Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Rapport från "fronten", alla corona-symptom kom tillbaka i natt, vilket stämmer bra med vad jag hört från andra. Har man X symptom av corona så får man X symptom även av vaccinet. ...så hoppas det går över fort, denna dag blir seg!

Menar du att du har haft COVID-19 vars symptom du fått nu igen av vaccinet? Vad är det för symptom? Själv har jag antingen haft COVID-19 som jag aldrig kände av eller så hade jag aldrig det innan vaccinering för själv fick jag bara ömhet i cirka 24 timmar efter första Fiser-dosen.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Menar du att du har haft COVID-19 vars symptom du fått nu igen av vaccinet? Vad är det för symptom? Själv har jag antingen haft COVID-19 som jag aldrig kände av eller så hade jag aldrig det innan vaccinering för själv fick jag bara ömhet i cirka 24 timmar efter första Fiser-dosen.

Jag fick samma symptom i lite drygt 24h som jag hade när jag hade corona. Huvudvärk, Ryggvärk, 100+ i vilopuls, Feber, Hosta och den där Allmänna sjukdomskänslan. Jag har diskuterat med andra som haft corona och de fick också tillbaka samma symptom som de hade av sjukdomen i 1-2 dygn, men lite lindrigare än sjukdomen.

De jag pratat med som inte haft corona har haft samma som dig, med enbart ömhet. (Pfizer/Moderna) Bortsett från en som fick sjukdomssymptom vid första och inget vid andra dosen (AstraZeneca).

Nu är det ju anekdotiskt och litet urval men du kanske inte haft corona eller så är du en av de (ändå stora andel) som knappt hade blivit sjuk av corona.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Fick Pfizer dos 1 förra veckan. Fick ömhet i axeln men inga andra symtom. Har alltså inte haft covid19 enligt beskrivningen ovan.
Tyvärr märks inga andra biverkningar från pfizer sprutan, inte ens ett litet ryck i brallan

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk

Fick positivt test för 2 veckor sen. Hade lätt frossa/feber 1-2dagar samt huvudvärk. Blev lättare andfådd men inget som hindrade mig. Värsta var att ja förlorade helt smak/lukt som sakta kommer tillbaka nu 2 veckor efter jag blivit frisk. Kan känna en skum röklukt ibland och tandkräm smakar kemikalier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Fick Pfizer dos 1 förra veckan. Fick ömhet i axeln men inga andra symtom. Har alltså inte haft covid19 enligt beskrivningen ovan.
Tyvärr märks inga andra biverkningar från pfizer sprutan, inte ens ett litet ryck i brallan

Det är ju det obehagliga med sjukdomen, att det är allt ifrån knappt några symptom hos den ena till lufthunger och intensivvård för den andre. Fick metallsmak i munnen efter sprutan också, det var faktiskt det första som kom. Tappade smak/lukt i cirka två veckor av corona, men som tur var inte av vaccinet. (det var f-n obehagligt att inte känna smak, trodde inte att jag skulle sakna det så mycket som jag gjorde)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Okej,

Nu skrev en vän detta på FB i samband med något uppror på sociala medier som heter hashtag kavlaupp, hur ska man bemöta det? Det låter ju som alldeles för mycket humbug och det kom inget svar när det kontrades med att det inte finns någon källa i det personen skriver som stödjer 14k avlidna av enbart vaccinet vs de 3 miljoner som hävdats vara fall av just Covid-19?

Skrev detta som ett var till en offentlig person som förespråkar vaccinet och talade öppet att han inte bryr sig om vad som är i vacccinet:

Jag känner verkligen med dig här utifrån att vi alla vill väl och ta hand om både oss själva och våra medmänniskor men problematik med ditt utlåtande ser jag som följande:
Att inte överbelasta vården: en viktig tanke. För vården har gått på knäna i många, många år då den politiken vi har inte rustar upp och tar de nödvändiga besluten som krävs för att lätta. Ett moraliskt dilemma som bygger på att fler blir sjuka av viruset än vaccinet. Här finns det egentligen ingenting som visar att detta kommer stämma i längden då man inte tagit i beräkning de biverkningar och konsekvenser vaccinet bidrar med.

Det framkommer nu att fler i Danmark nu dött till följ av vaccinet än av viruset (ca 4500) och totalt har 14 000 personer dött i USA och Europa. Vetenskapliga och erkända konsekvenser är: antibody dependent enhancemnt och vaccine shedding (transmission). Dessa har man i mainstream media inte berört (än) trots att både framstående vaccinläkare, nobelpristagare och forskare uttryckt sig om detta. Tex Geert Vander Bossche och Luc Montagnier (vars utlåtande du endast kan finna i sin rena form på Bitchute pga censur). Här talar man om specifika kontra icke-specifika antikroppar där vaccinet kommer in med dominanta antikroppar och ”överröstar” dina egna. Detta fungerar fint kan man tycka, tills viruset muterar och de antikropparna inte länge är effektiva. Därför är det enligt många kunniga, katastrofalt att vaccinera under en pandemi. Detta till priset av ditt egna immunförsvar. Något du kommer behöva leva med resten av livet du kommer leva.

