SweCampers - Tråden om Friluftsliv

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Önskar tips på tält! Jag har tänkt ge mig ut med dottern och tälta lite i skogen.
Inget avancerat, mest som en kul grej. Ta bilen till något fint område i närheten, promenera ett par kilometer, värma lite mat och sen ligga och lyssna på skogen.

Söker ett tvåmannatält, ett plus om man kan sitta upp i det. Absid är inget krav.
Bra om det stänger ute ljus, men det är inget krav. Det får gärna vara lätt att sätta upp.
Ju mer man får för pengarna desto bättre, max 2000 kanske men gärna mindre.

Kikat i tråden och googlat lite. Ser att detta dök upp som bäst i test bland budgettält: Jack Wolfskin – Gossamer II

Sen såg jag att det finns rätt så billiga trädtält på t.ex. Amazon. Originalet heter väl Tentsile men kostar en del. De på Amazon kostar under 2500kr och ser ok ut om man läser recensionerna. Det verkar ändå riktigt läckert och ger en del fördelar över ett vanligt tält. Jag tilltalas av tanken att ligga ovan mark.

Vad tycker ni?

Det låter som att du är ute efter ett valfritt tvåmannatält, kanske kupoltält om du vill kunna sitta bra i det.
Generellt är kupoltält aningen tyngre och har ofta mindre absid än tunneltält, men fördelarna är bl.a. oftast klart högre takhöjd och lättare att sätta upp nästan var som helst.

"Bäst i test" säger inte mycket då ganska få provat flertalet tält i samma prisklass under en längre tid. Under 2000:- är svårt med nytt tält men strax däröver finns lite. Man får kompromissa en hel deljämfört med "toppmodellerna" men lite skogstältande vid ok eller halvdåligt väder och inte alltför långa vandringar är inget som direkt kräver hillebergtält.

Något i stil med denna kanske kan vara nåt:
https://www.outnorth.se/urberg/2-person-dome-tent-g3#KombuGre...

Har inte provat just den, men har vid ett tilfälle lånat ett Urberg tunneltält som kändes helt ok för pengarna (och ägaren till tältet har använt det i några fjällrundor utan problem).
XXL han annars ibland lite reor som hamnar inom din budget på snikvarianterna av märkestält. De är ofta tillverkade med billigare material exklusivt för XXL och hårt prispressade, men till reapriserna kan de absolut vara prisvärda för enklare tältande.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av glemmy:

Önskar tips på tält! Jag har tänkt ge mig ut med dottern och tälta lite i skogen.
Inget avancerat, mest som en kul grej. Ta bilen till något fint område i närheten, promenera ett par kilometer, värma lite mat och sen ligga och lyssna på skogen.

Söker ett tvåmannatält, ett plus om man kan sitta upp i det. Absid är inget krav.
Bra om det stänger ute ljus, men det är inget krav. Det får gärna vara lätt att sätta upp.
Ju mer man får för pengarna desto bättre, max 2000 kanske men gärna mindre.

Kikat i tråden och googlat lite. Ser att detta dök upp som bäst i test bland budgettält: Jack Wolfskin – Gossamer II

Sen såg jag att det finns rätt så billiga trädtält på t.ex. Amazon. Originalet heter väl Tentsile men kostar en del. De på Amazon kostar under 2500kr och ser ok ut om man läser recensionerna. Det verkar ändå riktigt läckert och ger en del fördelar över ett vanligt tält. Jag tilltalas av tanken att ligga ovan mark.

Vad tycker ni?

2000 kr är inget budgettält, det är visserligen inte det dyraste du kan hitta men 2 personers budgettält kostar 200 kr. Om du ska ut med ett barn och prova på camping på sommaren så välj ett budgettält eller begagnat till att börja med eller ännu hellre än hängmatta om ni inte ska ut på kalfjället.
Ska du ha nått som är budget men lite bättre än det allra budgetigaste så https://www.jula.se/catalog/fritid/friluftsliv-och-camping/ta...
Det du får med dyra tält är dubbla väggar så du har ett nät inners och kan välja att sova utan regnskalet och släppa in allt ljus så du ser omgivningen och kan få bättre ventilation, billigare tält med enkelvägg samlar kondens på dukens insida men det är troligen inget problem om du inte ska vara ute längre tid.
Trädtält är inget jag har förstått mig på alls för hängmattor går ju att hänga om du kan ha ett trädtält och hängmatta är så bekvämt. Om du nu skulle kunna tänka dig att släpa ett trädtält så fundera på en "tung hängmatta" för de klår nog din säng i komfort, Amok Draumr https://amokequipment.eu/ är nog det bekvämaste du kan sova i om du inte jagar vikt, det är inte jättetungt men visst finns det lättare sovsystem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Fortsätter på tältspåret, letar efter något hyfsat lätt fyrsäsongstält. Tänker mig att det ska väga under 2,5kg och svälja två personer. Planen är att använda för lite vinterturer och det kommer säkert åka med på någon sommartur också. Fördel är om innerduk och ytterduk spänns upp samtidigt, har dåliga erfarenheter av att sätta upp ytterdukar separat i pissigt väder.

Visst har man oftast pulka på vintern, men tänker att det hade vart fint med ett litet smidigt tält om man bara vill gå en liten tvådagarstur utan pulka. Vet att hilleberg har några modeller som lämpar sig här, men är både lite tunga och dyra så tänkte om det fanns några andra alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Önskar tips på tält! Jag har tänkt ge mig ut med dottern och tälta lite i skogen.
Inget avancerat, mest som en kul grej. Ta bilen till något fint område i närheten, promenera ett par kilometer, värma lite mat och sen ligga och lyssna på skogen.

