så det får bli en hybrid, har inte råd och deffinitivt inte orken att ladda en elbil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Har endast möjlighet att ladda på jobbet ibland så det får bli en hybrid, har inte råd och deffinitivt inte orken att ladda en elbil.

Om du inte har råd med Bee Charging månadsbonnemang för 399 kr/mån som fast pris då har du inte råd med bränsle iallafall.
https://bee.se/webbshop/bee-around-laddkort/

Vad är det för mening med en Phev om du enbart tänker ladda den ibland då förlorar du hela syftet med en laddhybrid & med en Elbil kan du iallafall ladda på mataffären m.m.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Kia ceed plugin får du för 2990kr exkl försäkring och vinterdäck. 36 mån, 4500mil och fri service ingår.

Sen håller jag med om det @jonas79 här ovan säger.

Alternativet är att leasa en billigare, mindre, bränslesnålare bil om du ändå inte tänkt ladda den

Visa signatur

Äsch...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Om du inte har råd med Bee Charging månadsbonnemang för 399 kr/mån som fast pris då har du inte råd med bränsle iallafall.
https://bee.se/webbshop/bee-around-laddkort/

Vad är det för mening med en Phev om du enbart tänker ladda den ibland då förlorar du hela syftet med en laddhybrid & med en Elbil kan du iallafall ladda på mataffären m.m.

Som sagt är för lat att åka drygt 2 mil för att ladda bilen hos bee och onödigt slöseri på el och bil.
För att slippa miljöpartiets skatter och iallafall ha möjlighet ladda bilen om man köper ett hus.
Men tack för förslaget, synd att de ligger för långt bort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av poktirity:

Om man kör många korta sträckor är elbil det bästa alternativet ur miljösynpunkt, om man måste välja någon bil. Speciellt eftersom avgasreningen är i stort sett helt inaktiv innan den och motorn kommit upp i arbetstemperatur. Sedan så slits ju motorn mer när man kör så, vilket förvisso inte har någon betydelse för den första ägaren som kanske bara har bilen i ett par år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Kia ceed plugin får du för 2990kr exkl försäkring och vinterdäck. 36 mån, 4500mil och fri service ingår.

Sen håller jag med om det @jonas79 här ovan säger.

Alternativet är att leasa en billigare, mindre, bränslesnålare bil om du ändå inte tänkt ladda den

Tack, ska jag deffinitivt kolla in.
Miljöpartiets skatter, plus att kunna ladda ca hälften av tiden på jobbet väger upp prisskillnaden.
Är det nåt specifikt erbjudande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Tack, ska jag deffinitivt kolla in.
Miljöpartiets skatter, plus att kunna ladda ca hälften av tiden på jobbet väger upp prisskillnaden.
Är det nåt specifikt erbjudande?

https://www.kia.com/se/kopa/kia-privatleasing/?gclid=CjwKCAjw...

Ska gälla hos alla Kias återförsäljare!

Visa signatur

Äsch...

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av jocke92:

Jag tycker den känns genomtänkt men lite högljudd som du säger, man hade förväntat sig att den går lite tystare för de pengarna.

Tack för tankarna!

Skrivet av Jonas79:

Det jag menar är om du bestämmer dig tex: för VW ID3 58 Kwh med 1500 mil på Leasing.

Skicka offerter till 5 nära handlare just på denna bilen och önskad utrustning & mil & fråga vad deras bästa erbjudande är.

Sedan är det bara att hugga det bästa erbjudandet för min egen del hade jag valt denna före Kia E Niro men alla har olika önskemål & enbart du vet vilken bil som är rätt för dig.

Ah, check, är med! Ska som sagt försöka få provkört, förhoppningsvis redan till helgen. Flngers crossed.

