Undersökning: Eizo frågar SweClockers om skärmar och datoranvändande

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Men för statisk bild speler uppdateringsfrekvensen ingen som helst roll så länge den inte är extremt låg. Enda gången man ens tänker på det är när man skrollar eller flyttar fönster och nyttan då är väldigt tveksam.

Det är säkert individuellt, men jag kan inte köra 60 Hz eftersom jag irriterar mig på hur hackigt t.ex. musmarkören framstår på skärmen. Idag är ju dessutom webben uppbyggd av massa rörligt material som förstärker effekten av visuella artefakter p.g.a. låga uppdateringsintervall när man scrollar.

När det dessutom går att få IPS-paneler i det billigaste segmentet med 75 Hz uppdateringsintervall (eller högre) så känns det ganska konstigt att köpa en dyrare produkt med sämre teknik.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av sniglom:

Jag undrar hur Eizo tänkte när de frågar ett tekniskt forum kring hållbarhetsfrågor och uppfattning om andra märken, snarare än det som forumet bryr sig om - teknik.

Skärmar känns allt mer som en produkt där tillverkaren köper panel, moderkort och bygger ett skal runt. Som kund vill jag ha en trygghet i att den processen har en jämn kvalitet mellan olika modeller och att jag vet vilken panel jag får.

Vad jag saknar på skärmmarknaden är ett pålitligt märke som har helhetstänk kring skärmens mjukvara, ergonomi och konfigurationsmöjligheter. Att oavsett vilken panel som sitter på plats, kan jag vara trygg i att man gjort det bästa av färgegenskaper, att input lag är låg, att EDID-data är korrekt och har minst lika mycket konfigurationsmöjligheter som interfacet. Ja och givetvis ska interfacet vara smidigt att använda med. Inga 60Hz-skärmar. Bra justerbara skärmfötter. En specifikation som är tydlig med vilken panel som används.

En sak är säker, jag tror inte Eizos hållbarhetstänk kommer skapa merförsäljning bland sweclockers medlemmar, om man inte kan visa upp tekniska styrkor och konkurrenskraftigt pris först.

Jag har en helt annan bild av inställningen till hållbarhetsfrågor här på SweClockers. När vi har drivit projekt som på olika sätt berört detta har det varit tydligt att många av dessa frågor hamnar väldigt högt på agendan. Några observationer:

  • En stor majoritet prioriterar hög kvalitet och lång livslängd och är beredda att betala extra för detta

  • Generellt motstånd mot "slit och släng" – folk ogillar produkter som inte håller, oavsett prisklass

  • Ofta inkommer önskemål om utbytbara delar, exempelvis möjlighet att byta batteri och annat som slits med tiden

  • Vill du trigga en SweClockers-medlem till full-on nerd rage, visa en dator som utan synbar anledning inte använder standardkomponenter utan innehåller speciallösningar som gör det svårare att hitta reservdelar och mecka själv

  • Vanligt att medlemmar återbrukar gamla prylar på olika sätt. Till exempel förvandlar en gammal dator till server eller använder en gammal surfplatta för att styra smarta hemmet

  • Många förväntar sig eller snarare kräver att tillverkaren supportar produkterna under lång tid med mjukvaruuppdateringar med mera

  • Irritation kring överdrivet användande av stora förpackningar/förpackningsmaterial.

  • Begagnatmarknaden växer så det knakar

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Jag började svara, men sedan var det för många frågor och jag tröttnade. Kanske om man hade haft chans att vinna en Eizo bildskärm att jag orkat svara på allt. Hade ju varit smart av Eizo att visa upp någon av deras häftiga skärmar man kunde vinna.. men så smarta var de inte. Ganska typiskt för Eizo, ofta bra skärmar men inte så smart och medvetet företag när det kommer till konsumentprodukter.

Permalänk
Medlem

Jobbig ankät att fylla i... tog ju aldrig slut!
Fanns dessutom inget sätt att välja att man inte ens använder datorskärmar på sitt jobb xD

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av sniglom:

Jag undrar hur Eizo tänkte när de frågar ett tekniskt forum kring hållbarhetsfrågor och uppfattning om andra märken, snarare än det som forumet bryr sig om - teknik.

Skärmar känns allt mer som en produkt där tillverkaren köper panel, moderkort och bygger ett skal runt. Som kund vill jag ha en trygghet i att den processen har en jämn kvalitet mellan olika modeller och att jag vet vilken panel jag får.

Nu kan jag bara tala för mig själv, men för mig är prio ett alltid att kunna sitta nöjd. Om jag på förhand vet att jag kommer störa mig på bristerna hos en skärm, ffa innan köp, så spelar det ingen roll hur mycket "valuta för pengarna" den erbjuder. Det kan lika gärna vara elskrot vad jag vet.

Jag gör hellre avkall på att få de senaste funktionerna först och istället vet med säkerhet att de egenskaper som erbjuds är kvalitativa. Det är inte för intet som jag själv sitter med Eizo både på jobbet och hemma, även om jag har full förståelse för att de inte tilltalar alla.

