AMD-processorer används av 30 procent spelare på Steam Hardware Survey

Permalänk
Medlem

Mindshare är otroligt viktigt. På Sweclockers forum och för dess medlemmar känns det som det inte riktigt lossnade innan folk fattade att Intel inte ens är snabbast i CS-GO längre. Men nu med undersökningen i artikeln så ser man ju att det verkligen har vänt och AMD har en överväldigande majoritet här.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Har kört växelvis INTEL/AMD genom alla åren.

486/P2/Duron/Athlon/XP/Core2/Core2Duo/i5/Phenom/i5/Ryzen

Alltid köpt det som kännts bra för stunden (ångrade Phenom )
Som det ser ut just nu med hur Intel betér sig med sin vårdslöst dåliga marknadsföring om att de är bäst, alla andra är sämst och vinklade tester och skit hit och dit så funderar jag på att undvika dem även om de har en bra release vid nästa uppgraderingstillfälle.

Vi får väl se om de växt upp när denna burken blir gammal (10 år?) och då byta till vad som känns rimligt..

Man ska göra som du. Är det bra? Köp.. Om inte? köp annat

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Mindshare är otroligt viktigt. På Sweclockers forum och för dess medlemmar känns det som det inte riktigt lossnade innan folk fattade att Intel inte ens är snabbast i CS-GO längre. Men nu med undersökningen i artikeln så ser man ju att det verkligen har vänt och AMD har en överväldigande majoritet här.

På samma sätt som att Steams undersökning inte är representativa för alla datorer så är inte heller Sweclockers inte representativa för de som spelar, med all sannolikhet så är andelen som har AMD högre här än för alla som har Steam.

Med de sagt, en undersökning i en artikel på sweclockers är lite som en undersökning på aftonbladets hemsida... Inget jag skulle hävda saker utifrån...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ottoblom:

Ganska roligt och bläddra i deras siffror intressant faktiskt att 3090 ökar mer % än vad 3060 ti gjort och att det är i princip lika många nu som har 3090 som 3060 ti .

99% av samtliga 3060 Ti bryter krypto i nuläget

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

På samma sätt som att Steams undersökning inte är representativa för alla datorer så är inte heller Sweclockers inte representativa för de som spelar, med all sannolikhet så är andelen som har AMD högre här än för alla som har Steam.

Med de sagt, en undersökning i en artikel på sweclockers är lite som en undersökning på aftonbladets hemsida... Inget jag skulle hävda saker utifrån...

Tycker ändå en undersökning är vad det är, av de som svarat har 70% AMD och det är ett litet urval men det säger ju just det.

Intel har nog en större andel av ALLA datorer, då de flesta stora tillverkarna knappt använt AMD de sista åren, först nu de börjar på allvar ta in dem.

Tror AMD har en större andel av de som spelar AAA-titlar också, för att många på Steam spelar inte så krävande spel.

Men tro gör man i kyrkan.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem

Hoppade på AMD-tåget när Ryzen släpptes, 1600X + B350. Passade även på att köpa lite AMD aktier
Bytte senare till en 2700X som kostade mig 2500 i nyköp, och bytte nyligen till en 3800XT.
Har blivit lite bortskämd att så enkelt kunna bumpa upp datorn genom att köpa "last gen" CPU och inget mer

Ligger nog kvar och avvaktar vad som släpps härnäst, anar att det blir ny sockel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Mindshare är otroligt viktigt. På Sweclockers forum och för dess medlemmar känns det som det inte riktigt lossnade innan folk fattade att Intel inte ens är snabbast i CS-GO längre. Men nu med undersökningen i artikeln så ser man ju att det verkligen har vänt och AMD har en överväldigande majoritet här.

Det var väl ändå först när AMD gick om i just det scenariot som AMD faktiskt började leverera bättre i spel? Sen får vi väl se hur länge den ledningen varar med kommande lanseringar.

