Har aldrig hört att vi kört Karlshamn för svängmassan tidigare. Då var det vad jag vet för effekten.
Du måste hålla isär detta då det inte är samma sak.
Oj, nej det påstår jag inte heller. Har inte hört att vi skulle kört det för svängmassa idag och vi borde inte behöva eftersom vi fortfarande har en del i kärnkraften som är kvar. Karlshamnsverket vad jag vet har bara stått för effekt, eller kapacitet i dagsläget.
Han pratade svängmassa jag har markerat det i inlägget du citerade.
Du kan ju inte bara ignorera det inlägget handlar om för det inte passar din värld eller för du inte förstår vad det är.
*hon, om jag får be
Vilket fortfarande handlar om mycket mindre än när vi fortfarande körde oljekondens som vanliga kommersiella kraftverk. Det händer dessutom samtidigt som SSAB och LKAB bestämt sig för att avveckla sin stenkol så ökade utsläpp totalt har vi inte sett än, och det beror på vad dessa tänker investera i för kraftproduktion.
Uppenbart är det fortfarande effektreserven verket ingår i, och så kommer det vara fram till och med 2025 åtminstone. Denna vinter var de igång med minimidrift kring 40 MW i några timmar vid tre tillfällen samt har haft reducerad starttid från 14 till 2 timmar ett litet tag. Vi har alltså inte sett att det är något annat än ordinarie effektreserv än. Skedde sex gånger 2015/2016 när både R1 och R2 var igång.
Om vi kommer behöva köra fossileldade kraftverk istället för kärnkraft så kommer det vara i nya kraftverk och längre fram i tiden, beror helt på vilka val som görs i industrin och politiken, men det hänger på långt mer än kärnkraft. Byggs det något kommer det vara naturgas, och då är det inte riktigt läge att tala om hur farligt det är. Sverige har redan massor biomassa som kan ställas om till att främst producera el och som ändå förbränns dessutom så allt handlar om val.
Ja precis, det finns mer energibehov i framtiden och då skulle vi förstås behöva mer kraftverk för att möta efterfrågan men också för vår utvecklings skull. Vi behöver kolla på det redan idag, eftersom det är mycket arbete innan spaden sätts i marken. Gör vi inte det riskerar vi att stå där om tio år och behöva ta förhastade beslut för att få elproduktion snabbt. Då blir det kanske gaskraftverk som du är inne på och ja... då är det lite försent att klaga.
Det är tyvärr sant att mycket biogas eldas/facklas bort pga krånglig byråkrati. Gasen skulle vi exempelvis behöva till fordonsindustrin för att tränga bort naturgas (som trots sitt namn inte är naturvänligt).
Hur står det till med gen4 med omställningar i effekt i nära realtid? Om jag förstår det rätt är det väl denna funktionalitet som är något av en akilleshäl för de flesta kärnkraftsreaktorerna när det kommer till användning i ett större nät. Perfekt som kol-fri baskraft, men kass på att ändra efter nätets behov (fossilkraft/vattenkraft kan ju bara ändra en ventil för att öka/minska.
Gen IV är designad för att kunna svara snabbt på kapacitetsändringar. Effektmässigt kan de teoretiskt gå mellan 0%* till 100% på beställning. Om värmeuttaget stannar i en sådan så bromsar reaktorn bara ner, till skillnad från de vi har idag som riskerar att reaktorn går sönder/härdsmälta om vi gör det bara sådär. Jag är osäker på hur snabbt de kan svara, om de skulle kunna agera störningsreserv och ersätta vattenkraften eller om det rör sig om timmar. Det är möjligt att det ytterst beror på hur kringsystemet byggs.
Det vore teoretiskt möjligt att bygga en värmedepå mellan reaktorn och turbinen som kan svara snabbare. Eller lagra vätgas som vissa reaktortyper producerar och använda den som störningsreserv.
* Inte exakt noll, för lite reaktioner sker ändå om värmeuttaget är avstängt.