Permalänk
Medlem

PC krashar - Fel på termometer?

Min PC har börjat krascha och det verkar vara ett värmeproblem eller fel på någon termometer. En termometer visar 127 grader från uppstart vilket jag tycker verkar orimligt. CPU ligger t.ex. på 42 grader just nu.

Har rensat den på damm och kollat att fläktarna fungerar. Rensat burken på damm och kollat att det är bra luftflöde. Någon idé? Kan det vara någon termometer som gått sönder?

Permalänk
Medlem

Var avläser du temperaturen?
Om det är grafikkortet så bör du nog vrida upp fläkthastigheten med exempelvis programmet MSI afterburner(gratis).
Det kan även vara kylpasta som behöver bytas,sitter CPU-kylaren fast ordentligt?
Du kan läsa av temperaturer med programmet HWmonitor(gratis).

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Många övervakningsprogram har inte full koll på vilka sensorer som faktiskt existerar, så de försöker läsa av ej existerande sensorer och visar skräpdata (127 = 1111111 binärt). Så det är egentligen helt normalt och inget som bör få datorn att krascha.

Mer information är troligtvis en bra idé, t.ex. vilka komponenter du har i datorn och hur den kraschar (blåskärm, bara slocknar, ...). Ju mer information du ger om problemet dessto bättre hjälp kan vi ge.

Permalänk
Medlem

Just 127 låter ju som en felaktig givare då 0-127 blir lite för perfekt 128 för att det inte ska vara en fråga om att den säger 11111111, där jag misstänker att första ettan anger att det är plusgrader och inte minus. Eller eventuellt 00000000 då. Men det kan ju vara ett felaktigt antagande från min sida och en ren killgissning.
EDIT: Inte ensam med den gissningen iaf

Däremot är jag skeptisk till att en dator skulle krascha p.g.a. en felaktig temperaturangivelse om den inte tillhör något som skulle reagera på den temperaturen genom att t.ex. throttla och om det kanske kan göra att den spårar ur totalt.

Men som tidigare nämnt, vilken sensor exakt är det som rapporterar att den är 127 grader? Och hur kraschar den? Fryser den? Stänger av sig? Blåskärm?

EDIT2: Skönt när man trycker på Svara och ser att någon har skrivit i princip exakt samma inlägg precis ovanför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Många övervakningsprogram har inte full koll på vilka sensorer som faktiskt existerar, så de försöker läsa av ej existerande sensorer och visar skräpdata (127 = 1111111 binärt). Så det är egentligen helt normalt och inget som bör få datorn att krascha.

Mer information är troligtvis en bra idé, t.ex. vilka komponenter du har i datorn och hur den kraschar (blåskärm, bara slocknar, ...). Ju mer information du ger om problemet dessto bättre hjälp kan vi ge.

Den bara slocknar och startar om. Kollar med HWMonitor och där visar "TMPIN5" på 127 grader celsius hela tiden. Det känns ju inte helt rimligt. De andra visar på temperaturer på 30-40 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galileo:

Den bara slocknar och startar om. Kollar med HWMonitor och där visar "TMPIN5" på 127 grader celsius hela tiden. Det känns ju inte helt rimligt. De andra visar på temperaturer på 30-40 grader.

Enklast är ju att gå in i BIOS och titta på temperaturerna där. Visserligen ser du bara idle-temperaturer då men det borde i alla fall ge en indikation.

Finns dock bättre appar än HWMonitor för att läsa av temperaturer. Jag har själv sett det där fenomenet i den appen när den antingen inte har fullt stöd för vissa sensorer eller helt enkelt förväntar sig en sensor som inte finns.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Speedfan visar samma höga temperaturer.

Permalänk
Medlem

Man brukar få 127 grader som mätvärde om programmet försöker läsa av en sensor som inte finns/inte är inkopplad.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Nu verkar allt fungera, efter några justeringar i bios. Tack för hjälpen!