Skrivet av HenrikM:

Jag kör med en E-niro. På E4 med lite blandat 80-110 väg så tar jag mig mellan Umeå och Piteå (21 mil) på 55% laddning (45% kvar) då det var mellan minus 2 och nollgradigt ute.
Advance plus paketet är rätt nice med ventilerade säten nu när det börjar bli soligt ute och det är varmt om baken.
Enda nackdelen är snabbladdningen inte är riktigt lika vass som t.ex. tesla eller de nya Ioniq 5 eller EV6.
5 minuters laddning med en tesla på en 250kw laddare ger ju ca 20kwh. eller minst 10 mil räckvidd.
För inte ens med teslan kan du vara säker på att ta dig 30 mil om det är minusgrader, snömodd och motvind om du skall hålla dig i 110km/h

Tack för tankarna! Advance Plus kan det nog bli isåf, under förutsättning att vi får någon fin deal där. Känns inte kritiskt, men... trevligt.

Skrivet av poktirity:

Mja, det är mest fokus på de längre resorna dock eftersom de korta går i vilket fall med vilken bil som helst. Dock vet jag inte hur mycket kort vi kommer köra, eftersom familjen aldrig haft bil. Jag räknar dock med en del, kanske extra så med just el då det känns "okej" med de där skutten som vi annars skulle ansett onödiga.

Men nej, inte säkert elbil är rätt egentligen. Däremot finns det helt klart en viss mån av "statement" i brist på bättre ord. Om vi ändå ska ha en första bil och har möjligheten till det, varför inte låta det vara en elbil?

Skrivet av Wiinis:

Klart han ska ha en elbil!
Köper han nytt och har möjligt så är det inget snack (tycker jag).

@emilakered nu vet jag inte hur gamla barnen är men de blir äldre för varje år (duh) och då blir det enklare att planera resorna.
Fick precis min elbil och det är ju en fröjd att glida fram och inte spotta ur sig några avgaser.

Det är 1 år och 4 år just nu! Ja, enklare kommer det bli. Räknar också iskallt med fler laddare längs vägarna under åren som kommer.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Galvanizer:

Om man kör många korta sträckor är elbil det bästa alternativet ur miljösynpunkt, om man måste välja någon bil. Speciellt eftersom avgasreningen är i stort sett helt inaktiv innan den och motorn kommit upp i arbetstemperatur. Sedan så slits ju motorn mer när man kör så, vilket förvisso inte har någon betydelse för den första ägaren som kanske bara har bilen i ett par år.

Jag håller absolut med om att elbil är det bästa nästan oavsett sträcka men korta sträckor väger ju upp den största nackdelen.

Samtidigt måste jag säga att det går väldigt fort för avgasreningen på en bensinbil att komma upp i arbetstemperatur, katalysatorn tar ungefär 10 sekunder på sig (tro mig, jag har bränt mig som fan på en bil som var sval innan jag körde på den på liften). Dessa tio sekunder står för en ganska stor del av bilens utsläpp av vissa ämnen dock, kolväten främst, men när det gäller koldioxid så spelar det i princip ingen roll.

De har också blivit bättre på att bygga motorer som inte slits så mycket av att vara igång kortare sträckor, eller snarare av att startas och stoppas ofta, då nästan alla bilar idag har start-stopp automatik och liknande och det hade inte fungerat om det innebar att motorn rasade efter några år. Däremot belastar det ju batteriet ganska hårt, speciellt om det är kallt.

Permalänk

Ingen som har koll om det finns någon Ioniq 5 att provsitta/kika på/provköra i hela Sverige? Borde ju finnas en förproduktion som man kan kika på för att veta om man vill beställa den, istället för att köpa lite grisen i säcken..

Permalänk
Inaktiv

På tal om kortare sträckor. Ett lite billigare alternativ och kostar gratis att köra tre personer eller matvaror/last en normalsolig sommar. Körde och handlade i en av dom så sent som i går kväll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon317915:

På tal om kortare sträckor. Ett lite billigare alternativ och kostar gratis att köra tre personer eller matvaror/last en normalsolig sommar. Körde och handlade i en av dom så sent som i går kväll.

https://youtu.be/HmvF9G4IFgI

Ser ut som angry birds

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem

Misstänker att det nämnts, men kan ändå tipsa om att en del VW-handlare kör kampanj på ID.3 Life 58 kWh för lagerbilar med leverans innan sista juni.
Bl.a. VW Hammarby i Stockholm.

