Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Avanza läcker personuppgifter till Facebook

Permalänk
Medlem

Förbannade Klantanza.

Har inga lån eller låneansökningar hos dem, men annat som det nog börjar vara dags att flytta på.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av FireFox:

Kan man flytta sitt ISK till en annan bank?

Avanza må ha en användarvänlig sida men om man ska betala med sina uppgifter så är det inte värt det.

Man kan som sagt göra en ISK-flytt. Väldigt enkelt, men i mitt fall har Avanza varit extreeemt långsamma.

Blir till att göra sig av med Avanza helt nu.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Är Avanzas "Facebook-funktion" som det talas om opt-in? Skickar de uppgifter till Facebook utan att jag aktivt väljer det blir det dags att byta bank.

Jag tolkar det som att man måste ha aktiverat FB-pixeln genom att ha godkänt cookies för 3:e parts "relevant marknadsföring" https://www.avanza.se/sakerhet-villkor/cookies.html så som Avanza skriver på twitter https://twitter.com/avanzabank/status/1402543203291697152

Vilket förvisso säkert de flesta gjort eftersom det, likt många websidor, är default om man väljer att bara klicka ok på "godkänn cookies" utan att aktivt gå in och ändra default-värdena.

Permalänk
Medlem

Påminner om företag som bedyrar heligt att de inte kommer att SÄLJA personuppgifter vidare till tredje part. Mmmm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jsl_80:

Jag tolkar det som att man måste ha aktiverat FB-pixeln genom att ha godkänt cookies för 3:e parts "relevant marknadsföring" https://www.avanza.se/sakerhet-villkor/cookies.html så som Avanza skriver på twitter https://twitter.com/avanzabank/status/1402543203291697152

Vilket förvisso säkert de flesta gjort eftersom det, likt många websidor, är default om man väljer att bara klicka ok på "godkänn cookies" utan att aktivt gå in och ändra default-värdena.

Tack! Det där är inte halal i min bok. Frågan är om det finns bra konkurrenter som inte har liknande upplägg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Grymt! Ser fram emot en uppdatering.

Låter som en rimlig tolkning. En fråga är dock varför man har en sån funktion i hemsidans kod, om den inte är tänkt att vara påslagen alls?

Nu är jag kanske lite seg i huvudet då det är hundra grader varmt och fuktigt här, men jag blir lite förvirrad över hur det är upplagt och tänkt att fungera.

Som jag förstått det har Avanza använt Facebook Pixel, vilket innebär att de själva har valt att samla in aktuell data. Det är inget som sker av misstag.

Facebook beskriver det på följande vis:
"Namn på formulärfält – detta omfattar namn på webbplatsfält som ”e-post”, “adress” och ”kvantitet” när en person köper en produkt eller tjänster. Pixeln registrerar inte fältvärden om inte en annonsör inkluderar dem som en del av avancerad matchning eller valfria värden."

Skrivet av landmarks:

Det är nog detta jag lutar åt rent spontant också. Hade det varit opt-in känns det som att de skulle ha specifikt angivit det, men jag har både läst och lyssnat igenom båda inslag utan att finna något mer detaljerat svar på det.

Om ovan är korrekt (FB Pixel) så krävs det generellt sett opt-in av användare, då det faller under ePrivacy-direktivet/LEK och insamlingen inte är nödvändig för tjänsten i fråga. Det är dock möjligt att personerna i fråga har lämnat sitt samtycke via deras cookie banner.

Däremot har jag ytterst svårt att se att behandling av deras personnummer i marknadsföringssyfte är förenligt med GDPR, då det anses vara en särskilt skyddsvärd uppgift.

Edit: Var visst 2:a på bollen (sent uppdaterad sida)

Permalänk
Medlem

Här verkar vi ha själva kärnan i det som hänt när de efter mycket slingrande faktiskt svarade på folks frågor om varför det fanns en koppling från första början:

https://twitter.com/avanzabank/status/1402632501512835072
"Vi säljer inte kunders uppgifter. Det är som sagt ett mänskligt misstag och det ska givetvis inte ha inträffat. Vi har åtgärdat det hela så fort vi fick vetskap om det. Vi delar inte personuppgifter utan vi sparar data via cookies som går att hantera här: ..."

+

https://twitter.com/avanzabank/status/1402644188995502082
"Det är en plattform för annonser (som i princip alla bolag använder sig av). De matchar mot sina användare för att göra innehåll så relevant som möjligt. Det mänskliga misstaget ligger i att "pixeln" har varit igång från första början. Uppgifterna och pixeln är raderade."