Att du sen säger att du inte tar dig tiden att ta reda på vad vaccinet innehållet, och som den offentliga personen du är (och med det, ditt stora ansvar) tycker jag är väldigt tråkigt och beklagligt. mRNA är helt ny genteknik som aldrig använts förut så nej, inget av de du redan har i kroppen, är som denna. Bla har vaccinet SM102 i sig. Det vill säga en kemisk förening med lipidnanopartiklar.

Vaccinerna är i fas tre forfarande med avslut 2023 så du tillåter både dig själv samt utmanar dina följare, till att ingå i ett experiment.

Jag ser stora problem med att detta säljs, tvingas på och förespråkas genom mer eller mindre tvång. Utan några som helst försäkringar om effektivitet eller ansvar. För nu visar det ju sig att man inte ens blir immun? Vi kan ff smitta och vi måste ff följa restriktoner. Så varför ska vi då vaccinera oss?

Och att vara kritisk med att vårt samhälle går mot mer eller mindre ett totalitärt övervakningssamhälle är väl väldigt gedigna farhågor? Jag finner det anmärkningsvärt när hela den här cirkusens lösning på problemet är att införa ett vaccinpass/greenpass (greenwashing?)/immunitetspass. För det är exakt samma teknik som det kinesiska kreditsystemet. Förklätt i heglic dialectic retorik. Problem-reaktion-lösning.

Jag tar mig mycket tid att holistiskt och kritiskt undersöka läget vi är i och har varit i den senaste tiden. Pusselbitarna passar inte och frågetecknen är för stora. Viktigt att vara kritisk för kriser har alltid utnyttjats och med tanke på läkemedelsindustrins historia, är de de sista jag litar på. Har medicin någonsin varit gratis på detta sätt tex?

Hela sörjan får hela min kropp och intuition att vända upp och ner. Jag har gått ett helt år och inte blivit sjuk, andra har redan varit det. Tror vi vid det här laget kan lita på våra kroppar och göra det vi kan för att stötta och stärka vårt immunförsvar istället för att sänka det.

I mina ögon är allt sånt här tröttsamt att läsa om, de personerna som man liksom ansett vara helt okej funtade sjunker lite i ens anseende och precis som i fallet med mina päron som vägrar vaccinera sig i rädsla av att dö av vaccinet så blir man ju bara matt :/

Permalänk
Medlem

Konspirationsteorier sprids effektivt hos människor som har bristande kunskap. Den citerade texten ovan är ju ett praktexempel på allehanda konspirationsteorier och nonsens som sprids.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Def_Dog:

Okej,

Nu skrev en vän detta på FB i samband med något uppror på sociala medier som heter hashtag kavlaupp

Vad är "kavlaup" citat och vad är din egna text? Ivfsh innehöll textmassan inga som helst referenser utan bara siffror "från höften". Vad är det du eller "man" vill säga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Vad är "kavlaup" citat och vad är din egna text? Ivfsh innehöll textmassan inga som helst referenser utan bara siffror "från höften". Vad är det du eller "man" vill säga?

Kavla upp är väl som jag förstått det något initiativ för att få folk att vaccinera sig för att vi ska kunna återgå till något läge som kan likna det vi är vana vid pre-pandemi och ja som du skrev, referenserna är ju bara höftat?

Det jag undrar är ju mest hur man skall dementera sån desinformation, den gör ju uppenbarligen ingen som helst nytta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Kavla upp är väl som jag förstått det något initiativ för att få folk att vaccinera sig för att vi ska kunna återgå till något läge som kan likna det vi är vana vid pre-pandemi och ja som du skrev, referenserna är ju bara höftat?

Det jag undrar är ju mest hur man skall dementera sån desinformation, den gör ju uppenbarligen ingen som helst nytta?

Fråga efter neutral källa bakom siffrorna. Då brukar det ofta bli väldigt tyst.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Def_Dog:

Det jag undrar är ju mest hur man skall dementera sån desinformation, den gör ju uppenbarligen ingen som helst nytta?

Ser ingen anledning att ens ge mig in i den typen av debatt. Det enda man kan göra är att lida med dem, eller som Carl Lidbom svarade - "TRAMS". Svaret du får av konspiratörerna är garanterat inte "Du ska veta hut när du är här! Punkt!".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Det jag undrar är ju mest hur man skall dementera sån desinformation, den gör ju uppenbarligen ingen som helst nytta?

Till att börja med behöver du inte sprida desinformationen vidare. Vad jag förstått så har sociala medier också algoritmer som gör att kontroverisella ämnen blir högre rankade, vilket betyder att det ofta är bäst att ignorera dem (enligt devisen "mata inte trollen"). Om du verkligen vill engagera dig är kanske det lättast att påpeka sakfelen som är enkla att kolla upp och länka till bra myndighetskälla, t.ex. att 14 000 skulle dött av vaccinen är ju absurt och lätt att kolla upp. Sen kan det ju röra sig om missuppfattningar: I Sverige dör t.ex. runt 100 000 per år, och om 90% blir vacinerade kommer 90 000 dö vaccinerade. Men inte p.g.a. vaccinen, de skulle ju dött oavsett. Om man inte förstår den förklaringen är man nog ändå ett hopplöst fall, bäst ignorerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Fråga efter neutral källa bakom siffrorna. Då brukar det ofta bli väldigt tyst.

Heh, ja den tordes vara väldigt väldigt svårt att finna då men det är ju ändå rätt konstigt att dom ifrågasätter en hel myndighets existens bara genom deras påståenden.

