Led-list utomhus uppdelat i 2 (utan ljus i mitten)

Permalänk

Led-list utomhus uppdelat i 2 (utan ljus i mitten)

Hej
Dålig rubrik och kanske dåligt forum men vi gör ett försök. Jag har en balkong med tillhörande räcke och har tänkt sätta en led-list i räcket. Inga problem så långt. Men, jag råkar också ha en betongpelare som bryter räcket, och då blir det problem. Så min fråga är om någon vet om det finns en ledlist som man kan ”skarva”, alltså 3m ledlist, 3m vanlig kabel som är så liten som möjligt som jag drar runt pelaren, och sen 3m ledlist igen. Går den att ansluta till Telldus är det ett stort plus, annars försätter jag med ett smart uttag.
Alternativet är att köra en ledlist från varje håll till pelaren, men dels har jag bara ett uttag på balkongen och sen är det väldigt långt från kanten längst bort till uttaget.
Någon som har gjort något liknande eller kanske har något annat smart förslag?

Permalänk
Medlem

Vilken typ av list är du ute efter? Bara vit eller RGB?

Att skarva lister som designats för att kunna klippas till längd är inga problem. Bara att löda på kablar 👍 har gjort det själv på vitfärgade många gånger (bara plus och minus). Ska du ha RGB så får du löda på fyra kablar istället (RGB och minus).

Visa signatur

---

Permalänk

Aha! Bara vitt. Så då kan jag köpa 6m list som går att klippa och sen 3m kabel som löds på. Vad är det för kabel som behövs då? (Som man hör kommer jag inte göra det själv eftersom jag är lite vilsen men materialet kan jag ju åtminstone köpa )

Permalänk
Medlem

Finns säkert nån bestämmelse kring det, men det rör sig ju om så pass låg ström så det är väl inte så noga, tänker jag. Det handlar ju bara om typ 12V 1A eller så. Ta valfri lampsladd eller liknande.

Det knepiga om du ska ha det utomhus är nog snarare att få det hyfsat fuktskyddat. Helst ska du väl peta in det i en sån där apparatlåda, men personligen skulle jag nog dränka lödningarna i silikon.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffetant:

Aha! Bara vitt. Så då kan jag köpa 6m list som går att klippa och sen 3m kabel som löds på. Vad är det för kabel som behövs då? (Som man hör kommer jag inte göra det själv eftersom jag är lite vilsen men materialet kan jag ju åtminstone köpa )

det är ju ett par saker du behöver tänka på, dels ip på strippen dvs du behöver ha skydd mot fukt runt om inte bara ovan,
för att få samma färg på strippen på 6m få du antingen gå in med powerinjektor eller så kan du köra på led med höge volt
kör du 24v led kan du ha längre och tunnare kabel än om du väljer 12v eller 5v led.
kabel tjocklek kommer styras mycket av hur starka led du väljer, men utomhus brukar man inte köra mer än 30L/m.

för bättre spridning och dessutom skydda leden bör du montera dom i en alulist med diffuser eller köra på en silicon strumpa.
Jag skulle rekommendera dig att går till www.quinled.info där har du all info vilka led som är bäst för olika situationer.
kör man på dom kontrollerna som han konstruerat kan man köra wled och styra sakerna via homeassistant eller direkt med telefon/dator osv

om det inte är så noga, åk förbi biltema och köp ett led paket + förlängare,
Silicona varje skarv och styr dom med ett uttag.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Finns säkert nån bestämmelse kring det, men det rör sig ju om så pass låg ström så det är väl inte så noga, tänker jag. Det handlar ju bara om typ 12V 1A eller så. Ta valfri lampsladd eller liknande.

Det knepiga om du ska ha det utomhus är nog snarare att få det hyfsat fuktskyddat. Helst ska du väl peta in det i en sån där apparatlåda, men personligen skulle jag nog dränka lödningarna i silikon.

12v 1A på 6m meter led? det skulle typ bara var 3 led per meter på den slingan.

varje led drar i snitt 0.6w vanligen är det minst 30L/m dvs 18W/M vilket ger drygt 1.5A per meter
vilket ger 9A på 6 meter. med andra ord bör kabeln inte vara tunnare än 1.5mm2 om han ska mata det från ett håll.
matar han det från två håll klarar han sig på 2x 0.75mm2

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

12v 1A på 6m meter led? det skulle typ bara var 3 led per meter på den slingan.

varje led drar i snitt 0.6w vanligen är det minst 30L/m dvs 18W/M vilket ger drygt 1.5A per meter
vilket ger 9A på 6 meter. med andra ord bör kabeln inte vara tunnare än 1.5mm2 om han ska mata det från ett håll.
matar han det från två håll klarar han sig på 2x 0.75mm2

Hm, det är sant. 1A är lite snålt. Jag har dock kört 5 meter á 12V 2A massor av gånger. I min första bostadsrätt petade jag upp LED-slingor mer eller mindre överallt och matade samtliga med samma typ av 12V 2A-adaptrar. Fungerade alldeles utmärkt.

