Undersökning: Eizo frågar SweClockers om skärmar och datoranvändande

Permalänk
Melding Plague

Undersökning: Eizo frågar SweClockers om skärmar och datoranvändande

Vad tycker medlemmarna om datorskärmar och vilken kunskap finns inom området? Skärmtillverkaren Eizo vill ta reda på svaret.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Eizo. Det får mig att tänka på proffsskärmar och det gamla goda tiden.
Jag själv hade en sådan skärm, köpt begagnat från en som hade köpt en såkallad hemdator som var så värstingutrustad som det bara gick. Eizoskärmen hade 5st BNC kontakter (composite) och vga och det var den bästa skärm jag har haft.

Min upplevelse är på senare tid att Eizo har gått lite samma öde som Bang Olufsen. Där utvecklingen av skärmar har gått så fort så folk har ofta prioriterat "mest skärm" för pengarna. Och där storleken och uppdateringsfrekvensen har haft stor betydelse i valet.

Nu när skärmar i tillräckligt storlek börjar bli billigare så kanske börjar folk tänka på kvalite igen. Exakt samma vad det med tv. Jag hade bekanta som sa det fanns tvskärp och sedan fanns det Bang Olufsen. Där de köpte den dyra tvn för att ha den i 15-20år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Eizo
Ezio är huvudkaraktären i ett par Assassin's Creed-spel

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av Starric:

Eizo
Ezio är huvudkaraktären i ett par Assassin's Creed-spel

Jag varken har eller kommer skriva detta namn rätt.
Nå, det är tråkigt att jag på senare tid ej har kommit i kontakt med dessa skärmar men många företag har valt att prioriterar ner skärmarna.

Permalänk
Master of Overkill

Vi körde Eizo enbart på kontoret ett tag men sedan dom gick från 1440p till 4K 27 och priset vs andra tillverkare med samma specs typ blev 2500-3k dyrare så gick vi över till annat märke på standard skärmar.

Dock på lite högre kvalité kör vi still Eizo 27 och 30 tummarna Coloredge inte hittat något som slår dom på fingarna ännu.

Vi har några Eizo 31.5 Coloredge som nu kört 9-10 år och still håller måttet.
Som då kosta 30k nästa hopp när dom pajar blir la ColorEdge CG319X.

Tycker tråkigt Eizo gått blivit för dyrt och dom tappat är att dom knappt existerar i Sverige.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Är Eizo fortfarande en grej? Hade en för 20 år sen, mkt nöjd med den.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av fesoj:

Är Eizo fortfarande en grej? Hade en för 20 år sen, mkt nöjd med den.

Ja men i Sverige typ helt dött.... tyvärr

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Ja men i Sverige typ helt dött.... tyvärr

Jag skulle tro det är väldigt nischat till vilket yrke. Om vi tar en professionell cadare på t.ex Volvo så förvånar mig det inte ett dugg om de sitter med Ezioskärmar.
Men alla andra som kallar sig systemutvecklare så är min upplevelse att runt 2010 så var det rätt så vanligt med påkostade skärmar. Medans idag har fått till att man kollar in t.ex dustin och ser vad är det billigaste 27" ej helt värdelösa skärmar som de har, sedan beställer man inte kan 40st såna till 20 personer. (2st vardera, där vissa vill ha 3st)

Men om skärmarna igen får längre livstid så kanske folk prioriterar annorlunda.

Permalänk
Medlem

Låt mig göra det enkelt för er Eizo. Gå all in på OLED. 32" 4K 144Hz OLED paneler finns nu att köpa från AUO. Först till marknaden vinner.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag skulle tro det är väldigt nischat till vilket yrke. Om vi tar en professionell cadare på t.ex Volvo så förvånar mig det inte ett dugg om de sitter med Ezioskärmar.
Men alla andra som kallar sig systemutvecklare så är min upplevelse att runt 2010 så var det rätt så vanligt med påkostade skärmar. Medans idag har fått till att man kollar in t.ex dustin och ser vad är det billigaste 27" ej helt värdelösa skärmar som de har, sedan beställer man inte kan 40st såna till 20 personer. (2st vardera, där vissa vill ha 3st)

Men om skärmarna igen får längre livstid så kanske folk prioriterar annorlunda.

