Någon mer än jag som läser seriös Sci-Fi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Är lite sugen på sci-fi a la Metro-böckerna eller Picknick vid vägkanten.

Någon som har tips på nått åt det hållet?

Jag har inte läste Metro-serien men har fått för mig att det rör sig om dystopisk postapokalysm som utspelar sig en hel del underjord.
Kommer då att tänka på Silo-serien av Hugh Howey. Den trilogin kanske kan vara något att kolla in.

//j

Visa signatur

Senast redigerad av jezper, 3010-01-01 klockan 25:02

Permalänk
Medlem
Skrivet av jezper:

Jag har inte läste Metro-serien men har fått för mig att det rör sig om dystopisk postapokalysm som utspelar sig en hel del underjord.
Kommer då att tänka på Silo-serien av Hugh Howey. Den trilogin kanske kan vara något att kolla in.

//j

Just ja. Dom är bra. Har läst de första tre eller fyra av honom. Jäkligt bra tyckte jag. Både tankeväckande och något man blev arg/skrämd av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azathoth:

Ann Leckie - Ancillary Justice (3 delar) samt Murderbot Diaries av Martha Wells

Måste säga att jag läser lite för många sci-fi böcker, kan inte ens särskilja många av de längre.

Murderbot diaries däremot sticker ut som grymt bra måste jag säga! Vill bara ha mer av det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHW:

Aldrig tidigare läst Sci-Fi eller egentligen någon genre faktiskt, läst uppskattnings vis 10 böcker i mitt liv och det var säkert över 10 år sedan då jag gick i skolan. Jag kommer ihåg att när jag hittade en bok som jag tyckte om så var det en fantastisk upplevelse att få vara med om, man blev helt hooked i boken och lät fantasin flöda, ingen film har någonsin fått mig att känna mig så. Med tanke på att jag kände och tänkte såhär så förstår jag verkligen inte varför jag slutade att läsa och fortsatte med filmerna... Hoppas att Sci-Fi ska kunna få mig att hellre vilja sitta o läsa än att slö titta på någon sketen serie eller film.

Det nämndes Player of Games i trådstarten och namnet självt får mig att bli sugen på att läsa den, dock utan trådstartarens fantastiskt utvalda ord för att beskriva böckerna han läst så hade jag aldrig gett det en chans, så tack för det!

Jag undrar dock om denna bok, är det den första som gjorts för blir lite fundersam när det jag läst att det är den andra i kultur novellen.

Och så undrar jag även hur ni läser era böcker? Är det ljudbok, vanlig pocketbok, på mobilen/paddan? Vad tilltalar er mest och vad rekommenderar ni att man ska göra för att få en så djup upplevelse som möjligt?

Hoppas djupt att jag kan bli indragen i bokvärlden igen🙈

Jag vill bara slänga in en ytterst subjektiv brasklapp att jag inte alls var speciellt imponerad av The Culture-serien/Banks.

Jag hade just läst Alastair Reynolds Revelation space och tänkte att jag skulle kasta mig över en annan välrenommerad författare men det blev ingen fullträff. Tvärtemot vad andra har sagt i tråden så tyckte jag första boken (Consider Phlebas) var bäst. Player of games var underhållande men flummig om man inte är van sci-fi och fantasyläsare (kändes stundtals som en parodi). Slutligen läste jag the Use of Weapons men förutom en eller annan överraskning kändes det mer som arbete än underhållning att läsa boken. Därefter gav jag upp.

Efter den eskapaden har jag läst Hyperionböckerna (Dan Simmons) och nu är jag inne i Peter F Hamiltons the Nights dawn. Helt klart mer min kopp te!

Angående hur jag läser så var jag pro pappersböcker fram tills att jag fick en Kobo Aura H2O (sidobelyst läsplatta med e-ink) av min fru i födelsedagspresent. Sedan den dagen har jag läst mer än någonsin och knappt i någonting annat än läsplattan. Hade jag köpt den själv hade det jag kallat det den mest prisvärda investeringen jag gjort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scrangle:

Angående hur jag läser så var jag pro pappersböcker fram tills att jag fick en Kobo Aura H2O (sidobelyst läsplatta med e-ink) av min fru i födelsedagspresent. Sedan den dagen har jag läst mer än någonsin och knappt i någonting annat än läsplattan. Hade jag köpt den själv hade det jag kallat det den mest prisvärda investeringen jag gjort!