Kina-adaptrar med kina-slingor (3528, 12V, 300 leds på 5m)

Visa signatur

---

Permalänk

Mycket fina avancerade ord här kan ju tillägga att det är en inglasad balkong och på insidan så det kommer inte rinna vatten där men kan bli fuktigt. Troligtvis blir det 2 slingor för enkelhetens skull och sen hitta något dubbelt uttag som funkar utomhus. Låter som det blir lite väl avancerat utan att veta vad man gör annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Hm, det är sant. 1A är lite snålt. Jag har dock kört 5 meter á 12V 2A massor av gånger. I min första bostadsrätt petade jag upp LED-slingor mer eller mindre överallt och matade samtliga med samma typ av 12V 2A-adaptrar. Fungerade alldeles utmärkt.

Kina-adaptrar med kina-slingor (3528, 12V, 300 leds på 5m)

Jo det går.... köra dessa slingor på 1-2amp, saken är ju bara den att man dels får olika kelvin på slingan och leden jobbar väldigt nerdimmat samt blir det ett jäkla slitage på psu som får jobba 100%.

Testa att sätt en ordenligt psu mot slingan du kör med 2A, skillnaden lär bli jäkligt stor. Sedan kan det vara så att man snålat med kopparbanorna i slingan så den stora skilden endast märks dom första meterna. (Vanligt på billiga kina led)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

varje led drar i snitt 0.6w vanligen

... RGB ja.
RGB Lister har 3 (eller fler LEDs) per ljuskälla och därav att det blir högre förbrukning.

Men självklart ska man inte snåla med transformator för då går den bara sönder ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffetant:

Mycket fina avancerade ord här kan ju tillägga att det är en inglasad balkong och på insidan så det kommer inte rinna vatten där men kan bli fuktigt. Troligtvis blir det 2 slingor för enkelhetens skull och sen hitta något dubbelt uttag som funkar utomhus. Låter som det blir lite väl avancerat utan att veta vad man gör annars.

Om det är inglasad balkong så hade nog jag nöjt mig med att veta att transformatorn stänger av sig om den får kortslutning.
Jag hade nog inte brytt mig om att vattentäta mer än att jag lagt lite smältlim för att hålla kvar kablarna främst.

Men, jag måste fråga. Har du en tre meter tjock betongpelare på balkongen?
I övrigt så är det inte svårt. Har du bara verktygen så är det svårt att misslyckas med vita LED-lister eftersom det är så brett mellan kopplingarna.

Om du vill prova själv så hojta till så kan vi ge dig bra noggranna instruktioner så det blir bra.

Permalänk
Skrivet av Agonotheta:

Om det är inglasad balkong så hade nog jag nöjt mig med att veta att transformatorn stänger av sig om den får kortslutning.
Jag hade nog inte brytt mig om att vattentäta mer än att jag lagt lite smältlim för att hålla kvar kablarna främst.

Men, jag måste fråga. Har du en tre meter tjock betongpelare på balkongen?
I övrigt så är det inte svårt. Har du bara verktygen så är det svårt att misslyckas med vita LED-lister eftersom det är så brett mellan kopplingarna.

Om du vill prova själv så hojta till så kan vi ge dig bra noggranna instruktioner så det blir bra.

Pelaren är inte 3m, däremot är det cirka 3m ned från räcket till golvet, runt pelaren och sedan upp till räcket på andra sidan pelaren igen.

Jag har gått på enklaste variant och beställt 2st separata 3m slingor, då slipper jag i princip allt ”jobbigt”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

... RGB ja.
RGB Lister har 3 (eller fler LEDs) per ljuskälla och därav att det blir högre förbrukning.

Men självklart ska man inte snåla med transformator för då går den bara sönder ändå.

beror på vilken rgb, finns ju flera olika där vissa har tre olika led eller rgbnw där man har en delad och en ren kanal med n vit.

0.6 är det snitt som varje led brukar dra enlig dom tester jag läst hos quinled.info,
men absolut det skiljer mellan olika tillverkare och typ av chip.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

beror på vilken rgb, finns ju flera olika där vissa har tre olika led eller rgbnw där man har en delad och en ren kanal med n vit.

0.6 är det snitt som varje led brukar dra enlig dom tester jag läst hos quinled.info,
men absolut det skiljer mellan olika tillverkare och typ av chip.

Ja RGB som sagt. Men det är på grund av det är tre eller fler LED per ljuskälla.
En LED drar generellt inte så mycket om det inte är en extra stark LED.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Ja RGB som sagt. Men det är på grund av det är tre eller fler LED per ljuskälla.
En LED drar generellt inte så mycket om det inte är en extra stark LED.

jojo men du får tänka på att delar du en ljuskälla i flera färger tar du bort mycket effekt dvs varje färg är mycket svagare än vad en renvit kanal är, quinled gör tester på rena vita lister med och menade att man ska räkna på 0.6w oavsett när jag tjatade med han inför mitt bygge.

sedan finns det naturligtvis billig skit som inte kommer dra mycket alls
det beror på typ av chip och framför allt spelar det väldigt stor roll hur själva strippen är byggd, tar vi dom väldigt billiga strippen som många köper, då har dom så lite koppar i själva strippen att du inte kan leverera den effekten som ledchipet egentligen behöver. Jag testade detta på en billig kina stripp jag köpte för att jämföra med dom av högra kvalité, på 5m med matning från två håll så låg den på mindre än 1/3 del av effekt om jag istället gick in varje meter med injektion.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.