Skrivet av hasenfrasen:

Ser ingen anledning att ens ge mig in i den typen av debatt. Det enda man kan göra är att lida med dem, eller som Carl Lidbom svarade - "TRAMS". Svaret du får av konspiratörerna är garanterat inte "Du ska veta hut när du är här! Punkt!".

Det är ju iaf en triggerpunkt till lätt irritation att försöka ge sig in i såna debatter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Okej,

Nu skrev en vän detta på FB i samband med något uppror på sociala medier som heter hashtag kavlaupp, hur ska man bemöta det? Det låter ju som alldeles för mycket humbug och det kom inget svar när det kontrades med att det inte finns någon källa i det personen skriver som stödjer 14k avlidna av enbart vaccinet vs de 3 miljoner som hävdats vara fall av just Covid-19?

"Skrev detta som ett var till en offentlig person som förespråkar vaccinet och talade öppet att han inte bryr sig om vad som är i vacccinet:

Jag känner verkligen med dig här utifrån att vi alla vill väl och ta hand om både oss själva och våra medmänniskor men problematik med ditt utlåtande ser jag som följande:
Att inte överbelasta vården: en viktig tanke. För vården har gått på knäna i många, många år då den politiken vi har inte rustar upp och tar de nödvändiga besluten som krävs för att lätta. Ett moraliskt dilemma som bygger på att fler blir sjuka av viruset än vaccinet. Här finns det egentligen ingenting som visar att detta kommer stämma i längden då man inte tagit i beräkning de biverkningar och konsekvenser vaccinet bidrar med.

Det framkommer nu att fler i Danmark nu dött till följ av vaccinet än av viruset (ca 4500) och totalt har 14 000 personer dött i USA och Europa. Vetenskapliga och erkända konsekvenser är: antibody dependent enhancemnt och vaccine shedding (transmission). Dessa har man i mainstream media inte berört (än) trots att både framstående vaccinläkare, nobelpristagare och forskare uttryckt sig om detta. Tex Geert Vander Bossche och Luc Montagnier (vars utlåtande du endast kan finna i sin rena form på Bitchute pga censur). Här talar man om specifika kontra icke-specifika antikroppar där vaccinet kommer in med dominanta antikroppar och ”överröstar” dina egna. Detta fungerar fint kan man tycka, tills viruset muterar och de antikropparna inte länge är effektiva. Därför är det enligt många kunniga, katastrofalt att vaccinera under en pandemi. Detta till priset av ditt egna immunförsvar. Något du kommer behöva leva med resten av livet du kommer leva.

Att du sen säger att du inte tar dig tiden att ta reda på vad vaccinet innehållet, och som den offentliga personen du är (och med det, ditt stora ansvar) tycker jag är väldigt tråkigt och beklagligt. mRNA är helt ny genteknik som aldrig använts förut så nej, inget av de du redan har i kroppen, är som denna. Bla har vaccinet SM102 i sig. Det vill säga en kemisk förening med lipidnanopartiklar.

Vaccinerna är i fas tre forfarande med avslut 2023 så du tillåter både dig själv samt utmanar dina följare, till att ingå i ett experiment.

Jag ser stora problem med att detta säljs, tvingas på och förespråkas genom mer eller mindre tvång. Utan några som helst försäkringar om effektivitet eller ansvar. För nu visar det ju sig att man inte ens blir immun? Vi kan ff smitta och vi måste ff följa restriktoner. Så varför ska vi då vaccinera oss?

Och att vara kritisk med att vårt samhälle går mot mer eller mindre ett totalitärt övervakningssamhälle är väl väldigt gedigna farhågor? Jag finner det anmärkningsvärt när hela den här cirkusens lösning på problemet är att införa ett vaccinpass/greenpass (greenwashing?)/immunitetspass. För det är exakt samma teknik som det kinesiska kreditsystemet. Förklätt i heglic dialectic retorik. Problem-reaktion-lösning.

Jag tar mig mycket tid att holistiskt och kritiskt undersöka läget vi är i och har varit i den senaste tiden. Pusselbitarna passar inte och frågetecknen är för stora. Viktigt att vara kritisk för kriser har alltid utnyttjats och med tanke på läkemedelsindustrins historia, är de de sista jag litar på. Har medicin någonsin varit gratis på detta sätt tex?

Hela sörjan får hela min kropp och intuition att vända upp och ner. Jag har gått ett helt år och inte blivit sjuk, andra har redan varit det. Tror vi vid det här laget kan lita på våra kroppar och göra det vi kan för att stötta och stärka vårt immunförsvar istället för att sänka det. "

I mina ögon är allt sånt här tröttsamt att läsa om, de personerna som man liksom ansett vara helt okej funtade sjunker lite i ens anseende och precis som i fallet med mina päron som vägrar vaccinera sig i rädsla av att dö av vaccinet så blir man ju bara matt :/

Ditt inlägg är aningen otydligt. Det är svårt att se var din del tar slut och vad som du citerar. Merparten av det din vän skriver är ren och skär dynga. Att 4500 personer skulle ha dött av vaccinet i Danmark är ju helt barockt. Helt ärligt, din vän har ramlat djupt ner i konspirationsteorihålet...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Ditt inlägg är aningen otydligt. Det är svårt att se var din del tar slut och vad som du citerar. Merparten av det din vän skriver är ren och skär dynga. Att 4500 personer skulle ha dött av vaccinet i Danmark är ju helt barockt. Helt ärligt, din vän har ramlat djupt ner i konspirationsteorihålet...

