Regler kring annonsering av bristvaror på SweClockers Marknad

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av MickeBoy:

Du svarade inte på någon av mina frågor.

I slutändan så fick jag ett marknadsmässigt bud, men av alla medlemmar som visade intresse så fanns det inte en enda registrerad här innan jag började skriva som var intresserad av att erbjuda marknadsmässiga priser. Det kanske råkar vara så att alla andra verkligen inte har råd. Eller också så är den ståndpunkt och det regelverk som nu finns kring annonser en bidragande orsak till en åsikt att man på swec. Nämligen den att man inte får lika mycket betalt för hårdvara här som på andra marknadsplatser.

Och om det är så, blir inte resultatet av ståndpunkten och regelverket det att de kort som cirkulerar på marknaden har en mindre chans att annonseras på swec? Det är vad jag påstår. Och följaktligen så jobbar inte reglerna för medlemmarnas intressen. För det är väl fortfarande en önskan att marknadsplatsen ska användas för sälja saker entusiaster emellan?

Men borde inte din berättelse peka på flera saker som talar mot din ståndpunkt?

1. Du har inte skapat en annons, dvs du har inte gett medlemmarna möjlighet att buda på ditt kort.

2. Du fick ett marknadsmässigt pris, så det fungerar ju uppenbarligen? 🤔

Du svarade ju på en ”köpes”- annons, vilket gör att du vänder dig mot 1 person, dvs skaparen av annonsen. Att sen folk jobbar lite i skuggorna och kapar en annons (i.e bryter mot reglerna) för att själva buda på ditt kort kan ju inte rättvist jämföras med att skapa en egen säljes-annons och låta buden flöda

Så om du fått ett marknadsmässigt pris utan ens ha skapat en annons så är det ju löjligt effektivt
Jag säger att det mer tyder på att våra medlemmar har en väldigt god moral för att följa reglerna än något annat

Edit: stvafell
Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är väl ganska allmänt känt att Sweclockers marknad inte håller samma prisnivå som andra ställen, så vad du anser vara marknadmässigt kanske är lite annorlunda här. Marknadsplatsen här på sidan är absolut för att sälja entusiaster emellan, men inte till vilket pris som helst. Helt fritt att använda andra marknadsplatser om man vill. Jag förstår inte vilken poäng du vill göra, vill du skryta om hur bra betalt du fick eller vill du visa andra hur man kringgår reglerna? Hur som helst känns det inte så givande.

Det finns många som förklarat varför reglerna ändrats, alla kommer inte hålla med, men det är helt okej...

Jag är helt med på att priserna på marknaden är lägre på swec än på andra ställen. Men det gäller enbart prylar som inte är bristvaror. Jag vill göra poängen att regelverket som finns nu inte hjälper medlemmar till att få möjlighet till att köpa de få kort som finns i omlopp utan tvärtom att reglerna gör att det komplicerat för de som vill sälja att göra det. Istället så kanske korten säljs på andra ställen. Resultatet är att färre kort annonseras på swec. Det borde inte vara det som är meningen.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av MickeBoy:

Jag är helt med på att priserna på marknaden är lägre på swec än på andra ställen. Men det gäller enbart prylar som inte är bristvaror. Jag vill göra poängen att regelverket som finns nu inte hjälper medlemmar till att få möjlighet till att köpa de få kort som finns i omlopp utan tvärtom att reglerna gör att det komplicerat för de som vill sälja att göra det. Istället så kanske korten säljs på andra ställen. Resultatet är att färre kort annonseras på swec. Det borde inte vara det som är meningen.

Det primära syftet med reglerna är absolut inte att färre kort ska säljas här, men självklart är det den direkta och medvetna effekten när vi begränsar försäljning till ett kort per person per halvår.

Så in that sense: jo det är meningen.

Men det du varit inne på kring prissättningen har ju ingen bäring på det här. Det som har bäring är antalsbegränsningen.

Prissättningsregeln är bara en "kosmetisk" faktor, inget annat. Som i: den håller överpriser borta ur annonslistningarna men den påverkar inte i nämnvärd utsträckning vilket pris korten säljs till. (Självklart bidrar det säkert i någon mån att hålla det nere lite men å andra sidan har jag sett folk sälja ett 3070 för 18000kr här.)

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Men borde inte din berättelse peka på flera saker som talar mot din ståndpunkt?