Tycker läsplattor är oresonligt dyra om jag bara kolla tekniken i de, men om jag tänker efter hur mycket nöjsam tid jag fått ur min kindle paperwhite så är det nog det mest värda inköpet!

Permalänk
Medlem

Just börjat läsa Expanse-serien. Bara halvvägs in i den andra prequel-boken, The Churn.
Så med lite mer än 5000 sidor kvar kommer jag nog klara mig utan boktips ett tag.

//j

Visa signatur

Senast redigerad av jezper, 3010-01-01 klockan 25:02

Permalänk
Medlem
Skrivet av jezper:

Just börjat läsa Expanse-serien. Bara halvvägs in i den andra prequel-boken, The Churn.
Så med lite mer än 5000 sidor kvar kommer jag nog klara mig utan boktips ett tag.

//j

Böckerna har ett bra tempo, är spännande och därav går fort att läsa.
Du återkommer säkert nästa vecka

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om att det nyligen kommit en ny Bobiverse bok. Har lyssnat på halva, mycket bra hitintills!

Permalänk
Medlem

Läste "Rendezvous with Rama" för någon månad sedan när jag började läsa igen på riktigt. Tyckte det var en riktigt bra bok faktiskt! Förstår inte alltid den komplexa miljöbeskrivningen tyvärr.. Det jag mest gillade var dock hur vetenskaplig boken var om hur man faktiskt skulle hantera en situation där en händelse som bekräftar utomjordiskt liv uppkommer. Rekommenderar den starkt, särskilt då den inte är så lång!

Vet inte heller om detta räknas som seriös sci-fi heller, men The hitchikers guide to the galaxy och hela den serien är riktigt bra de med!

Nu har jag helt andra böcker som jag ska läsa, får se vad nästa sci-fi bok blir

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scrangle:

Jag vill bara slänga in en ytterst subjektiv brasklapp att jag inte alls var speciellt imponerad av The Culture-serien/Banks.

Jag hade just läst Alastair Reynolds Revelation space och tänkte att jag skulle kasta mig över en annan välrenommerad författare men det blev ingen fullträff. Tvärtemot vad andra har sagt i tråden så tyckte jag första boken (Consider Phlebas) var bäst. Player of games var underhållande men flummig om man inte är van sci-fi och fantasyläsare (kändes stundtals som en parodi). Slutligen läste jag the Use of Weapons men förutom en eller annan överraskning kändes det mer som arbete än underhållning att läsa boken. Därefter gav jag upp.

Efter den eskapaden har jag läst Hyperionböckerna (Dan Simmons) och nu är jag inne i Peter F Hamiltons the Nights dawn. Helt klart mer min kopp te!

Angående hur jag läser så var jag pro pappersböcker fram tills att jag fick en Kobo Aura H2O (sidobelyst läsplatta med e-ink) av min fru i födelsedagspresent. Sedan den dagen har jag läst mer än någonsin och knappt i någonting annat än läsplattan. Hade jag köpt den själv hade det jag kallat det den mest prisvärda investeringen jag gjort!

Vad taggad jag blir nu! Jag får hem min kobo libra h2o. imorgon Tyckte den var lite dyr.. särskilt för en student.. men jag har börjat läsa så otroligt mycket mer nu så tänkte att jag skulle testa göra investeringen ändå. Det jag inte gillar med pappersböcker är främst att de är lite böckiga att handskas med. Inte så bekväma att hålla länge, behöver bra ljus, behöver pappersklämma för att hålla koll på vart man är etc.. Har inga stora problem och läsa de i sig, men jag har definitivt lättare att bara läsa på mobilen ex. särskilt under kvällstid. Därför köpte jag kobo med då de har orange ljus om man vill läsa under natten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Kan tipsa om att det nyligen kommit en ny Bobiverse bok. Har lyssnat på halva, mycket bra hitintills!