Japp insåg det nu, satte det citerade humbuget som kursivt, hoppas det hjälpte.

https://eu.usatoday.com/story/news/factcheck/2021/04/30/fact-...

Denna faktagranskning totalsågar min polares konspirationsteorier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Japp insåg det nu, satte det citerade humbuget som kursivt, hoppas det hjälpte.

https://eu.usatoday.com/story/news/factcheck/2021/04/30/fact-...

Denna faktagranskning totalsågar min polares konspirationsteorier.

Allvarligt, ta dig tid och kolla på SVTs dokumentärserie Dokument inifrån: Vaccinkrigarna. Ge inte upp, utan kolla på alla tre avsnitten så får du en inblick i dessa människors resonemang och agerande. Att bemöta dessa människor är svårt och jag är tveksam om att det går att få dom att inse att dom grävt ner sig i en fantasivärld. Möjligtvis kan man få dom på andra tankar om man når dom tidigt i processen.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Def_Dog:

Okej,

Nu skrev en vän detta på FB i samband med något uppror på sociala medier som heter hashtag kavlaupp, hur ska man bemöta det? Det låter ju som alldeles för mycket humbug och det kom inget svar när det kontrades med att det inte finns någon källa i det personen skriver som stödjer 14k avlidna av enbart vaccinet vs de 3 miljoner som hävdats vara fall av just Covid-19?

Skrev detta som ett var till en offentlig person som förespråkar vaccinet och talade öppet att han inte bryr sig om vad som är i vacccinet:

Jag känner verkligen med dig här utifrån att vi alla vill väl och ta hand om både oss själva och våra medmänniskor men problematik med ditt utlåtande ser jag som följande:
Att inte överbelasta vården: en viktig tanke. För vården har gått på knäna i många, många år då den politiken vi har inte rustar upp och tar de nödvändiga besluten som krävs för att lätta. Ett moraliskt dilemma som bygger på att fler blir sjuka av viruset än vaccinet. Här finns det egentligen ingenting som visar att detta kommer stämma i längden då man inte tagit i beräkning de biverkningar och konsekvenser vaccinet bidrar med.

Det framkommer nu att fler i Danmark nu dött till följ av vaccinet än av viruset (ca 4500) och totalt har 14 000 personer dött i USA och Europa. Vetenskapliga och erkända konsekvenser är: antibody dependent enhancemnt och vaccine shedding (transmission). Dessa har man i mainstream media inte berört (än) trots att både framstående vaccinläkare, nobelpristagare och forskare uttryckt sig om detta. Tex Geert Vander Bossche och Luc Montagnier (vars utlåtande du endast kan finna i sin rena form på Bitchute pga censur). Här talar man om specifika kontra icke-specifika antikroppar där vaccinet kommer in med dominanta antikroppar och ”överröstar” dina egna. Detta fungerar fint kan man tycka, tills viruset muterar och de antikropparna inte länge är effektiva. Därför är det enligt många kunniga, katastrofalt att vaccinera under en pandemi. Detta till priset av ditt egna immunförsvar. Något du kommer behöva leva med resten av livet du kommer leva.

Att du sen säger att du inte tar dig tiden att ta reda på vad vaccinet innehållet, och som den offentliga personen du är (och med det, ditt stora ansvar) tycker jag är väldigt tråkigt och beklagligt. mRNA är helt ny genteknik som aldrig använts förut så nej, inget av de du redan har i kroppen, är som denna. Bla har vaccinet SM102 i sig. Det vill säga en kemisk förening med lipidnanopartiklar.

Vaccinerna är i fas tre forfarande med avslut 2023 så du tillåter både dig själv samt utmanar dina följare, till att ingå i ett experiment.

Jag ser stora problem med att detta säljs, tvingas på och förespråkas genom mer eller mindre tvång. Utan några som helst försäkringar om effektivitet eller ansvar. För nu visar det ju sig att man inte ens blir immun? Vi kan ff smitta och vi måste ff följa restriktoner. Så varför ska vi då vaccinera oss?

Och att vara kritisk med att vårt samhälle går mot mer eller mindre ett totalitärt övervakningssamhälle är väl väldigt gedigna farhågor? Jag finner det anmärkningsvärt när hela den här cirkusens lösning på problemet är att införa ett vaccinpass/greenpass (greenwashing?)/immunitetspass. För det är exakt samma teknik som det kinesiska kreditsystemet. Förklätt i heglic dialectic retorik. Problem-reaktion-lösning.

Jag tar mig mycket tid att holistiskt och kritiskt undersöka läget vi är i och har varit i den senaste tiden. Pusselbitarna passar inte och frågetecknen är för stora. Viktigt att vara kritisk för kriser har alltid utnyttjats och med tanke på läkemedelsindustrins historia, är de de sista jag litar på. Har medicin någonsin varit gratis på detta sätt tex?

Hela sörjan får hela min kropp och intuition att vända upp och ner. Jag har gått ett helt år och inte blivit sjuk, andra har redan varit det. Tror vi vid det här laget kan lita på våra kroppar och göra det vi kan för att stötta och stärka vårt immunförsvar istället för att sänka det.