1. Du har inte skapat en annons, dvs du har inte gett medlemmarna möjlighet att buda på ditt kort.

2. Du fick ett marknadsmässigt pris, så det fungerar ju uppenbarligen? 🤔

Du svarade ju på en ”köpes”- annons, vilket gör att du vänder dig mot 1 person, dvs skaparen av annonsen. Att sen folk jobbar lite i skuggorna och kapar en annons (i.e bryter mot reglerna) för att själva buda på ditt kort kan ju inte rättvist jämföras med att skapa en egen säljes-annons och låta buden flöda

Så om du fått ett marknadsmässigt pris utan ens ha skapat en annons så är det ju löjligt effektivt
Jag säger att det mer tyder på att våra medlemmar har en väldigt god moral för att följa reglerna än något annat

Nä, jag vill ju argumentera för min sak inte mot.

1. Reglerna tillåter mig inte att skapa en annons till det pris som jag vill ha, så jag gjorde inte det.
2. För mig fungerade det, men försäljning gick till någon som inte var medlem på swec sedan innan.

Det var igen annons som blev kapad. Jag fick privata meddelanden till följd av mitt svar. Inga regler som brutits.

Effektiv för mig, men omständigt. Det hjälper inte andra medlemmar att få köpa varan av mig (eftersom jag känner ett motstånd till att skapa annonsen).

Jag säger inte att medlemmarna inte följer reglerna, jag säger att reglerna inte främjar att kort annonseras på den sida där de är medlemmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Varför göra det jobbigare än nödvändigt sätt start bud efter prisjakt och sen låt den ligga tills bud kommer som du är nöjd med. Ingen vet ju vilka bud som kommer via PM.

Det går ju också att göra så, men många föredrar nog en öppen budgivning.

Jag uppskattar också möjligheten att titta på en budgivning i efterhand för att bedöma pris, köpare, säljare o.s.v. och då är det bättre med en tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det primära syftet med reglerna är absolut inte att färre kort ska säljas här, men självklart är det den direkta och medvetna effekten när vi begränsar försäljning till ett kort per person per halvår.

Så in that sense: jo det är meningen.

Men det du varit inne på kring prissättningen har ju ingen bäring på det här. Det som har bäring är antalsbegränsningen.

Prissättningsregeln är bara en "kosmetisk" faktor, inget annat. Som i: den håller överpriser borta ur annonslistningarna men den påverkar inte i nämnvärd utsträckning vilket pris korten säljs till. (Självklart bidrar det säkert i någon mån att hålla det nere lite men å andra sidan har jag sett folk sälja ett 3070 för 18000kr här.)

Jag håller med dig helt och fullt angående antalsbegränsningen. Det kommer att göra det svårare för en person att sälja flera kort.

Jag håller inte alls med om regelverket kring prissättning. Jag som hade endast ett kort gillande inte idén att skapa en annons med lägre pris än marknadspris och utsikten att behöva försvara min ståndpunkt och prissättning i en tråd (givet åsikten om utgångspris). Jag ville göra en snabb och enkel affär till marknadspris och kände att sidan inte kunde erbjuda mig det. Resultatet var att det inte blev någon annons på sidan. Jag påstår att regelverket i detta fall gjorde att färre antal medlemmar blev medvetna om att mitt kort fanns till försäljning. Det slutade ju med en ny medlemsregistrering för att detta kort skulle byta ägare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Jag håller med dig helt och fullt angående antalsbegränsningen. Det kommer att göra det svårare för en person att sälja flera kort.

Jag håller inte alls med om regelverket kring prissättning. Jag som hade endast ett kort gillande inte idén att skapa en annons med lägre pris än marknadspris och utsikten att behöva försvara min ståndpunkt och prissättning i en tråd (givet åsikten om utgångspris). Jag ville göra en snabb och enkel affär till marknadspris och kände att sidan inte kunde erbjuda mig det. Resultatet var att det inte blev någon annons på sidan. Jag påstår att regelverket i detta fall gjorde att färre antal medlemmar blev medvetna om att mitt kort fanns till försäljning. Det slutade ju med en ny medlemsregistrering för att detta kort skulle byta ägare.

Du ondgör dig över att Swecs regler hindrar dig från att sälja till ett pris du accepterar?
Du ondgör dig över att Swecs regler hindrar dig från att sälja ditt kort till en entusiast?

