Veckans fråga: Hur mycket pengar har du lagt på ditt datorintresse det senaste året?

Permalänk
Medlem

Enligt vad det egentligen kostat eller enligt vad jag sagt till min fru att det kostat?

Permalänk
Medlem

Destiny 2 säsongspass.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Samsung Sverige

Jag byggde en ny dator runt RTX 3080 och Ryzen 5900x, så det blev nog strax över 20 000 kronor i slutändan.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Hmm, Skärm 6k, 3070 6.6k, hörlurar 1.5k, dac+amp 1k , moderkort + m.2 2.5k. Detta är vad jag kommer på nu. Men i runda svängar ca 18k, sen kan man ju dra av lite eftersom jag sålde bort komponenterna som byttes ut.

edit; Nu räknade jag ju bara hårdvara. Ska man räkna med spel och andra färglada pixlar så blir det nog en 2k till.

Permalänk

Tänkte att jag faktiskt inte lagt så mycket det senaste året. Sen kom jag på att jag köpt två nya skärmar, nya hörlurar och en ny dac/amp..

Permalänk
Medlem

Hårdvara: 0 kr.
Mjukvara: < 1000 kr.

Permalänk
Medlem

Fina siffror för SweC:s att visa sina annonsörer.

Hade gärna uppgraderat grafikkortet, men det går ju inte riktigt o dagsläget. Blev en ny skärm istället och stativ med gasarm. Behöver dock fortfarande grafikkortet för att göra den nya skärmen rättvisa.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7700X // MB: ASRock X670E PG Lightning (AM5) // Chassi: Fractal Design Define S // PSU: Antec Truepower 650W // CPU-kylning: Noctua NH-U12A // GPU: ASUS Radeon RX 6800 XT TUF OC // RAM: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL40 FURY Be // SSD: Intel 660p 1TB, Samsung 840 Evo 120GB // HDD: Seagate Barracuda 3TB // Monitor: Svive Pyx 34C801

Permalänk

Efter att ha slaktat min gamla HP, som gav mig CPU + 16Gb i ram minne, köpte jag ny MoBo, PSU samt grafikkort.

Därefter spenderades pengar till att köpa en PreSonus, samt lite extra mjukvara till den (utöver de som var gratis). Spelar gura och behövde något att spela in med.

Senare köpte jag lite spel (Steam + tillägg), en ny mus.

Kanske spenderade totalt mellan 6 - 7000:-

Permalänk
Medlem

Började med att jag skulle köpa nytt grafikkort, som i sin tur resulterade i ny skärm då grafikkortet inte hade DVI som min gamla skärm krävde för att köra 144 Hz... Hela slutade i en helt ny dator! Se fotnot... Har dessutom redan uppgraderat den lite redan... Senast blev det en Samsung 980 1 Tb M.2. Någonstans runt 22 till 25 tusen, skulle jag tippa.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | CPU: Intel Core i7-10700K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15 | Memory: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2070 SUPER OC 8GB GDDR6 | SDD: Samsung 980 1 TB GB M.2 PCIe Gen3 x4 NVMe | HDD: 2 x WD Blue WD10EZEX 64MB 1TB | Audio: Sound Blaster X-Fi Titanium | Case: Corsair 7000D AIRFLOW | PSU: EVGA SuperNOVA 850 G2 | Monitor: ASUS TUF Gaming VG27BQ | OS: Windows 11 Pro 64-bit |

Permalänk

Slänger min spec nedanför, vet inte vad det slutade på helt ärligt, fick en del sjuka rabatter så bygget blev billigare är väntat.
Bör ju vara en bit över 40k butikspris men för att sätta perspektiv fick jag över 10000kr rabatt på mitt 3090 :')

AMD 5900X
Cooler Master MA612 Stealth med SF120M-fläktar
Gigabyte X570 I Pro
G.Skill Trident Z 64GB 3600Mhz CL14
Samsung 970 Pro 1TB M.2
Samsung 860 EVO 4TB
MSI RTX3090 Ventus 3X - deshroudat och bytt till SF120M-fläktar
Cooler Master NR200P med SF120M-fläktar
Cooler Master V850 SFX med customkablar

Visa signatur

5900X | RTX 3090 | NR200P

Permalänk
Medlem

Ryzen 5600x och 3070 arous master xiaomi 34 " , 15.000

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Och din adress om jag får be 😁

Hahaha 😁

Vad sägs om ett chassi som en bekant börja med till sitt nya bygge men sen köpte ett annat chassi. Jag tänkte skänka/tävla bort den då jag fick ta över den. Men då man ej får ha tävlingar här enligt SweClockers policy tappa jag lusten och orken att lägga ner tid. Skicka mig ett PM och chassit är ditt om du kan hämta i Stockholm.

Permalänk
Medlem

Satte ihop en helt ny dator och skaffade en 34 tums widescreen skärm så
kalaset slutade lite över 40K.

Den gamla datorn fungerade utan problem i sex år
så det ska bli kul och se hur länge den här håller ut.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Glömde räkna med grafikkorter, så röstade fel..

Har lagt ungefär 18000kr senaste året. Men då har jag byggt helt ny dator.

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk

Köpte en ny data i januari + skärm 35 tusen ish då min 7 åriga data gav upp. I sommar ska jag spendera lite till två joysticks och en ssd drive till ska köpas.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

0:-

Inte använt datorn på 4 år (kör på iPad numera) o vet inte när ja går tillbaka.

Lagt pengar på program dock. Heartstone o Gems of War.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

För egen del har det blivit något enstaka spel på reorna men annars mest på Oculus Quest 2 med tillbehör och spel.
Väntar på att byta ut mitt 980ti och hade tänkt göra det med 30-generationen i höstas men av väl kända orsaker så skedde det inte. Är heller inte beredd att göra det till vilket pris som helst då mitt nuvarande fortfarande duger för att spela i 1440p.

Permalänk
Medlem

Då jag köpt ny dator, ny stol, skärm osv senaste halvåret väldigt mycket över högsta alternativet. Förhoppningsvis räcker en del av delarna mer än ett par år! 😅. Snittar nog normalt sett på ca 30000 per år för datorrelaterade saker.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Enbart delarna i min signatur gick ju på sina styva slantar, och totalt är det en ordentlig bit över 40k, men jag vet inte riktigt om jag vill gräva fram alla prisuppgifterna.

Visa signatur

5950X, 3090