Med det sagt får du en snarlik spelprocessor för avsevärt mindre pengar om du går Intels sexkärniga jämfört med AMDs just nu. Eftersom AMD höjde priserna ganska markant så fort de gick om i spelprestanda.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Extol:

Bytte från 2500k till 5600x och det belv en förvånansvärt stor skillnad Nu är det bara nytt grafikkort som behövs men det lär dröja bra länge med tredje hur det ser ut...

Nu blev jag nyfiken på vilket grafikkort du har.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt klagandet på en fläkt på chipsetet...

Sitter med ett Gigabyte Aorus Ultra X570 moderkort, och enda gången jag hör fläkten på chipsetet är de första sekunderna när man startar datorn.

Mini-ITX-korten har inte heller aktiv kylning på chipset.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Tycker ändå en undersökning är vad det är, av de som svarat har 70% AMD och det är ett litet urval men det säger ju just det.

Intel har nog en större andel av ALLA datorer, då de flesta stora tillverkarna knappt använt AMD de sista åren, först nu de börjar på allvar ta in dem.

Tror AMD har en större andel av de som spelar AAA-titlar också, för att många på Steam spelar inte så krävande spel.

Men tro gör man i kyrkan.

Handlar inte om storleken på urvalet utan om hur representativt det är.

Åker jag till Kiruna och frågar 10000 hur de skall rösta om det var val idag så kommer det inte svara på hur Sverige skulle rösta om det var val idag, eftersom urvalet hur stort det än är inte är representativt för att kunna svara på det.

Skulle gissa att det är mer troligt att de med AMD-processorer (och jag tillhör dem) kommer att läsa artikeln, också mer troligt att de kommer att svara på frågan (å andra sidan så har jag inte svarat, med det har inte något att göra med vilken processor jag använder i mitt huvudsystem).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olaeli:

Förstår inte riktigt klagandet på en fläkt på chipsetet...

Sitter med ett Gigabyte Aorus Ultra X570 moderkort, och enda gången jag hör fläkten på chipsetet är de första sekunderna när man startar datorn.

Jupp.

Chipset fläkten spinner igång under bootup sedan används den inte mer typ, tror det är för chipsetet aldrig blir varmt nog för att fläkten ska dra igång.

Gigabyte X570 Aorus Elite moderkort här.

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem

Har inte kört Intel sedan Pentium MMX, men på grafikkort sidan har det varierat lite. Är nu inne på AMD Radeon och tänkte hålla mig till det framöver.

Nästa CPU kan bli en Ryzen 7 3700/3800/3900 X men det beror på prisutvecklingen och huruvida jag får för mig att byta moderkort men just nu är jag nöjd med det jag har förutom klockfrekvensen på internminnet...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

På samma sätt som att Steams undersökning inte är representativa för alla datorer så är inte heller Sweclockers inte representativa för de som spelar, med all sannolikhet så är andelen som har AMD högre här än för alla som har Steam.

Med de sagt, en undersökning i en artikel på sweclockers är lite som en undersökning på aftonbladets hemsida... Inget jag skulle hävda saker utifrån...

Nu var det ju just Sweclockers medlemmar jag pratade om. Du tycker alltså inte att en undersökning i en Sweclockers-artikel speglar hur det ser ut bland Sweclockers medlemmar? Eller fattar jag dig fel?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

AMD men bara en FX 8350

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extol:

Bytte från 2500k till 5600x och det belv en förvånansvärt stor skillnad Nu är det bara nytt grafikkort som behövs men det lär dröja bra länge med tredje hur det ser ut...

Du böt till en 10 år nyare CPU, det skulle väl ha varit förvånande om det inte var en gigantisk skillnad?

Permalänk
Medlem

Min primära dator får nog sägas vara min laptop, då det är den jag använder allra mest. Och där sitter Intel. Men i gamingriggen (-arna) kör jag AMD.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Snusfri

Intel nu, Intel nästa gång med.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DUNXIII:

Får hoppas deras nästa prestanda styrkrets inte kommer behöva fläkt på moderkortet, för egen del faller det helt på dessa fläktarna. För övrigt väldigt imponerad av vad AMD har åstadkommit med ZEN och hade mer än gärna gått över i framtiden.

