Jag ser inte detta som en förbättring.
Igår sålde jag mitt enda 3080. Jag sålde enbart för att marknaden är så skev och jag hade en chans att tjäna lite pengar. Därmed måste jag också vänta på min nästa uppgradering.
Jag sålde kortet till en kontakt som skapats här via sidan.
P.g.a. att jag inte får skapa en annons med ett pris som motsvarar marknadspris, så har jag såklart inte gjort det, utan helt enkelt annonserat mitt kort genom att kommentera på köpes-annonser. Kortet blev därmed sålt till en person som såg kommentarerna och registrerade sig på siten enbart för att skicka ett meddelande till mig. Kortet såldes till ett "marknadspris" motsvarande snittpriset på tradera för de 5 senaste försäljningarna för samma tillverkade och modell.
För mig själv så ser jag ingen anledning att skapa en annons med ett lägre pris än jag är intresserad av att sälja för och uppenbarligen finns det ett intresse på marknaden att betala ett sådant pris.
Med nuvarande regelverk så har ju siten medverkat till att en försäljning ägt rum (genom meddelandefunktionen och kommentarsfunktionen), men kortet har inte gått till någon som kanske är entusiast på swec utan istället till någon som lika gärna kunde hittat sin säljare på blocket.
Är det verkligen så som det är meningen att det ska vara?
Jag förstår att det inte finns någon som vill se personer sälja av en massa kort. Att det sticker i ögonen på vissa och att det känns orättvist att vissa har tillgång, medan andra inte. Jag tänker att det vore bättre att åtminstone ge alla medlemmar på siten samma chans att vara med på annonserna och att det skulle ske genom att ha en fri prissättning. Varför skulle jag vilja skapa en säljesannons på swec när jag utgångspriset är flera tusenlappar lägre än på andra ställen? För att jag gillar swec så mycket att jag vill ge bort de pengarna till någon annan medlem?
Jag förstår att siten är privat och fri att sätta sina egna regler, men jag kan inte se hur reglerna så som de är utformade just nu hjälper medlemmarna att få tag på ett kort.
Som en sidonotering så var jag på webhallen och hade tidigare blivit informerad om att när jag nu har hämtat ut ett kort, så kan jag inte köpa ett till. Även om det 3080Ti som jag skulle vilja ha inte ens var offentliggjort när jag gjorde min beställning eller när jag hämtade ut mitt kort nästan 6 månader senare. Butikens tips? Registrera ett till konto så att jag fortfarande kan spendera mina pengar där.