Skyddsjord... kan någon förklara?

Permalänk

Skyddsjord... kan någon förklara?

Det finns ju många som jobbar med el här på SweClockers. Jag tänkte att någon kanske kan besvara denna fundering kring hur skyddsjord egentligen fungerar.

Tankeexperiment: Om man stoppar in en metallpinne i fashålet i vägguttaget så får man en rejäl stöt. Detta eftersom strömmen söker sig till jord, och tar vägen genom kroppen, sägs det. Om man istället stoppar in en träpinne händer alltså inget. Men om man står på ett trägolv då? Eller ett plastgolv? Eller bara har tofflor på sig? Det är ju väl väldigt sällan man står barfota på ett golv som är ledande, men ändå är det alltid farligt att ta i fasledaren sägs det. Man är alltså säker om man har ett isolerande material mellan sig själv och fasledaren, men inte om man har det mellan sig själv och jord. Kan någon förklara hur det går ihop?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jord är just referensen jord, dvs typ en pinne i marken, står ditt hus på marken finns det troligen flera ställen där det går att hitta en väg till jord. Det måste inte vara raka spåret utan kan gå genom saker som element, balkar etc.
Skyddet är för att minimera risken.
Du vet inte alltid vart det finns en risk eller inte så man sätter in ett lätt skydd allmänt, jord är även för att se till att strömmen går genom säkringar för att undvika bränder pga överbelastning på ledare.

Så egentligen är det lite ett skydd för att hantera ett annat skydds risker och det ger även mer beräkneligt system än om allt var flytande.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Jord är just referensen jord, dvs typ en pinne i marken, står ditt hus på marken finns det troligen flera ställen där det går att hitta en väg till jord. Det måste inte vara raka spåret utan kan gå genom saker som element, balkar etc.
Skyddet är för att minimera risken.
Du vet inte alltid vart det finns en risk eller inte så man sätter in ett lätt skydd allmänt, jord är även för att se till att strömmen går genom säkringar för att undvika bränder pga överbelastning på ledare.

Ok, men faktum är ju fortfarande att jag får en stöt även om jag har tofflor på mig, men inte om jag håller tofflan i handen istället och lägger den mot fasledaren.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Ok, men faktum är ju fortfarande att jag får en stöt även om jag har tofflor på mig, men inte om jag håller tofflan i handen istället och lägger den mot fasledaren.

Stöten behöver ju inte gå genom golvet, från uttag till hand till andra handen till något annat är ju lika giltig väg.
Tofflan isolerar kanske men bara mot just marken om du har den på foten.

Edit:
Strömmen går alla vägar den kan samtidigt alltid, det är bara en fråga om motstånd som blir parallella och därmed styr det lägsta motståndet mer.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Stöten behöver ju inte gå genom golvet, från uttag till hand till andra handen till något annat är ju lika giltig väg.
Tofflan isolerar kanske men bara mot just marken om du har den på foten.

Edit:
Strömmen går alla vägar den kan samtidigt alltid, det är bara en fråga om motstånd som blir parallella och därmed styr det lägsta motståndet mer.

Jo, det är jag med på. Så det du menar är alltså att man måste ha kontakt med något ledande som har kontakt med jord på något sätt för att få en stöt om man tar i fasledaren? Så ingen stöt om jag står på trägolv och inte håller i mig i något ledande?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Jo, det är jag med på. Så det du menar är alltså att man måste ha kontakt med något ledande som har kontakt med jord på något sätt för att få en stöt om man tar i fasledaren? Så ingen stöt om jag står på trägolv och inte håller i mig i något ledande?

Beror på, det kan fortfarande leda men förmågan är mycket sämre, så låg att det inte penetrerar skinnet...men lita INTE på det. Alltid risk att pilla på 230.
Men kan nämnas är att det är mycket farligare om du tar i fas mot nolla. Då finns inget skydd som annars en jordfelsbrytare hade gett om du kommit åt jord (i ett hus med korrekt jfb givetvis) samtidigt som fas.

Finns videos på Youtube där flera pers står på en plastpall/back och varandra i händer och en samtidigt håller i elektriskt djurstängsel, inga problem. Detta tills en sista person, inte på plastback tar dem i handen, då hoppar hela skaran till för då är är kretsen sluten.

stavfel
Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Trä leder ju ström, du måste stå på porslinsgolv för att det ska fungera

https://youtu.be/TwGnxB9BXK0?t=24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Jo, det är jag med på. Så det du menar är alltså att man måste ha kontakt med något ledande som har kontakt med jord på något sätt för att få en stöt om man tar i fasledaren? Så ingen stöt om jag står på trägolv och inte håller i mig i något ledande?