Det är ju bara fel, så fel...

Visa signatur

ASUS Strix laptop | R9 5900HX | RTX3070 | 32GB RAM | 17,3" 300 Hz IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Du ondgör dig över att Swecs regler hindrar dig från att sälja till ett pris du accepterar?
Du ondgör dig över att Swecs regler hindrar dig från att sälja ditt kort till en entusiast?

Det är ju bara fel, så fel...

Jag svarar "ja" på första frågan. Ett pris som jag accepterar på ett sätt att sälja som jag vill.
Jag svarar "ja" på andra frågan. Sidan borde främja att medlemmar på sidan kan använda marknadsplatsen dem emellan.

Vill du inte att medlemmarna som finns på sidan ska kunna sälja varor till varandra så enkelt och smidigt som möjligt?

Permalänk
Medlem

Vid vilket tillfälle behöver man sälja mer än 1st var 6e månad av de markerade bristvarorna?
Varför köpa något så nytt om ni inte ska använda?
De flesta butiker erbjuder öppet köp 30-60 dagar.

Dessa regler bör väl rimligtvis inte påverka någon.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Vid vilket tillfälle behöver man sälja mer än 1st var 6e månad av de markerade bristvarorna?

Det är väl för att motverka att någon utnyttjar den rådande situationen och lyckas beställa en massa varor i syftet att sälja dem vidare med vinst?

Men idag så är det väldigt många butiker som redan infört spärrar för att förhindra kunderna att köpa mer än ett exemplar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Jag svarar "ja" på första frågan. Ett pris som jag accepterar på ett sätt att sälja som jag vill.
Jag svarar "ja" på andra frågan. Sidan borde främja att medlemmar på sidan kan använda marknadsplatsen dem emellan.

Vill du inte att medlemmarna som finns på sidan ska kunna sälja varor till varandra så enkelt och smidigt som möjligt?

Jo och det är ju väldigt enkelt att sälja med en helt egen annons;

Betala 30 kr.
Lägg upp en annons.
Utgångspris 1 kr eller nånstans däremellan upp till butikspris.
Sälj när du accepterat ett enligt dig gällande marknadspris.
Sälj inte om av dig accepterat marknadspris inte uppnås.

Varken svårt eller speciellt krångligt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst alla inlägg men min uppfattning är väl att man är fri att sätta vilket pris man vill på tex ett bristvaru grafikkort.
Begränsningen är väl antal på viss tid.
Att man sen inte får lika mycket betalt här på marknaden som på tradera handlar nog mer om att köpare här inte tycker korten är lika mycket värda som traderas "marknadsvärde" och därför bjuder mindre, som säljare får man väl ta ställning till om det högsta budet man fick är nog, och då köra med det vanliga...säljer till vem jag vill om jag vill och om stjärnorna står i linje.
Vill man maxa vinsten så är det nog tradera som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Jo och det är ju väldigt enkelt att sälja med en helt egen annons;

Betala 30 kr.
Lägg upp en annons.
Utgångspris 1 kr eller nånstans däremellan upp till butikspris.
Sälj när du accepterat ett enligt dig gällande marknadspris.
Sälj inte om av dig accepterat marknadspris inte uppnås.

Varken svårt eller speciellt krångligt

Det där är ju happy case.

Jag ser framför mig:
En budtråd där buden inte når upp till mitt hemliga acceptpris.
Där frustrationen växer bland de som har lagt bud. Hur länge måste de vänta innan det är färdig? De som är intresserade vill ha tag i ett kort och kanske är med i flera budgivningar.
Det blir en osäkerhet för säljaren när det är slut.
En säljare kommer att uppfattas som oseriös om det inte blir avslut utan startar en ny annons lite senare.

Allt det går lätt att undvika genom att säljaren från början får tala om vad tänkt pris är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

När man vill tjäna pengar, svårare än så är det inte.

”Alla” skriker sig hesa över hur onda alla scalpers är men jag törs påstå att om alla sweclockare blev tilldelade två stycken 3080 så hade nästintill alla sålt minst en av dessa till samma överpris som de minuten innan menade var högst omoraliskt och något som borde vara straffbart. De som skulle lämna tillbaka de på öppet köp kan nog räknas på en hand.