Är det någon snabb summeringen i början av vad som hänt? Jag måste säga att bok 1-3 innehöll så mycket att jag inte riktigt minns längre alla olika lösningar av de olika planeterna nämligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

@DHW Hoppas du hittar boktråden i ditt liv igen!
Själv har jag skaffat en Kindle e-boksläsare och läser allt på den. Utom det som jag har i fysisk form i bokhyllan om jag läser om något. En eboksläsare med e-ink har en reflektiv display vilket gör att den upplevs precis som en boksida. En vanlig padda/mobil har en lysande skärm vilket med tiden tröttar ögonen. Eboksläsaren drar ingen ström när den väl har tagit fram sidan som då blir statisk. Ju mer ljus du belyser sidan med ju starkare blir konstrasten, precis som en vanlig bok m.a.o. Batteritiden i en modern eboksläsare räknas i månader (lite beroende på hur ofta och länge du läser förstås), men enormt mycket längre än mobilen! Eboksläsaren väger lite och rymmer hur många böcker som helst. Kindle m.fl har också inbyggt ljus, som kan missförstås på att det är samma som bakljuset i en mobil, det är det inte. Detta ljuset lyser ovanifrån i kanten. Det gör att man kan läsa boken utan lampa, men det är ingen nackdel att ha lampa också.
Nackdelar - är usel på annat än just boksidor och svart-vit grafik. Färg klarar den inte. Att få in e-böcker från bibliotek kan vara klurigt. Men för i vart fall Kindle finns lösningar. Googla...

För din del så rekommenderar jag dock att börja med att gå till biblioteket och låna nån bra bok. Kostar inget och funkar hur bra som helst!

Använder en Kindle jag med. Ruskigt bra! Bokpriserna tycker jag är kanon, 50-100 spänn för nyutgivna böcker är helt ok.
Sen har man ju alltid med sig hela biblioteket i paddan Det är såklart en fördel om man gillar böcker skrivna på Engelska, men den klarar e-bok filer man köpt på Adlibris osv, man kan dessutom konvertera mellan MOBI, EPUB filer med gratisprogrammet Calibre. Verkligen smidigt. Saknar egentligen bara färgskärm, det är på gång med e-ink i färg men än så länge får man vänta

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av jezper:

Just börjat läsa Expanse-serien. Bara halvvägs in i den andra prequel-boken, The Churn.
Så med lite mer än 5000 sidor kvar kommer jag nog klara mig utan boktips ett tag.

//j

Hur ser rekommendationen ut kring Prequels och 0,5-böckerna? Jag hade lite Audible-krediter att använda, så jag köpte 1-5 som ljudbok och skippade halvorna, men det kanske är klart värt att gå i sifferordning med mellanböckerna också?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Hur ser rekommendationen ut kring Prequels och 0,5-böckerna? Jag hade lite Audible-krediter att använda, så jag köpte 1-5 som ljudbok och skippade halvorna, men det kanske är klart värt att gå i sifferordning med mellanböckerna också?

Flera av dem är backstories för huvudpersonerna. Tex Churn, så de kan väl egentligen läsas när som helst.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Sidde:

Flera av dem är backstories för huvudpersonerna. Tex Churn, så de kan väl egentligen läsas när som helst.

Tack, då slipper jag känna att jag missar något avgörande. Jag har inte hunnit så långt i Leviathan Wakes men uppskattar den lite mindre svart-vita bilden som målas upp av de olika lägren i boken. Mycket mer nyanser hittills än vad serien bjöd på (vilket ju är förståeligt).

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Är det någon snabb summeringen i början av vad som hänt? Jag måste säga att bok 1-3 innehöll så mycket att jag inte riktigt minns längre alla olika lösningar av de olika planeterna nämligen.

Tyvärr inte och jag var själv väldigt förvirrande över vissa delar. Men i det stora hela så kretsar den kring Heavens River så det går rätt bra ändå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Hur ser rekommendationen ut kring Prequels och 0,5-böckerna? Jag hade lite Audible-krediter att använda, så jag köpte 1-5 som ljudbok och skippade halvorna, men det kanske är klart värt att gå i sifferordning med mellanböckerna också?