Det handlar inte om att vissa material är isolerande och andra ledande, då alla material är mer eller mindre ledande. Dessutom påverkar spänningen i uttaget, ju högre spänning desto större "vilja" har strömmen att ledas till jord. Ett bra exempel är elstängsel till djur, där matar man ut små energirika men ofarliga pulser på runt 8000 volt. Du kan ha på dig gummistövlar och ändå få en stöt om du tar i tråden. släpper du däremot ner tråden på marken och tar i den leds stöten ner den "lätta vägen" och du klarar dig.

Just elen i våra enfasuttag (230V) är ofarlig om du skulle isolera dig helt och bara nudda fasen försiktigt, då får hela din kropp 230V potential mot allt jordat (0V). Det farliga är om du samtidigt råkar nudda nollan och sluta kretsen eller som redan nämnt nuddar nåt med annan potential.

Skyddsjorden (tredje tåten i kabeln, gul/grön) är till för att skydda mot att t.ex. datorn blir strömförande ifall något internt i den går sönder. Då leds strömmen ner till jord via en kabel med långt mindre resistans än människokroppen istället för att hela chassit håller 230V.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Marsupilami:

Ok, men faktum är ju fortfarande att jag får en stöt även om jag har tofflor på mig, men inte om jag håller tofflan i handen istället och lägger den mot fasledaren.

Nä det är inte riktigt ett faktum.

Det är möjligt att sticka en stålstav in i fasuttaget utan att man får en stöt ;).
Men för allt i världen - testa inte det här. På riktigt alltså! Gör det med 9voltsbatterier mot tungan om det nu ska experimenteras.

Är man isolerad så gäller samma regel som för fågeln som sitter på 100.000-voltsledningarna. De är isolerade - strömmen kan inte ta vägen någonstans så de får inte heller någon stöt.

Så din fråga är legitim.

Backar vi ett gäng år så hade vi ju inte jord i uttagen eller till våra enheter omkring oss. Gick en maskin sönder och blev stömförande i höljet så var vi ändå skyddade av att vi var ganska isolerade i övrigt. Man märker alltså inte av att det går 230V i lampskärmen även om man tar i den - om man är isloerad.
Problemet är att så inte alltid är fallet.
En brödrost eller juicepress på diskbänken kan bli helt livsfarlig när höften trycker mot ståldiskbänken och man samtidigt tar i brödrostens strömförande hölje, eller när lampan vid datorn blir strömförande i höljet och man samtidigt har en fot mot elementet vid skrivbordet.

Man är alltså skyddad - delvis och ibland av att man är isolerad även om man tar i något strömförande.
Du har rätt.

Men man kan också få en jäkla kyss om man samtidigt kommer åt plus och minus - eller något annat så som exempelvis datorchassit som faktiskt är kopplat till jord.

Edit:
Vad tillför jord då?
Ja jord leder bort strömmen från ett potentiellt strömförande hölje så att man inte kommer få den där kyssen av att ta i en halvtrasig brödrost på diskbänken.
Ja jord gör att höljen på manicker inte längre blir strömförande.
Ja jord

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Skyddsjorden är till för att förhindra att utrustning blir spänningsförande. Tänk tex en lampskärm i metall. I den har du en ljuskälla som är anslutet med en fas och nolla. Det är allt som behehövs för att ljuskälla ska lysa och fungera som den ska. Du ansluter då jordkabeln till själva lampskärmen. Om lampsockeln eller liknande skulle gå sönder så att fas kommer i kontakt med själva lampskärmen så är den då ansluten till skyddsjord. När fasen kommer i kontakt med lampskärmen så kommer strömmen att gå via lampskärmen till skyddsjorden och ned i marken. Det blir då i princip en kortslutning och säkringen kommer gå ganska fort och den tradiga lampan blir spänningslös och ofarlig.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Lånar tråden.

Har länge funderat på om man drar en kabel från uttaget och 20 varv runt jorden och inte kopplar in den till något.
Går någon ström till spillo eller förbrukas?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Lånar tråden.

Har länge funderat på om man drar en kabel från uttaget och 20 varv runt jorden och inte kopplar in den till något.
Går någon ström till spillo eller förbrukas?

