Rykte: AMD byter pinnar mot plattor när sockel AM5 gör entré

Permalänk
Medlem

En sockel OCH en CPU som är LGA med ett utbytbart mellanlägg skulle vara ett än bättre val för hållbarheten. Böjda pinnar? Köp ett nytt mellanlägg för en tjuga.

Permalänk
Medlem

För min del spelar det ingen roll vad de väljer så länge det är tillförlitligt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GooGeL:

Hallå!? Bilar sitter däcken fast med bultar eller muttrar.

Vem bryr sig... om funktionen är den samma. Att dvs de hålls kvar på navet.

Inte mata!

Skrivet av Balconette:

En sockel OCH en CPU som är LGA med ett utbytbart mellanlägg skulle vara ett än bättre val för hållbarheten. Böjda pinnar? Köp ett nytt mellanlägg för en tjuga.

Smart! Får mig att tänka lite på en slotket (för de som inte sett/minns: https://en.wikipedia.org/wiki/Slotket )
Då skulle man ju få en säkrare kontaktlösning där både CPU och moderkort skyddas.

Frågan är om det ger något problem med dagens system. Ledningsbanorna är redan långa, vad skulle någon millimeter till göra egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

En sockel OCH en CPU som är LGA med ett utbytbart mellanlägg skulle vara ett än bättre val för hållbarheten. Böjda pinnar? Köp ett nytt mellanlägg för en tjuga.

Fast det skulle inte vara en tjuga, flera hundralappar är nog närmanre.
Plus att du inte slipper ifrån en monteringsanordning som håller alla delar med både styrka och presicion.

Sockeln är bland det dyraste som finns på ett moderkort.
Och LGA är dyrare än PGA vilket betydde att när Intel bytte så gnällde moderkortstillverkarna en hel del såklart.

Permalänk

Bojkott jag kommer hädanefter gå över till Motorola och IBM cpuer.. *skämt*

Permalänk
Medlem

Svårt att veta på förhand, men det skulle teoretiskt kunna vara ganska lätt mekaniskt att i ett slag stansa ur fjäderpins för båda sidor och sedan fästa den i en ram. Sedan slipper de löda fast dem, det sparar lite också. Är kanske materialet om det ska vara guldpläterat silver t.ex. som drar iväg men då skulle kostnaden kunna reduceras vid inbyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Svårt att veta på förhand, men det skulle teoretiskt kunna vara ganska lätt mekaniskt att i ett slag stansa ur fjäderpins för båda sidor och sedan fästa den i en ram. Sedan slipper de löda fast dem, det sparar lite också. Är kanske materialet om det ska vara guldpläterat silver t.ex. som drar iväg men då skulle kostnaden kunna reduceras vid inbyte.

Det var exakt en sådan lösning jag länkade till på föregående sida.
Men den processorn som har det, kostade mellan 40-60000 USD ny, så även om den nya cpu-pinsmattan skulle kosta 2000kr, så är det en droppe i havet jämfört med en ny cpu

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Ingen av lösningarna är optimal, men jag har sett tillräckligt med proglem som uppstått med LGA där moderkortets pins blivit böjda. Betydligt svårare att fixa till med, och lätta att missa vilket ställer till det med RMA. Sitter stiften på CPU är de synligare och något lättare att fixa.

En ny smartare lösning behövs.

Jag menade mer åt varför skulle AMD byta före de var tvungna av konstruktionsmässiga- eller tekniskadetaljer.
För helt klart har AMD övervägt för och nackdelar de senaste 20 åren ca.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Ganska blekt av AMD att de inte lyckats komma från pinnar än. Det är 2021 nu, hallå!?

Fortfarande vad är fördelen jämfört med en LGA lösning?

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av New Origo:

Jag tänker tillbaka med lite stolthet och förundran när jag själv råkade dra ur en 3800 ur en 939.
För det första, det krävdes inget våld och jag blev så chockad att jag tappade hela paketet så en fjärdedel av pinnarna blev mos
För det andra så är det stoltheten av att enbart bara säga en svordom och sedan lösa problemet med en pincett och ett gem som hade samma diameter som avståndet mellan pinnarna.
Jag tror att det samma hade varit svårare med 1300+ pinnar.
Summa summarum så är jag stolt men samtidigt klantig.

EDIT
jag petar hellre pinnar på cpu än på modermodem

Absolut, har petat pinnar på brorsans dator som han byggde själv... med inställningen det går med våld och andra brorsans son, de det var mer av olyckshändelse

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Induktion tror jag är framtiden. 💡

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wyver:

Jag menade mer åt varför skulle AMD byta före de var tvungna av konstruktionsmässiga- eller tekniskadetaljer.
För helt klart har AMD övervägt för och nackdelar de senaste 20 åren ca.

Sant. AMD skulle nog lika väl kunna sälja fastlödda processorer i 5000-serien, verkar, bortsett från 5800X möjligen, vara omöjligt att hålla processorerna på hylla.