2995:- för utrustningsnivå Life med standardlack (rätt trist färg).
36mån, 1000mil/år, inkl. service.
+200:- för metallic.
+220:- för 1500mil/år.

Range på >30mil i flertalet tester (förutom mitt i vintern).
Känns rätt svårslaget, och går att räkna hem mot de flesta fossilbilar i samma klass.

Permalänk
Relik 📜

@HenrikM, @jocke92, @NisseG91 och eventuella andra som kör e-Niro! Efter lite provkörningar, grävande och funderingar har vi landat i att det nog blir en sådant. Ironiskt nog bland annat för det är mera en "traditionell" bil än ID.3, något som tilltalar framför allt fru (den som kommer köra mest).

Så, har varit och snackat med handlare idag. Den vita e-Niro som är på 3295 SEK-erbjudandet nu är helt slut (gäller även Advance Plus), och de priser som ligger är "från-priser" vilket är lite shady. Det gäller alla handlare, iaf runt Sthlm och kanske hela landet (?). Vi har dock fått samma pris på en Advance med grå metallic-lack (Interstellar Grey, gissar jag), där vi får avdrag för metallic-kostnaden. Kort och gott vill handlaren bli av med just den bilen, som tydligen blivit stående. Den kan vi i så fall få redan om två veckor, för totalt ~3560 kr/mån inklusive försäkring (1500 mil).

Vi kan i stället välja en Advance Plus med leverans till midsommar, men även där är vita färgen slut inom ramen för erbjudandet och där behöver vi då betala 97 kr/mån extra för metallic. Totalt blir det då ~4060 kr/mån inklusive försäkring, alltså 18000 SEK extra över 36 månader.

Det jag ser på Advance Plus som verkar extra intressant är väl parkeringssensorer fram (neat!) samt kanske ventilerade framsäten. Övriga saker är lite "meh". Värt 18K? Tveksamt, spontant.

TL;DR, ni som har, vilket trimpaket har ni och skulle ni klara er utan de där extraprylarna?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

@HenrikM, @jocke92, @NisseG91 och eventuella andra som kör e-Niro! Efter lite provkörningar, grävande och funderingar har vi landat i att det nog blir en sådant. Ironiskt nog bland annat för det är mera en "traditionell" bil än ID.3, något som tilltalar framför allt fru (den som kommer köra mest).

Så, har varit och snackat med handlare idag. Den vita e-Niro som är på 3295 SEK-erbjudandet nu är helt slut (gäller även Advance Plus), och de priser som ligger är "från-priser" vilket är lite shady. Det gäller alla handlare, iaf runt Sthlm och kanske hela landet (?). Vi har dock fått samma pris på en Advance med grå metallic-lack (Interstellar Grey, gissar jag), där vi får avdrag för metallic-kostnaden. Kort och gott vill handlaren bli av med just den bilen, som tydligen blivit stående. Den kan vi i så fall få redan om två veckor, för totalt ~3560 kr/mån inklusive försäkring (1500 mil).

Vi kan i stället välja en Advance Plus med leverans till midsommar, men även där är vita färgen slut inom ramen för erbjudandet och där behöver vi då betala 97 kr/mån extra för metallic. Totalt blir det då ~4060 kr/mån inklusive försäkring, alltså 18000 SEK extra över 36 månader.

Det jag ser på Advance Plus som verkar extra intressant är väl parkeringssensorer fram (neat!) samt kanske ventilerade framsäten. Övriga saker är lite "meh". Värt 18K? Tveksamt, spontant.

TL;DR, ni som har, vilket trimpaket har ni och skulle ni klara er utan de där extraprylarna?

