RTX 3080 Ti Fusk med återförsäljare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Fast varan blir reserverad när du lägger den i varukorgen. Det tog mig 10-15 minuter att slutföra mitt köp på ett 3080Ti idag och den skickades samma dag. Om den inte var reserverad så hade jag aldrig fått mitt kort 10-15 min efter.

Fel. Proshop har avbokat orders från bottar många gånger.

Med "de" menar jag e-handelsbolag i generell mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Vi fick reda på att det skulle vara intropriser denna vecka, vi byggde dessa datorer förra veckan, jag ser inte hur vi utan en spåkula ska kunna lösa detta framöver då INGEN i branchen vet något förrän Nvidia har sagt sitt. Lägger ner denna diskussion nu då den leder ingen vart. Försökte ge en inblick i hur det är i verkligheten, men det används bara som ammunition för mer negativitet.

/Patrik

Ta inte åt er av vissa få upprörda personer. Vi övriga sansade läser och är tacksamma för att ni ger oss en liten inblick i hur det ser ut och fungerar för er.

Talar nog för många fler här när jag säger att de är otroligt roligt och uppskattat att ni är här och ger lite "inside info" till oss Swecare. Många av oss lyssnar och förstår svårigheten för er.

Mvh

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Vi fick reda på att det skulle vara intropriser denna vecka, vi byggde dessa datorer förra veckan, jag ser inte hur vi utan en spåkula ska kunna lösa detta framöver då INGEN i branchen vet något förrän Nvidia har sagt sitt. Lägger ner denna diskussion nu då den leder ingen vart. Försökte ge en inblick i hur det är i verkligheten, men det används bara som ammunition för mer negativitet.

/Patrik

Fast frågan är ju varför ni bygger datorer en vecka innan release eller innan dom ens är presenterade liksom?
Kan ju inte vara så att några bokat upp datorer i förväg med dom här korten med tanke på att release var idag.
Blir ganska genomskinligt att ni hellre slänger in så många kort som möjligt i hela datorer där ni kan sälja massor av delar på ett bräde, istället för att sälja korten till intro pris.
Ni hade kunnat vänta in informationen från nvidia innan ni byggde datorerna, speciellt med tanke på att det varit intro pris på andra kort under 3000 serien.

Argumentet blir förstås "ja men vi ville ha dom klara till release"...
TUFF TUR! Det är samma för alla återförsäljare! Och hade vilja funnits där hade ni planerat in att bygga dom under denna vecka istället.

Jag försökte inte ens få tag på ett 3080ti idag och tycker hela tråden osar bitterhet, men er förklaring/ursäkt håller inte!

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loddgrimner:

Korten säljs på svarta marknaden för 23k just nu

Blocket, Tradera? 😂

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Blocket, Tradera? 😂

Dvs, Darknet! 😂

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rolfenstein:

Konspirationstrådarna blir löjligare och löjligare.

Skulle inte klassa det som "konspirationstrådar" precis, men indirekt framlagd bristande kunskap om den nuvarande kretsbristen.

De yngre födda med "får allt jag pekar på!"-livsstilen måste leva mardrömsscenariot nu när allt dröjer så himla mycket längre!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Skulle inte klassa det som "konspirationstrådar" precis, men indirekt framlagd bristande kunskap om den nuvarande kretsbristen.

De yngre födda med "får allt jag pekar på!"-livsstilen måste leva mardrömsscenariot nu när allt dröjer så himla mycket längre!

Hej AplAy

Du känner inte mig eller vet varför jag skapade den tråden.
Jobbar inom IT i 8 år nu. Vet exakt vad jag pratar om.
Som jag skrev innan men tror du skippade läsa
"Jag har absolut inga problem att all de nya och gamla kort går till en annan person. Punkt!
Det jag blir irriterad på att en som använder en bot/script köper för att sälja vidare eller köpa för minning. Därför jag vill att det ska vara rättvist.
Vi 'Gamers' som inte använder script borde få högre prioritet." Är det för mycket att fråga efter?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Bernd_P1:

"Jag visste inte" är ett väldigt uselt försvar. det hela gör också att man kan ju undra vad det är för rutiner ni har på företaget. att ni få använda och tar i produkter som ni inte ens veta vad dem ska prissättas på eller användas till.
inköp för egentillverkning både ske separat ifrån det som ska säljas lös till kunderna. sen anklaga jag inte dig personligen till att du har gjord nåt med avsikt. men det är nu så som det se ut till oss kunder ifrån utsidan som företaget gör.