En kabel har en viss resistans per meter. Så drar man den rätt långt, kan märkas redan på några 100m så får man ett spänningsfall, så du har bara 229v över lasten. Drar du den VÄLDIGT långt, typ 20varv runt jorden så är motståndet i kabeln så högt totalt sett att all spänning kommer ligga över den och du kommer inte kunna dra någon direkt ström för kabeln kommer agera strömbegränsare.
Beroende på hur långt så kan det vara enkla förluster eller tills att du inte har någon effekt att kunna ta ur.
Kablar blir varma och skapar förluster vid högre ström, därför man kör riktigt hög spänning när man färdar ström, för det ger lägre värme förluster. AC vs DC beter sig också annorlunda över längre sträckor, därför vi kör DC i mycket långdistans skickande av ström.

Edit: vi kör över 220 000 Volt likström (DC) i våra stamnät i sverige...1000 gånger högre än i väguttaget samt att det är likström (DC) och inte växelström (AC) som vi kör hemma.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Skyddsjorden är till för att förhindra att utrustning blir spänningsförande. Tänk tex en lampskärm i metall. I den har du en ljuskälla som är anslutet med en fas och nolla. Det är allt som behehövs för att ljuskälla ska lysa och fungera som den ska. Du ansluter då jordkabeln till själva lampskärmen. Om lampsockeln eller liknande skulle gå sönder så att fas kommer i kontakt med själva lampskärmen så är den då ansluten till skyddsjord. När fasen kommer i kontakt med lampskärmen så kommer strömmen att gå via lampskärmen till skyddsjorden och ned i marken. Det blir då i princip en kortslutning och säkringen kommer gå ganska fort och den tradiga lampan blir spänningslös och ofarlig.

Alltså, i normaltfallet så har man ca 230 V mellan fas och nolla, liksom mellan fas och jord. Så blir fasen ansluten till jord så får man därför kortslutning och säkringen löser ut. Har man jordfelsbrytare så löser den ut långt tidigare, eftersom det jordfelsbrytaren gör är att kontrollera om den ström som passerar i fasledaren stämmer med den som passerar i nolledaren. Om dessa skiljer sig åt så har strömmen läckt iväg någon annanstans, och den löser ut när det läcker mer än vad den är specificerad för. Som nämns i annan inlägg hjälper därför inte jordfelsbrytaren om man stoppar en fingret på fasen och det andra på nollan, givet att man i övrigt är isolerad, då det kommer gå lika mycket ström genom både fas och nolla, trots att det pågår " elektrisk korvgrillning"*.

*Den som kommer ihåg El-Berra, eller vad han hette, förstår vad som avses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

En kabel har en viss resistans per meter. Så drar man den rätt långt, kan märkas redan på några 100m så får man ett spänningsfall, så du har bara 229v över lasten. Drar du den VÄLDIGT långt, typ 20varv runt jorden så är motståndet i kabeln så högt totalt sett att all spänning kommer ligga över den och du kommer inte kunna dra någon direkt ström för kabeln kommer agera strömbegränsare.
Beroende på hur långt så kan det vara enkla förluster eller tills att du inte har någon effekt att kunna ta ur.
Kablar blir varma och skapar förluster vid högre ström, därför man kör riktigt hög spänning när man färdar ström, för det ger lägre värme förluster. AC vs DC beter sig också annorlunda över längre sträckor, därför vi kör DC i mycket långdistans skickande av ström.

Edit: vi kör över 220 000 Volt likström (DC) i våra stamnät i sverige...1000 gånger högre än i väguttaget samt att det är likström (DC) och inte växelström (AC) som vi kör hemma.

Det stämmer inte, majoriteten av stamnätet är växelström på antingen 400 eller 220 kV, men det finns vissa likströmskablar också.

Svenska kraftnät: https://www.svk.se/utveckling-av-kraftsystemet/transmissionsn...

Permalänk
Skrivet av infigo:

Beror på, det kan fortfarande leda men förmågan är mycket sämre, så låg att det inte penetrerar skinnet...men lita INTE på det. Alltid risk att pilla på 230.
Men kan nämnas är att det är mycket farligare om du tar i fas mot nolla. Då finns inget skydd som annars en jordfelsbrytare hade gett om du kommit åt jord (i ett hus med korrekt jfb givetvis) samtidigt som fas.