Söker ett tvåmannatält, ett plus om man kan sitta upp i det. Absid är inget krav.
Bra om det stänger ute ljus, men det är inget krav. Det får gärna vara lätt att sätta upp.
Ju mer man får för pengarna desto bättre, max 2000 kanske men gärna mindre.

Kikat i tråden och googlat lite. Ser att detta dök upp som bäst i test bland budgettält: Jack Wolfskin – Gossamer II

Sen såg jag att det finns rätt så billiga trädtält på t.ex. Amazon. Originalet heter väl Tentsile men kostar en del. De på Amazon kostar under 2500kr och ser ok ut om man läser recensionerna. Det verkar ändå riktigt läckert och ger en del fördelar över ett vanligt tält. Jag tilltalas av tanken att ligga ovan mark.

Vad tycker ni?

Jag själv har Gossamer II och är nöjd med det. Har använts för några fjällvandringar med sambon. Det är väldigt smidigt att sätta upp, inte särskilt högt i tak dock då det är ett tunneltält. Relativt smalt så man ligger nära varandra hela tiden, men två liggunderlag går utan problem in på bredden.

Permalänk
Medlem

Tack för alla kommentarer!
Ska få låna ett tält av en kompis som första steg, då får vi känna lite på det. Väntar nu på att temperaturen på natten ska gå upp en del.

Skrivet av Stefflo:

Har aldrig testat ett trädtält så där har jag inget att säga.
Kollade lite på tält och det tycks vara svårt att hitta billiga tält om man inte vill ta ett ellostält men då kommer ni inte få njuta av er lilla semester. Kanske kan en lösning vara att hyra tält och den utrustningen ni inte redan har, naturkompaniet har den möjligheten och priserna är absolut överkomliga för bra prylar.
https://www.naturkompaniet.se/service/uthyrning/

Om ni får blodad tand och vill tälta mer så kan det vara värt att köpa ett begagnat tält, kolla utsidan.se där du hittar kvalitet för rätt priser, likt swec fast för uteliv.

Lycka till på er lilla tältsemester.

Tack
Hyra ett tält är smart, vet inte riktigt hur mycket tältande det kommer bli så att köpa ett fint tält direkt är nog dumt. Angående begagnat, är det något som slits eller degraderas med tiden, t.ex impregnering och så? Beror väl på hur gammalt det är. Annars är jag inte främmande för att köpa beg.

Skrivet av mudde:

Det låter som att du är ute efter ett valfritt tvåmannatält, kanske kupoltält om du vill kunna sitta bra i det.
Generellt är kupoltält aningen tyngre och har ofta mindre absid än tunneltält, men fördelarna är bl.a. oftast klart högre takhöjd och lättare att sätta upp nästan var som helst.

"Bäst i test" säger inte mycket då ganska få provat flertalet tält i samma prisklass under en längre tid. Under 2000:- är svårt med nytt tält men strax däröver finns lite. Man får kompromissa en hel deljämfört med "toppmodellerna" men lite skogstältande vid ok eller halvdåligt väder och inte alltför långa vandringar är inget som direkt kräver hillebergtält.

Något i stil med denna kanske kan vara nåt:
https://www.outnorth.se/urberg/2-person-dome-tent-g3#KombuGre...

Har inte provat just den, men har vid ett tilfälle lånat ett Urberg tunneltält som kändes helt ok för pengarna (och ägaren till tältet har använt det i några fjällrundor utan problem).
XXL han annars ibland lite reor som hamnar inom din budget på snikvarianterna av märkestält. De är ofta tillverkade med billigare material exklusivt för XXL och hårt prispressade, men till reapriserna kan de absolut vara prisvärda för enklare tältande.

Bra sammanfattning. Kan hålla utkik på reor också, kan ju dyka upp något passande.

Skrivet av mrqaffe:

2000 kr är inget budgettält, det är visserligen inte det dyraste du kan hitta men 2 personers budgettält kostar 200 kr. Om du ska ut med ett barn och prova på camping på sommaren så välj ett budgettält eller begagnat till att börja med eller ännu hellre än hängmatta om ni inte ska ut på kalfjället.
Ska du ha nått som är budget men lite bättre än det allra budgetigaste så https://www.jula.se/catalog/fritid/friluftsliv-och-camping/ta...
Det du får med dyra tält är dubbla väggar så du har ett nät inners och kan välja att sova utan regnskalet och släppa in allt ljus så du ser omgivningen och kan få bättre ventilation, billigare tält med enkelvägg samlar kondens på dukens insida men det är troligen inget problem om du inte ska vara ute längre tid.
Trädtält är inget jag har förstått mig på alls för hängmattor går ju att hänga om du kan ha ett trädtält och hängmatta är så bekvämt. Om du nu skulle kunna tänka dig att släpa ett trädtält så fundera på en "tung hängmatta" för de klår nog din säng i komfort, Amok Draumr https://amokequipment.eu/ är nog det bekvämaste du kan sova i om du inte jagar vikt, det är inte jättetungt men visst finns det lättare sovsystem.

Vill gärna ha dubbla väggar för bättre ventilation och mindre kondens. Jag minns kondensen och fukten som den största nackdelen med tält. Var på tältläger en väldigt blöt helg på golfbanan för 20 år sen i ett billigt tält, så det är väl den upplevelsen som hänger kvar
Verkar trevligt att kunna sova enbart under ett innertält också.