Priser sätts ofta samma dag eller någon enstaka dag innan försäljningen startar. Ofta långt efter att produkterna levererats.
Detta gäller både inköpspris och slutkundspris.
Du kanske inte tycker att det borde fungera så - men det fungerar så.

Vad produkter ska användas till är upp till återförsäljaren. Du gör ett antagande här om att det fanns någon intention eller ett avtal för hur korten skulle säljas från tillverkarnas sida - men vad har du för belägg för det?

Att köpa in saker ”separat” låter ogenomtänkt. Vad betyder det ens liksom?
Köper man 100 för att bygga med och 100 för att sälja löst och tillverkaren levererar 20 kort.
Vilka 20 kort är det då?
Vem ska bestämma hur de 20 korten ska säljas? Du? Nvidia? Tredjepartstillverkaren?
Men inte dem som äger korten, det vill säga återförsäljaren?

Självklart kan inte alla ha full insikt i hur branschen fungerar, vilka avtal som finns mellan olika parter. Men det är inte så produktivt att bara komma med antaganden ur tomma luften heller.
Att rikta det som ganska otrevliga anklagelser mot någon som dessutom tar sig tiden att försöka förklara och visa någon transparens i frågan är också ganska kontraproduktivt om man vill behålla den typen av insikter på forumet.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig bevaka Proshop igen. Webhallen var så seg med att annonsera ut dom. Trist men life goes on. Kommer nog vara likadant vid lanseringen av 4080 och 4080Ti och alla andra kort framöver. Och varför säljs korten för 20.000 kr styck????

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Fusk och fusk, även om ingen använde script sitter tusentals och spammar F5 för att bli först, tror du verkligen du är snabbare än alla andra?

Själv hann jag före botsen på Inet, men valde att inte klicka slutför. 19000 för ett 3080Ti....för den prislappen kan jag få en relativt fin V70 med AC utan behov av djupgående service för att vara felfri.

De som klickar hem ett 3080ti för 20k kör nog snarare en Panamera eller S-klass med nybilsgaranti och 24/7 service, assistans och blöjbyte i 3 år

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem

Du tävlar mot både köpbottar och tusentals andra kunder som försöker köpa ett av de tiotal kort butiken fått in. Att du inte skulle få chansen att köpa ett är det mest sannolika med god marginal som kunde hänt snarare än konstigt oavsett hur du förberett. Lite som att spela bingolotto, inte värt att försöka imo.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Fast frågan är ju varför ni bygger datorer en vecka innan release eller innan dom ens är presenterade liksom?
Kan ju inte vara så att några bokat upp datorer i förväg med dom här korten med tanke på att release var idag.
Blir ganska genomskinligt att ni hellre slänger in så många kort som möjligt i hela datorer där ni kan sälja massor av delar på ett bräde, istället för att sälja korten till intro pris.
Ni hade kunnat vänta in informationen från nvidia innan ni byggde datorerna, speciellt med tanke på att det varit intro pris på andra kort under 3000 serien.

Argumentet blir förstås "ja men vi ville ha dom klara till release"...
TUFF TUR! Det är samma för alla återförsäljare! Och hade vilja funnits där hade ni planerat in att bygga dom under denna vecka istället.

Jag försökte inte ens få tag på ett 3080ti idag och tycker hela tråden osar bitterhet, men er förklaring/ursäkt håller inte!

Får dom 200 kort så kikar dom nog i första hand på vad som står i avtalet med tillverkare/grossist, i andra hand på vad ägare/aktieägare tycker är viktigt, dvs vad ger mest pengar på banken, i 3:e hand på vad du och jag tycker.
Dom är trots allt ett vinstdrivande företag.
All heder åt webhallen som faktiskt avsätter personal för att komma in på Swec och visa nån form av intresse för kunden.

Visa signatur

The more people i meet, the better i like rattlesnakes

Permalänk
Medlem

Gäller bara att ha extremt mycket tur.

Sitter det 300 pers och F5'ar och 50 botar som slutför ett köp på en sekund, när det finns 15 kort tillgängliga så är det inte så mycket att göra.

Testade själv kompletts lottning på ett kort, men vart utan. Och kan inte direkt säga att jag vart besviken utav det när jag såg priserna, ett gimpad 3090 kort med halva mängden minne till nästan samma pris som jag gav för mitt 3090...