Finns videos på Youtube där flera pers står på en plastpall/back och varandra i händer och en samtidigt håller i elektriskt djurstängsel, inga problem. Detta tills en sista person, inte på plastback tar dem i handen, då hoppar hela skaran till för då är är kretsen sluten.

Ditt påstående om jordfelsbrytaren är inte korrekt. Jordfelsbrytaren behöver ingen kontakt med jorden över huvud taget. Jordfelsbrytaren mäter inkommande och utgående ström mellan fas och neutralledare. Skulle det gå ut mindre än det går in så bryter den.

Med andra ord. Du kan ha en jordfelsbrytare i en anläggning utan jord eller nudda fas och nolla och ändå få den att lösa ut.
Jorden har som uppgift att vara enklaste vägen för strömmen att ta sig i händelse av ett jordfel. Skulle det gå ström genom jorden eller genom en kropp så märker jordfelsbrytaren att det är en differens mellan fas och nolla och bryter strömmen.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Avstängd
Skrivet av infigo:

En kabel har en viss resistans per meter. Så drar man den rätt långt, kan märkas redan på några 100m så får man ett spänningsfall, så du har bara 229v över lasten. Drar du den VÄLDIGT långt, typ 20varv runt jorden så är motståndet i kabeln så högt totalt sett att all spänning kommer ligga över den och du kommer inte kunna dra någon direkt ström för kabeln kommer agera strömbegränsare.
Beroende på hur långt så kan det vara enkla förluster eller tills att du inte har någon effekt att kunna ta ur.
Kablar blir varma och skapar förluster vid högre ström, därför man kör riktigt hög spänning när man färdar ström, för det ger lägre värme förluster. AC vs DC beter sig också annorlunda över längre sträckor, därför vi kör DC i mycket långdistans skickande av ström.

Edit: vi kör över 220 000 Volt likström (DC) i våra stamnät i sverige...1000 gånger högre än i väguttaget samt att det är likström (DC) och inte växelström (AC) som vi kör hemma.

Nu kanske mina bristande elkunskaper framstår på ett tydligt sätt, men om man inte kopplar in kabeln i något så drar den väl ingen ström oavsett hur lång den är? Sen att man inte lär få ut någon ström om eller när man kopplar in något är förstås sant men också en helt annan sak, eller?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jorgen69:

Lånar tråden.

Har länge funderat på om man drar en kabel från uttaget och 20 varv runt jorden och inte kopplar in den till något.
Går någon ström till spillo eller förbrukas?

Yepp. Det blir spill.

Alla material har elektrisk resistens (vi går inte in på superledare i noll kelvin här).
Det finns ett motstånd även i kopparkabel. Så för varje meter kabel tappar man en del av strömmen som blir till värme.

Och ju varmare kabeln är - desto mer motstånd.

Dessutom blir det ett elektromagnetiskt fält kring kabeln om den leder ström så vad som händer i omgivningen kring kabeln kan öka på resistensen extra. Exempelvis kan man hålla upp lysrör under högspänningsledningar och de lyser utan att var inkopplade. Fräckt som tusan!
Men ja, energin kommer från någonstans - den hämtas från kabeln fast 20 meter från att vara inkopplad

Edit - jaha. Inte inkoppad. Det missade jag helt.
Allt ovan är därmed irrelenvat.
Jag tar tillbaka allt ;).

En sladd som inte är inkopplad går det inte ström igenom. Går det inte ström genom kabeln så kan det heller inte bli några förluster.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Lånar tråden.

Har länge funderat på om man drar en kabel från uttaget och 20 varv runt jorden och inte kopplar in den till något.
Går någon ström till spillo eller förbrukas?

Som redan nämnts i tråden är inre resistans i kabeln ett verkligt och viktigt fenomen som ibland ställer till problem i form av spänningsfall. Det gäller allt från elektronik till högspänningsledningar.

Ett praktiskt exempel jag kan komma på är min fars bärbara pinnsvets, en ESAB Caddy. Den är jättesmidig att ta med sig ut när nåt på gården går sönder och behöver svetsas. Den går på enfas, dvs. vanlig stickkontakt med två stift, vilket i de flesta fall funkar bra men man stöter på problem när man dragit ut 25m förlängningskabel för att svetsa. Det blir svårt att få svetsen att tända, den bara spottar och biter fast med pinnen i materialet. Då får man hämta 3-faskabel och 3-till-1 fas adapter så funkar det prima. Den enda anledningen jag kan komma på till fenomenet är just att det blir spänningsfall i den vanliga förlängningssladden men att det funkar bättre med trefaskabeln som jobbar på högre spänning och har större kabelarea. Större kabelarea -> lägre inre resistans i kabeln.

