3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Det verkar vara vissa fall där en misskommunikation har orsakat att vissa av våra medarbetare har tagit bort orders på beställningar som legat innan "spärren". Bara att maila in till kundtjänst igen och hänvisa till detta inlägg om det skulle fortfarande vara oklarheter.

Sen vill jag belysa i det kommande, om man har bokat ett rtx 3080 i oktober och köper ett nytt kort nu efter spärren så har man i princip förbrukat "max 1 ur 3000 serien" regeln. Man får ej äta och behålla kakan.

Nu säger jag inte heller så är fallet med mitt kommande exempel men upptäcker vi vidareförsäljning/mining så kommer alla beställningar oavsett när man har beställt nollas ut.

/Patrik

Det där skulle aldrig hålla om ARN fick nys om det, lagd beställning gäller, går inte att ändra avtalet i efterhand, om jag nu förstår dig rätt eftersom du samtidigt nämner att det är "misskommunikation" av eran kundtjänst.

Samtidigt kan ni inte hävda "Man får ej äta och behålla kakan". Hur ska en kund kunna veta att han förlorar sin order som han lagt innan ni la till den här regeln för en månad sen, det måste tydligt framgå på eran sida.

Men jag kanske bara missförstår ditt inlägg, hoppas på det i alla fall!

Kommer även att tagga @Blomman90 som är något av en expert när det kommer till konsumenträtt här på forumet.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av bektil:

*väntar spänt på uppdaterade produktsidor* ^^

hehe den som väntar på något gott den väntar aldrig för länge

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Webhallen
Skrivet av muSashi:

Det där skulle aldrig hålla om ARN fick nys om det, lagd beställning gäller, går inte att ändra avtalet i efterhand, om jag nu förstår dig rätt eftersom du samtidigt nämner att det är "misskommunikation" av eran kundtjänst.

Samtidigt kan ni inte hävda "Man får ej äta och behålla kakan". Hur ska en kund kunna veta att han förlorar sin order som han lagt innan ni la till den här regeln för en månad sen, det måste tydligt framgå på eran sida.

Men jag kanske bara missförstår ditt inlägg, hoppas på det i alla fall!

Alla våra produktsidor för grafikkort har texten "På grund av rådande brist på grafikkort så kommer vi tillsvidare endast tillåta varje kund att köpa ett st grafikkort från vårt RTX 3000-sortiment" den texten har såvitt jag ser funnits sedan 18e maj.

Har man bokning på tex 3 kort innan dess så ska vi ej röra ordern och oavsett och har man dessa tre bokningar så får man då såklart inte ett frikort att köpa ytterligare ett kort efter regeln infördes utan att byta bort sina inneliggande orders.

De gånger jag har snubblat på en order där en kund med tex en gammal RTX 3080 bokning(står alltså i kö) har även bokat ett nytt kort har jag vidarebefodrat ärendet till vår kundtjänst där kund får välja vad denne vill ha men det är av ren välvilja att kund inte ska klämmas då reglerna inte lästs. Vi kan såklart inte fånga alla dessa kunder, men varje produktsida har denna information. Max 1 ur hela RTX 3000 serien.

Miners och andra näringsidkare får gärna pröva oss i ARN.

Vi kommer strax börja ringa alla backlogskunder och erbjuda alternativa kort också, här får man välja att stå kvar eller byta till ett annat kort. Dom som träffas av detta blir varse när samtalet väl dyker upp.

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Alla våra produktsidor för grafikkort har texten "På grund av rådande brist på grafikkort så kommer vi tillsvidare endast tillåta varje kund att köpa ett st grafikkort från vårt RTX 3000-sortiment" den texten har såvitt jag ser funnits sedan 18e maj.

Har man bokning på tex 3 kort innan dess så ska vi ej röra ordern och oavsett och har man dessa tre bokningar så får man då såklart inte ett frikort att köpa ytterligare ett kort efter regeln infördes utan att byta bort sina inneliggande orders.

De gånger jag har snubblat på en order där en kund med tex en gammal RTX 3080 bokning har även bokat ett nytt kort har jag vidarebefodrat ärendet till vår kundtjänst där kund får välja vad denne vill ha men det är av ren välvilja att kund inte ska klämmas då reglerna inte lästs. Vi kan såklart inte fånga alla dessa kunder, men varje produktsida har denna information. Max 1 ur hela RTX 3000 serien.

Vi kommer strax börja ringa alla backlogskunder och erbjuda alternativa kort också, här får man välja att stå kvar eller byta till ett annat kort. Dom som träffas av detta blir varse när samtalet väl dyker upp.

/Patrik

Så uppfattar jag dig rätt nu, om man har köpt kort innan den här reglen så är det okej att köpa ett till kort ur 3000-serien om man vill köpa ett idag t ex?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

De gånger jag har snubblat på en order där en kund med tex en gammal RTX 3080 bokning har även bokat ett nytt kort har jag vidarebefodrat ärendet till vår kundtjänst där kund får välja vad denne vill ha men det är av ren välvilja att kund inte ska klämmas då reglerna inte lästs. Vi kan såklart inte fånga alla dessa kunder, men varje produktsida har denna information. Max 1 ur hela RTX 3000 serien.

/Patrik

Stämmer bra det

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

/Patrik

Spännande 😜

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Så uppfattar jag dig rätt nu, om man har köpt kort innan den här reglen så är det okej att köpa ett till kort ur 3000-serien om man vill köpa ett idag t ex?

Nej, vill man köpa ett idag så får du ta bort tidigare ordrar står det.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Nej lägger du en ny beställning så får du ett val. Behåll din gamla beställning eller ta bort den och behåll din nya beställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undesired_hero:

Nej lägger du en ny beställning så får du ett val. Behåll din gamla beställning eller ta bort den och behåll din nya beställning.

Menar om man redan köpt ett kort för flera månader sen och har det i sin ägo och idag vill köpa ett nytt.

Dock är jag rätt säker på det du tar upp att återförsäljaren kan inte bryta lagt avtal.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ser att kön är tömd på rtx 3080 white, kommer ni öppna möjligheten att boka eventuellt för medlemmar? Eller är de sjukt svåra att få tag på?
@webhallen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

/Patrik

Väldigt spännande tycker jag. Jag var i kontakt med kundtjänsten via email igår och då var det väldigt tydliga besked om att det inte fanns den minsta möjlighet att byta till ett annat kort. "Vi har ingen möjlighet att byta till ett annat kort tyvärr."

Jag har samma användarnamn på webhallen som här.

Permalänk
Skrivet av Webhallen:

Det verkar vara vissa fall där en misskommunikation har orsakat att vissa av våra medarbetare har tagit bort orders på beställningar som legat innan "spärren". Bara att maila in till kundtjänst igen och hänvisa till detta inlägg om det skulle fortfarande vara oklarheter.

Sen vill jag belysa i det kommande, om man har bokat ett rtx 3080 i oktober och köper ett nytt kort nu efter spärren så har man i princip förbrukat "max 1 ur 3000 serien" regeln. Man får ej äta och behålla kakan.

Nu säger jag inte heller så är fallet med mitt kommande exempel men upptäcker vi vidareförsäljning/mining så kommer alla beställningar oavsett när man har beställt nollas ut.

/Patrik

Visst kan ni sälja till vem ni vill och jag tror det finns inget som folk kan göra nåt åt det. Men jag förstå tyvärr inte ert och en del andras hat mot miners. Vad är det för fel med mining?

och snälla dra inte det där miljö argumenten. Om ni är så rädd om miljö ska ni inte köpa grafikkort och spela, sätt inte på värme på vinter, och odla era eget mat om ni verkligen är rädd för miljö.

Permalänk
Skrivet av Blueice87:

Visst kan ni sälja till vem ni vill och jag tror det finns inget som folk kan göra nåt åt det. Men jag förstå tyvärr inte ert och en del andras hat mot miners. Vad är det för fel med mining?

och snälla dra inte det där miljö argumenten. Om ni är så rädd om miljö ska ni inte köpa grafikkort och spela, sätt inte på värme på vinter, och odla era eget mat om ni verkligen är rädd för miljö.

Grundtanken är väl att miners oftare vill ha många kort medans Webhallen/Nvidia/typ alla vill att detta främst ska hamna hos gamers? Svårare än så är det väl inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Menar om man redan köpt ett kort för flera månader sen och har det i sin ägo och idag vill köpa ett nytt.

Intressant resonemang, men jag tror inte det var vad han menade. Reglerna som gäller generellt nu är helt enkelt max ett 3xxx serie kort, punkt slut. Så har du fått ut ett tidigare, så har du redan nått maxtaket för nu gällande regler.
Det enda som är fredat är gamla multipla beställningar före reglerna tillkom.

Skrivet av muSashi:

Dock är jag rätt säker på det du tar upp att återförsäljaren kan inte bryta lagt avtal.