Jag menar att Eizo existens i term av folk support tillgång etc är typ borta från Sverige vs för 5-6 år sedan.
Dom har still skit bra skärmar men priserna är 10500 för 27 4K standard skärm.
HP tar 5200kr .... liksom hello? och HP har 5 års på platsen garanti.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

"Vad är din allmänna inställning till följande varumärken inom datorskärmar?"

Men vilken bred fråga...
De flesta tillverkare har ju allt från proffs till casual modeller..

Dock frågar de iofs om min subjektiva inställning...
Svårt i vilket fall att uttala sig... *tycker*

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Hade de kunnat pressa priserna 25-40% och bibehållit kvaliteten på sina produkter skulle de sannolikt kunna göra sig gällande i de flesta marknadssegment, men som det är nu så upplever iaf jag Eizo-skärmar som specialprodukter för ett fåtal branscher, typ grafiskt arbete, medicinskt arbete etc.).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Får hoppas på att 16:10 överlever med vettiga skärmar. Tragiskt hur 16:9 verkar vinna vid datorn, där folket verkar vilja ha det bästa men kör format för TVn. Suck

Känns så här varje gång man sätter sig vid en 16:9-skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

Får hoppas på att 16:10 överlever med vettiga skärmar. Tragiskt hur 16:9 verkar vinna vid datorn, där folket verkar vilja ha det bästa men kör format för TVn. Suck

Känns så här varje gång man sätter sig vid en 16:9-skärm

Håller med citerad talare.

Vi vill ha spelskärmar i 16:10 format. Och inte 4k utan motsvarande 1440p och 144 hz+. Gärna OLED. Och i datorskärmsstorlek, inte tv (tittar på er 48tum Asus CX användare).

Permalänk
Medlem

Eizo håller riktigt hög kvalitet, har bra garantier och suverän support. Tyvärr har de inte utvecklats särskilt mycket senaste 10 åren och i segmentet för vanliga skärmar finns inte mycket som är attraktivt för en bredare massa.

Frågorna i enkäten indikerar att de är inne på fel spår med fokus på miljötänk. Folk köper skärmar utifrån bildegenskaper och pris, inte hur ekologiska de är (annat än när man kan signalera för andra vilken fin människa man är).

Om Eizo vill nå en bredare publik behöver de skärmar med bra bildkvaltiet, bra responstid och hög uppdateringsfrekvens till bra priser. 60Hz är inte relevant längre. Jag är övertygad om att det finns fler som jag, som använder skärmen till bildproduktion och samtidigt vill ha bra spelprestanda. Senast jag köpte skärm gick jag från Eizo till Asus... det är nästan lite kränkande.

Permalänk
Medlem

Köpte en Eizo 2410W för ganska så precis 15 år sedan.
Även om jag har bytt till andra (framförallt större) skärmar sedan dess så använder jag den ibland.
Det är ju en VA panel (S-PVA) med Eizo's egna och speciella bakgrundsbelysning.
Häpnas fortfarande över bildkvaliten på den, bästa bilden jag har sett på en LCD!
Att den även är en 16:10 skärm (1920x1200) gör ju inte heller saken sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

Får hoppas på att 16:10 överlever med vettiga skärmar. Tragiskt hur 16:9 verkar vinna vid datorn, där folket verkar vilja ha det bästa men kör format för TVn. Suck

Känns så här varje gång man sätter sig vid en 16:9-skärm

På laptops verkar 16:10 och även 3:2 vinna mer och mer mark. Mycket trevligt tycker jag. Vid speldatorn kör jag däremot 21:9...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Köpte en Eizo 2410W för ganska så precis 15 år sedan.
Även om jag har bytt till andra (framförallt större) skärmar sedan dess så använder jag den ibland.
Det är ju en VA panel (S-PVA) med Eizo's egna och speciella bakgrundsbelysning.
Häpnas fortfarande över bildkvaliten på den, bästa bilden jag har sett på en LCD!
Att den även är en 16:10 skärm (1920x1200) gör ju inte heller saken sämre.