Vi har Advance plus. Tror de hade keyless också som inte Advance hade när vi köpte. Guld värt att kunna ha nyckeln i ficka/väska och ändå bara köra. Men det verkar vara standard även i Advance nu.

Ventilerade säten är faktiskt jäkligt bekvämt, inget man saknar om man inte haft det, men helt klart underbart 😁

Led-strålkastare och dödavinkelvarnare är ju också trevligt. I stort sett får du alltså tre saker (parkeringssensorer, dödavinkelvarnare och led-strålkastare) mer i plus, varav två är för er säkerhet. Jag hade tyckt 18k var rimligt för att minska risken för olyckor så mycket det går

Vi betalar 4450kr/mån för 1500mil/år och vinterhjul. Så ni verkar ändå fått en okej deal

Tl;dr, fler säkerhetssystem är alltid värt pengarna i mina ögon. Osäkert nog att åka bil ändå.

Visa signatur

Äsch...

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Nu har jag ingen e-Niro, utan en Optima (i stort sett samma stolar om jag inte missminner). Men jag hade inte betalat extra för eller värderat sätesventilationen särskilt högt, det låter trevligt att ha men jag tycker den fungerat urdåligt i praktiken. Vintertid fungerar den jättebra men när det faktiskt är så varmt att det behövs klarar den inte av att kyla stolen mer än min rygg (och innertemperaturen innan såklart) värmer den. 😑

Däremot parkeringssensorer i fram är jäkligt praktiskt framförallt i trånga parkeringsgarage! Och i Advance plus ingår väl även helskinnsklädsel och LED strålkastare? Dessa tillsammans med sensorerna hade gjort att jag valt Advance plus om jag köpt en e-Niro istället för den ID.3 det nu blev. 🙃

Visa signatur

"Jack of all trades, master of none."

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av HenrikM:

Jag kör med en E-niro. På E4 med lite blandat 80-110 väg så tar jag mig mellan Umeå och Piteå (21 mil) på 55% laddning (45% kvar) då det var mellan minus 2 och nollgradigt ute.
Advance plus paketet är rätt nice med ventilerade säten nu när det börjar bli soligt ute och det är varmt om baken.
Enda nackdelen är snabbladdningen inte är riktigt lika vass som t.ex. tesla eller de nya Ioniq 5 eller EV6.
5 minuters laddning med en tesla på en 250kw laddare ger ju ca 20kwh. eller minst 10 mil räckvidd.
För inte ens med teslan kan du vara säker på att ta dig 30 mil om det är minusgrader, snömodd och motvind om du skall hålla dig i 110km/h

Minusgrader och motvind och 30 mil är inget problem med en Model 3 Long Range AWD. Om det är snömodd hela sträckan blir det kanske tuffare. Jag fick ungefär 36 mils räckvidd med min gamla, och då var det 4-5 av de milen på små grusvägar med ganska mycket snö. Skulle jag under 30 mil räckvidd så skulle det vara väldigt tuffa förhållanden.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av CatchMe:

Misstänker att det nämnts, men kan ändå tipsa om att en del VW-handlare kör kampanj på ID.3 Life 58 kWh för lagerbilar med leverans innan sista juni.
Bl.a. VW Hammarby i Stockholm.

2995:- för utrustningsnivå Life med standardlack (rätt trist färg).
36mån, 1000mil/år, inkl. service.
+200:- för metallic.
+220:- för 1500mil/år.

Range på >30mil i flertalet tester (förutom mitt i vintern).
Känns rätt svårslaget, och går att räkna hem mot de flesta fossilbilar i samma klass.

Håller man ut lite kan det nog gå att få en lagerbil med metallic utan påslag. Jag lyckades med det innan jul. Totalt 3550:- / månad med 1500 mil, vinterhjul, metallic, försäkring och 24 månaders leasing.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Den jag kör är 2020 års modell, tror den bara är advance. Ventilerade säten fanns nog inte då(?) Men jag saknar inget specifikt, kör inte mycket på kväll/natt så kan inte säga att jag saknar led-strålkastare. Men på en elbil vill man ju hålla nere förbrukningen, så känns lite dumt att det inte är standard.