En fundering jag har haft på sistone dock är hur deras marknadsandel ser ut i Nordamerika? Har alltid fått intrycket av att de har ett starkare fäste i Europa.

Permalänk
Medlem

Trevligt. Gav dem min mail så att de kan ställa fler frågor. Skulle varmt välkomna Eizo i segmentet kontorsskärmar med en touch av innovation på svenska marknaden igen.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

Får hoppas på att 16:10 överlever med vettiga skärmar. Tragiskt hur 16:9 verkar vinna vid datorn, där folket verkar vilja ha det bästa men kör format för TVn. Suck

Jag vill påstå att 16:9 äntligen börjar komma till sin rätt. Med 27 tum blir höjden inte så hög att man får ont i nacken och med 4K-upplösning är två program sida vid sida fullt realistiskt. Det var betydligt sämre när skärmarna hade som max 1920x1080 i upplösning, ibland bara 1366x768. Men på bärbara borde 4:3 ännu gälla, inte fuskandet med 3:2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Text om hållbarhet.

Problemet är att hållbarhet inte är tydligt definierat. Det har blivit ett politiserat ord som företagen inte är sena att använda till merförsäljning. När jag tittat på vad företag menar med hållbarhet, så är det oftast kostnadsreduktioner för dem (men inte för mig). Inte helt sällan med resultatet att produkten blir sämre, får kortare livslängd eller blir svårare att reparera.

Jag vill redan nu trycka på att det är en distinkt skillnad mellan vad som menas med en "hållbar produkt" i folkmun och ordet "hållbarhet" i en pressrelease. Som prylnördar vill vi ha saker som håller ihop och som vi kan välja att fixa om de går sönder. Hållbarhet i företagsvärlden innebär en reducerad energiförbrukning över produktens livscykel (tillverkning, frakt, användning, återvinning). När man arbetar med kvalitet är inte det synonymt med hög kvalitet, utan jämn livslängd mellan komponenter. Det kan alltså handla om att försämra överdimensionerade delar. Hållbarhet och kvalitet i folkmun brukar betyda att prylen har lång livslängd och tål tuffa tag.

Ta ett exempel som att integrera batteriet i en mobiltelefon. Genom att plocka bort batteriluckan, batterifästena och kontakteringen minskas vikt och materialåtgång. Resurserna som krävs för tillverkning, frakt och återvinning har minskat. Produkten är alltså mer hållbar enligt en livscykelanalys, samtidigt som konsumenterna tvingas göra antingen dyr service eller handla en ny telefon.

Bilbranschen är ett annat exempel på hållbarhetsarbete i praktiken. För varje år som går blir bilbranschen mer hållbar, men på samma gång blir fordonen svårare att reparera och det verkar inte finnas någon markant ökad livslängd eller materialkvalitet jämfört mot för 30 år sedan.

Vitvaror är ett annat exempel. Hållbarhetsarbete med kylskåp innebär mindre kompressorer som går hårdare. Kylskåpet kanske inte håller lika länge, men det drar mindre ström och var billigare att tillverka.

Jag går igenom dina exempel nedan.
Många prioriterar hög kvalitet och lång livslängd och är beredda att betala extra för detta.
Som jag beskrev ovan finns det ingen självklar koppling mellan hållbarhet och livslängd/kvalitet.

När man pratar kvalitet vid tillverkning så eftersöker rätt kvalitet, inte hög kvalitet. Det är inte så konstigt, rätt kvalitet innebär att produkten håller sin tänkta livslängd, varken mer eller mindre. Helst ska alla komponenterna i produkten gå sönder ungefär samtidigt. Då har man nämligen inte överdimensionerat någonting. Då minskar slöseriet på material.

För slutkonsumenten är hög kvalitet synonymt med en produkt som inte går sönder i första taget. Att det kan vara praktiskt och ge en bra känsla, tvivlar nog inte någon på. Men för varje kund som köper en mer kvalitativ vara än de nyttjar, så är det ett ohållbart slöseri.

Ska du tillverka hållbart med kvalitetstänk vill du alltså skapa den produkt som håller precis så länge som den behöver hålla, men efter det ska helst allt gå sönder samtidigt.

Låt oss dra till med en biljämförelse. Det finns inget värde i att sätena håller dubbelt så länge som resten av fordonet. Det är ingen som vill betala extra, för det är en kvalitet som inte går att utnyttja. Det är alltså mer hållbart att ha säten med samma lägre kvalitet som resten av fordonet, det blir mindre slöseri.

Inte heller är det hållbart att bygga en bil med så hög kvalitet att den håller längre än majoriteten vill använda den. Allt extra material som gått åt till att bygga delar som håller längre, kunde istället gått till att få ner vikten och hålla nere förbrukningen. Det hade blivit billigare tillverkning och återvinning.

Ett generellt motstånd mot "slit och släng" – folk irriterar sig på produkter som är svåra att reparera
Vilka stora aktörer marknadsför sitt hållbarhetsarbete genom att produkten är gjord för att repareras?

