Permalänk
Medlem

Fläktar inför sommaren

Nu börjar sommaren komma och om vi får en liknande sommar som förra året, så kommer det bli kaos med fläktar igen.

Själv har jag en som jag köpte för 2 år sedan: https://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/inomhusklim... till mitt sovrum.
Den har en kontroll, är tyst och har night mode (dvs, inga lysdioder). Den är stor och bastant (dvs, basen skakar inte av fläkten).

Jag kan kallt rekommendera den om man bor i lägenhet.
Har ni några andra fläktar att rekommendera?

Men jag letar personligen efter en fläkt att ha på balkongen. Känner ni till någon som är för utomhusbruk / vattentät eller något? Som kan stå inkopplad i balkongens uttag.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Bara förankra möblerna i golvet XD

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Permalänk
Medlem

Köpte nyligen en Xiaomi Smartmi SmartFan 2S då jag hört en hel del gott om den. Och jag måste få påstå att den verkligen levererar. På max låter den i princip lika mycket som min billiga Biltemafläkt jag köpte till förra sommarens hetta. Det är inget man kan sova med utan proppar. Men tjusningen med denna är ju att man kan justera fläkthastigheten i 100 steg. Så på lägsta är den snudd på helt tyst. Även jag med ljudkänslighet och tinnitus kan utan problem sova med den på. Blir som en svag bris. Med Biltemas fläkt på lägsta är det fortfarande för mycket ljud. Dock ska det sägas att den flyttar något mer luft så det är kanske inte så konstigt. Nu hade jag ingen mätare för det så ni får lita på mitt ord

Men vill helt klart rekommendera alla att köpa en SmartFan 2S innan de tar slut. Den kommer rädda eran sommar. Speciellt om ni liksom jag jobbar natt och måste sova i en skållhet lägenhet dagtid

Biltema på max

Smartfan 2S på max

Biltema på lägsta

Smartfan 2S på lägsta

Bakgrundsljudet låg på 29,5 dB

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kör med en Honeywell HVV-180E jag köpte 2017, fungerar fortfarande prima. 45 cm metallblad, 150W effekt. Låter 72 dB på högsta inställningen men det kan det vara värt. Kör den lite innan läggdags i sovrummet så får man ut den varma luften tills man ska sova.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Hittar ni denna modell så köp den! Har haft min i snart 20 år och den spinner på fortfarande. Älskar just denna fläkt för att den är extremt tyst. Man hör den knappt. Tyvärr inte regntålig för utomhusbruk.

Permalänk
Medlem

Hittar ni Dyson med rabatt så köp. Köpte en av deras modeller för några år sedan när den såldes för runt halva priset.

Som luftrenare är den dock tämligen värdelös på grund av deras design, men som fläkt är den suverän.