Permalänk
Medlem

Vertikal montering bättre luftflöde?

Hej ni!
Hoppas att ni mår bra i denna galna tid!

Jag har en enkel fråga.

Jag är väldigt nöjd över min 3080 Suprem x och skulle vill visa den! Men jag vill heller inte påverka temperaturen för den!

Kommer temperaturen bli sämre om jag monterar kortet vertikalt?

Nästa fråga är också angående mitt Noctua nh-d15.

Jag har som sagt ett Noctua nh-d15 och jag är väl orolig att ett vertikalt monterat gpu inte får plats med CPU kylaren.
Har försökt mäta lite i chassit men blir inte riktigt klok 🥲

Allt detta ska få plats i en FD Meshify 2 (vanlig)

Permalänk
Avstängd

Blir generellt ganska mycket sämre, beror mycket på avståndet mellan kortet och glaset. Har du tillräckligt stort avstånd påverkas det inte negativt, men jag testade i mitt chassi och fick bara 2-3 cm utrymme. Fläktarna gick på högvarv.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Blir generellt ganska mycket sämre, beror mycket på avståndet mellan kortet och glaset. Har du tillräckligt stort avstånd påverkas det inte negativt, men jag testade i mitt chassi och fick bara 2-3 cm utrymme. Fläktarna gick på högvarv.

Tänkte köpa ett flex-20, då sitter den längre ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Hej ni!
Hoppas att ni mår bra i denna galna tid!

Jag har en enkel fråga.

Jag är väldigt nöjd över min 3080 Suprem x och skulle vill visa den! Men jag vill heller inte påverka temperaturen för den!

Kommer temperaturen bli sämre om jag monterar kortet vertikalt?

Nästa fråga är också angående mitt Noctua nh-d15.

Jag har som sagt ett Noctua nh-d15 och jag är väl orolig att ett vertikalt monterat gpu inte får plats med CPU kylaren.
Har försökt mäta lite i chassit men blir inte riktigt klok 🥲

Allt detta ska få plats i en FD Meshify 2 (vanlig)

Har du en "glaslåda" (totalt förkastligt rent ingenjörsmässigt) kanske du tänker ha kortet så det "syns utåt" med fläktarna alla kan glo på så att säga? Ingen bra idé alls. Fläktarna blåser/suger mot ett glas, alltså inget luftflöde för ett öre. Kortet kommer bli hett, om du inte kör med öppen låda.

"Förlängningssladdar" för PCIe är heller ingen bra idé, då det blir signalförluster, speciellt om det är "4". Gen 3 verkar funka bättre, beroende på att gen 3 har lägre överföringshastighet.

LTT och GN har gjort en del reportage om grafikkort och fläktar som sitter direkt/nära glas. Värdelöst förkortat.
LGR har gjort en rolig film, om "akvarium".. Den är riktigt skojig gällande lådmoddning

Tyvärr försämras effektiviteten alltså, såvida du alltså inte kör med öppen låda, och så länge du inte kör PCIe4.
På ett ungefär.

Permalänk
Medlem

Jag kan ju bara tala för min egen erfarenhet i mitt lian li PC0-11 dynamic chassi. För mig var det ingen temp/prestanda skillnad alls mellan vertical mount och normal mount. Men som tidigare sagts så hänger det en hel del på om du får tillräckligt med utrymme mellan fläktarna och "väggen" intaget av luft är riktat emot. Blev någon enstaka grad lägre temp på CPU vid min vertical mount men det kan ju lika väl ha berott på skiftning i rums temperaturen eftersom det inte är något jag höll koll på när jag testade.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Medlem

Jag har bestämt mig för att testa detta iaf.
Har pratat med Webhallen och fick tipset att köpa, testa och om det inte funkar bra lämna tillbaka 😅