Ofta inkommer önskemål om utbytbara delar, exempelvis möjlighet att byta batteri och annat som slits med tiden
Men trots detta går branschen mot motsatsen. Mindre material och lägre energiförbrukning brukar prioriteras.

Helt konstigt är det inte heller. Låt säga att vi har en produkt som är omöjlig att byta batteri på och att man kunnat göra materialbesparing till följd av designvalet. Givet att produkten och dess komponenter har rätt kvalitet för målgruppen, kommer det vara en minoritet som får batteriproblem under livslängden. Utslaget över alla tillverkade enheter är det inte säkert att utbytbara batterier är mer hållbart än att ett par enheter byts ut.

Vill du trigga en SweClockers-medlem till full-on nerd rage, visa en dator som utan synbar anledning inte använder standardkomponenter utan innehåller speciallösningar som gör det svårare att hitta reservdelar och mecka själv
Jag håller absolut med dig i sak, men jag menar att detta inte är vad som brukar åsyftas med hållbarhet.

Vanligt att medlemmar återbrukar gamla prylar på olika sätt. Till exempel förvandlar en gammal dator till server eller använder en gammal surfplatta för att styra smarta hemmet. Inte heller detta brukar räknas som hållbarhet. Många tillverkare försöker sälja nya produkter genom att motivera att det är mer hållbart att köpa en ny produkt med lägre förbrukning och återvinna den gamla.

Många förväntar sig eller snarare kräver att tillverkaren supportar produkterna under lång tid med mjukvaruuppdateringar med mera Jag återkopplar till "rätt kvalitet" ovan. Ur kvalitetsperspektiv ska tillverkaren inte uppdatera längre än vad produkten är tänkt att hålla. Vi kan kalla det för "rätt mjukvarukvalitet". Så länge vi inte omdefinierar hållbarhet till att produkten är garanterad en lång livslängd, så ingår inte mukvaran i hållbarhetstänk.

Irritation kring överdrivet användande av stora förpackningar/förpackningsmaterial. Låt oss sätta det på sin spets. Är frustrationen verkligen miljötänk? Jag tror att folk hade varit sura över en jättestor otymplig förpackning även om den var mer hållbar än en liten och smidig. När hörde du senast någon klaga över att deras produkt kom i en snygg och smidig förpackning istället för en brun papplåda? Räcker med en youtube-sökning på "unboxing" för att se att folk är tokiga i fina förpackningar.

Begagnatmarknaden växer så det knakar
Jag tror inte begagnatmarknadens tillväxt beror på att hållbarhet är inneordet hos marknadsföringsavdelningen.
Inte heller tror jag att lång livslängd är en nödvändighet för en begagnatmarknad, det finns en marknad även för halvslitna förbrukningsvaror. Däremot tror jag att folk gillar att köpa saker till låga priser.

Summa summarum.
Jag vill gärna köpa produkter som lätt går att reparera och som överdimensionerats till att hålla längre än de flesta brukar använda dem. Men det räcker med att se sig omkring och se att så inte blev fallet, varken med fordon, vitvaror eller hemelektronik. Tvärtom går utvecklingen i precis motsatt riktning, samtidigt som hållbarhet blir ett allt viktigare ord.

Problemet är hur vi definierat hållbarhet. Så länge det bara handlar om energiåtgång eller koldioxidekvivalenter för tillverkning-frakt-användning-återvinning inom ett fast tidsspann kommer denna utvecklingen att fortsätta. Knappast är det tillverkarna emot heller, batteriluckan är ett utmärkt exempel. Ta bort den och du kan skryta om hållbarhet, den förhöjda reparationskostnaden landar på slutkunden.

Så nej, när jag köper en skärm av Eizo vill inte jag att den ska ha rätt hållbarhetstänk från buzzworderi-avdelningen. Jag är intresserad av att skärmen är välbyggd och är byggd med komponenter som har lång livslängd.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av sniglom:

Problemet är att hållbarhet inte är tydligt definierat. Det har blivit ett politiserat ord som företagen inte är sena att använda till merförsäljning. När jag tittat på vad företag menar med hållbarhet, så är det oftast kostnadsreduktioner för dem (men inte för mig). Inte helt sällan med resultatet att produkten blir sämre, får kortare livslängd eller blir svårare att reparera.

Jag vill redan nu trycka på att det är en distinkt skillnad mellan vad som menas med en "hållbar produkt" i folkmun och ordet "hållbarhet" i en pressrelease. Som prylnördar vill vi ha saker som håller ihop och som vi kan välja att fixa om de går sönder. Hållbarhet i företagsvärlden innebär en reducerad energiförbrukning över produktens livscykel (tillverkning, frakt, användning, återvinning). När man arbetar med kvalitet är inte det synonymt med hög kvalitet, utan jämn livslängd mellan komponenter. Det kan alltså handla om att försämra överdimensionerade delar. Hållbarhet och kvalitet i folkmun brukar betyda att prylen har lång livslängd och tål tuffa tag.