Varför vill du inte ha fläktar på moderkortet varför stör det dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorten:

Varför vill du inte ha fläktar på moderkortet varför stör det dig?

Behöver någon ens svara på en sådan fråga? 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Ännu en steam chart, från sista gången tills nu så har jag inte fått en survey, de samlar inte inte information utan att man godkänner det.

Har själv bytt CPU/GPU 1 gång per år, med undantag förra året, hur bra statistik är detta egentligen?

Ta hellre på försäljningssiffror, typ mindfactory eller något, de har åtminstone siffror baserat på verkligheten.

Men har du köpt något på Mindfactory då? Trodde väl inte det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olaeli:

Förstår inte riktigt klagandet på en fläkt på chipsetet...

Sitter med ett Gigabyte Aorus Ultra X570 moderkort, och enda gången jag hör fläkten på chipsetet är de första sekunderna när man startar datorn.

Mini-ITX-korten har inte heller aktiv kylning på chipset.

På mitt MSI x570 så stannade faktiskt fläkten ibland.
Fläkten satt dock en bit under gpun då.
Hördes dock aldrig.

På mitt asus x570-e så går fläkten aldrig under 2000rpm och den sitter illa bakom ett rtx3070.
Dock hörs aldrig fläkten.

Sedan är det aldrig ljud ifrån en dator som hörs mest när man bor i ett villaområde med mycket barn

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Men har du köpt något på Mindfactory då? Trodde väl inte det...

Nu har jag inte köpt CPU ( har köpt annat ) från Mindfactory men det är ju inte det som är poängen.

Poängen är att deras statistik baseras på försäljning istället för en enkät som bara en bråkdel av användare får... Steam surveyn har dykt upp i flera artiklar på Swec.

Skulle Komplett, Webhallen, Inet osv släppa samma siffror så skulle man kunna gå på det, men det kommer ju inte hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorten:

Varför vill du inte ha fläktar på moderkortet varför stör det dig?

Är helt enkelt känslig för ljud, och små fläktar är ju inte kända för deras ljudbild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Nu har jag inte köpt CPU ( har köpt annat ) från Mindfactory men det är ju inte det som är poängen.

Poängen är att deras statistik baseras på försäljning istället för en enkät som bara en bråkdel av användare får... Steam surveyn har dykt upp i flera artiklar på Swec.

Skulle Komplett, Webhallen, Inet osv släppa samma siffror så skulle man kunna gå på det, men det kommer ju inte hända.

Alltså, finns inte en chans att försäljningssiffror från en butik skulle ge bättre siffror än steamsurvey. Försäljningssiffror tar ju överhuvudtaget inte med livslängd av produkten. 1060 är fortfarande jättestort, men säljer nog inte kalasbra nuförtiden. Men dom håller tydligen länge.Försäljniongssiffror tar ju heller inte med i beräkningen att produkterna överhuvudtaget används för spelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Har kört växelvis INTEL/AMD genom alla åren.

486/P2/Duron/Athlon/XP/Core2/Core2Duo/i5/Phenom/i5/Ryzen

Alltid köpt det som kännts bra för stunden (ångrade Phenom )
Som det ser ut just nu med hur Intel betér sig med sin vårdslöst dåliga marknadsföring om att de är bäst, alla andra är sämst och vinklade tester och skit hit och dit så funderar jag på att undvika dem även om de har en bra release vid nästa uppgraderingstillfälle.

Vi får väl se om de växt upp när denna burken blir gammal (10 år?) och då byta till vad som känns rimligt..

Hur gick tankarna när du gick ifrån en i5:a till en Phenom? Även den första i5:an (750) var ju i princip en bättre processor än samtliga Phenom II bortsett från de senare 6 kärniga i applikationer som kunde utnyttja de. Åtminstone om vi kollar på överklockade resultat.