Men dagen man även börjar löda CPUer för stationära så känns det som att man gått lite för långt. I laptops kan jag ändå köpa det, de är ofta inte gjorda för att användaren ska kunna byta och uppgradera. Denne ska betala överpris för en dyrare SKU redan från början. Min Dell XPS 13 (9310) har fastlött RAM, går inte att expandera. Enda som går att byta är NVMe-enheten. Tack för det iallafall...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

För min del spelar det ingen roll vad de väljer så länge det är tillförlitligt.

Samma. Har svårt att hitta vettiga argument för att det ena är bättre än det andra också.

Permalänk
Avstängd

Minst problem med pinnar. Dels aldrig böjt några själv och sen så har jag fått begagnad moderkort där kontaktytorna är nertryckta.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Sant. AMD skulle nog lika väl kunna sälja fastlödda processorer i 5000-serien, verkar, bortsett från 5800X möjligen, vara omöjligt att hålla processorerna på hylla.

Men dagen man även börjar löda CPUer för stationära så känns det som att man gått lite för långt. I laptops kan jag ändå köpa det, de är ofta inte gjorda för att användaren ska kunna byta och uppgradera. Denne ska betala överpris för en dyrare SKU redan från början. Min Dell XPS 13 (9310) har fastlött RAM, går inte att expandera. Enda som går att byta är NVMe-enheten. Tack för det iallafall...

Fyfasen vad det skulle bli jobbigt med fastlödda processorer, nu finns ett Asus ROG vattenkylt med Plotinium legering med 5900x i lager, men jag som tänkte bygga en ITX burk med 5900x med ett moderkort med antingen utan-238 legering eller kol-14 /s

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ja det blir väl lättare att motivera sockelbyte när det sker i samband med ett rejält generationshopp. Personligen har jag aldrig förstått vitsen med att hänga kvar på en gammal omodern plattform och bara uppgradera CPUn, men jag tillhör väl inte den kundkretsen antar jag...

Folk som köpte i5-processorer för några generationer sedan har en del att vinna i moderna spel på att uppgradera till en i7:a. För oss som gick över till AMD när Ryzen släpptes har vi ju sett flera stora prestandahopp på samma sockel så där har det varit väldigt rimligt att uppgradera enbart CPU:n.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Antar att man då man nu säljer konsumentprocessorer för runt 10k så väljer man att Flytta på pinsen. Nu vet jag ju inte hur am5 kommer se ut men det blir ju närmare 400 till pins på samma yta, vilket skulle betyda att de behöver bli tunnare, även om man skulle nyttja de centrala delarna vilket man ju inte för på am4.

Har ägt processorer på varenda sockel för konsumenter sedan mitten 90talet och har aldrig haft problem med någon av teknikerna.

Permalänk
Medlem

Välkommen in i framtiden AMD. Mycket bättre med pins på moderkortet istället, blir mindre olyckor då.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Skrivet av Hjemrdeil:

Välkommen in i framtiden AMD. Mycket bättre med pins på moderkortet istället, blir mindre olyckor då.

Tycker du? Jag har mer erfarenhet av tillbockade pinnar på moderkort än på cpu... mer jobb att montera ur ett moderkort än att köpa en ny cpu dessutom...

Visa signatur

Civ. Ing. D ( LTH )
Hi-Fi & Hemmabionörd - redaktör på Faktiskt - Sveriges främsta Hi-Fi-forum
Hemautomation med Homey & HUE m.m.

Permalänk
Medlem

Nästan 2000 pins.... är det inte dags snart att gå över till optisk kommunikation? Skulle räcka med ett fåtal optiska kontakter och då ha olika våglängder och ev polarisering per fysisk kontakt för varje motsvarande pin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Den största fördelen med LGA vs PGA är att induktansen i kopplingen är betydligt lägre i LGA vs PGA. Ska man ha än bättre montage så är det BGA som gäller, då går det ju inte direkt byta processor eller separera CPU-Moderkort.

Fast BGA har väl sina problem också då värmevariationer gör att kretsarna "lossnar" från kretskortet.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Hallå!? På* bilar sitter däcken fast med bultar eller muttrar.

Vem bryr sig... om funktionen är den samma. Att dvs de hålls kvar på navet.

Edit: *

Jag föredrar mutter. Då kan man hänga upp hjulet på pinnbultarna och sedan på med mutter. Tvärtom är ett ämlans feppel att hålla hjulet rätt och hitta skruvhålen samtidigt. Men det är inte samma sak med en processor som har betydligt bättre styrning in i sockel.

Vi har genom åren sett ganska många varianter på hur en CPU kan konstrueras och anslutas och antagligen så finns det snart någon ny variant som flyter upp.