Ta ett exempel som att integrera batteriet i en mobiltelefon. Genom att plocka bort batteriluckan, batterifästena och kontakteringen minskas vikt och materialåtgång. Resurserna som krävs för tillverkning, frakt och återvinning har minskat. Produkten är alltså mer hållbar enligt en livscykelanalys, samtidigt som konsumenterna tvingas göra antingen dyr service eller handla en ny telefon.

Bilbranschen är ett annat exempel på hållbarhetsarbete i praktiken. För varje år som går blir bilbranschen mer hållbar, men på samma gång blir fordonen svårare att reparera och det verkar inte finnas någon markant ökad livslängd eller materialkvalitet jämfört mot för 30 år sedan.

Vitvaror är ett annat exempel. Hållbarhetsarbete med kylskåp innebär mindre kompressorer som går hårdare. Kylskåpet kanske inte håller lika länge, men det drar mindre ström och var billigare att tillverka.

Jag går igenom dina exempel nedan.
Många prioriterar hög kvalitet och lång livslängd och är beredda att betala extra för detta.
Som jag beskrev ovan finns det ingen självklar koppling mellan hållbarhet och livslängd/kvalitet.

När man pratar kvalitet vid tillverkning så eftersöker rätt kvalitet, inte hög kvalitet. Det är inte så konstigt, rätt kvalitet innebär att produkten håller sin tänkta livslängd, varken mer eller mindre. Helst ska alla komponenterna i produkten gå sönder ungefär samtidigt. Då har man nämligen inte överdimensionerat någonting. Då minskar slöseriet på material.

För slutkonsumenten är hög kvalitet synonymt med en produkt som inte går sönder i första taget. Att det kan vara praktiskt och ge en bra känsla, tvivlar nog inte någon på. Men för varje kund som köper en mer kvalitativ vara än de nyttjar, så är det ett ohållbart slöseri.

Ska du tillverka hållbart med kvalitetstänk vill du alltså skapa den produkt som håller precis så länge som den behöver hålla, men efter det ska helst allt gå sönder samtidigt.

Låt oss dra till med en biljämförelse. Det finns inget värde i att sätena håller dubbelt så länge som resten av fordonet. Det är ingen som vill betala extra, för det är en kvalitet som inte går att utnyttja. Det är alltså mer hållbart att ha säten med samma lägre kvalitet som resten av fordonet, det blir mindre slöseri.

Inte heller är det hållbart att bygga en bil med så hög kvalitet att den håller längre än majoriteten vill använda den. Allt extra material som gått åt till att bygga delar som håller längre, kunde istället gått till att få ner vikten och hålla nere förbrukningen. Det hade blivit billigare tillverkning och återvinning.

Ett generellt motstånd mot "slit och släng" – folk irriterar sig på produkter som är svåra att reparera
Vilka stora aktörer marknadsför sitt hållbarhetsarbete genom att produkten är gjord för att repareras?

Ofta inkommer önskemål om utbytbara delar, exempelvis möjlighet att byta batteri och annat som slits med tiden
Men trots detta går branschen mot motsatsen. Mindre material och lägre energiförbrukning brukar prioriteras.

Helt konstigt är det inte heller. Låt säga att vi har en produkt som är omöjlig att byta batteri på och att man kunnat göra materialbesparing till följd av designvalet. Givet att produkten och dess komponenter har rätt kvalitet för målgruppen, kommer det vara en minoritet som får batteriproblem under livslängden. Utslaget över alla tillverkade enheter är det inte säkert att utbytbara batterier är mer hållbart än att ett par enheter byts ut.

Vill du trigga en SweClockers-medlem till full-on nerd rage, visa en dator som utan synbar anledning inte använder standardkomponenter utan innehåller speciallösningar som gör det svårare att hitta reservdelar och mecka själv
Jag håller absolut med dig i sak, men jag menar att detta inte är vad som brukar åsyftas med hållbarhet.

Vanligt att medlemmar återbrukar gamla prylar på olika sätt. Till exempel förvandlar en gammal dator till server eller använder en gammal surfplatta för att styra smarta hemmet. Inte heller detta brukar räknas som hållbarhet. Många tillverkare försöker sälja nya produkter genom att motivera att det är mer hållbart att köpa en ny produkt med lägre förbrukning och återvinna den gamla.

Många förväntar sig eller snarare kräver att tillverkaren supportar produkterna under lång tid med mjukvaruuppdateringar med mera Jag återkopplar till "rätt kvalitet" ovan. Ur kvalitetsperspektiv ska tillverkaren inte uppdatera längre än vad produkten är tänkt att hålla. Vi kan kalla det för "rätt mjukvarukvalitet". Så länge vi inte omdefinierar hållbarhet till att produkten är garanterad en lång livslängd, så ingår inte mukvaran i hållbarhetstänk.

Irritation kring överdrivet användande av stora förpackningar/förpackningsmaterial. Låt oss sätta det på sin spets. Är frustrationen verkligen miljötänk? Jag tror att folk hade varit sura över en jättestor otymplig förpackning även om den var mer hållbar än en liten och smidig. När hörde du senast någon klaga över att deras produkt kom i en snygg och smidig förpackning istället för en brun papplåda? Räcker med en youtube-sökning på "unboxing" för att se att folk är tokiga i fina förpackningar.