Hade jag fått tag på ett för 13 så hade jag köpt det direkt, bara låttit den sitta och tugga RVN eller Ergo tills folk som är smartare än mig har löst miningbegränsningen på Eth.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nattiii:

Hej AplAy

Du känner inte mig eller vet varför jag skapade den tråden.
Jobbar inom IT i 8 år nu. Vet exakt vad jag pratar om.
Som jag skrev innan men tror du skippade läsa
"Jag har absolut inga problem att all de nya och gamla kort går till en annan person. Punkt!
Det jag blir irriterad på att en som använder en bot/script köper för att sälja vidare eller köpa för minning. Därför jag vill att det ska vara rättvist.
Vi 'Gamers' som inte använder script borde få högre prioritet." Är det för mycket att fråga efter?

Det låter ju jättebra med att sortera ut botar mot vanliga människor på pappret, att fixa denna lösning på samtliga återförsäljares online-butikslösningar är dock en kostnadsfråga, och bot & script-skrivare brukar inte direkt vara slöa på att anpassa sin lösning.

Att t.ex Webhallen tar bort ordrar på 3080Ti från folk som redan har köpt/beställt 30XX kort manuellt är iaf ett tecken på att det inte är superlätt att utveckla ny funktionalitet för deras webbshop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nattiii:

Vi 'Gamers' som inte använder script borde få högre prioritet." Är det för mycket att fråga efter?

Det tycker jag nog. Varför skulle en gamer vara viktigare än en person som t ex använder kortet för rendering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Priser sätts ofta samma dag eller någon enstaka dag innan försäljningen startar. Ofta långt efter att produkterna levererats.
Detta gäller både inköpspris och slutkundspris.
Du kanske inte tycker att det borde fungera så - men det fungerar så.

Vad produkter ska användas till är upp till återförsäljaren. Du gör ett antagande här om att det fanns någon intention eller ett avtal för hur korten skulle säljas från tillverkarnas sida - men vad har du för belägg för det?

Att köpa in saker ”separat” låter ogenomtänkt. Vad betyder det ens liksom?
Köper man 100 för att bygga med och 100 för att sälja löst och tillverkaren levererar 20 kort.
Vilka 20 kort är det då?
Vem ska bestämma hur de 20 korten ska säljas? Du? Nvidia? Tredjepartstillverkaren?
Men inte dem som äger korten, det vill säga återförsäljaren?

Självklart kan inte alla ha full insikt i hur branschen fungerar, vilka avtal som finns mellan olika parter. Men det är inte så produktivt att bara komma med antaganden ur tomma luften heller.
Att rikta det som ganska otrevliga anklagelser mot någon som dessutom tar sig tiden att försöka förklara och visa någon transparens i frågan är också ganska kontraproduktivt om man vill behålla den typen av insikter på forumet.

det går att gå in på webhallen och lägga beställningar på kort till custom config som har varit slutsåld i evigheter till kunder so bara är ut efter själva gpu’er.
så tydligen är det ju möjligt att sortera kort utefter endamål. sen blanda du också ihop personer du attackera, jag har aldrig sagt att det skulle finnas något avtal.
sen tycker jag att det står mig fritt att kritisera rutinerna och hur jag tycker att det “bör” fungera i mina ögon.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Tycker iallafall de kunde fundera på att banna köp scripts så det blir jämlikt för alla och man bidrar till att minska på scalping problemet. Tycker det borde funka bra att man blockerar alla försök som gått på icke humanskt tid från det att produkten satts till köpkorgen och beställningen har blivit slutförd.

Ett annat praktiskt förslag är väl att först lyfta fram produkten då den släpps, inte visa på förhand.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Tycker iallafall de kunde fundera på att banna köp scripts så det blir jämlikt för alla och man bidrar till att minska på scalping problemet. Tycker det borde funka bra att man blockerar alla försök som gått på icke humanskt tid från det att produkten satts till köpkorgen och beställningen har blivit slutförd.

Om det var så enkelt hade dom redan implementerat detta, det är inte riktigt så enkelt att hämta ner något script från github och klistra in det i sin webbshop direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Fast man får också se det från återförsäljarens perspektiv. Varför ska de slösa resurser på att göra det svårare för botar att köpa grafikkort när de ändå är så sällsynta att en stor majoritet ändå inte får tag på ett grafikkort oavsett om botar finns eller inte?