Men allt det här vet du så jag undrar vad poängen med ditt inlägg är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Om man får tag i ett kort och säljer det 300kr dyrare är de väl win win då den från forumet säkert hade blivit snuvad av kortet av någon miner om den åkte tillbaka snabbast är ju bottarna efterfrågan att köpa verkar ju finnas även här annars hade inte korten sålts

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Det där är ju happy case.

Jag ser framför mig:
En budtråd där buden inte når upp till mitt hemliga acceptpris.
Där frustrationen växer bland de som har lagt bud. Hur länge måste de vänta innan det är färdig? De som är intresserade vill ha tag i ett kort och kanske är med i flera budgivningar.
Det blir en osäkerhet för säljaren när det är slut.
En säljare kommer att uppfattas som oseriös om det inte blir avslut utan startar en ny annons lite senare.

Allt det går lätt att undvika genom att säljaren från början får tala om vad tänkt pris är.

Ett happy case är ju när en seriös entusiast säljer till en annan entusiast med målet att göra en god affär.

Happy case är nog svårt att applicera när girigheten kickar in och vinstmaximering är målet. Som sagt tidigare av andra. Tradera är nog bästa vägen att gå för att maximera utfallet av RTX kort. Fast de tar ju hutlösa 200 kr för en annons i provision...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Det är väl för att motverka att någon utnyttjar den rådande situationen och lyckas beställa en massa varor i syftet att sälja dem vidare med vinst?

Men idag så är det väldigt många butiker som redan infört spärrar för att förhindra kunderna att köpa mer än ett exemplar.

Skrivet av Trunk:

När man vill tjäna pengar, svårare än så är det inte.

”Alla” skriker sig hesa över hur onda alla scalpers är men jag törs påstå att om alla sweclockare blev tilldelade två stycken 3080 så hade nästintill alla sålt minst en av dessa till samma överpris som de minuten innan menade var högst omoraliskt och något som borde vara straffbart. De som skulle lämna tillbaka de på öppet köp kan nog räknas på en hand.

Men allt det här vet du så jag undrar vad poängen med ditt inlägg är.

Skrivet av Foooozty:

Om man får tag i ett kort och säljer det 300kr dyrare är de väl win win då den från forumet säkert hade blivit snuvad av kortet av någon miner om den åkte tillbaka snabbast är ju bottarna efterfrågan att köpa verkar ju finnas även här annars hade inte korten sålts

Tror ni missade min poäng. Det är just det jag menar. Ingen vettig person köper på sig flera för att sälja vidare. Det är bara idioti.
Jag tycker regeln är bra.
Men tycker egentligen inte den behövs, jag var ironisk.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Det känns helt fel

Skrivet av Vapo:

Ett happy case är ju när en seriös entusiast säljer till en annan entusiast med målet att göra en god affär.

Happy case är nog svårt att applicera när girigheten kickar in och vinstmaximering är målet. Som sagt tidigare av andra. Tradera är nog bästa vägen att gå för att maximera utfallet av RTX kort. Fast de tar ju hutlösa 200 kr för en annons i provision...

Det känns som att du missar hela min poäng. Det jag får uppfattningen att du menar är att happy case är en avslutad affär mellan två parter, alltså själva transaktionen.

Det jag menar är problemet är inte själva transaktionen utan att komma fram till förutsättningarna för att kunna genomföra affären. Att båda parter är OK med att en viss vara ska byta ägare för en viss mängd pengar.

I mitt fall så hade jag ett pris som jag ville ha, varken mer eller mindre. Det priset var snittpriset av de 5 senaste genomföra transaktionerna på Tradera. Det blev en affär via Swec så det går alltså att få "traderanivå" betalt på Swec också. Men det var av en person som hade insett marknadsläget.

Genom regler för vilket pris som ska få sättas i en annons, så kommer det ju inte att bli tydligt för köpare på Swec att marknaden är villig att betala dessa pengar. Jag läser vad andra skriver. Använd budgivning. Använd hemligt acceptpris för dig själv. Sälj endast när du själv är nöjd.

Men är det så som siten ska fungera? Vill du lägga bud på en vara under de förutsättningarna? Du vet inte hur mycket säljaren vill ha, du vet inte när du får veta om du vunnit auktionen och i värsta fall har du ingen koll på de andra som är med i försäljningen om det används bud via PM. Och allt beror på att man inte får sätta ett utgångspris från början.