Eluppvärmd ratt som standard är guld och appen ingår lika länge som nybilsgarantin 7år.

Permalänk
Medlem

Ni får ursäkta min franska men hur fan Kia ens har mage att sälja bilar med halogenlampor är helt oförståeligt. Då kan dom lika gärna skippa elhissar bak om de ska snåla in på vettiga funktioner..

Halogenlampor hör hemma på Volvo 740, därmed basta.

Permalänk

Jag kör sedan lite drygt en vecka tillbaka PS2 [Polestar 2] Dual Motor Performance Pack. Familj med två stora barn/ungdom. Kupén rymligare än förväntat, bagaget praktiskt halvkombi.

Både jag och min fru är överlagt mycket nöjd med prestanda och körkänslan, vi kommer senast från en MY20 S60 T5 R-design. Designen i PS2 skiljer från Volvon mer än vad jag trodde innan och känns mer modern och ”ung”.
Range är för tidigt att säga bu eller bä om.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av anon317915:

https://youtu.be/HmvF9G4IFgI

Räknas den som trehjulig moped klass II? Jag försökte googla lite regler för cykelbana och det verkar ju okej att färdas där om banan är nog bred och särskild försiktighet vidtas. Ganska praktiskt fordon, i så fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ville komma iväg lite i helgen och tog Teslan på en längre fisketur. Men vädret, vattennivåer och blöta marker, gjorde att det blev en roadtrip istället, som plan B. Samtidigt som jag ville testa bilen som långresebil, så spanade jag in vägar och ställen där man inte varit tidigare. Hittade även vad som verkade som trevliga fiskeställen, som man inte skulle vetat om annars...
237 mil avverkades och jag är imponerad över hur smidigt och utan komplikationer det gick hela vägen. (Förutom att jag blev lite skraj över att jag fick åka genom några kortare snöoväder och sommarsulorna satt på.)
Resan gick från Östergötland, via Karlstad upp till Sälen, därifrån vidare upp till Storuman, där jag vände ut mot kusten och sedan neråt igen.
För att slippa träffa så mycket folk i dessa Covid-tider, så sov jag i bilen. Hur skönt som helst med "Camp-mode". +2C ute och 20C i bilen.
En tunn uppblåsbar madrass och sovsäck, sedan sov man som en stock...
Förlorade 5-6 mils laddning under natten, men det gjorde inget. Klarade mig med god marginal till nästa laddare.
Min takeaway av detta är att det inte är några större problem att ta sig fram genom Sverige med en elbil. I alla fall inte en Tesla... Det enda är att man får att lite lugnare tempo, med laddstopp. Kände mig ändå lite stressad ibland, då laddnigen gick för snabbt. Hann inte gå på dass och sedan beställa något och äta upp förens laddningen var klar.
Laddade sällan upp till 90%, utan bara så jag hade 10% buffert till nästa laddstation. Det gör att man får en bättre och snabbare laddningskurva hela tiden, för den saktar trots allt ner ju mer man laddar.
Kommer jag ta elbilen på längre turer framöver? Inget snack om saken, självklart!

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Relik 📜

Tack för input, alla! Advanced Plus får det bli. Det höjer priset en del, men får vara värt. Blir ju en hel del utrustning för pengarna ändå, känns som en rätt fullmatad bil funktionsmässigt. Ska se till att få det här klart, så återkommer jag med intryck om några veckor.

Skrivet av NisseG91:

Vi har Advance plus. Tror de hade keyless också som inte Advance hade när vi köpte. Guld värt att kunna ha nyckeln i ficka/väska och ändå bara köra. Men det verkar vara standard även i Advance nu.

