Nvidia Geforce RTX 3080 Ti – ett dyrt och fullkomligt onödigt grafikkort

Permalänk
Medlem

Nvidia ångrar att de satte lågt msrp på 3070 och 3080, därav dessa kort.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ryssfemma:

Nvidia ångrar att de satte lågt msrp på 3070 och 3080, därav dessa kort.

Och ändå lär det inte bli många ex som säljs i närheten av MSRP.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

HAHA!!
12 900 kronor
Är detta ett skämt?
(har inte köpt GPU sedan 2016-17)

Permalänk
Medlem

Haha denna tråden! Gillar vilken besvikelse som visas mot nvidia, men alla kommer vackert öppna plånboken imorgon klockan 15

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnilssonn:

Har sweclockersredaktionen surat ihop rejält över dåliga tillgången? Kortet både kostar och presterar som förväntat? Det ligger NÄSTAN på samma prestanda som 3090 och 3080 är NÄSTAN samma som 3080 Ti, är ju precis som det alltid brukar vara? Eller vad fasen hade ni förväntat er? Nvidia är ju inte så trög att dem gör ett kort som ska vara snabbare än 3090 i alla fall.

"Fullkomligt onödigt", aldrig sett att dem skrivit liknande om andra GPU-releaser som i min mening är MÅNGEN onödigare. Här behövdes det faktiskt ett kort mellan 3080 och 3090, men ja den dåliga tillgången gör det förargligt. Upp med hakan

I så fall har typ hela den samlade tech-pressen surat ihop. Alla är rörande överens om att detta är vansinnigt onödigt dumt.

Titta på hur mycket prestanda man får jämfört med 3080, och titta sedan på prislappen jämfört med 3080. Man har liksom nått en nivå där vare extra bildruta per sekund kostar minst en 50-lapp. Hur är det vettigt på någon planet?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det är ganska kul hur folk tyckte om att håna 2080 och 2080 ti ägare för att ha kastat pengar i sjön.
Personligen tycker jag de skönt att ha haft ett flaggskepp i snart 3 år nu som håller hög standard än, för priset man betalade vid release.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Hej Sweclockers! Fler och fler använder nvidias kort för "kreativa" program. Många renderingsprogram etc, är det inte dags att ta med den biten också i jämförelserna?

Antar att sweclockers är ganska konservativa. Det har alltid varit speltester på grafikkort så det är väl bäst att fortsätta med det?

Själv är jag lite intresserad av prestandatester i blender och resolve (Som av någon anledning finns med på cpu-testerna?) Det som är lika intressant är också mining-prestanda. Test av VR-spel finns heller inte med men jag antar att det borde vara hyfsat i linje med övriga spel.

Permalänk

@JonasT:
Lite off-topic men jag insåg nu att ni testar RDR2 med Vulkan istället för DX12. Ni ska så klart inte behöva köra om alla tester med alla kort så jag menar inte att ni skulle byta, men har inte ni också upplevt att DX12 flyter på bättre?

Här t.ex. är en tidig jämförelse, det kanske inte längre stämmer?
https://www.kitguru.net/gaming/dominic-moass/vulkan-vs-dx12-red-dead-redemption-2-pc-performance-analysis/

Det som fick mig att tänka på detta nu är när jag kollade GamersNexus review av 3080 Ti så använde de DX12 och där låg Radeon-korten bättre till än era tester i Vulkan. (disclaimer att ni har olika testslingor och testrigg gäller såklart)

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

I så fall har typ hela den samlade tech-pressen surat ihop. Alla är rörande överens om att detta är vansinnigt onödigt dumt.

Titta på hur mycket prestanda man får jämfört med 3080, och titta sedan på prislappen jämfört med 3080. Man har liksom nått en nivå där vare extra bildruta per sekund kostar minst en 50-lapp. Hur är det vettigt på någon planet?

Är väl inget nytt att toppkorten ger dålig prestanda för pengarna? Men ja hela "tech-media" har surat ihop och med all rätt! Var bara oväntat att sweclockers utnämner kortet "fullkomligt onödigt", skulle säga att 3090 förtjänar den titeln och en rad massa AMD-kort till det att deras 5000-GPUer släpptes.

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem

Är det bara proshop som har en 3080 ti modell för 12900kr? Finns det någon annanstans man kan lyckas knipa ett kort för det priset? Komplett är ju bara att glömma 😂

Permalänk
Skrivet av jnilssonn:

Har sweclockersredaktionen surat ihop rejält över dåliga tillgången? Kortet både kostar och presterar som förväntat? Det ligger NÄSTAN på samma prestanda som 3090 och 3080 är NÄSTAN samma som 3080 Ti, är ju precis som det alltid brukar vara? Eller vad fasen hade ni förväntat er? Nvidia är ju inte så trög att dem gör ett kort som ska vara snabbare än 3090 i alla fall.