Funkar en sån hängmatta för en vuxen och ett barn? Lite utanför budget men kan vara intressant ändå.

Skrivet av Succinylkolin:

Jag själv har Gossamer II och är nöjd med det. Har använts för några fjällvandringar med sambon. Det är väldigt smidigt att sätta upp, inte särskilt högt i tak dock då det är ett tunneltält. Relativt smalt så man ligger nära varandra hela tiden, men två liggunderlag går utan problem in på bredden.

Tack för info! Kikade på en video och det ser ok ut i takhöjd ändå.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av glemmy:

Funkar en sån hängmatta för en vuxen och ett barn? Lite utanför budget men kan vara intressant ändå.

Kanske, man rullar mot varandra om man inte är ensam men det är svårt att säga nått på förhand om hur komforten blir, det går ju även att påverka det genom att använda ett liggunderlag som är styvt i sidled eller ha spridare i ändarna, man använder oftast inte liggunderlag i hängmatta utan underquilt men de går att använda och spridare går att tillverka själv av nån träbit (eller gren om man inte vill bära med sig nått) men det vanligaste är att man har varsin hängmatta och hänger dem under samma tarp typ

https://www.amazon.se/h%C3%A4ngmattor-system-tre-l%C3%A4ttvik...
Men har men en stor hängmatta och barnet inte är så gammalt så kan det kanske funka om man har ett stort och sidstyvt liggunderlag, det finns ju olika storlekar och "styvhetsrikning" på dem när man lämnar de enklaste "skummgummi" modellerna.
riktningen på kanalerna påverkar alltså ganska mycket hur liggunderlaget tenderar att böja sig och de bör vara tvärgående.

Jag har provat att sova ensam med liggunderlag och sovsäck och det funkar hyfsat men det blir inte lika bekvämt som med quiltar, däremot går en sovsäck ofta bra att knäppa upp helt och ha som överquilt, den blir bara lite tyngre än en quilt med samma isolering men vill man bara prova på och inte prioriterar liten packning är det ju inget problem.
En fördel med hängmatta och tarp är att man ganska lätt kan anpassa tarpen efter väder, den går att hänga "stort" så man har ett tak att laga mat under och där man kan sitta om det är regn och är det bra väder behöver man inte använda den alls eller så bara förbereder man den för att den snabbt ska kunna dras ut om det blir regn. Är det insektsfritt behöver man inte heller använda myggnätet så det går att kombinera det på fler sätt om man vill komma närmare naturen och vädret tillåter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Bump

Efterfrågar tips på vandringskläder (byxor, skjorta, jacka och regnjacka) och skor. Ska vandra med några kompisar i fjällen i sommar och behöver köpa allt från scratch

Efterfrågar grejer som tål vatten bra. Har tidigare erfarenhet av att använda skor med GoreTex-material och de höll riktigt bra mot väta.

Så billigt som möjligt utan att det blir dåligt behöver inga proffsgrejer

Visa signatur

---

Permalänk
Rekordmedlem

Apropå skydd mot vädret är det någon som vet nån bra sammanställning över var det finns vindskydd, jag har hittat ett par men ingen har varit direkt bra (läs nästan komplett)
Typ https://vindskyddskartan.se/ är ju en bra början men långt ifrån komplett.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Bump

Efterfrågar tips på vandringskläder (byxor, skjorta, jacka och regnjacka) och skor. Ska vandra med några kompisar i fjällen i sommar och behöver köpa allt från scratch

Efterfrågar grejer som tål vatten bra. Har tidigare erfarenhet av att använda skor med GoreTex-material och de höll riktigt bra mot väta.

Så billigt som möjligt utan att det blir dåligt behöver inga proffsgrejer

Tälta eller bo i stugor? Skor med GoreTex kan vara bra men när de väl blir blöta så tar det lång tid för dem att torka vilket kan vara bra att ta hänsyn till om du inte har tillgång till torkrum eller liknande.
Skulle annars säga att du inte behöver någon speciell skjorta eller jacka, utan det räcker med en t-shirt i bomull eller merinoull och en ok regnjacka. ITAB gör iaf bra grejer som kostar betydligt mindre än Naturkompaniet/Addnature. https://itaboutdoor.se/

Skrivet av mrqaffe:

Apropå skydd mot vädret är det någon som vet nån bra sammanställning över var det finns vindskydd, jag har hittat ett par men ingen har varit direkt bra (läs nästan komplett)
Typ https://vindskyddskartan.se/ är ju en bra början men långt ifrån komplett.

Mycket beror väl på ambitionsnivån hos länsstyrelsen i länen. Västra Götaland har en bra friluftskarta som jag tycker att andra kan ta efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Bump

Efterfrågar tips på vandringskläder (byxor, skjorta, jacka och regnjacka) och skor. Ska vandra med några kompisar i fjällen i sommar och behöver köpa allt från scratch

Efterfrågar grejer som tål vatten bra. Har tidigare erfarenhet av att använda skor med GoreTex-material och de höll riktigt bra mot väta.

Så billigt som möjligt utan att det blir dåligt behöver inga proffsgrejer

Finns bra grupper på Facebook för begagnade prylar om man vill lägga mindre pengar på märkeskläder, annars kör addnature och outnorth ofta kampanjer som man kan passa på att handla under. Annars så brukar xxl kunna ha prisvärda prylar, outnorths egna märke urberg är också prisvärt i många fall.

Till prylarna så snåla inte på skor å strumpor, det är a&o att vara bekväm om fötterna. Beroende på vart i fjällen ni ska gå så är övriga kläder inte riktigt lika viktiga. Ha prylar som torkar hyfsat snabbt och ett regnställ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Tälta eller bo i stugor? Skor med GoreTex kan vara bra men när de väl blir blöta så tar det lång tid för dem att torka vilket kan vara bra att ta hänsyn till om du inte har tillgång till torkrum eller liknande.
Skulle annars säga att du inte behöver någon speciell skjorta eller jacka, utan det räcker med en t-shirt i bomull eller merinoull och en ok regnjacka. ITAB gör iaf bra grejer som kostar betydligt mindre än Naturkompaniet/Addnature. https://itaboutdoor.se/

Mycket beror väl på ambitionsnivån hos länsstyrelsen i länen. Västra Götaland har en bra friluftskarta som jag tycker att andra kan ta efter.

Skrivet av sKRUVARN:

Finns bra grupper på Facebook för begagnade prylar om man vill lägga mindre pengar på märkeskläder, annars kör addnature och outnorth ofta kampanjer som man kan passa på att handla under. Annars så brukar xxl kunna ha prisvärda prylar, outnorths egna märke urberg är också prisvärt i många fall.

Till prylarna så snåla inte på skor å strumpor, det är a&o att vara bekväm om fötterna. Beroende på vart i fjällen ni ska gå så är övriga kläder inte riktigt lika viktiga. Ha prylar som torkar hyfsat snabbt och ett regnställ.

Tack för tipsen.
Vi kommer bo i ett tält modell större.

Kikar igenom ITAB's sortiment just nu

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Bump

Efterfrågar tips på vandringskläder (byxor, skjorta, jacka och regnjacka) och skor. Ska vandra med några kompisar i fjällen i sommar och behöver köpa allt från scratch

Efterfrågar grejer som tål vatten bra. Har tidigare erfarenhet av att använda skor med GoreTex-material och de höll riktigt bra mot väta.

Så billigt som möjligt utan att det blir dåligt behöver inga proffsgrejer

Ouch, vilken budget har du?

Du ska inte ha en jacka och en regnjacka till att börja med. En lätt regnjacka och byxa.
Underkläder t-shirt och strumpor gärna i ull(merino), eller då syntet/funktionsplagg. Inte bomull vilket är det sämsta man kan ha.
Förstärkningsplagg typ fleece hoodie, tunn dunjacka och regnjackan utanpå det kvällstid om det är kallt. Regnjackan fungerar även som vindskydd om det skulle blåsa svinkallt.

byxa och skjorta(skjorta är inte heller något måste) är inte direkt noga, ganska ovärt att investera i dyra "friluftsgrejer" om du inte tänker använda dom framöver.
Men på https://itaboutdoor.se kan du plocka ihop hela rasket för en klart överkomlig peng.

Skor är ju det svåra då det är så individuellt vad man trivs i. Trailrunners och leva med att vara blöt om fötterna mest jämt eller en känga. Gore-tex och leva med att dom torkar låååångsamt om du lyckas gå ner dig, men istället kräver väldigt lite underhåll eller en ren läderkänga som kräver mycket underhåll för att inte ta in vatten men torkar fortare.

Just det, glöm inte mössa, handskar och ev långkalsonger.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Efterfrågar tips på vandringskläder (byxor, skjorta, jacka och regnjacka) och skor. Ska vandra med några kompisar i fjällen i sommar och behöver köpa allt från scratch

Efterfrågar grejer som tål vatten bra. Har tidigare erfarenhet av att använda skor med GoreTex-material och de höll riktigt bra mot väta.

Så billigt som möjligt utan att det blir dåligt behöver inga proffsgrejer

Några tips -- som delvis nämnts tidigare är:

Köp tunna grejer och klä dig i lager. Det är oftast inte det mest ekonomiska men det är så oerhört mycket mer flexibelt och bekvämt. Eftersom ni ska vara ute sommartid skulle jag rekommendera en t-shirt, en tunn underställströja, en mellanlagers tröja och en skaljacka. Håll dig till ull på allt förutom skalet.

När det kommer till byxor tycker jag samma sak. Köp ett par tunna underställsbyxor, ett par tunna byxor och en supertunn regnbyxa. Om ni är på fjället antar jag att ni inte ska in i skogen och bröta runt i ris så du behöver inte köpa 3-lagers GTX-pro grejer som är superhållbara. Istället kan du fokusera på att köpa lite lättare/tunnare grejer.

Skor är en vattendelare. Jag har ratat GTX och kör numera trail runners om jag inte ska bära tungt och skalkänga i skinn om jag behöver stöd för fotleden.

Som med allt annat får man oftast vad man betalar för och du kommer uppleva din fjällvistelse som roligare om du inte behöver oroa dig/bry dig om vilka kläder du har på kroppen. Det suger att bli blöt eller kall på fjället.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Nu har jag hunnit sova utomhus ett par nätter. Visserligen bara i hängmattan på tomten men det är trevligt även det. Tur man inte har några grannar

Men fan vad fåglarna är uppe tidigt. Halv tre vaknar jag första gången när de börjar tjuta. Somnar om nästan omgående och vaknar vid fyratiden igen när hela symfonin är som mest aktiv.