Har själv också kört varierande processorer. 486 > P2 > Celeron 2.6Ghz > Athlon64(första egna speldatorn)> i5 750 > i7 5820k > 3600 > 5600x

Celeronen var uppenbarligen ett riktigt jävla skit köp jämfört med en Athlon XP däremot, men det var en dålig familjedator så. Både 486:an och P2an var pappas gamla datorer, så de var gamla redan när jag fick de.

Skrivet av CubaCola:

På mitt MSI x570 så stannade faktiskt fläkten ibland.
Fläkten satt dock en bit under gpun då.
Hördes dock aldrig.

Tror aldrig jag har sett den snurra bortsett från uppstart osv på mitt Meg ACE. Har inte direkt tänkt på det däremot

Permalänk
Sötast
Skrivet av 4.0:

Hur gick tankarna när du gick ifrån en i5:a till en Phenom? Även den första i5:an (750) var ju i princip en bättre processor än samtliga Phenom II bortsett från de senare 6 kärniga i applikationer som kunde utnyttja de. Åtminstone om vi kollar på överklockade resultat.

Har själv också kört varierande processorer. 486 > P2 > Celeron 2.6Ghz > Athlon64(första egna speldatorn)> i5 750 > i7 5820k > 3600 > 5600x

Celeronen var uppenbarligen ett riktigt jävla skit köp jämfört med en Athlon XP däremot, men det var en dålig familjedator så. Både 486:an och P2an var pappas gamla datorer, så de var gamla redan när jag fick de.

Tror aldrig jag har sett den snurra bortsett från uppstart osv på mitt Meg ACE. Har inte direkt tänkt på det däremot

Lite taskigt minne på det, men vill minnas att burken krashat och jag var sugen på amd.

Något åt det hållet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Nu blev jag nyfiken på vilket grafikkort du har.

Köpte ett 1070 begagnat av en kompis när 2000 serien kom (hadde ett gtx 580 kort innan) Är mycket nöjd över detta köp med tanke på hur det ser ut idag

Skrivet av hg:

Du böt till en 10 år nyare CPU, det skulle väl ha varit förvånande om det inte var en gigantisk skillnad?

Det har du rätt i. Tänkte att det skulle bli viss skillnad men är positivt överraskad att det var så pass stor skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av DUNXIII:

Får hoppas deras nästa prestanda styrkrets inte kommer behöva fläkt på moderkortet, för egen del faller det helt på dessa fläktarna. För övrigt väldigt imponerad av vad AMD har åstadkommit med ZEN och hade mer än gärna gått över i framtiden.

Skrivet av Rolfen:

Amds minifläkt på moderkorten för tankarna tillbaka massvis av år till när nordbryggan behövde fläkt. Tills det är löst är jag fortfarande en Intel fanboy. Små fläktar är djävulens uppfinning!

Jag var också orolig över dessa fläktar när jag efter 10 år med Intel övervägde AMD förra våren.

Jag nu haft 3 x570 moderkort med fläktar i drygt ett år och jag har fortfarande inte hört någon av dem, för de mesta står de stilla. Med "silent" profilen då verkar de bara gå igång om man pressar chipsetet över 57 grader.

stavfel
Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Jag var också orolig över dessa fläktar när jag efter 10 år med Intel övervägde AMD förra våren.

Jag nu haft 3 x570 moderkort med fläktar i drygt ett år och jag har fortfarande inte hört någon av dem, för de mesta står de stilla. Med "silent" profilen då verkar de bara gå igång om man pressar chipsetet över 57 grader.

Kan bara hålla med tror inte ens min snurrar alls då jag aldrig hör den. Inte som förr när fläktarna gick 100% hela tiden.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Extol:

Köpte ett 1070 begagnat av en kompis när 2000 serien kom (hadde ett gtx 580 kort innan) Är mycket nöjd över detta köp med tanke på hur det ser ut idag

Det har du rätt i. Tänkte att det skulle bli viss skillnad men är positivt överraskad att det var så pass stor skillnad

Även om 1070 inte är crème de la crème längre, är det ju högst dugligt och borde hänga med rätt bra, förstår varför du är nöjd.
Man får ibland skruva lite i spelens inställningar, men jag tycker att det är lite nöje även i det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |