Regler kring annonsering av bristvaror på SweClockers Marknad

Permalänk
Medlem

Sen finns det riktiga svin som lägger ut kort och säljer via sina polare, för att det inte ska se misstänkt ut allt för att tjäna en liten hacka på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Sen finns det riktiga svin som lägger ut kort och säljer via sina polare, för att det inte ska se misstänkt ut allt för att tjäna en liten hacka på detta.

Här på Sweclockers marknad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Här på Sweclockers marknad?

Inte vad jag har sett, men på andra marknadsplatser. Tycker det är riktigt svinigt när det är som det är, allt för att tjäna en liten peng och sen låta andra vänta och vänta på kort eller annan hårdvara.

Permalänk
Medlem

Det roliga är när man får höra "tänk en stackars Svensson pappa som Måste ha 3 rtx 3070 kort till barn osv, lite kul när man igentligen köarqr sig på ett typ 1500kr kort men med dåliga inställningar man blir ju inte direkt ett offer för man inte har råd med det nyaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Jag har inget intresse av att hjälpa någon random snubbe på Blocket som till 80 % kommer scalpa kortet vidare för 5000 kr profit.

Jag är intresserad av att värna om communityn på Sweclockers. Där chansen är större att komponenterna når fram till någon som faktiskt är datorintresserad. Det är därför jag säljer grafikkort utan profit samt utför diverse tjänster åt folk här utan arvode.

Regeln Sweclockers införde är ren idioti. Hade det inte varit för att jag i övrigt har otroligt positiv erfarenhet av Sweclockers marknad hade jag sökt mig till en annan marknadsplats.

Får mig att tänka på att det är många regler som låter helt idiotiska. Som genererar ett "va, är du seriös? Varför är det så?" när en får höra talas om regeln första gången. Men när en sätter sig in i varför en regel finns så ser en ofta att det ligger ett eskalerat, ohållbart tillstånd före regelns uppkomst. Många regler är aldrig 100%iga utan fungerar mest som en försvårande åtgärd. Men dessa försvårande åtgärder minimerar problemet till en hanterlig nivå och således löser problemet tillräckligt bra.

Många gånger funderar en på om regler skulle kunna skrivas på ett bättre sätt, men i själva verket det är svårt att hitta bättre lösningar sett till de verktyg som finns för att kontrollera efterlevnaden. Hade de skrivit "förbjudet att scalpa" istället för den formulering de skrev så hade allt blivit mycket luddigare och det hade varit svårt att ens lägga upp en bristvara. Vad definieras som scalping? Hur vet vi om någon som lagt upp en annons med startbud under utgångspris men som såldes för det dubbla i själva verket scalpade. Om mods kunde läsa folks tankar genom PM-funktionen så hade det varit möjligt att skriva regeln så. Men nu får vi gå efter vad som finns och då när en tittar vad som är målet så är reglerna tillräckligt försvårande för att minimera scalping samtidigt som det inte förstör för medelswec:aren att lägga upp och sälja sina felköp inom communitiet.

Skrivet av Foooozty:

Det roliga är när man får höra "tänk en stackars Svensson pappa som Måste ha 3 rtx 3070 kort till barn osv, lite kul när man igentligen köarqr sig på ett typ 1500kr kort men med dåliga inställningar man blir ju inte direkt ett offer för man inte har råd med det nyaste.

Jag tänkte det också när jag läste det. En far som köper 3xxx-kort till sig själv och sina tre barn måste ha det väldigt gott ställt. Jag tror att de flesta hade nöjt sig med att köpa ett 3xxx-kort och satt i sin egen dator och låtit barnen köra på något mer billigt och prisvärt. (Om det hade varit ett spel som faktiskt krävt grafiken mer eller mindre så hade barnen kunna få låna pappas dator ibland för att få köra spelet om de skött sig bra. Det kallas uppfostran.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foooozty:

Uppriktigt, har man råd att köpa 3 rtx 3070 till barnen har man säkert råd att köpa scalpade kort, får bara ta ett billigare vin till helgen istället för att kompensera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Uppriktigt, har man råd att köpa 3 rtx 3070 till barnen har man säkert råd att köpa scalpade kort, får bara ta ett billigare vin till helgen istället för att kompensera.