Speciellt inte när det förhoppningsvis är ett övergående problem. *håller tummarna*

Komplett har redan bekräftat att de har filter och diverse verktyg för att förhindra botköp. Så verktyg mot liknande finns redan.
Huruvida Proshop har det är en annan femma.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Bernd_P1:

det går att gå in på webhallen och lägga beställningar på kort till custom config som har varit slutsåld i evigheter till kunder so bara är ut efter själva gpu’er.
så tydligen är det ju möjligt att sortera kort utefter endamål. sen blanda du också ihop personer du attackera, jag har aldrig sagt att det skulle finnas något avtal.
sen tycker jag att det står mig fritt att kritisera rutinerna och hur jag tycker att det “bör” fungera i mina ögon.

Har du läst på sidan där schablonkorten? Att det inte är kort som tas från befintliga köer?

Det står sig fritt att kritisera rutiner förstås. Och du skrev inte ordet avtal i ditt inlägg.

Men ditt inlägg är ju baserat på att kritisera en ÅF för att de sålt kort på ett sätt som de inte ”ska” och på att de har dåliga rutiner/koll för att de använt kort på ett annat sätt än de ”ska”.

Det jag försöker förklara är att det finns inget ”ska” här. (Och om du med ”ska” bara menar att det är din åsikt om hur korten borde säljas: då är det ganska märkligt att anta att din åsikt är den rätta vägen och att ÅF har bristande rutiner/koll som inte följer din åsikt. )

Det är någon slags halmgubbar som byggs upp och det är inte bidragande på något sätt alls.
Självklart betyder det inte att ÅF eller än mindre företagsrepresentanter på swec ska ha någon slags frikort. Men om vi vill ha kvar den direktlinan så bör vi undvika att bygga halmgubbar, fabricera saker eller att alltid bara ta för givet att värsta tänkbara scenario är det sanna scenariot. (Det är förstås samma för alla på forumet, inget speciellt för just interaktionen med företagsrepresentanter.)

Jag ställde ju för övrigt två väldigt konkreta frågor där. Har du övervägt något svar där?
1 vad har du för belägg för att korten hade eller skulle få ett bestämt försäljningssätt?
2 vem i ledet är det som ska bestämma vad återförsäljare gör med de produkter de äger?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nattiii:

Jag har absolut inga problem att all de nya och gamla kort går till en annan person. Punkt!
Det jag blir irriterad på att en som använder en bot/script köper för att sälja vidare eller köpa för minning. Därför jag vill att det ska vara rättvist.
Vi 'Gamers' som inte använder script borde få högre prioritet.

Ingen köper 3080ti för MINING. Alla andra kort har bättre ROI inkl. 3060ti.

Ingen tillhör en priviligerad grupp med rätt till förtur i ett fritt marknadssystem, inte ens gamers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Har du läst på sidan där schablonkorten? Att det inte är kort som tas från befintliga köer?

Det står sig fritt att kritisera rutiner förstås. Och du skrev inte ordet avtal i ditt inlägg.

Men ditt inlägg är ju baserat på att kritisera en ÅF för att de sålt kort på ett sätt som de inte ”ska” och på att de har dåliga rutiner/koll för att de använt kort på ett annat sätt än de ”ska”.

Det jag försöker förklara är att det finns inget ”ska” här. (Och om du med ”ska” bara menar att det är din åsikt om hur korten borde säljas: då är det ganska märkligt att anta att din åsikt är den rätta vägen och att ÅF har bristande rutiner/koll som inte följer din åsikt. )

Det är någon slags halmgubbar som byggs upp och det är inte bidragande på något sätt alls.
Självklart betyder det inte att ÅF eller än mindre företagsrepresentanter på swec ska ha någon slags frikort. Men om vi vill ha kvar den direktlinan så bör vi undvika att bygga halmgubbar, fabricera saker eller att alltid bara ta för givet att värsta tänkbara scenario är det sanna scenariot. (Det är förstås samma för alla på forumet, inget speciellt för just interaktionen med företagsrepresentanter.)

Jag ställde ju för övrigt två väldigt konkreta frågor där. Har du övervägt något svar där?
1 vad har du för belägg för att korten hade eller skulle få ett bestämt försäljningssätt?
2 vem i ledet är det som ska bestämma vad återförsäljare gör med de produkter de äger?