Dvs de använder avsiktligt någon annonsplattform men hade av misstag även aktiverat någon trackingfunktion som sög in Avanzas kakor(?). Om det de säger nu faktiskt stämmer.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Detta vidriga beteende sker överallt hos många företag
"– Att den här var påslagen var ett handhavandefel som har gjorts någon gång i tiden, vilket vi är väldigt glada att ni har uppmärksammat oss på, säger Rikard Josefson som är vd på Avanza."
Noll trovärdighet.

Det vore spännande att själv få gräva i facebooks datalake och se exakt hur mycket info de samlat om typ varenda individ i hela världen.
Att hoppas att skuggprofilernas mästare skulle radera något över huvud taget känns naivt.

Frågan är väl vars ska man ta sitt pick och pack då. Är det Nordnet?

Permalänk
Medlem

Nu går väl jag emot strömmen. Visste inte bra att känslig information läcker. Dock gör det det dagligen på väldigt många ställen. Som någon tidigare skrev så har Facebook och Google troligtvis redan alla dessa uppgifter sen tidigare.
Men vad gör man som företag eller för den delen privatperson om man gjort fel?
Jo är man något vettig så ber man om ursäkt och gör om och gör rätt.
Att göra något ogjort är däremot omöjligt.

Kommer ha kvar mitt Avanza konto som gett mig mer glädje än sorg sen 2011

Visa signatur

Den ända kampen man förlorar är den man ger upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag jobbar själv inom "IT". Inte det minsta förvånad. Det finns inte nog med tajta zlatan-kodare i Sverige för att täcka alla verksamheter.

Jag skulle snarare vända på det hela och säga att jag är positivt förvånad över hur få saker som ändå verkar gå snett (fast det är väl förmodligen för att alla tystar ned det så gott dom kan).

håller delvis med!

Permalänk
Medlem

Så kan det gå när inte haspen är på osv, eller rättare sagt, när man inte vet hur man implementerar en simpel tracking pixel som börjar suga in lite för mycket av all data som finns hos Avanza

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svampen:

Nu går väl jag emot strömmen. Visste inte bra att känslig information läcker. Dock gör det det dagligen på väldigt många ställen. Som någon tidigare skrev så har Facebook och Google troligtvis redan alla dessa uppgifter sen tidigare.
Men vad gör man som företag eller för den delen privatperson om man gjort fel?
Jo är man något vettig så ber man om ursäkt och gör om och gör rätt.
Att göra något ogjort är däremot omöjligt.

Kommer ha kvar mitt Avanza konto som gett mig mer glädje än sorg sen 2011

Rent principiellt håller jag med såtillvida att skit händer och i bästa fall är det ju så att den som gjort ett misstag har lärt sig sin läxa och är därefter mer noga än andra med att inte göra något liknande.

Kommunikationen från Avanza om vad som hänt ger ju dock inte direkt någon bra känsla för en kund, den känns som att den helt är avsedd att göra aktieägarna nöjda snarare än att ge kunderna svar.
Väldigt mycket undvikande svar, ingen som helst förståelse för att folk undrar varför de har en Facebook-integration i första läget (känns som en riktig högrisk-integration för en bank oavsett vilken data de faktiskt hade för avsikt att skicka dit, och det väcker även frågor om vilka andra parter de skickar data till).

Personligen är jag jävligt kluven om jag vill fortsätta att vara kund med tanke på hur de hittills hanterat situationen (mer så än pga vad som skett, jag är villig att tro på dem att det hela är ett misstag).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Antar att du får sälja det du har på ISK-kontot hos Avanza och sen köpa samma sak från en annan banks ISK-konto. Tvivlar att det går att bara "flytta över"? Sen vet jag inte om alla banker har samma utbud av fonder/aktier men man kan ju köpa annat.
Dock åker man väl på courtageavgifter igen.

Fungerar utmärkt. Flyttade till Nordea härom året från avanza med 80% av mitt aktieinnehav pga deras dyra courtage. Det tar ett par dagar men det går fint då du genom isk äger aktierna själv. Däremot om du har aktierna på ett vanligt aktiedepå konto så äger avanza aktierna och du äger ett värdebevis på dessa. Då kan du bli tvungen att sälja och flytta pengarna för att sedan köpa tillbaka...

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Rent principiellt håller jag med såtillvida att skit händer och i bästa fall är det ju så att den som gjort ett misstag har lärt sig sin läxa och är därefter mer noga än andra med att inte göra något liknande.

Kommunikationen från Avanza om vad som hänt ger ju dock inte direkt någon bra känsla för en kund, den känns som att den helt är avsedd att göra aktieägarna nöjda snarare än att ge kunderna svar.
Väldigt mycket undvikande svar, ingen som helst förståelse för att folk undrar varför de har en Facebook-integration i första läget (känns som en riktig högrisk-integration för en bank oavsett vilken data de faktiskt hade för avsikt att skicka dit, och det väcker även frågor om vilka andra parter de skickar data till).