Det finns även Klarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Det finns även Klarna.

Och kronofogde

Visa signatur

#nul

Permalänk
Medlem
Skrivet av lennart_zipf:

Och kronofogde

Eller antidepressiva till ungarna när de efter att ha curlats genom uppväxten en dag inser att livet inte var som en pekbok när de ska börja betala själva...

Tyvärr inte ungarnas fel Även om exemplet med tre ungar som får varsitt RTX kort har ett fiktivt ursprung i denna tråd

Visa signatur

ASUS Strix laptop | R9 5900HX | RTX3070 | 32GB RAM | 17,3" 300 Hz IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Eller antidepressiva till ungarna när de efter att ha curlats genom uppväxten en dag inser att livet inte var som en pekbok när de ska börja betala själva...

Tyvärr inte ungarnas fel Även om exemplet med tre ungar som får varsitt RTX kort har ett fiktivt ursprung i denna tråd

Väldigt lite är väl från början ungarnas fel. Dysfunktionellt upplägg att köpa sig till barnens gunst. Är alltså inte synd om den fiktiva pappan för denna sakens skull. Istället beklagar jag att vederbörande inte lärde sig att förstå hur man bygger meningsfulla relationer från barnsben, eller senare.
Detta anser jag oavsett, även ifall någons uppfattning om fri marknad anser att fiktive pappans valfrihet att fortsätta välja grafikkort till ett överpris är en rättighet.

"The feeling of shame for being poor and of guilt for not getting further up the ladder of economic success has replaced the fight against social injustice"

Visa signatur

#nul

Permalänk
Medlem

@UndaC är det inte läge att lägga till 5950X också som undantag? De har funnits i lager ett bra tag nu.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Rauf:

@UndaC är det inte läge att lägga till 5950X också som undantag? De har funnits i lager ett bra tag nu.

Vi kommer fortsatt att uppdatera listan där när vi känner att tillgången varit tillräckligt stabil. Håller det i sig kan det absolut bli så.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av IceKey:

Tar ju ett tag innan man kan lägga upp en annons. Man får respektera Sweclockers regler. Klart man får påtala detta, men i slutändan är det ägarna av sajten som bestämmer.

Permalänk
Inaktiv

Tycker att man borde lägga till stora hårddiskar. Min 16TB för 3000kr kostar numera 7000 och finns inte ens på lager.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av anon333222:

Tycker att man borde lägga till stora hårddiskar. Min 16TB för 3000kr kostar numera 7000 och finns inte ens på lager.

Vi har fått förslag på att förbjuda alla möjliga saker.
Men vi har inga planer på att börja införa regler som reglerar saker vi/communityt inte har problem med.

(Finns absolut ett case för att man ska vara proaktiv men här känner vi att tydlighet och enkelhet är bättre. Behöver vi reagera kan vi göra det med kort varsel om något skulle börja ställa till oreda. )

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Det är ju därför man måste se till att ungarna får en utbildning i bagaget.
Då fortsätter livets räkmacka fram till pension

Permalänk
Medlem

Blev det verkligen bättre?

Jag ser inte detta som en förbättring.

Igår sålde jag mitt enda 3080. Jag sålde enbart för att marknaden är så skev och jag hade en chans att tjäna lite pengar. Därmed måste jag också vänta på min nästa uppgradering.

Jag sålde kortet till en kontakt som skapats här via sidan.

P.g.a. att jag inte får skapa en annons med ett pris som motsvarar marknadspris, så har jag såklart inte gjort det, utan helt enkelt annonserat mitt kort genom att kommentera på köpes-annonser. Kortet blev därmed sålt till en person som såg kommentarerna och registrerade sig på siten enbart för att skicka ett meddelande till mig. Kortet såldes till ett "marknadspris" motsvarande snittpriset på tradera för de 5 senaste försäljningarna för samma tillverkade och modell.

För mig själv så ser jag ingen anledning att skapa en annons med ett lägre pris än jag är intresserad av att sälja för och uppenbarligen finns det ett intresse på marknaden att betala ett sådant pris.

Med nuvarande regelverk så har ju siten medverkat till att en försäljning ägt rum (genom meddelandefunktionen och kommentarsfunktionen), men kortet har inte gått till någon som kanske är entusiast på swec utan istället till någon som lika gärna kunde hittat sin säljare på blocket.