Jag kör dem i ordning och har hittills bara läst de första tre prequel-böckerna och, som sagt, känns främst som bakgrundshistorier för karaktärerna så det bör inte vara något problem att hoppa över dem.

//j

Visa signatur

Senast redigerad av jezper, 3010-01-01 klockan 25:02

Permalänk
Medlem

Räknas det här som seriös sci-fi?!

Det bör ju vara någon typ av sci-fi, men jag kan inte bedöma vilke subgenre.

Hittade den på smbc-comics.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Det bör ju vara någon typ av sci-fi, men jag kan inte bedöma vilke subgenre.

Det är en fin serie, men jag ser ingen science fiction i den, bara satir på temat "åldrande fysiker".

Permalänk
Medlem

Jag har nyligen läst klart One word kill och dess två uppföljare av Mark Lawrence, i vilka han ger nya variabler på den gamla tidsrese traditionen. Mer SF än hans mer fantasy inspirerade, (ligger i gränslinjen mellan SF och fantasy både magi och gamla förhistoriska rymdskepp), Book of the Ancestor och Book of the Ice. Just fått tag i andra boken i Ice...

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Det är en fin serie, men jag ser ingen science fiction i den, bara satir på temat "åldrande fysiker".

Söker man på Google på humans as pets sci-fi hittar jag följande länk https://www.sffworld.com/forum/threads/humans-treaten-like-an... I den tråden finns flera exempel på liknande tema

En annan länk är https://www.goodreads.com/list/show/17437.Humans_That_Are_Tre... som ger 412 exempel

Då är frågan vad som avses med sci-fi och endast bisarr dystopi. Inte heller där känns det enkelt med en avgränsning.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk

Intressant tråd.

Visa signatur

Fractal Design R5 vit, i7 7700K, Noctua NH-D15, Corsair 2x16Gb 3200 MHz, Asus Strix Z270F Gaming, Corsair Force Series MP500 480Gb, EVGA Supernova G2 750W, Gigabyte Auros Extreme 1080 Ti, Asus Xonar STX Audio Card.

Permalänk
Hjälpsam

Har kanske nämnt detta tidigare i denna tråden men nu har en till bok släppts i serien;
Mest underhållning av nya böcker (läser mest äldre) var helt klart Dennis E. Taylors Bobiverse serie. Brilliant ny tagning på rymdopera

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Böckerna har ett bra tempo, är spännande och därav går fort att läsa.
Du återkommer säkert nästa vecka

Tog lite mer än ett par veckor. Men nu har jag läst alla som är släppta. Förhoppningsvis kommer, Leviathan Falls, snart. Tänkte att jag skulle kolla igenom TV-serien lagom innan jag börjar läsa den sista.

Hur som helst, har lite av Jeff VanderMeer och Margaret Atwood på kö så jag ska nog klara mig ett tag.

//j

Visa signatur

Senast redigerad av jezper, 3010-01-01 klockan 25:02

Permalänk
Medlem

Lite utanför topic men. Många i tråden har nog läst three body problem. En säsong är nu släppt på kinesiska, finns engelsk text. Senare i år kommer ytterligare en filmatisering (serie) av böckerna, fast på netflix.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Lite utanför topic men. Många i tråden har nog läst three body problem. En säsong är nu släppt på kinesiska, finns engelsk text. Senare i år kommer ytterligare en filmatisering (serie) av böckerna, fast på netflix.

Får lägga det till den stadigt växande högen av saker som jag kanske borde kolla på men aldrig hinner med.

Annars inne på slutet av Inhibitor Phase som verkar bli sista delen av Alastair Reynolds' Revelation Space serie. Med seriens alla short stories och avbrott för diverse andra, icke SF-böcker, så är det det som jag hunnit med under det senaste året.

När den boken är utläst så blir det nog böckerna i Murderbot Diaries av Martha Wells. Sedan är det slut på SF-att-läsa-listan.

//j

Visa signatur

Senast redigerad av jezper, 3010-01-01 klockan 25:02