Personligen är jag jävligt kluven om jag vill fortsätta att vara kund med tanke på hur de hittills hanterat situationen (mer så än pga vad som skett, jag är villig att tro på dem att det hela är ett misstag).

Scenario "nej Avanza gjorde bort sig, måste flytta till Nordnet/Swedbank/Nordea/Handelsbanken/whateverbanken"
Men hur vet man att den sajten inte läcker?
Den kanske till och med läcker mer fast är ingen som upptäckt det än?!

Skitsamma jag är kvar hos Avanza.
Var och en får tolka avanzas svar som de vill och själva göra de åtgärder som de själva känner är nödvändiga nu när denna brist har uppdagats.

Visa signatur

Den ända kampen man förlorar är den man ger upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svampen:

Scenario "nej Avanza gjorde bort sig, måste flytta till Nordnet/Swedbank/Nordea/Handelsbanken/whateverbanken"
Men hur vet man att den sajten inte läcker?
Den kanske till och med läcker mer fast är ingen som upptäckt det än?!

Skitsamma jag är kvar hos Avanza.
Var och en får tolka avanzas svar som de vill och själva göra de åtgärder som de själva känner är nödvändiga nu när denna brist har uppdagats.

Ja, absolut. Bra att vi håller med varandra.

Min poäng var dock just att ur mitt perspektiv så känns hur de tagit sig an kommunikationen nu i efterhand minst lika orovarslande som att de råkat skicka kunddata till Facebook i ett par års tid.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Honskadad:

Fungerar utmärkt. Flyttade till Nordea härom året från avanza med 80% av mitt aktieinnehav pga deras dyra courtage. Det tar ett par dagar men det går fint då du genom isk äger aktierna själv. Däremot om du har aktierna på ett vanligt aktiedepå konto så äger avanza aktierna och du äger ett värdebevis på dessa. Då kan du bli tvungen att sälja och flytta pengarna för att sedan köpa tillbaka...

Går utmärkt att flytta innehav i en vanlig aktiedepå också och du äger aktierna även där. Du tänker nog på kapitalförsäkring (KF) där det är försäkringsbolaget/banken (Avanza Pension här) som står som egentlig ägare av aktierna. Innehav i KF går därför inte att flytta mellan olika institut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Hoppas de blir straffade rejält. Nu förvaltar de andras egendom, men bortsett från det hade det varit trevligt om några företag blev fullständigt förstörda för sådana missar. De borde vara rädda för att ha något med Facebook att göra alls. Banker och liknande borde veta bättre.

Är inne på samma linje, skulle vilja se Avanza kånka pga detta. Alternativt att VD:en får ett par års fängelse, det skulle avskräcka andra ifrån att göra detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Tycker det är otroligt fånigt att bli arg på det här, men bra att det uppmärksammas så att felet korrigerades.

Då har du väl inget problem med att jag får veta lite mer om ditt liv, köpevanor och liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jsl_80:

Jag tolkar det som att man måste ha aktiverat FB-pixeln genom att ha godkänt cookies för 3:e parts "relevant marknadsföring" https://www.avanza.se/sakerhet-villkor/cookies.html så som Avanza skriver på twitter https://twitter.com/avanzabank/status/1402543203291697152

Vilket förvisso säkert de flesta gjort eftersom det, likt många websidor, är default om man väljer att bara klicka ok på "godkänn cookies" utan att aktivt gå in och ändra default-värdena.

Så om man inte tillåter tredjeparts cookies i webbläsaren så borde man vara safe?

Bra att problemet uppdagats och att de varit ärliga nog att anmäla sig själva. Tyvärr så har fb redan det mesta och otaliga "läckor" kommer förbli oupptäckta på andra sidor.

Sen off topic. Jag själv gillar inte att diverse amerikanska nätjättar får tillgång till min data och gläds åt att många här håller med. Samtidigt så vet jag många som använder Apple och Google Pay...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Antar att du får sälja det du har på ISK-kontot hos Avanza och sen köpa samma sak från en annan banks ISK-konto. Tvivlar att det går att bara "flytta över"? Sen vet jag inte om alla banker har samma utbud av fonder/aktier men man kan ju köpa annat.
Dock åker man väl på courtageavgifter igen.

Normalt är det möjligt att flytta hela ISK-kontot till annat institut.

Finns vissa banker som tar betalt för att flytta sina värdepapper, SE-banken är en av dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Kan man flytta sitt ISK till en annan bank?

Avanza må ha en användarvänlig sida men om man ska betala med sina uppgifter så är det inte värt det.