Är det verkligen så som det är meningen att det ska vara?

Jag förstår att det inte finns någon som vill se personer sälja av en massa kort. Att det sticker i ögonen på vissa och att det känns orättvist att vissa har tillgång, medan andra inte. Jag tänker att det vore bättre att åtminstone ge alla medlemmar på siten samma chans att vara med på annonserna och att det skulle ske genom att ha en fri prissättning. Varför skulle jag vilja skapa en säljesannons på swec när jag utgångspriset är flera tusenlappar lägre än på andra ställen? För att jag gillar swec så mycket att jag vill ge bort de pengarna till någon annan medlem?

Jag förstår att siten är privat och fri att sätta sina egna regler, men jag kan inte se hur reglerna så som de är utformade just nu hjälper medlemmarna att få tag på ett kort.

Som en sidonotering så var jag på webhallen och hade tidigare blivit informerad om att när jag nu har hämtat ut ett kort, så kan jag inte köpa ett till. Även om det 3080Ti som jag skulle vilja ha inte ens var offentliggjort när jag gjorde min beställning eller när jag hämtade ut mitt kort nästan 6 månader senare. Butikens tips? Registrera ett till konto så att jag fortfarande kan spendera mina pengar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

...

...

..hur som helst. Varje regel skapar en gråzon där folk hittar vägar runt. Ingenting är failproof. Inte ens Mr President Bidens väska med avfyrningskoderna.

Visa signatur

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av MickeBoy:

P.g.a. att jag inte får skapa en annons med ett pris som motsvarar marknadspris, så har jag såklart inte gjort det, utan helt enkelt annonserat mitt kort genom att kommentera på köpes-annonser. Kortet blev därmed sålt till en person som såg kommentarerna och registrerade sig på siten enbart för att skicka ett meddelande till mig. Kortet såldes till ett "marknadspris" motsvarande snittpriset på tradera för de 5 senaste försäljningarna för samma tillverkade och modell.

Du får skapa en annons med det pris som råder på prisjakt, användare är sedan fria att buda över.
Om du inte får några bud är du såklart inte tvingad att sälja varan.
Så att vi skulle begränsa dig till att ta ett visst pris är inte en "korrekt" tolkning av nuvarande regler.

Om det var så att det fanns säljtvång eller om du på riktigt finner det osannolikt att någon kommer erbjuda dig skälig betalning för kortet så hade det legat något i det du säger, men ingen av de faktorerna har ju någon bäring på hur något fungerar i praktiken här.

Dessutom använde du ju marknaden som intended: du svarade på en köpes-annons genom att ha varan som någon ville köpa. Så allt löste ju sig?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Dags att undanta 5600x nu?
50+ på Inet, och finns i alla deras butiker.
41+ på Dustin
25+ på Computersalg
5+ på Elgiganten
Osv
@UndaC

Edit, tycker också att det börjar närma sig ett undantag för RX 6700 XT
Det finns 150+ bara på Inet, här ska man nog vänta ytterligare någon vecka men hålla under bevakning.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av flukke:

Dags att undanta 5600x nu?
50+ på Inet, och finns i alla deras butiker.
41+ på Dustin
25+ på Computersalg
5+ på Elgiganten
Osv
@UndaC

Edit, tycker också att det börjar närma sig ett undantag för RX 6700 XT
Det finns 150+ bara på Inet, här ska man nog vänta ytterligare någon vecka men hålla under bevakning.

Vi håller utkik men kommer inte ändra allt för kvickt.
Vi har ingen konkret punkt för när vi tar bort saker från listan men några veckors av bred och ihållande tillgänglighet är det vi vill se.

Mest bara för att vi inte vill hålla på och lägga till och ta bort saker i för rask takt så att varken de som modererar eller användarna av marknaden ska vara förvirrade.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Jag ser inte detta som en förbättring.

Igår sålde jag mitt enda 3080. Jag sålde enbart för att marknaden är så skev och jag hade en chans att tjäna lite pengar. Därmed måste jag också vänta på min nästa uppgradering.

Jag sålde kortet till en kontakt som skapats här via sidan.