Begagnatmarknaden växer så det knakar
Jag tror inte begagnatmarknadens tillväxt beror på att hållbarhet är inneordet hos marknadsföringsavdelningen.
Inte heller tror jag att lång livslängd är en nödvändighet för en begagnatmarknad, det finns en marknad även för halvslitna förbrukningsvaror. Däremot tror jag att folk gillar att köpa saker till låga priser.

Summa summarum.
Jag vill gärna köpa produkter som lätt går att reparera och som överdimensionerats till att hålla längre än de flesta brukar använda dem. Men det räcker med att se sig omkring och se att så inte blev fallet, varken med fordon, vitvaror eller hemelektronik. Tvärtom går utvecklingen i precis motsatt riktning, samtidigt som hållbarhet blir ett allt viktigare ord.

Problemet är hur vi definierat hållbarhet. Så länge det bara handlar om energiåtgång eller koldioxidekvivalenter för tillverkning-frakt-användning-återvinning inom ett fast tidsspann kommer denna utvecklingen att fortsätta. Knappast är det tillverkarna emot heller, batteriluckan är ett utmärkt exempel. Ta bort den och du kan skryta om hållbarhet, den förhöjda reparationskostnaden landar på slutkunden.

Så nej, när jag köper en skärm av Eizo vill inte jag att den ska ha rätt hållbarhetstänk från buzzworderi-avdelningen. Jag är intresserad av att skärmen är välbyggd och är byggd med komponenter som har lång livslängd.

Jag känner att du gör det lite för komplicerat. Det brukar sägas att det finns tre olika aspekter av hållbarhetsbegreppet: social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet.

Den ekologiska hållbarheten som du fokuserar på tycker jag är allra svårast att greppa eftersom det blir för abstrakt och avlägset för oss som slutanvändare. Det är ju så gott som omöjligt att hålla koll på varje produkts livscykel, miljöavtryck och designval, precis som du är inne på. I princip behövs en doktorshatt för att kunna göra den typen av beräkningar.

Vad jag tror de flesta här tänker på om hållbarhet och vad jag ser som mest relevant på SweClockers är de sociala och ekonomiska aspekterna. Social hållbarhet i meningen att uppfylla individuella behov och öka välbefinnandet samt ekonomiskt, där det handlar om att långsiktigt använda sina pengar på bästa sätt. Därmed inte sagt att den ekologiska aspekten är mindre viktig – bara att den kanske inte upplevs lika relevant i vardagen.

I vilket fall som helst märker jag att det det finns ett stort intresse kring dessa frågor, även om alla inte håller med om att det ingår i begreppet hållbarhet.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Jag känner att du gör det lite för komplicerat. Det brukar sägas att det finns tre olika aspekter av hållbarhetsbegreppet: social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet.

Den ekologiska hållbarheten som du fokuserar på tycker jag är allra svårast att greppa eftersom det blir för abstrakt och avlägset för oss som slutanvändare. Det är ju så gott som omöjligt att hålla koll på varje produkts livscykel, miljöavtryck och designval, precis som du är inne på. I princip behövs en doktorshatt för att kunna göra den typen av beräkningar.

Vad jag tror de flesta här tänker på om hållbarhet och vad jag ser som mest relevant på SweClockers är de sociala och ekonomiska aspekterna. Social hållbarhet i meningen att uppfylla individuella behov och öka välbefinnandet samt ekonomiskt, där det handlar om att långsiktigt använda sina pengar på bästa sätt.

Då ställer jag denna frågan till dig;
Tror du Eizo syftade på att uppfylla individuella (tekniska?) behov och öka slutkundens ekonomiska välbefinnande när de skrev om hållbarhet? Jag har inte sett någon tillverkare uttrycka sina features som social hållbarhet eller konkurrenskraftiga priset som ekonomisk hållbarhet. Snarare är jag van vid att se hur tillverkare skriver ut just funktioner och pris som fristående säljargument.

Visst kan vi diskutera vad medlemmarna tror eller tycker att uttrycket ska innebära, men vad hjälper det i en Eizo-tråd om Eizo menar något annat? Blir som att diskutera medlemmernas åsikt om hur många GB det går per TB, i en Seagate-tråd. Tämligen tandlöst om användarna tycker 1024 när Seagate ändå kommer sälja 1000.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk

När Eizo har lite frågor om skärmar men är för blyga för att gå direkt till #Laxpudding och fråga.
Död länk btw.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Att justera färgtemperatur och mängden blåljus

Eizo måste ju förstår att detta sköts inne i OS nu för tiden. Både Windows och MacOS sköter justering av blått ljus automatiskt, varför ska min skärm lägga sig i sånt?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av sniglom:

Då ställer jag denna frågan till dig;
Tror du Eizo syftade på att uppfylla individuella (tekniska?) behov och öka slutkundens ekonomiska välbefinnande när de skrev om hållbarhet? Jag har inte sett någon tillverkare uttrycka sina features som social hållbarhet eller konkurrenskraftiga priset som ekonomisk hållbarhet. Snarare är jag van vid att se hur tillverkare skriver ut just funktioner och pris som fristående säljargument.