Hur många har kört en maskin med en 74181 ALU? 24-pin DIL-kapsel med bitslice-teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Nästan 2000 pins.... är det inte dags snart att gå över till optisk kommunikation? Skulle räcka med ett fåtal optiska kontakter och då ha olika våglängder och ev polarisering per fysisk kontakt för varje motsvarande pin.

Eller "system on a chip" där allt inklusive minne förutom I/O finns på chippet.

Permalänk
Medlem

Då kanske DDR5 kostar humana pengar när det är dags för AMD's nya CPU:er

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Jag vill se DIP 1718! Då jäklar snackar vi kapsel 🥰

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Den största fördelen med LGA vs PGA är att induktansen i kopplingen är betydligt lägre i LGA vs PGA. Ska man ha än bättre montage så är det BGA som gäller, då går det ju inte direkt byta processor eller separera CPU-Moderkort.

Anledningen att välja PGA vs LGA är alltså inte för att AMD vill blidka kunderna utan rakt av en viktig del av signalintegriteten. Snackar vi DDR5, PCIE 5 etc så kommer det vara mycket svårt att göra någon serieproduktion med PGA och ok framgång då signalmarginalen helt enkelt är för låg i PGA.

Har uppriktigt hört både/och gällande signalintegriteten där induktans är ett skäl, om inte så stort som du skriver. Andra säger att LGA ger en större reflektion av signal vilket då kräver en större/noggrannare design av moderkortet i terminering av signalen.

Men ingen har någonsin gett en källa, har du någon?

Man får inte glömma att AMD har använd både LGA och PGA, där PGA har varit på konsumentsidan där antalet kontaktpunkter varit lägre (med AM4 är det 1331 st), samt på server och entusiast sidan där dom använder LGA (med start på FCLGA-4094).

Det är snarare en fråga om skalning och då sockelns fysiska storlek, hur mycket skall sockeln öka i area mellan var generation?
Med AM4 så sattes pinnarna något tätare i förhållande till AM3/AM3+, om nu AMD skulle göra samma sak igen med +300 fler pinnar så skulle sockeln mekaniskt bli svårare att tillverka = dyrare.
Allt är en avvägning, så även valet av LGA vs PGA. Där nu AMD antagligen väljer LGA med tanke på konsument, där dom behåller det fysiska storleken vid övergång till ny sockel så övrigt fortfarande är kompatibelt, såsom kyllösning...

Någon gång så har det även nämnts att 1800~2000 kontaktpunkter är den magiska gränsen där LGA tar över från PGA, något som AMD nu är nära med 1718 kontaktpunkter.
Visst det är en bit ifrån, men i en designprocess så vet man många gånger inte det exakta slutliga målet. Designen startar alltid med en uppskattning och fortgår till man har ett mer fast resultat, det kan mycket väl ha startat i området 1800~1900 som ex. vilket då ger en utgångspunkt på LGA.

Sen kan man diskutera det fysiska vid hantering, men det känns som en urvattnad diskussion som mer pekar mot vilket fan-boy läger man tillhör, läs Intel vs AMD.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Jag vill se DIP 1718! Då jäklar snackar vi kapsel 🥰

Ha ha ha...

Ja varför inte, DIP CHIP är ju fett gott

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Inte mata!

Smart! Får mig att tänka lite på en slotket (för de som inte sett/minns: https://en.wikipedia.org/wiki/Slotket )
Då skulle man ju få en säkrare kontaktlösning där både CPU och moderkort skyddas.

Frågan är om det ger något problem med dagens system. Ledningsbanorna är redan långa, vad skulle någon millimeter till göra egentligen?

Det är inte några millimeter längre ledning som är problemet, det är ännu en kontaktyta och mycket sämre signalintegritet (varje kontaktering medför en signalförsvagning), så nej, det kommer inte att hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Det var typ pogopins på både fram och baksida av sockeln man skruvar fast, om det var det du tänkte på?

edit: hittade en video ifrån en IBM som har det jag pratade om ungefär.

https://youtu.be/7Ec_vQMNHK0?t=672

Tittade på videon utan att reflektera över att det var skrotning, så min första reaktion var " VA! Vad gör killen... Hoppas han inte servar systemet...".
Man ser klart hur han sätter hudfett på kontakterna, vilket framöver kommer att ge problem.

Något man nog kan se skulle hända i stugorna om det skulle komma på konsumentsidan, med tanke på RTFM.

Frånsett det så är det nog den mest imponerade och genomtänkta sockel jag någonsin sett.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Om vi svänger på frågan. Under årens lopp är det många som förespråkat, ”dumförklarat” AMD, då de inte har bytt till LGA istället för hålla kvar vid PGA.

Som jag ser det, vad hade AMD för intresse/anledning att byta när PGA uppenbarligen har funkat.

Att en liten andel entusiaster förstör sin processor genom att dra lös kylaren med våld, så att processorn kommer med och böjer pinnar, är ju lite av ett icke problem. Bara klantigt/nybörjar misstag av användarna.

Hände mig med min 5950X men den överlevde.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650