🙄 grattis mr chefredaktör. got me there.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Jag, en vanlig dödlig, på jobbet, i en truck, med mobil med halvtaskig täckning, hade ett fönster på 10min att köpa ett kort om jag ville. Vete fan hur ni inte lyckas.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av employed:

Jag, en vanlig dödlig, på jobbet, i en truck, med mobil med halvtaskig täckning, hade ett fönster på 10min att köpa ett kort om jag ville. Vete fan hur ni inte lyckas.

De ville väl ha det billigaste kortet. Det försvann fortare än fortast. Själv klickade jag ner ett kort från Netonnet typ 1540.. men då betalar jag också 7000 bananer mer för en kylare som inte får plats i mitt chassi och någon procent högre klock. Värt.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Tycker iallafall de kunde fundera på att banna köp scripts så det blir jämlikt för alla och man bidrar till att minska på scalping problemet. Tycker det borde funka bra att man blockerar alla försök som gått på icke humanskt tid från det att produkten satts till köpkorgen och beställningen har blivit slutförd.

Ett annat praktiskt förslag är väl att först lyfta fram produkten då den släpps, inte visa på förhand.

Då lägger du till en liten fördröjning i scriptet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddr:

Får dom 200 kort så kikar dom nog i första hand på vad som står i avtalet med tillverkare/grossist, i andra hand på vad ägare/aktieägare tycker är viktigt, dvs vad ger mest pengar på banken, i 3:e hand på vad du och jag tycker.
Dom är trots allt ett vinstdrivande företag.
All heder åt webhallen som faktiskt avsätter personal för att komma in på Swec och visa nån form av intresse för kunden.

Chilla, ingen har fått 200 kort. Proshop fick 15 st Asus och 15st Gigabyte. båda har 12990kr priset. Finns så klart andra varienter men det har mycket högre pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Då lägger du till en liten fördröjning i scriptet.

Tror du missar poängen i mitt meddelande. Basic funktionaliteter som snappar upp en del av bottarna tycker jag alla/majoriten av ÅF kan ha för det är inte dyrt, resurskrävande osv. Någon åtgärd >>>>>>> inget. T.ex. en basic captcha verifiering stoppar ju en del men inte allt, inte alltför svårt att implementera.

Sen om man ska något skydd som snappar upp 80-90% av scripten så då blir det fort invecklat, dyrt och resurskrävande, då kan man lätt förstå att ÅF blir tveksamma hur lönsamt det är för dem att implementera så där har jag förståelse.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av littlemac:

Ingen köper 3080ti för MINING. Alla andra kort har bättre ROI inkl. 3060ti.

Ingen tillhör en priviligerad grupp med rätt till förtur i ett fritt marknadssystem, inte ens gamers.

Jag håller med om att ingen har rätt till någon förtur, men... 3080 Ti har bättre ROI än inget kort alls. För mining så köpes allt som går att få tag på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Då lägger du till en liten fördröjning i scriptet.

Det finns alltid ett sätt att blockera såna script. Proshop hade totalt 30st 3080 Ti som kostar 13k st. Problemet är ganska enkel att lösa.

1. Man lägger kortet i kundvagn (Reserverar inte varan)
2. Gör ett test att man är en människa inte en bot (Kanske som google gör med de bilder..reCAPTCHA)
3. Gå vidare till betalning och fylla i alla uppgifter manuellt. Så det blir ingen Copy/Paste eller en script som fylla i kund info man borde kanske implementera att man fyller i kortnummer med drop down meny.

Den har implementering är bara för de saker som finns brist i inte hela sortimentet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Tror du missar poängen i mitt meddelande. Basic funktionaliteter som snappar upp en del av bottarna tycker jag alla/majoriten av ÅF kan ha för det är inte dyrt, resurskrävande osv. Någon åtgärd >>>>>>> inget. T.ex. en basic captcha verifiering stoppar ju en del men inte allt, inte alltför svårt att implementera.

Sen om man ska något skydd som snappar upp 80-90% av scripten så då blir det fort invecklat, dyrt och resurskrävande, då kan man lätt förstå att ÅF blir tveksamma hur lönsamt det är för dem att implementera så där har jag förståelse.

Det stämmer, jag tolkade ditt inlägg lite annorlunda.
De flesta butikerna har redan några antibotåtgärder. Det är dock dyrt att implementera såna lösningar. Särskilt för något som bara är ett temporärt problem. Den enklaste och bästa lösningen är nog Kompletts lösning, där de lottar ut några kort till alla som är med i lottningen.