EDIT: Missade "utan att koppla in den". Mitt resonemang gäller så klart en sluten krets, kopplar man inte in nåt händer inget.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Söderbäck:

Yepp. Det blir spill.

Alla material har elektrisk resistens (vi går inte in på superledare i noll kelvin här).
Det finns ett motstånd även i kopparkabel. Så för varje meter kabel tappar man en del av strömmen som blir till värme.

Och ju varmare kabeln är - desto mer motstånd.

Dessutom blir det ett elektromagnetiskt fält kring kabeln om den leder ström så vad som händer i omgivningen kring kabeln kan öka på resistensen extra. Exempelvis kan man hålla upp lysrör under högspänningsledningar och de lyser utan att var inkopplade. Fräckt som tusan!
Men ja, energin kommer från någonstans - den hämtas från kabeln fast 20 meter från att vara inkopplad

Hm, fast missade du att sladden bara sitter i ena änden? Förlusten till resistans lär ju vara praktiskt taget (men inte exakt) noll.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nu kanske mina bristande elkunskaper framstår på ett tydligt sätt, men om man inte kopplar in kabeln i något så drar den väl ingen ström oavsett hur lång den är? Sen att man inte lär få ut någon ström om eller när man kopplar in något är förstås sant men också en helt annan sak, eller?

Nä, sitter det inget i andra ändan så ska det inte dra något.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Yepp. Det blir spill.

Alla material har elektrisk resistens (vi går inte in på superledare i noll kelvin här).
Det finns ett motstånd även i kopparkabel. Så för varje meter kabel tappar man en del av strömmen som blir till värme.

Och ju varmare kabeln är - desto mer motstånd.

Dessutom blir det ett elektromagnetiskt fält kring kabeln om den leder ström så vad som händer i omgivningen kring kabeln kan öka på resistensen extra. Exempelvis kan man hålla upp lysrör under högspänningsledningar och de lyser utan att var inkopplade. Fräckt som tusan!
Men ja, energin kommer från någonstans - den hämtas från kabeln fast 20 meter från att vara inkopplad

För att fortsätta på mina tankar från inlägget ovanför så gör väl "utan att koppla in den någonstans" ganska stor skillnad? Du kan förstås mycket mer om elektronik än jag men det är väl ström som passerar genom högspänningsledningen som gör att lysröret lyser liksom? Om du står under en sådan ledning med ett lysrör och ett träd faller över ledningen hundra mil bort så att den klipps av mot elförbrukaren liksom och därmed finns det ingen som förbrukar el och därmed borde ledningen inte vara belastad alls längre, då slocknar väl lysröret också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Lånar tråden.

Har länge funderat på om man drar en kabel från uttaget och 20 varv runt jorden och inte kopplar in den till något.
Går någon ström till spillo eller förbrukas?

Om kretsen är sluten, svar: ja. Själva ledaren är också ett motstånd: https://sv.wikipedia.org/wiki/Elektrisk_resistivitet. Du behöver inte snacka varv runt jorden för att se effekten heller. Skulle du dra ett varv skulle proppen gå ändå i en vanlig kabel som är till vanligt 16A-uttag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dlq84:

Om kretsen är sluten, svar: ja. Själva ledaren är också ett motstånd: https://sv.wikipedia.org/wiki/Elektrisk_resistivitet. Du behöver inte snacka varv runt jorden för att se effekten heller. Skulle du dra ett varv skulle proppen gå ändå i en vanlig kabel som är till vanligt 16A-uttag.

Fast det står ju uttryckligen i originalcitatet att den inte är inkopplad, så kretsen är inte sluten. Börjar känna mig lite galen här.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

För att fortsätta på mina tankar från inlägget ovanför så gör väl "utan att koppla in den någonstans" ganska stor skillnad? Du kan förstås mycket mer om elektronik än jag men det är väl ström som passerar genom högspänningsledningen som gör att lysröret lyser liksom? Om du står under en sådan ledning med ett lysrör och ett träd faller över ledningen hundra mil bort så att den klipps av mot elförbrukaren liksom och därmed finns det ingen som förbrukar el och därmed borde ledningen inte vara belastad alls längre, då slocknar väl lysröret också?