Jag hade inte målet att sälja för maximal vinst, men jag hade ett pris som jag ville ha. Jag tyckte det var rimligt. Marknaden tyckte att det var rimligt. Men regelverket för att skapa annonser tillät mig inte att annonsera varan på den öppna marknaden utan jag fick ta omvägar för att genomföra transaktionen.

Det känns helt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Det känns som att du missar hela min poäng. Det jag får uppfattningen att du menar är att happy case är en avslutad affär mellan två parter, alltså själva transaktionen.

Det jag menar är problemet är inte själva transaktionen utan att komma fram till förutsättningarna för att kunna genomföra affären. Att båda parter är OK med att en viss vara ska byta ägare för en viss mängd pengar.

I mitt fall så hade jag ett pris som jag ville ha, varken mer eller mindre. Det priset var snittpriset av de 5 senaste genomföra transaktionerna på Tradera. Det blev en affär via Swec så det går alltså att få "traderanivå" betalt på Swec också. Men det var av en person som hade insett marknadsläget.

Genom regler för vilket pris som ska få sättas i en annons, så kommer det ju inte att bli tydligt för köpare på Swec att marknaden är villig att betala dessa pengar. Jag läser vad andra skriver. Använd budgivning. Använd hemligt acceptpris för dig själv. Sälj endast när du själv är nöjd.

Men är det så som siten ska fungera? Vill du lägga bud på en vara under de förutsättningarna? Du vet inte hur mycket säljaren vill ha, du vet inte när du får veta om du vunnit auktionen och i värsta fall har du ingen koll på de andra som är med i försäljningen om det används bud via PM. Och allt beror på att man inte får sätta ett utgångspris från början.

Jag hade inte målet att sälja för maximal vinst, men jag hade ett pris som jag ville ha. Jag tyckte det var rimligt. Marknaden tyckte att det var rimligt. Men regelverket för att skapa annonser tillät mig inte att annonsera varan på den öppna marknaden utan jag fick ta omvägar för att genomföra transaktionen.

Det känns helt fel.

Jodå, jag förstår din poäng. Men.. Du bygger hela ditt case på nånting du aldrig genomfört iom att du aldrig skapat en annons/satt upp dina egna regler för hur, när, var, vem du säljer till/följt budgivning/kommunicerat med potentiella köpare/avslutat affären eller avslutat annonsen med osåld vara.

Du sålde ditt kort i gråzonen för att du tror/vill tro att happy caset är en utopi.
Just i ditt fall får vi aldrig veta vart på happy-skalan ditt utfall av försäljning hade hamnat.

Visa signatur

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av MickeBoy:

Men är det så som siten ska fungera?

Vill du lägga bud på en vara under de förutsättningarna? Du vet inte hur mycket säljaren vill ha, du vet inte när du får veta om du vunnit auktionen och i värsta fall har du ingen koll på de andra som är med i försäljningen om det används bud via PM. Och allt beror på att man inte får sätta ett utgångspris från början.

Kort sagt: just nu, ja.

Allt det du skriver är så som marknaden redan fungerar för alla andra annonser där budgivning råder.

Många annonser med budgivning här börjar på 1 kr tex.
Troligen kommer de säljarna inte att sälja för en krona. Du vet inte vad deras acceptpris är. Du vet inte om någon budar via PM. Etc.

Men det fungerar bra ändå överlag. För vi är ett litet community där det finns en inbyggd nivå av förtroende för varandra.

Trots att du själv redan blivit motbevisad vad det gäller marknadsvärdet (du fick ju sålt ditt kort här till skäligt pris säger du) så är du fortfarande inne på att du inte kommer att få skäliga bud på din annons. Det låter som att det är du som saknar förtroendet för communityt då. Det är såklart svårt för oss att rucka på med ett enskilt inlägg.

Det är ju här det blir svårt att argumentera. För du skuggboxas mot ett scenario som du aldrig ens testat. I det scenariot har du gjort ett antagande som många här anser är ett rent faktafel och då blir det svårt att argumentera över huvud taget.