Skrivet av Gorian:

Bump

Efterfrågar tips på vandringskläder (byxor, skjorta, jacka och regnjacka) och skor. Ska vandra med några kompisar i fjällen i sommar och behöver köpa allt från scratch

Efterfrågar grejer som tål vatten bra. Har tidigare erfarenhet av att använda skor med GoreTex-material och de höll riktigt bra mot väta.

Så billigt som möjligt utan att det blir dåligt behöver inga proffsgrejer

edit: Jäklar. Det blev visst en väldans massa svammel. Så går det när man "bara ska skriva ett inlägg innan jag börjar städa"...
Jag kan inte tipsa om specifika modeller men lite korta tips kan jag ge.

Skor: Goretex fungerar bra tills de blir blöta. Då tar de lång tid att torka, jag hade valt skinnskor. Det finns två saker man under inga omständigheter ska snåla på som vandrare. Skor är en av dessa. Det betyder inte att du måste köpa de dyraste men du måste prova flera par och syna de noga. Jag hade inte vågat köpa från nätet, om de inte har generösa returvillkor. Viktigt att gå in skorna i förväg, annars kommer skavsår som ett brev på posten för väldigt många.

Strumpor: Köp i ull. Ull är bra att ha i alla plagg (förutom byxor) men har du en tight budget så kan du i min mening strunta i de flesta ullplagg förutom strumporna. Har du lätt för skavsår så använd två par strumpor, det inre paret bör vara ganska tunt. "Liners" kallas de om jag minns rätt. Se till att ta av skor och strumpor när ni har rast, du och dina fötter kommer tacka dig.

Byxor: Meh. Vindtåliga, slitstarka, bekväma och gärna lite vattentåliga. Sen om de kostar 300 kronor eller 3.000 spelar inte så stor roll. Jag hade valt ett par som antingen har avtagbara nederben eller att de är enkla att vika upp. Att byta mellan shorts och långbyxor är jobbigt och framförallt medför det extra vikt.

Underställ/t-shirt: Jag hade prioriterat ull men det är absolut inget måste. passformen är viktigare. Det finns tröjor där sömmen inte går ovanpå axlarna, det är att föredra eftersom ryggsäcken annars skaver mot sömmen. Inget jätteproblem men värt att ha i åtanke.

Tjocktröja: Det blir snabbt kallt på kvällarna och när man slutar röra på sig så en långärmad tröja som skyddar mot värme är ett måste. Jag rekommenderar att klä sig efter lager på lager-principen. Hellre två tunna tröjor än en väldigt tjock.

Jacka: Jag har en skaljacka, dess enda funktion är att skydda mot vind. Isoleringen kommer från det jag har under. Det tycker jag är bekvämt för om den även är isolerande finns risken att det blir för varmt om det blåser men samtidigt är varmt.

Regnjacka/byxor: Ta det du har hemma. Har du inget bra hemma så köp de lättaste du tycker är värt pengarna. Det är i alla fall mitt tips. Se också till att de alltid ligger överst i ryggsäcken eller ännu hellre i topplocket eller i sidofacket.

Huvudbonad: En "buff" eller dyl. Jag använder de mest för att skydda hals eller öron mot vind. Det är inte fel att ta med en mössa till fjällen även sommartid men för mig är det lite overkill. Jag tar min buff och så får det duga så.

Ryggsäck: Jag skrev att skor var en av två saker man inte skulle snåla på. Ryggsäcken är den andra. En dålig ryggsäck kan förstöra en hel vandring. Precis som med skor går det inte att säga "ryggsäck A kommer passa dig perfekt", det är väldigt personligt. Prova i butik! Naturkompaniet m.fl. brukar dessutom kunna ordna så du lägger vikter i väskan när du provar den vilket är mycket viktigt.
Ett annat tips är att inte köpa en för stor ryggsäck. När jag köpte min första tänkte jag "hellre för stor än för liten" och valde en på 75 liter. Mycket bra ryggsäck men jag märkte snabbt att den var alldeles för stor för mig vilket gjorde den aningens otympligare men framförallt onödigt tung. Efter ett par år köpte jag en på 50-55 liter och jädrans vilken skillnad. Packningen blev omedelbart ett kilo lättare och som bonus sitter den dessutom bättre.

Hur mycket kläder ska du ta med dig: Mindre än du tror. På riktigt. På min första helgtur tog jag med endast det absolut mest nödvändiga. Turen efteråt tog jag bort ett plagg eller två. Turen efter det tog jag bort ytterligare ett. osv osv. Ingen är superfräsch när de vandrar, det är bara att inse. Två kalsonger räcker t.ex. för en veckas vandring. Vid fint väder tvättar du det smutsiga plagget och låter torka i solen. Vid dåligt väder får man vara lite extra sunkig och använda gamla kalsonger. Samma med strumpor, t-shirts m.fl. Just strumpor kan iofs vara bra att ha ett extra par av ifall de skulle bli genomvåta.

Belysning: Om man inte går där det är midnattssol behövs belysning oavsett om ni tänkt gå i mörker eller inte. En pannlampa är ett måste om du frågar mig. Min pannlampa har en funktion att lysa med en väldigt koncentrerad stråle (mycket ljud på liten yta), en vid stråle (svagare ljus över större område) och med rött ljus. Det senare är bra om man t.ex. vill hitta något i tältet utan att sabba mörkerseendet för mycket (eller störa eventuell sovpartner).
Att ha en lykta ser väldigt mysigt ut när man tittar på bilderna och i verkligheten är de också ganska mysiga. Men pannlampan fyller nästan samma funktion så för att spara ett par hekton och hundralappar tycker jag inte man ska ta med en lykta.