Har en sån ståendes i förrådet. Funkar nog fortfarande men särskilt bra bild har den inte längre. Den hängde dock med i många år innan jag bytte den mot en ny Eizo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Låt mig göra det enkelt för er Eizo. Gå all in på OLED. 32" 4K 144Hz OLED paneler finns nu att köpa från AUO. Först till marknaden vinner.

Det var precis vad jag sa. Men för mig går det bra med allt från 32-42 tum.

Visa signatur

Stationär.

Permalänk
Medlem

Eizo går väl mot ungefär samma öde som många andra top of the line märken.
Lösning verkar vara att när konkurrensen hårdnar bygger de ännu dyrare skärmar och nischa sig mer för varje år. Sakta men säkert blir de uppätna av mainstream marknaden som blir bättre och bättre och till slut är marknaden så liten att det är bättre att bli uppköpta av något annat företag.

Hänt många företag och skulle inte förvåna mig det minsta om det händer här med.

Permalänk
Medlem

Jag använder fortfarande min Eizo FlexScan S2231W som min primära skärm för allt; TV/film, 3d modellering, photoshop, spelande.
Va panel (S-PVA), Köpte den för ca 12-13 år sedan

Lånade hem en nyare 27 tums IPS skärm med 144hz tror jag för något år sedan och visst var det nice med större skärm och den var mycket snabbare i spel, provade i bland annat quake champions och det var mycket enklare att träffa med den skärmen.
men valde ändå att gå tillbaka vill min gamla VA med mycket bättre kontrast. Och upplevede också att IPS skärmen jag lånade var dimmig/dassig/sämre än min skärm vid en behaglig ljusstyrka för ett mörkt rum.

När min skärm ger upp (eller om det blir dags för en ny ändå) blir det en ny VA panel eller om det finns något annat med lika bra kontrast/mörker då.

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur Eizo tänkte när de frågar ett tekniskt forum kring hållbarhetsfrågor och uppfattning om andra märken, snarare än det som forumet bryr sig om - teknik.

Skärmar känns allt mer som en produkt där tillverkaren köper panel, moderkort och bygger ett skal runt. Som kund vill jag ha en trygghet i att den processen har en jämn kvalitet mellan olika modeller och att jag vet vilken panel jag får.

Vad jag saknar på skärmmarknaden är ett pålitligt märke som har helhetstänk kring skärmens mjukvara, ergonomi och konfigurationsmöjligheter. Att oavsett vilken panel som sitter på plats, kan jag vara trygg i att man gjort det bästa av färgegenskaper, att input lag är låg, att EDID-data är korrekt och har minst lika mycket konfigurationsmöjligheter som interfacet. Ja och givetvis ska interfacet vara smidigt att använda med. Inga 60Hz-skärmar. Bra justerbara skärmfötter. En specifikation som är tydlig med vilken panel som används.

En sak är säker, jag tror inte Eizos hållbarhetstänk kommer skapa merförsäljning bland sweclockers medlemmar, om man inte kan visa upp tekniska styrkor och konkurrenskraftigt pris först.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Hedersmedlem

Eizo är ett märke som jag gärna ser att de finns kvar och att de står för hög kvalitet och skärmar som fungerar år ut och år in med bibehållen bildkvalitet.

Bytte upp mig till två riktigt gamla 24" Eizo ColorEdge som jobbskärmar ett tag, bortsett från att bakgrundsbelysningen tog en stund att värma upp så var de väldigt trevliga att arbeta framför. Jämfört med lågprisskärmarna som var något halvår gamla så var det enorm skillnad. Skulle vilja påstå att de slår även nya standardskärmar som säljs idag.