"Fullkomligt onödigt", aldrig sett att dem skrivit liknande om andra GPU-releaser som i min mening är MÅNGEN onödigare. Här behövdes det faktiskt ett kort mellan 3080 och 3090, men ja den dåliga tillgången gör det förargligt. Upp med hakan

Enda anledningen att det "behövs" ett kort mellan 3080 och 3090 är väl aktieägarna? Gissar att Jensen behöver en fetare skinnjacka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnilssonn:

Är väl inget nytt att toppkorten ger dålig prestanda för pengarna? Men ja hela "tech-media" har surat ihop och med all rätt! Var bara oväntat att sweclockers utnämner kortet "fullkomligt onödigt", skulle säga att 3090 förtjänar den titeln och en rad massa AMD-kort till det att deras 5000-GPUer släpptes.

3090 har ju ändå ett paradnummer med sina 24gb vram. nog för att behovet av det är nischat men det är ändå något som kan tillföra rejält värde för några. 3080 ti är bara onödigt, det är ett minimalt bättre 3080. enda anledning att det inte verkar totalt vansinnigt är för att resten av korten är så långt från sina rekommenderade priser.

sedan tycker jag att det är väldigt osnyggt att släppa 3080 ti så de kan sälja ga102 i ett nytt kort (för mycket mer pengar) och låta existerande beställningar på 3080 ligga.

Permalänk
Avstängd

Såg nyss på LTT:s video om kortet.

En sak kan vara att genom halveringen av videominnet (24 GB -> 12 GB) så kan de producera (så mycket kretstillgången tillåter) 2st 3080 Ti istället för 1st 3090.

Men ja, priset - och garanterat tillgången med - är fortfarande åt skogen.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Skrivet av Ryssfemma:

Det är ganska kul hur folk tyckte om att håna 2080 och 2080 ti ägare för att ha kastat pengar i sjön.
Personligen tycker jag de skönt att ha haft ett flaggskepp i snart 3 år nu som håller hög standard än, för priset man betalade vid release.

De som köpte begagnade 2080/ti precis innan 3000-lanseringen är nog också nöjda även om många tyckte de var korkade och bara skulle vänta till nya serien istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190955:

Jag får lite framtidsvisioner ala Steve Jobs att arkadhallarna gör stor entre igen. Butikena slår igen pga ehandel, tomma lokaler och ingen har råd att köpa hårdvara längre. Enda sättet att få igen sin investering är att låta folk mata maskinerna med femmor... förlåt swisha 15kr per spel. Utrullningen blir efter alla har fått sin fjärde covidspruta och är semivaccinerade och bara vill uppleva hur det är att få den ultimata Ullaredsupplevelsen igen genom att trängas med främlingar, fast KUL! Kom inte ihåg vart ni läste det först! 😬😁

Ser ännu mer nu hur det blir nått form av koperativ där man köper sin hårdvara och riggar upp den på arkadhallen och låter folk spela tillbaka investeringen. Sen spelar man själv på den hemifrån via 5g vid låg belastning och även hyr ut den på det sättet. Gud va framtiden är vacker! 😄 Nej jag brukar inga droger ifall du undrar.

Det här är ett skräckscenario som jag också tänkt på. Det var ett av de argument som jag använt själv som argument för mig själv när jag köpte mitt fina, nya Nvidia GeForce RTX 3080, dessutom från Asus och från deras fina ROG Strix series. Good enough, idag för mig, och framöver, yada, yada, ...

Jag kör främst Linux som har kanske ca 1 % av Windows-marknaden globalt, give or take. Mac har ungefär dubbelt så mycket. Windows-marknaden hade enligt vgchartz.com ett brutalt stort övertag häromsistens, när det gäller spel. Märkligt nog ligger deras databas nere just nu så jag kan inte ge dig några siffror. Men, om jag inte kommer ihåg fel så genererades, enligt samma källa, över åttio procent av intäkterna för spelmarknaden via konsoler. Än värre för alla med datorer är att mobilerna globalt tagit mellan 40 och 60 % av marknaden beroende på kontinent enligt statcounter.com, vilket är ett ytterligare argument att fjollorna med mobilspel kommer på sikt att ta över. Folk kommer att uppleva Half-Life som Shakespeare och Angry Birds som ... Angry Birds, eller?

Min Linux-dator lever osäkert. Därför köpte jag det här grafik-kortet, RTX 3080, när det gick, och just nu pga en förväntad brist på kretskort generellt framöver.

Men, jag kan tänka mig att de med inflytande i marknaden vill få ned konkurrensen på hårdvaran, utan att någon märker det...