Blandat att ta med: Kolla att batterierna till pannlampan är fulla. Ta även med en extra uppsättning batterier. Om du är en sådan som läser flera timmar varje kväll med pannlampan på kan det vara lönt att ta med två extra uppsättningar batterier men även de största bokmalarna brukar inte läsa några längre stunder. Man blir trött av att vandra.
Godis/snacks/nötter och alkohol om man gillar sånt. Ren lyx men gud vad det är värt det. Nötter är även bra som mellanmål så ät inte allt under första kvällen. Jag brukar ta med en extra god öl som jag dricker till middagen under första dagen. Jag brukar även ta med lite whiskey i en pet-flaska.
Första hjälpen var också något som jag, en sjukvårdsarbetare, tog med alldeles för mycket utav. Något alvedon, dimor (mot diarré), elastisk linda som även kan användas som kompressionsförband, pincett och skavsårstejp
Sittunderlag är nästan ett måste om man vill hålla sig torr om rumpan vid raster och dyl.
Våtservetter är lite av en lyxprodukt men ganska skönt att emellanåt tvätta sig på väl utvalda ställen.
Underhållning. Jag brukar ta med en bok och eventuellt en kortlek. Det är dock extremt sällan någon är sugen på att spela kort så oftast stannar den hemma. Men om man ska mellanlanda på t.ex. vandrarhem eller ha många timmars väntan på transport är det trevligt.
Öronproppar är bra för att motverka såväl snarkande grannar och morgonpigga fåglar.

Andra misstag jag gjort: Burit runt på kniv och annat "bra att ha". Jag har varit ute ganska många nätter med kniv men aldrig någonsin använt den vilket medfört ett hekto eller tre extra vikt. Samtidigt finns det dem som aldrig lämnar dörren utan vare sig kniv och yxa, det beror förstås på hur man vandrar. Men om ni ska göra en vanlig svenssonvandring i fjällen kan du lämna kniven hemma.
Vattentäta påsar, så kallade dry bags, är även något jag nästan slutat använda. I början hade jag en till kläder, en till elektronik, en till sovsäck, en till dittan och en till dattan. Det är inget fel att ha det så, ganska bekvämt till och med. Men även om man betalar dyrt för att få de lättaste modellerna väger de tillsammans en del. Numera har jag endast en mycket liten till mobil, batterier och dyl. samt en till det som under inga omständigheter få bli vått, d.v.s. ett ombyte kläder och sovsäcken. Som en bonus agerar dry bagen till sovsäcken även som en kompressionspåse.

Skrivet av mrqaffe:

Apropå skydd mot vädret är det någon som vet nån bra sammanställning över var det finns vindskydd, jag har hittat ett par men ingen har varit direkt bra (läs nästan komplett)
Typ https://vindskyddskartan.se/ är ju en bra början men långt ifrån komplett.

Om du vet ungefär vart du vill gå kan du kolla efter vandringsleder i närheten, då brukar det vara lättare att hitta kartor eller information om vindskydd.

Skrivet av sKRUVARN:

Finns bra grupper på Facebook för begagnade prylar om man vill lägga mindre pengar på märkeskläder, annars kör addnature och outnorth ofta kampanjer som man kan passa på att handla under. Annars så brukar xxl kunna ha prisvärda prylar, outnorths egna märke urberg är också prisvärt i många fall.

utsidan.se har även en marknad om man vill köpa begagnat. Oftast är det bra saker som säljs.

Permalänk
Medlem

MYGG

Jag och min fru har planerat att vandra efter midsommar men efter att ha gått en bit av Västra Vätterleden förra helgen blev vi lite avskräckta. Myggen och knotten verkar vara värre än vanligt och då vågar jag inte ens tänka på hur det kommer vara i Dalarna/Jämtlandstrakten. Har vi några här i tråden som bor därikring och kan ge ett utlåtande?

Närmare bestämt funderar vi på att vandra i Rogen-området, men om myggtätheten minskar markant uppåt Helags och Sylarna kan det absolut vara värt att åka lite längre.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Då var senaste packningen och hajk avklarad. Gick ner till en osprey talon 33l i år och införskaffade ett MSR access 2 (ville ha ett hyfsat lätt rymligt fyrsäsongtält som jag även kan använda för lite skidturer). Basvikten kanske hamna på runt 6-7Kg.

Är riktigt nöjd med nuvarande setupen, är kanske lite väl tight med 33l, 40 hade kanske vart optimalt, men blev en väldigt mångsidig setup; funkar både till en natt på Sörmlandsleden till tre frostnätter i fjällen, eller någon topptur (älskar att kunna bära med mig hela packningen när det är topptursvandringar). Ändrar i princip bara mat och startkläder.

Men känns på något sätt tomt nu, brukar alltid sukta efter något, men nu känner jag mig mer eller mindre färdig för dom turer jag gör nu för tiden. Får väl börja bygga ny dator istället 😅

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sKRUVARN:

Då var senaste packningen och hajk avklarad. Gick ner till en osprey talon 33l i år och införskaffade ett MSR access 2 (ville ha ett hyfsat lätt rymligt fyrsäsongtält som jag även kan använda för lite skidturer). Basvikten kanske hamna på runt 6-7Kg.