I mina ögon är allt sånt här tröttsamt att läsa om, de personerna som man liksom ansett vara helt okej funtade sjunker lite i ens anseende och precis som i fallet med mina päron som vägrar vaccinera sig i rädsla av att dö av vaccinet så blir man ju bara matt :/

Fråga hur det kommer sig att en tiondel av världens befolkningen inte helt plötsligt har avlidit då eftersom 1,81 miljarder vaccindoser redan har administrerats. Om det hade varit så hemskt som konspirationsteorierna påstår så hade det upptäckts redan.

Fråga dem hur många de känner som har fått hjärncancer och säg sedan att du är förbluffad, "Det var konstigt [att de knappt känner någon som drabbats av det]. Använder inte alla du känner sina smartphones typ varje dag i flera timmar? Mobiltelefoner har ju funnits sedan 1984!"

Om de inte förstår jämförelsen så har det med huvudet att göra. Rekommendera dem även The Skeptics Guide to the Universe-Podcasten. Genom att lyssna på den i flera veckors tid så börjar man sakta men säkert anamma vetenskapligt/skeptiskt tänkande. Jag har lyssnat på den i snart över 10 år.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

https://www.brider.se/personligt-skydd/andningogonhuvud/filte... - SR315 ABE1
https://www.brider.se/personligt-skydd/andningogonhuvud/filte... - SR297 ABEK

Skyddar båda dessa gasfilter mot bilavgaser? "ABEK" verkar motsvara fyra olika gasrelaterade skydd medan ABE1 är endast tre olika gasrelaterade skydd? Tänkte komplettera med partikelvirus- & grovfiltret jag redan har.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Skrivet av FattarNiInte:

Jag håller med. Vi struntar i kattcorona.

Nu lär det i alla fall vara kattvaccin på gång i Ryssland enligt SR

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag är på Jörgen69s (nice) sida i detta fall. Så tillvida inte du Isbjörn sitter på medicinska data om hur Jörgen69s (nice) kropp skulle reagera på en eventuell infektion så gör han helt rätt.

Jag oxå.

Permalänk
Medlem

Nu har man en observation som tyder på att SARS-CoV-2 (och därmed covid-19) inte är naturlig, utan skapad av människor:

"The laws of physics mean that you cannot have four positively charged amino acids in a row," Dalgleish told the Daily Mail. "The only way you can get this is if you artificially manufacture it"

Tyvärr har jag hittat informationen endast på ... Fox News, New York Post, och Daily Mail. Bättre källor finns.

Men, det är ju en tydlig hypotes som går att bemöta, testa och rent teoretiskt falsifiera. Är det en vanlig sekvenskombination så är det kanske falskt alarm.

EDIT: Här är abstract

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Inaktiv

Mycket av det du säger om det jag säger är dessvärre rena struntpratet och mina som du säger svepande formuleringar självklara. Faktum är att det jag skriver har hänt och vi har en jäkla massa döda människor främst äldre helt i onödan. Hur förklarar du nu förmodligen över14000 döda i vårat lilla land. Hur tror du det känns för alla dessa ytterligare tiotusentals släktingar och vänner till dom. Hur tror du dina teorier hjälper nån som ligger och kvävs till döds.

Med tanke på pengarna man kastade över flyg och turist industrin (som i sig säkerställde nu över 2 millioner döda i världen) och faktumet att allvarlgt sjuka och arbetsoförmögna kastas ut från sjukförsäkringen av försäkringskassan och att ingen säger ifrån och stoppar idiotin utan förr ropar på källa på det gör att man tappar tron på folks förmåga att se den stora bilden överhuvudtaget.

Nu ska anställda kunna få bli vaccineras på jobbet men sjuka och äldre måste ta sig till en vårdcentral eller vaccinations ställe är ju bara det minst sagt förvånande.

Ja den stora bilden skulle du nog försöka dig på att se lite så klarnar nog saker och ting upp för dig en del. När empati får stå tillbaka för en inbillad risk för att samhället går under läs vi måste skydda pengarna först då går vi emot sedan länge kända faktum om vad som är bäst för människan för att tillgodose människans behov.

Hur jag tycker vi skulle ha gjort istället? Först och främst håll er stilla givetvis och far inte runt och sprid smittan. Viruset kan inte göra nånting eller skada nån eller ens reproducera sig på egen hand.

Min information är inhämtad från samtliga världens största nyhetskanaler och våra svenska så kallade nyheter och internet i över ett år. Var hittar du din?

Vad är det som gör att det du säger har nån som helst påverkan på nåt överhuvudtaget för faktum kvarstår det gick inget bra inte bra på nåt sätt.

Ditt recept är det att nu struntar vi i den där uttjatade sörjan och gasar på igen för dom gamla dör ändå hela tiden och några mer eller mindre får inte stå ivägen för vår BNP och skada vårat underdimensionerade sjukvårdssystem?

Ja herrejösses mycket tokigt har jag läst från självutnämnda experter i mina dagar.

Vårat väloljade samhälle har fortfarande inte lyckats kalla min MS sjuka fru trots att jag ring/gjort tre försök att boka tid. Men hon är ju redan sjuk och det händer ju att sjuka dör så...........