Vad gör alla mjukvaruföretag framöver om inte hemdatorn eller en kraftfull laptop överlever?! Nja, du var inne på det. Det är ett scenario ingen vill höra. Det var en liknande situation på 1980-talet när massor av spel- och andra mjukvaruföretag saknade kunder.

Kan det vara så att man utnyttjar covid-19 för att kunna säga att "ingen vill köpa"? Eller beror det på att kryptovalutor har gett mer cash på kort tid? Kan det vara kryptovalutor som spökar, egentligen?!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Skrivet av versions:

3090 har ju ändå ett paradnummer med sina 24gb vram. nog för att behovet av det är nischat men det är ändå något som kan tillföra rejält värde för några. 3080 ti är bara onödigt, det är ett minimalt bättre 3080. enda anledning att det inte verkar totalt vansinnigt är för att resten av korten är så långt från sina rekommenderade priser.

sedan tycker jag att det är väldigt osnyggt att släppa 3080 ti så de kan sälja ga102 i ett nytt kort (för mycket mer pengar) och låta existerande beställningar på 3080 ligga.

Självklart är 24gb vram lite bättre motiverat. Kanske nvidia skulle klämt in lite mer på 3080Ti för att priset inte ska kännas lika off. MEN det är ett bra bättre kort än 2080Ti, vilket i min mening är ett mycket större fiasko till lansering än detta kort, för att inte nämna alla fullkomligt onödiga "super" som släpptes under 2000-serien. Nä då var dem bara "nya" eller som 2080TI blev beskrivet "dyrt"...

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem

Slöseri med kisel och en spark i tänderna på alla som fortfarande inte fått sina Ampere-kort.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

helt klar mer prisvärt än 3090 men gosh så svårt att motivera detta över 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnilssonn:

Självklart är 24gb vram lite bättre motiverat. Kanske nvidia skulle klämt in lite mer på 3080Ti för att priset inte ska kännas lika off. MEN det är ett bra bättre kort än 2080Ti, vilket i min mening är ett mycket större fiasko till lansering än detta kort, för att inte nämna alla fullkomligt onödiga "super" som släpptes under 2000-serien. Nä då var dem bara "nya" eller som 2080TI blev beskrivet "dyrt"...

eh, kanske. 2080 ti var väl ingen succé heller men det var ändå rejält mycket snabbare än 2080, även om 2080 inte var så snabbt som man kunde hoppas på. 2080 ti må ha varit för dyrt men det gav ändå något speciellt, det var på en egen nivå prestandamässigt. det var för den som ville ha maximal prestanda och inte brydde sig så mycket om att få bäst pris/prestanda. men om man prioriterar så, varför skulle man då köpa 3080 ti istället för 3090? för den som bryr sig överhuvudtaget om pris/prestanda så är 3080 enormt mycket bättre än 3080 ti.

sedan beror det väl också på om man tänker teoretiskt med de rekommenderade priserna eller efter hur det ser ut i verkligheten just nu. nvidia kan sätta precis vilket pris de vill på 3080 ti och samtliga kommer sälja omedelbart ändå. sedan är väl priset plötsligt inte lika absurt om man tittar på vad 3080 kostar i praktiken just nu. men hela gpu-marknaden är ju åt helvete så det blir som det blir.

jag tror aldrig att de hade satt det här priset i ett normalt läge. tror de mycket väl hade kunnat få svårt att sälja korten vid $999 också. men det här kanske blir normen nu även när det återgår till normal tillgång, vore olyckligt i så fall.

Permalänk
Medlem

Företag gör verkligen enorma vinster under corona. Ja, mycket ska definitivt ha mer, mycket, mer. Är bara att säga grattis.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

De som köpte begagnade 2080/ti precis innan 3000-lanseringen är nog också nöjda även om många tyckte de var korkade och bara skulle vänta till nya serien istället.

Jag är en av dom! Både nöjd och missnöjd. Flight Sim 2020 är på tok för krävande i VR med 2080 ti OC som jag har. Känns surt att sitta med svindyrt VR-headset, svindyra flygspakar, svindyr bottenplattform iform av Z590 Hero och 11th gen I9:a och ändå inte kunna köra fullt ut i FS2020.

Men några 20 tusen för 3080 blir det inte, tar hellre riktiga flyglektioner då haha

Permalänk
Medlem

Linus Techtips ger nVidia liten kärlek för de har varit uppriktig med 12 gigs ram vd 24 gigs ram

Et al

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk

Rätt så billigt 3080 ti ändå!!!