Ja det går, har för mig att det tar ca 7 veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Honskadad:

Fungerar utmärkt. Flyttade till Nordea härom året från avanza med 80% av mitt aktieinnehav pga deras dyra courtage. Det tar ett par dagar men det går fint då du genom isk äger aktierna själv. Däremot om du har aktierna på ett vanligt aktiedepå konto så äger avanza aktierna och du äger ett värdebevis på dessa. Då kan du bli tvungen att sälja och flytta pengarna för att sedan köpa tillbaka...

Har flyttat aktier från Nordea till Avanza. Det går bra. Man har rösträtt på dom också, har provat någon bolagsstämma och man blir godkänd som delatagare. Ligger aktierna i en kapitalförsäkring är det bolaget som får rösta. Å andra sidan behöver man inte begära igen skatter själv om det är utländska bolag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja det går, har för mig att det tar ca 7 veckor.

Tog 1-2 veckor för mig.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Tog 1-2 veckor för mig.

Där ser man, beror kanske på vilka banker det är och hur mycket dem har att göra.

Permalänk
Medlem

Jamen på riktigt?

Köp en telefon och ring dom ni bryr er om, basefook är bara en löjlig grej imho

Permalänk
Medlem

Jag jobbar på en bank, och banksekretessen är inte att leka med, vi kan få sparken om vi bryter mot den.
Så någon på Avanza ligger nog lite illa till just nu..

Visa signatur

Phanteks Eclipse G500A Vit | i9 13900K | RTX 4090 FE | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | DeepCool GAMMAXX L360 A-RGB Vit | 5TB M.2 | X34A |

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Baxtex:

Där ser man, beror kanske på vilka banker det är och hur mycket dem har att göra.

Avanza verkar ha extremt mycket att göra just nu. Min ISK-flytt har tagit lååångt mer än 1-2 veckor.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av evil penguin:

Här verkar vi ha själva kärnan i det som hänt när de efter mycket slingrande faktiskt svarade på folks frågor om varför det fanns en koppling från första början:

https://twitter.com/avanzabank/status/1402632501512835072
"Vi säljer inte kunders uppgifter. Det är som sagt ett mänskligt misstag och det ska givetvis inte ha inträffat. Vi har åtgärdat det hela så fort vi fick vetskap om det. Vi delar inte personuppgifter utan vi sparar data via cookies som går att hantera här: ..."

+

https://twitter.com/avanzabank/status/1402644188995502082
"Det är en plattform för annonser (som i princip alla bolag använder sig av). De matchar mot sina användare för att göra innehåll så relevant som möjligt. Det mänskliga misstaget ligger i att "pixeln" har varit igång från första början. Uppgifterna och pixeln är raderade."

Dvs de använder avsiktligt någon annonsplattform men hade av misstag även aktiverat någon trackingfunktion som sög in Avanzas kakor(?). Om det de säger nu faktiskt stämmer.

I dagens sverige vill ingen ta ansvar för sina snedsteg, det är lättare bortförklara sig med att vi har varit naiva..

§1.2
Visa signatur

Be quiet! Pure Base 500dx | Seasonic FOCUS GX 750W | TUF Gaming b550-Plus Wifi | Rysarn 5800x | Dark rock 4 | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Rx Vega 56 Nitro+ | Kioxia Exceria Plus 500GB/Kingston A2000 500GB | AOC C27G1 144hz |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ratsalad:

Köp en telefon och ring dom ni bryr er om, basefook är bara en löjlig grej imho

Oj jävlar! Där kom dagens visdom! oj jävlar att vi inte tänkt på det innan!

Visa signatur

Be quiet! Pure Base 500dx | Seasonic FOCUS GX 750W | TUF Gaming b550-Plus Wifi | Rysarn 5800x | Dark rock 4 | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Rx Vega 56 Nitro+ | Kioxia Exceria Plus 500GB/Kingston A2000 500GB | AOC C27G1 144hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quiki:

Som Avanza kund så blir ju jag ganska besviken. Får nog flytta mitt isk till annat. Ja avanza är enkelt men va fan är detta. 2 skandaler som handlar om personuppgifter...
Men jävligt dyr courtage, de kan de ta....
Nej jag tycker att man som kund inte ska acceptera detta och faktiskt protestera genom att säga upp isk hos de.
Ja jag är smått less på Svenska företag som inte levererar, min känsla har varit att Svenska företag tar det med gdpr seriöst, för man vill ju stötta svenskt företagsamhet.
Och ja, jag drar inte alla över samma kant, är bara besviken.

En annan slutsats kan väl vara att nu lär det vara en extremt prioriterad fråga hos Avanza och att risken att det händer igen därför bör vara liten