Visst kan vi diskutera vad medlemmarna tror eller tycker att uttrycket ska innebära, men vad hjälper det i en Eizo-tråd om Eizo menar något annat? Blir som att diskutera medlemmernas åsikt om hur många GB det går per TB, i en Seagate-tråd. Tämligen tandlöst om användarna tycker 1024 när Seagate ändå kommer sälja 1000.

Jag är inte tillräckligt insatt för att kunna säga hur Eizo jobbar med hållbarhetsfrågor. Däremot vet jag att alla tre aspekter (social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet) ingår bland frågorna i undersökningen och att de önskar ta fram ett underlag om detta.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Hade en Eizo 23" för ca 2 skärmar sedan. Mycket trevlig skärm sett till bildkvalité. Den gick sönder precis inom garantitid och jag fick en ny som höll ihop några år till. Nästa köp blev skräpmodell från LG och nu en Acer Predator som jag upplever typ likvärdig kvalitétsmässigt med Eizoskärmen men givetvis med bättre upplösning.

Vad hade fått mig att välja Eizo i stället för Asus? 1440p 144Hz till ungefär samma pris, jag skulle offra G-sync för "Eizokvalité" på bilden om man antar att den var lika mycket bättre jämfört med konkurrenterna som den gamla skärmen var.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Printscreen:

Eizo måste ju förstår att detta sköts inne i OS nu för tiden. Både Windows och MacOS sköter justering av blått ljus automatiskt, varför ska min skärm lägga sig i sånt?

För att du har en begränsad ordlek. Sänker du ljusstyrkan i OS genom profilering tappar du bitar i signalen. Ändrar du inställningarna i skärmen så ändrar du hur skärmen beter sig.

Sen är det centrala att vitbalansen blir rätt, inte att just ”blåljus” blir ”lågt”.

Permalänk
Medlem

Jag minns min första "platta" bildskärm som var en Eizo (tror det var 24" i 16:10, 1920x1200). Personligen gillade jag 16:10-formatet då det gav lite extra pixlar på höjden vilket var skönt, speciellt vid surfande. Men men, 16:9/21:9 verkar vara här för att stanna. *fäller en tår*

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Jag vill påstå att 16:9 äntligen börjar komma till sin rätt. Med 27 tum blir höjden inte så hög att man får ont i nacken och med 4K-upplösning är två program sida vid sida fullt realistiskt. Det var betydligt sämre när skärmarna hade som max 1920x1080 i upplösning, ibland bara 1366x768. Men på bärbara borde 4:3 ännu gälla, inte fuskandet med 3:2.

Håller med där. Höjden på 27 tum 16:9 är rätt optimalt när man sitter nära. Skulle jag skaffa större skärm får den gärna ha bredare formfaktor.
På 24 tum och mindre får skärmen gärna bygga mer på höjden. 16:9 på 24 tum är inget vidare.

Permalänk
Medlem

Jag trycker gärna på att 4K, eller snarare "retinaupplösning", för att sno sales-talk från Apple, är extremt viktigt för arbetsmiljön. Otroligt lyft när jag köpte en 24" 4K-skärm till min hemdator. På jobbet kör vi stenåldersskärmar fortfarande, det gynnar inte produktionen att byta så kostnaden kan inte motiveras.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Nissling:

För att du har en begränsad ordlek. Sänker du ljusstyrkan i OS genom profilering tappar du bitar i signalen. Ändrar du inställningarna i skärmen så ändrar du hur skärmen beter sig.

Sen är det centrala att vitbalansen blir rätt, inte att just ”blåljus” blir ”lågt”.

Undrar om det just är professionella mediekreatörer som denna undersökning riktar sig mot, eller om den riktar sig till "gemene man" fast som kanske har ett lite högre tekniskt intresse än genomsnittet.

Jobbar man som illustratör så är det ju klart viktigt med färger och vitbalans hit och dit, men oss vanliga dödliga som bara vill spara ögonen på kvällskvisten så kan nog OSet göra ett dugligt jobb

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade man en EIZO-skärm på 90-talet ja då var man kung i stan.
24" tror jag var det största?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Printscreen:

Undrar om det just är professionella mediekreatörer som denna undersökning riktar sig mot, eller om den riktar sig till "gemene man" fast som kanske har ett lite högre tekniskt intresse än genomsnittet.

Undersökningen är till för oss på SweClockers, i det stora hela datoranvändare som kan prylarna, är insatta i tekniken och har koll på utbudet på marknaden. Vad som skiljer Eizo från många andra skärmtillverkare är att de inte siktar på den breda massan utan fokuserar på mer specifika användningsområden, vilket också återspeglas i frågeställningarna.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Märken kommer och går inom alla områden. Bang Olufsen som jag nämnde, undra om ungdomar idag känner till märket? Samma sak har hänt Lg när det gäller mobiler, sedan Nokia och Ericsson. Lösningen som alla dessa företag borde ha gjort är ej alltid superlätt.