Är riktigt nöjd med nuvarande setupen, är kanske lite väl tight med 33l, 40 hade kanske vart optimalt, men blev en väldigt mångsidig setup; funkar både till en natt på Sörmlandsleden till tre frostnätter i fjällen, eller någon topptur (älskar att kunna bära med mig hela packningen när det är topptursvandringar). Ändrar i princip bara mat och startkläder.

Men känns på något sätt tomt nu, brukar alltid sukta efter något, men nu känner jag mig mer eller mindre färdig för dom turer jag gör nu för tiden. Får väl börja bygga ny dator istället 😅

6-7 kg är riktigt bra får man väl säga. Då är det heller inga problem att traska på lite längre då vikten inte blir avgörande. Jag har en sambo som är väldigt duktig på att packa åt andra hållet och ta med för mycket av allt, hon är dessutom rätt liten men tränar och gillar när det "tar lite" men helt fel om man ska vandra långt.
Hur länge var du borta med den packningen?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

6-7 kg är riktigt bra får man väl säga. Då är det heller inga problem att traska på lite längre då vikten inte blir avgörande. Jag har en sambo som är väldigt duktig på att packa åt andra hållet och ta med för mycket av allt, hon är dessutom rätt liten men tränar och gillar när det "tar lite" men helt fel om man ska vandra långt.
Hur länge var du borta med den packningen?

Tre dagar, två tältnätter nu senast. Får ner mat för tre tältnätter skulle jag tro sen tar det stopp, därav att 40l nog hade vart optimalt (men då hade samtidigt det vart lite stort om jag vill använda säcken även för lite dagsturer), hade vart skönt att kunna vara ute längre/inte behöva packa så tight (för sprängtight blir det 😅 ), men har en rätt lätt 70l så den åker väl fram igen om det nu skulle bli nån långtur (som jag typ inte gör längre ändå).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sKRUVARN:

Tre dagar, två tältnätter nu senast. Får ner mat för tre tältnätter skulle jag tro sen tar det stopp, därav att 40l nog hade vart optimalt (men då hade samtidigt det vart lite stort om jag vill använda säcken även för lite dagsturer), hade vart skönt att kunna vara ute längre/inte behöva packa så tight (för sprängtight blir det 😅 ), men har en rätt lätt 70l så den åker väl fram igen om det nu skulle bli nån långtur (som jag typ inte gör längre ändå).

Förstår problemet. Strumporna och kalsongerna går liksom inte att göra så mycket mindre
70l känns väldigt stort och problemet är att har man plats så blir det snabbt tungt när man tycker att ett par prylar till inte gör något, de får ju ändå plats.
Vad kör du med för sovsäck och liggunderlag, när jag packar i min 55l så känns det som att tält, sovsäck och liggunderlag tar upp en väldigt stor del. Jag har nu i och för sig en äldre sovsäck (max 15år) som är rätt stor men absolut inte enorm.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Vad kör du med för sovsäck och liggunderlag, när jag packar i min 55l så känns det som att tält, sovsäck och liggunderlag tar upp en väldigt stor del. Jag har nu i och för sig en äldre sovsäck (max 15år) som är rätt stor men absolut inte enorm.

Kan lägga mig i lite här.

Om jag packar mitt 1-manna-tält (Hilleberg Soulo), sommarsovsäck (Marmot Micron 40) och liggunderlag (NeoAir All Season SV) har jag knappt hälften av min 38l Gregory Paragon kvar. Då får jag ner sovsäck och tält "bredvid varandra" i botten. Höstsäcken (Marmot Sawtooth) är däremot dubbelt så stor som sommarsäcken, och vintersäcken (Marmot Lithium) är ytterligare 40% större.

Vandrar man med stavar, sätter upp ett UL-tält med dessa, samt kör med quilt kan man nog komma vääldigt långt med en 50l-säck.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GLaDER:

Kan lägga mig i lite här.

Om jag packar mitt 1-manna-tält (Hilleberg Soulo), sommarsovsäck (Marmot Micron 40) och liggunderlag (NeoAir All Season SV) har jag knappt hälften av min 38l Gregory Paragon kvar. Då får jag ner sovsäck och tält "bredvid varandra" i botten. Höstsäcken (Marmot Sawtooth) är däremot dubbelt så stor som sommarsäcken, och vintersäcken (Marmot Lithium) är ytterligare 40% större.

Vandrar man med stavar, sätter upp ett UL-tält med dessa, samt kör med quilt kan man nog komma vääldigt långt med en 50l-säck.

Du är så välkommen och tack för info.
Jag kör ett tvåmannatält Hilleberg Nammatj GT men får helt enkelt kolla över sovsäcken för att få ner den i storlek och vikt. Jag vandrar egentligen bara på vår - sommar - höst och väldigt sporadiskt så har ett väl lyxigt tält men gillar det. Skulle egentligen säkerligen klara mig på ett Helags 2 eller Nallo 2 och på det sättet slippa nästan 2kg.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Du är så välkommen och tack för info.
Jag kör ett tvåmannatält Hilleberg Nammatj GT men får helt enkelt kolla över sovsäcken för att få ner den i storlek och vikt. Jag vandrar egentligen bara på vår - sommar - höst och väldigt sporadiskt så har ett väl lyxigt tält men gillar det. Skulle egentligen säkerligen klara mig på ett Helags 2 eller Nallo 2 och på det sättet slippa nästan 2kg.