Du har så rätt så!
Precis så är det

Det är jag som inte har fattat frågan som ställdes. Jag tänkte på en kabel som används. Är den inte inkopplad i andra änden så går det ingen ström genom kabeln och då kommer det heller inte bli nå spill.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Thomas:

Hm, fast missade du att sladden bara sitter i ena änden? Förlusten till resistans lär ju vara praktiskt taget (men inte exakt) noll.

Ja exakt så är det. Jag missade det här totalt! Mitt svar ovan blir därmed också helt ovidkommande för den faktiska frågeställningen!
Tackar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Till alla som oroat sig för om jag tänker stoppa in fingrarna i vägguttaget: ni kan vara lugna, jag ville bara veta hur det fungerar

Jag känner till Ohms lag och är förstås medveten om att man kan leda ström genom nästan vad som helst om man bara skruvar upp spänningen tillräckligt. Men nu gällde just skyddsjord i hemmet, dvs inte mer än 230 VAC. Och då kan vi väl vara överens om att både trägolv och plasttofflor är tillräckligt isolerande för att man inte ska märka något? Jämför med tjockleken på faskabelns egen isolering av plast... Så tunna tofflor finns nog inte ens en gång.

Alltså, att pilla i vägguttaget kanske inte är så farligt som man fått lära sig trots allt. Så länge man håller sig bort från nolla och jord, inklusive ledande delar i kontakt med jord.

Apropå det andra elfilosofiska sidospåret här i tråden, så reagerade jag på att kretsen måste vara sluten för att det ska gå någon ström igenom den. Varför är det så? Räcker det inte att det är en potentialskillnad? Man kan ju t ex seriekoppla två bilbatterier för att få ut dubbla spänningen. Inga problem. Men om man kortsluter plus till minus på samma batteri så får man se på fyrverkerier! Hur kan bilbatteriet veta vilken minuspol som tillhör den själv? Potentialskillnaden är väl densamma till ett annat batteris minuspol?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du får ström i dig även om du inte är i kontakt med något annat än fasen pga växelströmen då du fungerar som en kondensator i kretsen (samma princip som när man jobbar på högspänningsledningar), däremot är det antagligen så svagt att du inte kommer kunna känna det.

Exempel på arbete på högspänningsledning https://youtu.be/DPNK7bc2qvM?t=125

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Lånar tråden.

Har länge funderat på om man drar en kabel från uttaget och 20 varv runt jorden och inte kopplar in den till något.
Går någon ström till spillo eller förbrukas?

Kabeln kommer fungera som en kondensator så det kommer vara en kapacitiv last (ledarna måste laddas positivt och negativt med växelströmmen) även om du inte kopplar in någon last på kabeln, vilket kommer leda till en del spänningsfall på längre sträckor.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Marsupilami:

Apropå det andra elfilosofiska sidospåret här i tråden, så reagerade jag på att kretsen måste vara sluten för att det ska gå någon ström igenom den. Varför är det så? Räcker det inte att det är en potentialskillnad? Man kan ju t ex seriekoppla två bilbatterier för att få ut dubbla spänningen. Inga problem. Men om man kortsluter plus till minus på samma batteri så får man se på fyrverkerier! Hur kan bilbatteriet veta vilken minuspol som tillhör den själv? Potentialskillnaden är väl densamma till ett annat batteris minuspol?

Testa att koppla en multimeter (inställd på att mäta spänning, och med sladdarna kopplade korrekt, så det inte blir kortslutning) mellan pluspolen på ett batteri och minuspolen på ett annat och se vad den visar.
Min visar omkring 0.0006 volt lite fladdrande, så det är alltså ingen potentialskillnad mellan de två.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dlq84:

Om kretsen är sluten, svar: ja. Själva ledaren är också ett motstånd: https://sv.wikipedia.org/wiki/Elektrisk_resistivitet. Du behöver inte snacka varv runt jorden för att se effekten heller. Skulle du dra ett varv skulle proppen gå ändå i en vanlig kabel som är till vanligt 16A-uttag.

Om man inte ansluter den till något så är väl inte kretsen sluten?

Det finns ju dock en viss kapacitans i en kabel som är cirka 800 000 km lång (20 varv runt jorden). Så det blir som att koppla en jättefet kondensator över nätspänning. Skenbar effekt och ström kommer alltså gå i kretsen, vilket i sin tur innebär effektförluster i transmissionen.

Fast jag vet inte, jag hoppade av elektroteknikprogrammet innan jag kom särskilt långt.