Skrivet av deltascu:

Mycket av det du mullrar/muttrar om har stötts och blötts i denna hittills 476 sidor långa tråd, men jag förstår att du inte orkat ta igenom dig den men också att ingen riktigt orkat ge dig återkoppling, eftersom det är aningen uttjatat vid det här laget. Men jag gör ett försök!

Inga virus rör sig av sig själva och alla virus behöver en värd för att reproducera sig. Tyvärr kan vi inte utrota alla virus, och alternativet att alla för alltid isolerar sig för att hindra virus att sprida sig är inget realistiskt sådant. Det bildas dessutom nya virus hela tiden och en del kommer från djurriket. Vi kan ju heller inte begära att alla djur ska isolera sig och sluta röra sig mellan kontinenter.

Ett tips är att försöka undvika svepande formuleringar och istället ge konkreta exempel. Dvs, vad gjorde man som var dåligt, och hur tycker du att man borde gjort istället. Annars blir det lätt informationstunna lösa tyckande som inte tillför något och det inte går att tänka annat än "jaha?" om.

Absolut! Vaccinen har ju ändå tagits fram i rekordfart. De flesta experter sa i början av pandemin att det skulle ta minst ett år att få fram ett vaccin men att det inte fanns några garantier för att det skulle gå eller hur effektivt det skulle bli. Detta virus drabbar liksom influensavirus värst de äldsta och svagaste, så det är givet att det är de som kommer dö i störst utrsträckning. Det gör de för övrigt även utan pandemi.

Visst fanns/finns det mycket osäkerheter i hur virus sprids, men de grundläggande mekanismerna är välkända och har varit så sedan pandemins början. Dvs, viruset sprider sig genom att en människa kommer i nära kontakt med en virusbärare. Det är ingenting vi behöver gissa, det är något som vi vet, för som du själv skrev så kan inte viruset förflytta sig av sig självt.

Tyvärr funkar inte din implicerade lösning att alla självisolerar sig i två veckor eller mer, av flera skäl:

  1. man skulle behöva koordinera det så att alla i hela världen genomförde det samtidigt

  2. alla kan inte isolera sig, av praktiska skäl

  3. det räcker med att någon enstaka inte hörsammar kraven på isolering så är viruset snabbt ute och härjar fritt igen

  4. långvarig isolering har negativa konsekvenser långt bortom smittspridning

Ett problem var också att viruset var långväga spritt innan det uppmärksammades. Hade det varit begränsat till en region hade man genom strikt isolering kunnat avgränsa det, men när det finns överallt i världen är det försent.

Vårt samhälle fungerar inte utan internationellt handelsutbyte, så vi kan inte tvärstänga gränserna under någon längre tid utan att det blir väldigt stora konsekvenser. De hinder man sätter upp för resande är nog snarare till för att minska resandet genom att få människor att överväga huruvida deras resa verkligen är nödvändig.

Jag vet inte vilka kanaler du tittar på, men vad jag sett har det varit väldigt mycket ståhej om huruvida Astra Zenecas vaccin är effektivt på äldre. Det finns framförallt två skäl till detta:

  1. AZ-vaccinet verkar generellt ge mindre skydd än Pfizer/Moderna

  2. man har inte testat AZ-vaccinet tillräckligt mycket på äldre så man vet inte hur bra effekten är för dem.

Även om AZ inte verkar ge ett lika starkt skydd mot infektion, så verkar det som att i stort sett alla blir skyddade mot allvarlig infektion. Om det stämmer även för äldre så finns det ingen anledning att inte ge AZ även till äldre, särskilt om det kan öka vaccinationstakten.

Ja, politiker är proffs på att avleda uppmärksamhet från obekväma frågor. Därför är det viktigt att kunna bilda sig en egen upppfattning men också att vara källkritisk. Att utbilda sig och lyssna på experter.

Syftet är ju såklart att de som är mest känsliga ska få skyddet snabbast. Sen är det väl inte så lätt att genomföra i praktiken, men taget ur luften skulle jag inte kalla det. Hur skulle du själv prioriterat och varför? Menar du att vem som helst kan få tillgång till vaccin genom att köpa sig hemtjänst, oavsett om man behöver det eller inte? Det var intressant, men är nog inte så vanligt att det är något större problem. Att närstående till den sköre blir vaccinerad är väl också ett led i att skydda denne.

Generellt sett så är åldern den absolut viktigaste riskfaktorn, korrelationen med andra åkommor är extremt mycket svagare. Dvs en kärnfrisk 87-åring löper, i snitt, betydligt större risk att drabbas allvarligt av covid-19 än en multisjuk 67-åring. Jag vet inte hur det är med MS, det kanske finns för lite data på det. Sen blir ju reglerna för prioritering såklart aningen grovhuggna eftersom de ska vara tydliga. Man vill undvika att för många tolkningssituationer uppstår. Ni får isolera er så gott det går och hålla ut två månader till, eller vad det kan vara. Det låter på dig som att du i alla fall inte kommer tveka att ta vaccinet när du blir erbjuden det, och det är ju bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Nu har man en observation som tyder på att SARS-CoV-2 (och därmed covid-19) inte är naturlig, utan skapad av människor:

"The laws of physics mean that you cannot have four positively charged amino acids in a row," Dalgleish told the Daily Mail. "The only way you can get this is if you artificially manufacture it"

Tyvärr har jag hittat informationen endast på ... Fox News, New York Post, och Daily Mail. Bättre källor finns.