För mig själv så ser jag ingen anledning att skapa en annons med ett lägre pris än jag är intresserad av att sälja för och uppenbarligen finns det ett intresse på marknaden att betala ett sådant pris.

Med nuvarande regelverk så har ju siten medverkat till att en försäljning ägt rum (genom meddelandefunktionen och kommentarsfunktionen), men kortet har inte gått till någon som kanske är entusiast på swec utan istället till någon som lika gärna kunde hittat sin säljare på blocket.

Jag förstår att det inte finns någon som vill se personer sälja av en massa kort. Att det sticker i ögonen på vissa och att det känns orättvist att vissa har tillgång, medan andra inte. Jag tänker att det vore bättre att åtminstone ge alla medlemmar på siten samma chans att vara med på annonserna och att det skulle ske genom att ha en fri prissättning. Varför skulle jag vilja skapa en säljesannons på swec när jag utgångspriset är flera tusenlappar lägre än på andra ställen? För att jag gillar swec så mycket att jag vill ge bort de pengarna till någon annan medlem?

Jag förstår att siten är privat och fri att sätta sina egna regler, men jag kan inte se hur reglerna så som de är utformade just nu hjälper medlemmarna att få tag på ett kort.

Som en sidonotering så var jag på webhallen och hade tidigare blivit informerad om att när jag nu har hämtat ut ett kort, så kan jag inte köpa ett till. Även om det 3080Ti som jag skulle vilja ha inte ens var offentliggjort när jag gjorde min beställning eller när jag hämtade ut mitt kort nästan 6 månader senare. Butikens tips? Registrera ett till konto så att jag fortfarande kan spendera mina pengar där.

Gör det som en budgivning, enligt svar på min fråga i annan post så är det helt ok, sen sätt ett reserverat pris som bara du har koll på.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Du får skapa en annons med det pris som råder på prisjakt, användare är sedan fria att buda över.
Om du inte får några bud är du såklart inte tvingad att sälja varan.
Så att vi skulle begränsa dig till att ta ett visst pris är inte en "korrekt" tolkning av nuvarande regler.

Om det var så att det fanns säljtvång eller om du på riktigt finner det osannolikt att någon kommer erbjuda dig skälig betalning för kortet så hade det legat något i det du säger, men ingen av de faktorerna har ju någon bäring på hur något fungerar i praktiken här.

Dessutom använde du ju marknaden som intended: du svarade på en köpes-annons genom att ha varan som någon ville köpa. Så allt löste ju sig?

Skrivet av Dax:

Gör det som en budgivning, enligt svar på min fråga i annan post så är det helt ok, sen sätt ett reserverat pris som bara du har koll på.

Ja såklart går det att göra så, men känns det inte krystat eller konstgjort? Vad är skillnaden på att göra en budgivning med ett hemligt pris jämfört med att ha ett pris fast pris från början som dessutom synligt för alla med en gång?

Jag förstår såklart att jag inte är tvingad att sälja efter en budgivning som inte når det pris jag vill ha, men om det finns ett tänkt slutpris, varför inte tillåta att det sätts direkt från början? Det är väl tydligast för alla?

Skulle det t.ex. vara OK att köra på budgivning och endera när första personen frågar när den är slut, eller som första inlägg skriva att det finns ett tänkt slutpris högre än prisjakt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Ja såklart går det att göra så, men känns det inte krystat eller konstgjort? Vad är skillnaden på att göra en budgivning med ett hemligt pris jämfört med att ha ett pris fast pris från början som dessutom synligt för alla med en gång?

Jag förstår såklart att jag inte är tvingad att sälja efter en budgivning som inte når det pris jag vill ha, men om det finns ett tänkt slutpris, varför inte tillåta att det sätts direkt från början? Det är väl tydligast för alla?

Skulle det t.ex. vara OK att köra på budgivning och endera när första personen frågar när den är slut, eller som första inlägg skriva att det finns ett tänkt slutpris högre än prisjakt?