Jag menar absolut inte det här som ett passivt aggressivt: ”men gå nån annanstans då”.
Men du tar upp Tradera som ett exempel på hur du vill att det ska fungera. Då låter det som om Tradera är en bättre plattform för dig och vad du vill uppnå med just din försäljning?
Då kan det va så att det passar bättre just den här gången och så hittar du förhoppningsvis scenarion där du tycker att marknaden här är bättre vid ett annat tillfälle tex.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Fördelen just nu med striktare regler är väl att det är mindre bajsande inne i annonserna nu av folk som vill ha saker gratis? Sätter fortfarande idiotbud men det är väl allt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Index1:

Svar

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Sorry. Kunde inte låta bli

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Har en fundering kring köp av bristvaror här på forumet, ser just nu en person som i flera grafikkortsförsäljningar bjuder rejält över nivån alla andra erbjuder men på en nivå som ändå kan ge liten vinst vid försäljning på andra ställen eller som komponent i bygge man kränger på annat ställe med vinst. Hur ställer sig Sweclockers till det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MickeBoy:

Jag ser inte detta som en förbättring.

Igår sålde jag mitt enda 3080. Jag sålde enbart för att marknaden är så skev och jag hade en chans att tjäna lite pengar. Därmed måste jag också vänta på min nästa uppgradering.

Jag sålde kortet till en kontakt som skapats här via sidan.

Du nyttjade alltså ett "kryphål" för att göra exakt det motsatta av vad de nya marknadsreglerna avser till att göra: minska effekten av scalping och de ovanligt höga marknadspriserna?

Det är klart som sjutton att ingenting blir bättre när folk letar nya kryphål istället för att svälja den ekonomiska stoltheten genom att bidra istället för stjälpa communityt!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av saturn5:

Har en fundering kring köp av bristvaror här på forumet, ser just nu en person som i flera grafikkortsförsäljningar bjuder rejält över nivån alla andra erbjuder men på en nivå som ändå kan ge liten vinst vid försäljning på andra ställen eller som komponent i bygge man kränger på annat ställe med vinst. Hur ställer sig Sweclockers till det?

Att vi nog inte vill kasta oss in i att spekulera i varför folk köper vad de köper och att det vi reglerar är annonserna, inte köparna.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Att vi nog inte vill kasta oss in i att spekulera i varför folk köper vad de köper och att det vi reglerar är annonserna, inte köparna.

Då vet jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Du nyttjade alltså ett "kryphål" för att göra exakt det motsatta av vad de nya marknadsreglerna avser till att göra: minska effekten av scalping och de ovanligt höga marknadspriserna?

Det är klart som sjutton att ingenting blir bättre när folk letar nya kryphål istället för att svälja den ekonomiska stoltheten genom att bidra istället för stjälpa communityt!

Ja alltså, det går ju att diskutera såklart. När jag beställde kortet så var knappt 8000 mycket pengar. Men när jag nu skulle sätta in det i datorn så stod jag i valet och kvalet att använda det eller sälja det.

Till slut var prisskillnaden (över 10.000) så pass stor att jag valde att sälja. Utsikterna för att få ta på ett annat är ju såklart mycket små, så jag har ju inte bara tjänat pengar utan förmodligen också sålt bort min möjlighet till uppgradering inom överskådlig framtid.

Det där med kryphål är ju lite intressant eftersom jag faktiskt inte har skapat mig en annons ännu. Så inga som helst regler är brutna. Jag har skrivit inlägg och svarat på personliga meddelanden för att få tillstånd en försäljning.

En fråga som jag tycker är intressant är huruvida jag nu skulle få skapa en annons, eftersom jag inte har någon annons sedan tidigare så borde det vara OK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Ja alltså, det går ju att diskutera såklart. När jag beställde kortet så var knappt 8000 mycket pengar. Men när jag nu skulle sätta in det i datorn så stod jag i valet och kvalet att använda det eller sälja det.

Till slut var prisskillnaden (över 10.000) så pass stor att jag valde att sälja. Utsikterna för att få ta på ett annat är ju såklart mycket små, så jag har ju inte bara tjänat pengar utan förmodligen också sålt bort min möjlighet till uppgradering inom överskådlig framtid.

Det där med kryphål är ju lite intressant eftersom jag faktiskt inte har skapat mig en annons ännu. Så inga som helst regler är brutna. Jag har skrivit inlägg och svarat på personliga meddelanden för att få tillstånd en försäljning.

En fråga som jag tycker är intressant är huruvida jag nu skulle få skapa en annons, eftersom jag inte har någon annons sedan tidigare så borde det vara OK.

Som jag tolkar det, ja. Det bryter inte mot någon regel, även om det nu går utanför vad som egentligen var tänkt.