Men, det är ju en tydlig hypotes som går att bemöta, testa och rent teoretiskt falsifiera. Är det en vanlig sekvenskombination så är det kanske falskt alarm.

EDIT: Här är abstract

https://i.imgur.com/NTw9r5T.png

Det är en ny version av förra årets artikel, första versionen publicerades inte. De har förbättrat artikeln och hoppas på att komma med i en vetenskaplig tidning den här gången. Det är ett politiskt känsligt ämne, oavsett om det publiceras eller inte kommer det dröja ett tag innan vi får ett slutgiltigt svar på den här frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Nu har man en observation som tyder på att SARS-CoV-2 (och därmed covid-19) inte är naturlig, utan skapad av människor:

"The laws of physics mean that you cannot have four positively charged amino acids in a row," Dalgleish told the Daily Mail. "The only way you can get this is if you artificially manufacture it"

Tyvärr har jag hittat informationen endast på ... Fox News, New York Post, och Daily Mail. Bättre källor finns.

Men, det är ju en tydlig hypotes som går att bemöta, testa och rent teoretiskt falsifiera. Är det en vanlig sekvenskombination så är det kanske falskt alarm.

EDIT: Här är abstract

https://i.imgur.com/NTw9r5T.png

Bara det citatet tyder ju på något skumt. Antingen i artikeln/citatet eller med personen som säger det. Om det vore emot fysikens lagar så skulle vi ju inte heller kunna tillverka det...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Nu har man en observation som tyder på att SARS-CoV-2 (och därmed covid-19) inte är naturlig, utan skapad av människor:

"The laws of physics mean that you cannot have four positively charged amino acids in a row," Dalgleish told the Daily Mail. "The only way you can get this is if you artificially manufacture it"

Tyvärr har jag hittat informationen endast på ... Fox News, New York Post, och Daily Mail. Bättre källor finns.

Men, det är ju en tydlig hypotes som går att bemöta, testa och rent teoretiskt falsifiera. Är det en vanlig sekvenskombination så är det kanske falskt alarm.

EDIT: Här är abstract

https://i.imgur.com/NTw9r5T.png

Frågan är om dessa forskare är en del av konsensus inom området eller "outliers". Att de än så länge endast kommit i tidningar såsom Fox News och Daily Mail (stor Britanniens motsvarighet till Aftonbladet/Expressen) bådar inte gott.

Jag lyssnade nyligen igenom en ny podcast jag hitta för ett par timmar sedan, "This Week in Virology" som bedrivs av virologer: https://www.youtube.com/watch?v=IxwrDSYrhjU De diskuterar två anledningar till varför det verkar orimligt att viruset kommer från ett labb även om jag själv _TROR_ att det gör det av ett rent mänskligt misstag och inte av rena ondskefulla avsikter från Kinas sida.

Jag är alldeles för dåligt insatt (duh) för att uttala mig om deras nämnda anledningar är vetenskapligt rimliga eller ej (annars hade väl jag varit en virolog också?).

Första anledningen enligt dessa virologer i podcasten är att det hade varit för många forskare inblandade att mörklägga det hela även om Kina som land troligen har mycket bättre förutsättningar att göra det än exempelvis USA (se Snowden och NSA som exempel och hur det gick för Kinadoktorn som senare avled av COVID-19).

Andra anledningen - och här är jag minst kunnigast av alla (duh igen) - är tydligen att virusets sekvens och uppbyggnad inte skulle ha sett ut som den gör om den hade tillverkats i labb (dvs., enligt experterna i podcasten länkad ovan). Frågan är då vilka virologer som har rätt här: de i studien du länka eller de i podcasten jag länka? Jag har ingen aning. Blir spännande att höra fler experters professionella åsikter inom ämnet.

Visst, Alex Bildoktor och Co har säkert sitt att säga om saken redan...

P.S. Detta är Allmänt Samhällsviktigt Meddelande riktat till alla: Alla experter är inte skapade lika. Det är livsviktigt att invänta eventuellt konsensus så fort Du hör någon expert uttala sig, särskilt från tveksamma källor. Vissa experters kunskaper förvrängs av deras personliga (oftast politiska) åsikter. Exempelvis är INTE alla läkare bra läkare, men de flesta är det (förhoppningsvis).

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Frågan är om dessa forskare är en del av konsensus inom området eller "outliers". Att de än så länge endast kommit i tidningar såsom Fox News och Daily Mail (stor Britanniens motsvarighet till Aftonbladet/Expressen) bådar inte gott.

Jag lyssnade nyligen igenom en ny podcast jag hitta för ett par timmar sedan, "This Week in Virology" som bedrivs av virologer: https://www.youtube.com/watch?v=IxwrDSYrhjU De diskuterar två anledningar till varför det verkar orimligt att viruset kommer från ett labb även om jag själv _TROR_ att det gör det av ett rent mänskligt misstag och inte av rena ondskefulla avsikter från Kinas sida.

Jag är alldeles för dåligt insatt (duh) för att uttala mig om deras nämnda anledningar är vetenskapligt rimliga eller ej (annars hade väl jag varit en virolog också?).