Det har ju lång tid innan nya reglerna funnits 'inofficiella friskrivningsklausuler' i var och varannan säljannons, som bruka lyda nånting i stil med

"Säljer till vem jag vill, när jag vill, var jag vill, till vilket pris jag vill och reserverar mig för att inte sälja alls om jag ändå inte är nöjd med priset"

Går ju fortfarande att applicera efter regel infördes, bara det att skillnaden är att bristvaror skall annonseras med ett startpris som motsvarar Prisjakts "normalpris". Om man säljer ett 3080 kort nu kan man ju välja att börja på en krona och ändå veta att någon betalar nånstans mellan 15-20K. Eller välja att inte sälja under 20K och bara ta bort annonsen och vara nöjd med att man bidragit med 30kr för att hålla Swec's marknad levande.

Visa signatur

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av MickeBoy:

Varför ens hålla på att spekulera i sådana eventualiteter, du kommer ju att få bud som är marknadsmässiga?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Skillnaden är att det blir marginellt jobbigare för både köpare och säljare men sweclockers kan i alla fall säga "vi har dragit vårt strå till stacken".

Jag säger varken bu eller bä om denna regel då det inte drabbar mig och de som drabbas har mängder med alternativ. Vissa av alternativen är till och med bättre om man prioriterar att få så mycket betalt som möjligt. Men att den är fullkomligt uddlös och skapar onödigt krångel går inte att komma ifrån, även om det ökade krånglet för de flesta är minimalt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av henkiii:

Det är ju därför man måste se till att ungarna får en utbildning i bagaget.
Då fortsätter livets räkmacka fram till pension

Räkmackan kommer från pappas pengar och kontakter.

Permalänk
Medlem

Varför göra det jobbigare än nödvändigt sätt start bud efter prisjakt och sen låt den ligga tills bud kommer som du är nöjd med. Ingen vet ju vilka bud som kommer via PM.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Varför ens hålla på att spekulera i sådana eventualiteter, du kommer ju att få bud som är marknadsmässiga?

Du svarade inte på någon av mina frågor.

I slutändan så fick jag ett marknadsmässigt bud, men av alla medlemmar som visade intresse så fanns det inte en enda registrerad här innan jag började skriva som var intresserad av att erbjuda marknadsmässiga priser. Det kanske råkar vara så att alla andra verkligen inte har råd. Eller också så är den ståndpunkt och det regelverk som nu finns kring annonser en bidragande orsak till en åsikt att man på swec. Nämligen den att man inte får lika mycket betalt för hårdvara här som på andra marknadsplatser.

Och om det är så, blir inte resultatet av ståndpunkten och regelverket det att de kort som cirkulerar på marknaden har en mindre chans att annonseras på swec? Det är vad jag påstår. Och följaktligen så jobbar inte reglerna för medlemmarnas intressen. För det är väl fortfarande en önskan att marknadsplatsen ska användas för sälja saker entusiaster emellan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Du svarade inte på någon av mina frågor.

I slutändan så fick jag ett marknadsmässigt bud, men av alla medlemmar som visade intresse så fanns det inte en enda registrerad här innan jag började skriva som var intresserad av att erbjuda marknadsmässiga priser. Det kanske råkar vara så att alla andra verkligen inte har råd. Eller också så är den ståndpunkt och det regelverk som nu finns kring annonser en bidragande orsak till en åsikt att man på swec. Nämligen den att man inte får lika mycket betalt för hårdvara här som på andra marknadsplatser.

Och om det är så, blir inte resultatet av ståndpunkten och regelverket det att de kort som cirkulerar på marknaden har en mindre chans att annonseras på swec? Det är vad jag påstår. Och följaktligen så jobbar inte reglerna för medlemmarnas intressen. För det är väl fortfarande en önskan att marknadsplatsen ska användas för sälja saker entusiaster emellan?

Det är väl ganska allmänt känt att Sweclockers marknad inte håller samma prisnivå som andra ställen, så vad du anser vara marknadmässigt kanske är lite annorlunda här. Marknadsplatsen här på sidan är absolut för att sälja entusiaster emellan, men inte till vilket pris som helst. Helt fritt att använda andra marknadsplatser om man vill. Jag förstår inte vilken poäng du vill göra, vill du skryta om hur bra betalt du fick eller vill du visa andra hur man kringgår reglerna? Hur som helst känns det inte så givande.

Det finns många som förklarat varför reglerna ändrats, alla kommer inte hålla med, men det är helt okej...