Om man ser till vad 2080 ti kostade så tycker jag alla som gnäller över pris bör ta sig en funderare. Tycker det är ett fantastiskt kort för en OK prislapp. Förstår inte varför man kallar det onödigt. 3080 är enligt mig ett riktigt fynd för sitt pris även ti modellen. Drar man upp hela tiden att det är så svårt att få tag i så får man trösta sig med att så är det för alla andra oxså.

ASUS ROG Strix GeForce RTX 3080 Ti Review

https://www.tweaktown.com/reviews/9828/asus-rog-strix-geforce...

Länk
Permalänk
Viking
Skrivet av MegaSvinto:

Om man ser till vad 2080 ti kostade så tycker jag alla som gnäller över pris bör ta sig en funderare. Tycker det är ett fantastiskt kort för en OK prislapp. Förstår inte varför man kallar det onödigt. 3080 är enligt mig ett riktigt fynd för sitt pris även ti modellen. Drar man upp hela tiden att det är så svårt att få tag i så får man trösta sig med att så är det för alla andra oxså.

ASUS ROG Strix GeForce RTX 3080 Ti Review

https://www.tweaktown.com/reviews/9828/asus-rog-strix-geforce...

Så om jag förstår dig rätt så tycker du att ett 3080 Ti är värt dubbelt så mycket som ett vanligt 3080, med endast 8% bättre prestanda?
3080 kostade vid launch runt 8000kr, och 3080 Ti kommer säljas för över 15000kr (med några undantag).

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk

8000:- var ju ett undantag med. Gällde bara under en viss tid. Vi kan tacka släppet av konsolerna för att vi fick detta pris. Utan det så skulle säkert vi se pris för 3080 med start på 13000:- som det är nu. Då skulle 15000:- vara helt OK för ett ti. AMD släpp var ju inte mycket att jubla över. Nvidia behöver ju inte oroa sig så varför släppa ett kort till underpris.

Permalänk
Medlem

Totalt ointressant kort med tanke på priset.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt klagomålen. Jag köpte ett 2080 Ti för runt 13 000 kr för drygt två år sen. För ungefär samma pengar får man nu ett kort som är 40-100 procent snabbare, lite beroende på vad man gör. Det enda är väl att jag tycker att det borde vara 16 GB i stället för 12, men det är en mindre detalj.

Att man nästan inte kommer att kunna få tag på det är en annan sak. Nu har jag ett 3080 så uppgraderingen blir för liten för just mig, men hade jag fortfarande varit kvar på 2080 Ti hade det varit en självklarhet med ett 3080 Ti.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Haha denna tråden! Gillar vilken besvikelse som visas mot nvidia, men alla kommer vackert öppna plånboken imorgon klockan 15

Inte en chans mitt GTX 1080 Ti kommer få sitta i tills det att jag känner att ett AMD kort är prisvärt nog

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

RTX 3080 Ti presterade precis som vi förväntade oss. Tycker det är tämligen menlöst att klämma in ett kort mellan RTX 3080 och RTX 3090 sett till hur liten prestandaskillnaden är mellan de korten. Tycker jag förklarar mitt resonemang ganska bra i sammanfattningen till den här recensionen.

12 GB vs 10 GB då? För vissa (framtida) spel kanske den skillnaden inte är "fullständigt onödig".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Så om jag förstår dig rätt så tycker du att ett 3080 Ti är värt dubbelt så mycket som ett vanligt 3080, med endast 8% bättre prestanda?
3080 kostade vid launch runt 8000kr, och 3080 Ti kommer säljas för över 15000kr (med några undantag).

Vad (ett fåtal) 3080 kostade vid launch är inte relevant. Det är vad kort kostar försommaren 2021 som detta korts prislappar ska jämföras med.

Hade nog varit enklare för folk att förstå läget om nvidia höjt MSRP på 3080 till $1000. Då hade 3080Ti och dess $1200 MSRP inte sett så konstigt ut. $200 för några fps och framförallt för lite dämpad minnesmängd-ångest, typ. Vill minnas att det var rätt många som nojade över 10GB i 3080...

Edit: Om vi bortser från komponentbristen och de extrema butikspriser den drar med sig så är det i nån mån 3080 och dess $699 MSRP som ställt till det lite för dem. Hade Nvidia snålat som de gjorde med Pascal och 1080 så skulle 3080, vid launch, varit exakt det 3070Ti är idag. Dvs en fullkopplad 300-400 mm2 krets med 8 st minnesmoduler av senaste X-snitt. MSRP $599-$699.

Det hade varit en exakt efterföljare till 1080, om man ser det utifrån komponentnivå. Nu blev det inte så, Nvidia valde en dyrare lösning för "det nya 80-kortet". Förmodligen för att man inte var lika självsäker på prestandaövertaget. Bakslaget kom när riktpriserna inte ens var nära att hållas.