De som säger att Eizo borde göra billigare och enklare skärmar så är det en stenhård konkurrens där, marginalerna är små och det gäller att få upp stora volymer för att kunna få ner tillverkningskostnaden. Om Eizo skulle bete sig som många märken och sälja produkter med sämre kvalité, så förlorar varumärket sitt värde.

När nu Eizo ställer frågor så är såklart frågorna anpassade till att gynna de produkter de har. Tråkigt nog är produkterna idag något som är för väldigt få vanliga konsumenter, då de är för dyra och de krav vi ställer är inte samma som Eizo prioriterar.

Jag tycker utvecklingen är intressant och vi börjar komma i ett läge att tilltäckligt stor skärmyta som man önskar är inte dyrt och man kan välja att få kvalite. Jag själv har 3st 27" skärmar på jobbet och det var det jag först ville ha, sedan var det gasdämpare till dessa. Nästa steg, ja då kan man prata om även bättre kvalite.

Att däremot endast få en enda 24" skärm där de säger den är hur grym som helst, kolla in flimmerfri, grym färgåtergivningen etc. Så säger jag bara att jag hellre tar mina 3st enkla 27" skärmar.

*edit*
Kollade snabbt på Dustin. 6500kr/st
27", helt ok Eizo skärm https://www.dustinhome.se/product/5011179420/flexscan-ev2760-...
Inte svindyrt. Men mina kostade under 2000kr/st
Vilket blir Ezo lösning med 3st ca 20 000kr, mina "skitskärmar" 6000kr. En dag kanske man kan gå upp i bättre produkter.

*edit2*
Ett problem har också varit att övertala chefer om att man måste ha 3st skärmar. Är priset billigt så struntar de mer i det, annars kan de börja ifrågasätta där de säger att de själva som inte utvecklar klarar sig på 2st skärmar.

Permalänk

Jag tycker mig sett ett mönster i arbetslivet att man sitter på mycket sämre skärmar än man "borde". Man jobbar som programmerare t.ex, kostar tusenlappar per timme. Men ändå envisas företagen med att ge en nån gammal crappig dellskärm med 1080px. Detta är ju arbetsredskapet med antagligen störst impact på arbetseffektivitet för såna här yrken, man sitter och använder den konstant.

Om man jobbar som bilmekk, får man typ en biltema skruvdragare för 500kr att dra skruvar med hela dagarna, eller köper dom in nåt "proffs grejer"? Jag har förväntningen på det senare?

Undrar lite vad det beror på egentligen, är det bara att ingen riktigt tänker på det här? Eller nån slags nitisk snålhet?

Permalänk
Skrivet av Loddgrimner:

Jag tycker mig sett ett mönster i arbetslivet att man sitter på mycket sämre skärmar än man "borde". Man jobbar som programmerare t.ex, kostar tusenlappar per timme. Men ändå envisas företagen med att ge en nån gammal crappig dellskärm med 1080px. Detta är ju arbetsredskapet med antagligen störst impact på arbetseffektivitet för såna här yrken, man sitter och använder den konstant.

Om man jobbar som bilmekk, får man typ en biltema skruvdragare för 500kr att dra skruvar med hela dagarna, eller köper dom in nåt "proffs grejer"? Jag har förväntningen på det senare?

Undrar lite vad det beror på egentligen, är det bara att ingen riktigt tänker på det här? Eller nån slags nitisk snålhet?

Jag har sagt samma sak flera gånger. Och det är bara kolla in reklam på LinkedIn där de söker systemutvecklare. Då visar de ibland en arbetare som har riktigt usel kringutrustning till sin dator och så står det en fråga, vill du bli min nästa kollega? De fattar inte själva ens att det de sitter med är skit.

Och med skit så menar jag en systemutvecklare som kostar en bra bit över 40 000kr/månad, sitter med en laptop med en extern skärm för runt 799kr. En annan person hade en 13" laptop och en 9,7" iPad som extern skärm på denna arbetsplats. Visst det sista var en riktigt cool mobil lösning. Men att sitta med denna lilla skärmyta 8h dygnet som jag hade runt 1995 idag imponerar ej på mig.

Permalänk

Kanske det är ett förslag då, att skärmbolaget borde erbjuda företagen någon slags "ekologism skärmrotation", där man helt enkelt samlar in och återvinner alla gamla skräpskärmar och sätter ut 4k skärmar överallt istället? Få in "hållbarhets" vinkeln i det hela för att agera murbräcla mot slentrianen eller vad de nu är som gör att alla bolag har så usla skärmar. Släng in lite data på ökad produktivitet och lägre energikonsumption om det går.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Printscreen:

Jobbar man som illustratör så är det ju klart viktigt med färger och vitbalans hit och dit, men oss vanliga dödliga som bara vill spara ögonen på kvällskvisten så kan nog OSet göra ett dugligt jobb

Köper man en Eizo-skärm, även om det så är en Flexscan, så tänker jag att man borde ha koll på vad man köper för något. Det handlar inte om vad som är dugligt utan vad som är rätt. Tänker man att det funkar lika bra att göra det i OS, ja då är det bara att köpa något från Philips och känna sig nöjd.