Ventilerade säten är faktiskt jäkligt bekvämt, inget man saknar om man inte haft det, men helt klart underbart 😁

Led-strålkastare och dödavinkelvarnare är ju också trevligt. I stort sett får du alltså tre saker (parkeringssensorer, dödavinkelvarnare och led-strålkastare) mer i plus, varav två är för er säkerhet. Jag hade tyckt 18k var rimligt för att minska risken för olyckor så mycket det går

Vi betalar 4450kr/mån för 1500mil/år och vinterhjul. Så ni verkar ändå fått en okej deal

Tl;dr, fler säkerhetssystem är alltid värt pengarna i mina ögon. Osäkert nog att åka bil ändå.

Tack för input! Det verkar landa på typ samma som er ändå, då Kia tar ganska bra betalt för vinterhjulen. Jag planerar nog att köpa de löst, sparar ett par tusen på det och kan sälja vidare sedan om de inte passar nästa bil. Behöver ändå lagra eländet i förrådet, så.

Skrivet av Ebmaister:

Nu har jag ingen e-Niro, utan en Optima (i stort sett samma stolar om jag inte missminner). Men jag hade inte betalat extra för eller värderat sätesventilationen särskilt högt, det låter trevligt att ha men jag tycker den fungerat urdåligt i praktiken. Vintertid fungerar den jättebra men när det faktiskt är så varmt att det behövs klarar den inte av att kyla stolen mer än min rygg (och innertemperaturen innan såklart) värmer den. 😑

Däremot parkeringssensorer i fram är jäkligt praktiskt framförallt i trånga parkeringsgarage! Och i Advance plus ingår väl även helskinnsklädsel och LED strålkastare? Dessa tillsammans med sensorerna hade gjort att jag valt Advance plus om jag köpt en e-Niro istället för den ID.3 det nu blev. 🙃

Tack för input! Jag missade faktiskt LED-strålkastare i listan där. Och garage är en bra poäng, det vi har i föreningen här är inte... generöst med utrymmet direkt.

Skrivet av jocke92:

Den jag kör är 2020 års modell, tror den bara är advance. Ventilerade säten fanns nog inte då(?) Men jag saknar inget specifikt, kör inte mycket på kväll/natt så kan inte säga att jag saknar led-strålkastare. Men på en elbil vill man ju hålla nere förbrukningen, så känns lite dumt att det inte är standard.

Eluppvärmd ratt som standard är guld och appen ingår lika länge som nybilsgarantin 7år.

Tack för input! Vi lär köra en del kväll/natt i och med längre resor, så det känns som en bra grej för oss!

Skrivet av Def_Dog:

Ni får ursäkta min franska men hur fan Kia ens har mage att sälja bilar med halogenlampor är helt oförståeligt. Då kan dom lika gärna skippa elhissar bak om de ska snåla in på vettiga funktioner..

Halogenlampor hör hemma på Volvo 740, därmed basta.

Håller med. Känns som det flyttat det till nästa trimnivå för att trigga upgrades dit. Det klassiska, tre alternativ där det i mitten är mest prisvärt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Tack för input, alla! Advanced Plus får det bli. Det höjer priset en del, men får vara värt. Blir ju en hel del utrustning för pengarna ändå, känns som en rätt fullmatad bil funktionsmässigt. Ska se till att få det här klart, så återkommer jag med intryck om några veckor.

Tack för input! Det verkar landa på typ samma som er ändå, då Kia tar ganska bra betalt för vinterhjulen. Jag planerar nog att köpa de löst, sparar ett par tusen på det och kan sälja vidare sedan om de inte passar nästa bil. Behöver ändå lagra eländet i förrådet, så.

Tack för input! Jag missade faktiskt LED-strålkastare i listan där. Och garage är en bra poäng, det vi har i föreningen här är inte... generöst med utrymmet direkt.

Tack för input! Vi lär köra en del kväll/natt i och med längre resor, så det känns som en bra grej för oss!

Håller med. Känns som det flyttat det till nästa trimnivå för att trigga upgrades dit. Det klassiska, tre alternativ där det i mitten är mest prisvärt.

Gött, bra val!

Välkommen till elbilsvärlden!

Visa signatur

Äsch...