Huja. Ett Nammatj GT är väl typ 4kg? Och vandrar du inte vintertid känns ett Black-label-tält rätt overkill hade jag varit du hade jag nog tittat på Helags 2 (2.4kg) eller Anjan 2 GT (2.1kg).

Sen är min upplevelse att tält skiljer mer i vikt än volym. Ett Anjan kommer nog bara vara marginellt mindre (nedpackat) än ett Nammatj. Sovsäckar däremot (särskilt dun) är betydligt mer skrymmande.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GLaDER:

Huja. Ett Nammatj GT är väl typ 4kg? Och vandrar du inte vintertid känns ett Black-label-tält rätt overkill hade jag varit du hade jag nog tittat på Helags 2 (2.4kg) eller Anjan 2 GT (2.1kg).

Sen är min upplevelse att tält skiljer mer i vikt än volym. Ett Anjan kommer nog bara vara marginellt mindre (nedpackat) än ett Nammatj. Sovsäckar däremot (särskilt dun) är betydligt mer skrymmande.

Jo, som jag skrev så skulle jag utan några större problem kunna spara 2kg, tur att man oftast har sambon med som gillar att bära :). Utrymmesmässigt är det säkerligen detsamma men viktmässigt är skillnaden desto större.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Förstår problemet. Strumporna och kalsongerna går liksom inte att göra så mycket mindre
70l känns väldigt stort och problemet är att har man plats så blir det snabbt tungt när man tycker att ett par prylar till inte gör något, de får ju ändå plats.
Vad kör du med för sovsäck och liggunderlag, när jag packar i min 55l så känns det som att tält, sovsäck och liggunderlag tar upp en väldigt stor del. Jag har nu i och för sig en äldre sovsäck (max 15år) som är rätt stor men absolut inte enorm.

Marmot Phase 20 (-7 på 650g), thermarest NeoAir XTherm, kök kör jag bara en 750ml mugg som jag får ner brännare och 100g gas i, som jag både dricker ur och kokar vatten. Så använder i princip samma prylar året om (eller ja i snöförhållanden på våren/hösten, riktigt vinterkyla är inget jag campar i alls). Så är ju rätt otroligt att det går att få det så lätt å kompakt nu för tiden. Dyra prylar förvisso men har kontakter i branschen å köper bara saker på reor så för dom dyra grejerna har jag nog bara betalt 50% av riktpris.

Har ett tremanatält som är rätt stort till volym, så när jag går med familjen så lämpar 70l säcken sig väl, sist jag gick med den tror jag att jag hamnade på 12Kg totti, vilket fortfarande är bekvämt, så den setupen är också rätt ”färdig”.

Får väl se om jag får någon 40års kris i framtiden och ska långdistanshajka något, då går det bli någon rygga emellan.

Permalänk
Medlem

Kom att tänka på ett knep, om du vill skydda elektronik mot väta räcker det med en minigrip (återföseglingsbar) påse att ha dem i.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Avstängd

Var på en underbar tvånätterstripp i kloten under helgen. Bra plats helt utan folk även om det var ett gäng som kom och kolla om platsen var ledig. Inte en mygg, sjöläge, grillplats och bra väder även om det gärna fått varit några grader varmare.
Fanns dessutom en del svamp i skogarna som åkte med hem som bonus.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Nyligen blivit intresserad friluftsliv och camping och tänkte köpa mitt första campingkök.

Har kollat på Trangia 25-3 UL men min fråga är dom dessa går att använda på en vanlig spis också? Jag har alltid hatat att laga mat så äger direkt ingen köksutrustning så om jag kan använda dessa grejerna på min vanliga spis hemma också så är det ju guld.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kujo:

Nyligen blivit intresserad friluftsliv och camping och tänkte köpa mitt första campingkök.

Har kollat på Trangia 25-3 UL men min fråga är dom dessa går att använda på en vanlig spis också? Jag har alltid hatat att laga mat så äger direkt ingen köksutrustning så om jag kan använda dessa grejerna på min vanliga spis hemma också så är det ju guld.

Funkar sådär, campingkokärl är väldigt tunna och lätta och sprider värme ganska mycket sämre än tjockare "hemma kärl" de brukar inte heller vara lika släta/jämna pga att de är så tunna och veka.
Campingprylarna har också inget stabilt fastsatt handtag.
De är helt enkelt anpassade för att vara lätta, värmas snabbt och med öppen låga. De är inte jättebra att laga mat i hemma men om man vill använda dem på en elspis funkar de ju rent tekniskt men varför inte köpa nått på en secondhand butik, kostar inte många kronor för ett par kastruller och en stekpanna som lär fungera mycket bättre på elspisen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Uppgraderade nyligen mitt liggunderlag. Har kört ett vanligt, billigt i alla år och slog till på ett självuppblåsande för cirka 700kr. Vilken otrolig skillnad på komfort! Jag sover gärna på sidan och detta var lösningen. Fungerar bra både på marken och i hängmattan. Rekommenderas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wonk:

Uppgraderade nyligen mitt liggunderlag. Har kört ett vanligt, billigt i alla år och slog till på ett självuppblåsande för cirka 700kr. Vilken otrolig skillnad på komfort! Jag sover gärna på sidan och detta var lösningen. Fungerar bra både på marken och i hängmattan. Rekommenderas!

Nice att du är nöjd!

Jag sköt sönder några sömmar för mycket i min Thermarest och har nu införskaffat SeaToSummits "mest komfortabla" liggunderlag för vandring; ser fram emot första höstturen så jag får prova det.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