Skärmar som används för arbete ser jag som sånt som ska hålla minst 10 år utan att börja krångla. Bra IPS-skärmar från 2010 är fortfarande bra även idag och behöver knappast bytas ut om man inte ska ha något större. Det känns inte riktigt hållbart att byta ut dåliga skärmar mot nya dåliga skärmar var 3-4e år utan är bättre att satsa på något som fungerar länge och som är bra från början.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Köpte en 5:4 Eizo Flexscan som klarar både 50 och 60Hz bildfrekvens att ha till min snart HDMI-bestyckade Amiga. Den är underbar! Hade Eizo på ett jobb för länge sen, det var och är bra skärmar. Idag sitter man på dubbla 4K IGZO-IPS och en 48” OLED och livet leker.

Visa signatur

HP48-GX, Arm-kärnor, i7, Ryzen 9, M2, Z80, 68000, Party tricks

Permalänk
Medlem

Vi behöver ett företag som utvecklar en skärm med bra analog ingång.
Med variabel frekvens (g/free-sync) och paneler som lätthet klarar 120Hz+ borde man ju kunna få till det.
- 15/30KHz sync för att göra både Amiga/Apple och PC användare glada.
- Bra skalning och generösa inställningsmöjligheter, pixeldubblering eller maximering av ytan, välj själv.
- Progressivt och Interlaced, båda måste fungera.

Det finns ju redan många lösningar för detta.
Men det är ett virrevar av extra strömadaptrar, kablar och inställningar.
För att inte tala om priserna på vissa enheter.
Plus att de sällan lämnar beta stadiet, d.v.s. har du ett problem så kanske du kan få hjälp men troligen får du lösa det själv.

Jag vill helt enkelt ha en LCD som kan konkurrera med en 20+ år gammal CRT

Permalänk
Medlem

Proffsskärmar för en nischad publik, med en saftig prislapp.

Permalänk
Medlem

För två decennier sedan hade ju Eizo premiumskärmarna för privatmarknaden, men sen seglade det upp aktörer som t.ex. Dell som erbjöd kvalitativa IPS-skärmar till en vettig prislapp. Den senaste Eizo-produkten jag kollade på var någon Eizo Foris innan jag till sist bestämde mig för Asus PG279Q.

På den tiden var mer eller mindre alla andra Eizo-skärmar 60 Hz-modeller. Idag skulle jag aldrig drömma om att rekommendera en 60 Hz skärm till någon, inte ens för rent kontorsbruk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

Får hoppas på att 16:10 överlever med vettiga skärmar. Tragiskt hur 16:9 verkar vinna vid datorn, där folket verkar vilja ha det bästa men kör format för TVn. Suck

Skrivet av Laddin:

Vi vill ha spelskärmar i 16:10 format. Och inte 4k utan motsvarande 1440p och 144 hz+. Gärna OLED. Och i datorskärmsstorlek, inte tv (tittar på er 48tum Asus CX användare).

Håller med helt och hållet. Går man in på Prisjakt och filtrerar på 16:10-skärmar med högre uppdateringstakt än 60 Hz och bättre upplösning än 1200p får man 0 träffar... Skulle gärna byta till något nyare och mer högupplöst men verkar inte finnas något som slår min Dell U2412M.

Visa signatur

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 5600 | 32 GB RAM | 16 GB Radeon RX 6800 XT | 12 TB lagring | 650 W | GNU/Linux

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

För två decennier sedan hade ju Eizo premiumskärmarna för privatmarknaden, men sen seglade det upp aktörer som t.ex. Dell som erbjöd kvalitativa IPS-skärmar till en vettig prislapp. Den senaste Eizo-produkten jag kollade på var någon Eizo Foris innan jag till sist bestämde mig för Asus PG279Q.

På den tiden var mer eller mindre alla andra Eizo-skärmar 60 Hz-modeller. Idag skulle jag aldrig drömma om att rekommendera en 60 Hz skärm till någon, inte ens för rent kontorsbruk.

Men för statisk bild speler uppdateringsfrekvensen ingen som helst roll så länge den inte är extremt låg. Enda gången man ens tänker på det är när man skrollar eller flyttar fönster och nyttan då är väldigt tveksam.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Kändes mest som de ville ringa och kränga skärmar? (sista frågorna)

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"