Första anledningen enligt dessa virologer i podcasten är att det hade varit för många forskare inblandade att mörklägga det hela även om Kina som land troligen har mycket bättre förutsättningar att göra det än exempelvis USA (se Snowden och NSA som exempel och hur det gick för Kinadoktorn som senare avled av COVID-19).

Andra anledningen - och här är jag minst kunnigast av alla (duh igen) - är tydligen att virusets sekvens och uppbyggnad inte skulle ha sett ut som den gör om den hade tillverkats i labb (dvs., enligt experterna i podcasten länkad ovan). Frågan är då vilka virologer som har rätt här: de i studien du länka eller de i podcasten jag länka? Jag har ingen aning. Blir spännande att höra fler experters professionella åsikter inom ämnet.

Visst, Alex Bildoktor och Co har säkert sitt att säga om saken redan...

P.S. Detta är Allmänt Samhällsviktigt Meddelande riktat till alla: Alla experter är inte skapade lika. Det är livsviktigt att invänta eventuellt konsensus så fort Du hör någon expert uttala sig, särskilt från tveksamma källor. Vissa experters kunskaper förvrängs av deras personliga (oftast politiska) åsikter. Exempelvis är INTE alla läkare bra läkare, men de flesta är det (förhoppningsvis).

Här en artikel i Forbes från 2020 som sågar Sørensen (https://www.forbes.com/sites/davidnikel/2020/06/07/controvers...):

Citat:

the study was initially rejected by several academic journals, including “Nature” and “Journal of Virology,” which indicates they considered the article unsuitable for publication. Sørensen claimed the original study tied the vaccine development to the origin research, and that they have since split the research.

Den kommentaren och fler i artikeln pekar på att det inte är riktigt bra med den studien.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Hade det inte varit för att USA i hög grad är drivet av andra politiska motiv när det gäller att klandra Kina kanske man skulle ta den senaste vågen av små instick i nyhetsflödet om att det "kanske möjligtvis skulle kunna" kommit från ett labb på allvar. Men efter ha genomlidit Trumpadministrationens häpnadsväckande ovetenskapliga uttalanden senaste året har jag svårt att inte bara avfärda det som propaganda. Vi får se om det blir ytterligare en WHO-utredning och vad den kommer fram till först.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bakwetu:

Hade det inte varit för att USA i hög grad är drivet av andra politiska motiv när det gäller att klandra Kina kanske man skulle ta den senaste vågen av små instick i nyhetsflödet om att det "kanske möjligtvis skulle kunna" kommit från ett labb på allvar. Men efter ha genomlidit Trumpadministrationens häpnadsväckande ovetenskapliga uttalanden senaste året har jag svårt att inte bara avfärda det som propaganda. Vi får se om det blir ytterligare en WHO-utredning och vad den kommer fram till först.

Hörde även angående det där i den engelska Virologipodden: tydligen skall rapporten - som det talas om nu i medier - ha kommit rätt nära inpå slutet av Trumpadministrationen vilket väcker frågor om det kan vara för att måla Kina som svarta fåret återigen.

En annan sak som nämndes var att eftersom rapporten är framtagen av underättelsestjänster så får man ALDRIG veta vilka källor som används så i princip går det inte att granska de data som samlats in (för man får aldrig veta hur de samlats in).

För det tredje sades det i Virologipoddens avsnitt från 30:e maj i år att de sjukdomsfall som tas upp i rapporten var rätt nära inpå den vanliga säsongsinfluensan i Kina (december 2020) och det var influensaliknande symptom som dessa påstådda forskare sökte upp sjukhus för. Så kunde lika gärna ha varit vanlig influensa.

De poängterade i virologipodden att om det faktiskt var COVID-19 så borde flera dussintals personer - ovanligt nog då - ha sökt upp sjukhus inom en snarlik tidsram med tanke på hur smittsamt det är och ingen hade fattat något först.

Jag skulle inte bli förvånad om det ändå kom från virologilabbet i Kina av rent mänskligt misstag eftersom de studerar coronavirus där för att kunna bland annat ta fram vaccin. Samtidigt skulle jag inte heller bli förvånad om det visade sig ha ett djuriskt ursprung vilket verkar vara rimligast just nu.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll att vi kan ändå bli smittat av covid men inte lika sjuka om man inte är vaccinerad. Fick min första dos i torsdags.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Allvarligt, ta dig tid och kolla på SVTs dokumentärserie Dokument inifrån: Vaccinkrigarna. Ge inte upp, utan kolla på alla tre avsnitten så får du en inblick i dessa människors resonemang och agerande. Att bemöta dessa människor är svårt och jag är tveksam om att det går att få dom att inse att dom grävt ner sig i en fantasivärld. Möjligtvis kan man få dom på andra tankar om man når dom tidigt i processen.

Sträcktittade på serien. Var rätt smart gjort men man måste se alla 3 avsnitten. I första två avsnitten verkar reportrarna rätt neutrala och låter konspirations-idioterna mala på på deras sätt för att i sista och tredje delen komma med hammaren och slå sönder deras sätt att tänka totalt. Tänker främst på meningar i stil med
- Om det bara fanns en dörr, hur skulle gasen komma ut då. Det är ju ett självklart bevis på att det hela är en lögn. Reserverar mig för att inte återgett meningen ordagrant.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]