Permalänk
Medlem

Kan man göra en stol högre?

Vad är ett lätt sätt att göra en stol högre?
Har en ganska mysig setup nu och jag trivs men... jag får ont i nacken och sådant samt att mina axlar trycks upp för att bordet är för högt. Just nu har jag en dxracer formula f08 som går typ 41-51 cm ovanför marken, kan jag lägga tillnågot eller bara generellt göra något så att jag kan sitta typ 60 cm ovanför istället?

TLDR
Kan jag "lätt" få min stol 10cm högre på något sätt?
Tack!!!!!

Permalänk
Medlem

Sänk bordet?

Beroende på hur benstativet sitter fast i stolen, så kanske hitta någon lämplig träbit som man sätter mellan och byta till längre skruvar så de räcker.

Permalänk
Medlem

min spontana känsla är att det är lättare att sänka bordet

// LZ

Permalänk
Medlem

Bygg en "Scen" att ha stolen på kommer du känna dig riktigt kunglig!
Speciellt när du oundvikligen rullar stolen lite för mycket åt sidan och faller av! Kommer vara kungligt roligt

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Rekordmedlem

Stolens höjd ska passa din benlängd så om den är korrekt får du bygga en plattform att ställa både stol och fötter på eller så får du justera det som är fel, dvs bordet, det är ju den ergonomisk bästa lösningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Sänk bordet?

Beroende på hur benstativet sitter fast i stolen, så kanske hitta någon lämplig träbit som man sätter mellan och byta till längre skruvar så de räcker.

Eh... det är ett bord som står på Lådor typ, och metall och grejer. Känns som mycket jobb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Stolens höjd ska passa din benlängd så om den är korrekt får du bygga en plattform att ställa både stol och fötter på eller så får du justera det som är fel, dvs bordet, det är ju den ergonomisk bästa lösningen.

Det som är så kul att ha dinglande fötter
Fast de dinglar redan nu dock...

Permalänk
Medlem

Kudde att sitta på?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Wrk4Pwn:

Det som är så kul att ha dinglande fötter
Fast de dinglar redan nu dock...

Då får du också bygga/skaffa ett fotstöd, det är inte hälsosamt att sitta uselt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Finns en form av rör som kan sättas i varje ben.
Skulle gissa på att möbelvaruhus har dom annars är det landstingen som har hjälpmedel för äldre.
Men är stolen redan för hög så blir det sämre. Då behöver man komplettera med fotpall också och blir inte så praktiskt.

Kolla med några möbelvaruhus om de har höj och sänkbara möbler. Brukar finnas för kontorsmöbler. Annars har jag ett jättebord som du kan få mot avhämtning. Ett äldre terminalbord, ca 1.5 X 3 m + hörna för terminal. Går att sätta på olika höjder

Permalänk
Medlem

blocket svämmar över av höj och sänkbara skrivbord, både manuella och elektriska - sök på "bekant" på blocket till exempel! såg precis ett för 300kr i stockholm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wrk4Pwn:

jag får ont i nacken och sådant samt att mina axlar trycks upp för att bordet är för högt. Just nu har jag en dxracer formula f08

Min första tanke var släng ut skitstolen och köp nåt som är bra istället!
Heller bygg en träbänk den kommer inte vara sämre.
Och jag gissar på att det "vingarna" som är ditt stora problem och höjden till bordet kan givetvis vara ett problem men är troligen ett ganska litet problem i jämförelse.

Om du tex sitter i stolen lite framåtlutad och har båda armarna rakt nedåt utefter kroppen.
Om du då sakta lutar dig bakåt i stolen, trycks axlarna framåt nånting då? OM ja (och då även om det är väldigt lite) så är det ett problem och kan mycket väl vara orsaken till allt du beskriver.

Dvs vingarna på en racingstol är INTE till för utseendet/känslan/bekvämlighet, utan dom har två funktioner.
1, Rädda liv!
2, Hålla kvar personen i stolen i kurvor/etc, men detta är samtidigt mer av en bieffekt från nr1.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Köp en längre gaspatron, blir inte enklare än så

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chuck Pounder:

Köp en längre gaspatron, blir inte enklare än så

Detta var precis min tanke. Gaspatroner finns i flera längder och är inte superjobbiga att byta själv.
Sedan håller jag dock med om de andra tips du fått. Om du redan dinglar med benen så är det bordet som är för högt och inte stolen som är för låg.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!