Sen går det förstår att använda 3D LUTs för att förfina prestandan hos dessa skärmar, men det är i väldigt specifika sammanhang där det används. Plus att man fortfarande behöver kalibrera skärmen manuellt för att uppnå bästa möjliga resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Hade man en EIZO-skärm på 90-talet ja då var man kung i stan.
24" tror jag var det största?

Då måste jag varit kung rätt länge. Nu är jag förvisso 80-talist så det är väl farsgubben som är kung i så fall, men ändå. Eizo och Nokia köpte han. Det var bra skit. Första skärmen jag själv köpte var nån Apple Cinema Display, tror jag, och sen en Sony. Därefter har jag kört på Eizo, tills jag köpte en jävla Asus...

Jag vill att min nästa skärm ska vara en Eizo. Det är ett av få företag jag verkligen håller högt. De kan sin skit och har sitt patos. Tyvärr har de satsat helt fel.

Flexscan är utomrodentligt bra kontorsskärmar. Funkar även bra för hobbyisten inom diverse bildbehandling. Men... numera göra funkar en bra gamingskärm rätt hyfsat till det också. Min jävla Asus är inte en dålig skärm - jag är faktiskt rätt nöjd med den. Köper jag senaste Flexscan får jag betala mer får jag betala mer för en skärm som troligtvis mäter lite bättre vad gäller färger, men som klarar 110Hz lägre uppdateringsfrekvens och 1/5 i responstid.

Jag menar, vilken skärm väljer man om man vill ha en riktigt bra allroundskärm? Ledsen Eizo, jag älskar er och vill er allt väl men ni är brädade av en Asus-gamingskärm. Jag bryr mig liksom inte om att Flexscan har jättelåg strömförbrukning (flimmerfri är förstås jättebra men...). Kan jag inte få en skärm med Eizo-kvalitet, välkalibrerad och bred färgrymd, som har hög uppdateringsfrekvens och låg responstid? Gör det gärna med en panel som har bra kontrast och låg IPS-glöd.

Får jag Eizo-skärmar på jobbet skulle jag förstås inte klaga - bättre än de billiga HP-skärmarna jag har idag. Fast jag längtar ju inte direkt efter kontoret igen... Kontorsskärmar kommer ändå vara kontorsskärmar. Det är verkligen ett område där "good enough" vinner. Det är få kontorsråttor som kommer sitta och beundra Eizos kvalitet och än färre arbetsgivare som vill betala priset. Valfri billig IPS-panel funkar utmärkt.

Mina tips till Eizo:

Gör BRA allround-skärmar. Ni vet vad kvalitet och bra bildegenskaper är. Leverera detta på en bredare front med skärmar som faktiskt är bra för media och spel. Jag vet att detta försökte tidigare med Foris, men de var helt enkelt för dyra för att lyckas. Tyvärr. Jag hade kanske köpt en Foris idag, om de fanns kvar.

ColorEdge kan inte längre vara endast för de som är kompromisslösa vad gäller bildkvalitet. De behöver bli mer allround. Rikta det istället mot entusiaster som vill ha det bästa av allt.

Skapa ett eget produktsegment för kontorsskärmar. Inte som FlexScan, utan prispressade skärmar som funkar bra om du sitter med Excel hela dagarna.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Nissling:

Köper man en Eizo-skärm, även om det så är en Flexscan, så tänker jag att man borde ha koll på vad man köper för något. Det handlar inte om vad som är dugligt utan vad som är rätt. Tänker man att det funkar lika bra att göra det i OS, ja då är det bara att köpa något från Philips och känna sig nöjd.

Sen går det förstår att använda 3D LUTs för att förfina prestandan hos dessa skärmar, men det är i väldigt specifika sammanhang där det används. Plus att man fortfarande behöver kalibrera skärmen manuellt för att uppnå bästa möjliga resultat.

Men nu är ju inte den här undersökningen riktad till folk som köper Eizo-skärmar:

Citat:

Nu vill det japanska företaget utforska vad SweClockers medlemmar tycker är viktigt inom området

Så återigen, för gemene man är det nog inte så viktigt.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Bildexpert

Så för att gemene man anser att färghantering på OS-nivå är "tillräckligt bra", så är Eizos inställningsmöjligheter överflödiga?

Ledsen, men jag får det inte att gå ihop alls. Kan man lite, bara lite om bild så förstår man att det är en central del i bildkalibrering att bilden blir rätt utan att man behöver förändra insignalen. Så länge man är beroende av programvaror som sköter färghantering och ändrar utsignalen till skärmen, så kalibrerar man inte skärmen utan gör endast färgprofiler.

De möjligheter att profilera i Windows och MacOS är dessutom tämligen dåliga, ffa i sistnämnda även om M$ rent historiskt aldrig har fått bukt på färghanteringen i sina operativsystem eller spelkonsoler.