Men vad de KAN säga är att du får inte köpa det nya kortet samtidigt som du står kvar på kö som det gamla kortet. (nya kortet är inte del av lagt avtal)
Dvs du får välja: behåll gamla avtalet och stå tomhänt här och nu och vänta vidare på din plats i kön på gamla kortet, eller köp det nya kort som finns tillgängligt men välj att tappa det kort du har på kö.

Så länge Webhallen är tydliga med detta ser jag inget problem med tillvägagångsättet... Men det är väl gränsfall att de är det: folk verkar ju inte fatta att de tappar sina chansen på gamla kortet när de köper det nya.
Som Webhallen ser det, så har du automatiskt genom att köpa det nya kortet bekräftat att du är OK med att inte behålla gamla avtalet, eftersom reglerna står på produktsidan vid köp av nya kortet.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Intressant resonemang, men jag tror inte det var vad han menade. Reglerna som gäller generellt nu är helt enkelt max ett 3xxx serie kort, punkt slut. Så har du fått ut ett tidigare, så har du redan nått maxtaket för nu gällande regler.
Det enda som är fredat är gamla multipla beställningar före reglerna tillkom.

Men vad de KAN säga är att du får inte köpa det nya kortet samtidigt som du står kvar på kö som det gamla kortet. (nya kortet är inte del av lagt avtal)
Dvs du får välja: behåll gamla avtalet och stå tomhänt här och nu och vänta vidare på din plats i kön på gamla kortet, eller köp det nya kort som finns tillgängligt men tappa det kort du har på kö.

Så länge Webhallen är tydliga med detta ser jag inget problem med tillvägagångsättet... Men det är väl gränsfall att de är det: folk verkar ju inte fatta att de tappar sina chansen på gamla kortet när de köper det nya.
Som Webhallen ser det, så har du automatiskt genom att köpa det nya kortet bekräftat att du är OK med att inte behålla gamla avtalet, eftersom reglerna står på produktsidan vid köp av nya kortet.

Det kan jag köpa om kund och Webhallen kommer överens om att den gamla ordern stryks om dom väljer att hämta ut ett annat kort efter den nya regeln infördes. Webhallen måste vara TYDLIGA med detta, annars kan det leda till många missnöjda kunder. Dock tycker jag inte att gamla ordrar ska påverkas överhuvudtaget.

Jag undrar dock om det även gäller alla som redan har köpt ett kort säg för 3 månader sen när det inte fanns en sådan regel, kommer Webhallen vägra sälja till sådana kunder?
Kan tänka mig att det är många som t ex köpt ett RTX 3060 och nu vill uppgradera till något kraftfullare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

/Patrik

Tjenare.

Vad menas med "nollas ut"? Att ni tar bort alla aktiva beställningar man har?
Gäller samma regler för eventuella fyndvaror också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fragilehands:

Grundtanken är väl att miners oftare vill ha många kort medans Webhallen/Nvidia/typ alla vill att detta främst ska hamna hos gamers? Svårare än så är det väl inte.

Nvidia skiter i om de hamnar hos miners/gamers, glorifiera inte det där bolaget som faktiskt skickade ut kort till miners före gamers.

Permalänk
Webhallen
Skrivet av muSashi:

Nej. Har man köpt så har man köpt. Vi har rätt att neka alla orders och väljer som sagt vem vi säljer till. Vi bor inte i Danmark där OB är lag.

Skrivet av Ryssfemma:

Ser att kön är tömd på rtx 3080 white, kommer ni öppna möjligheten att boka eventuellt för medlemmar? Eller är de sjukt svåra att få tag på?
@webhallen

Troligen inte på ett tag, den kommer användas för att underlätta köer framöver.

Skrivet av joakim99:

Väldigt spännande tycker jag. Jag var i kontakt med kundtjänsten via email igår och då var det väldigt tydliga besked om att det inte fanns den minsta möjlighet att byta till ett annat kort. "Vi har ingen möjlighet att byta till ett annat kort tyvärr."

Jag har samma användarnamn på webhallen som här.

Det är som sagt något som kommer göras framöver och inget alla på kundtjänst kommer syssla med.

Skrivet av Blueice87:

För att det är så mycket bättre att sälja 8 kort till 8 kunder än "svarta hål" Då kommer köer aldrig röra på sig. Ska ni farma coin får ni vända er till miningkort via korrekta kanaler (vart vet jag inte då vi sysslar inte med den typ av verksamhet), konsumentförsäljningkanalen är inte rätt för det då konsumentgaranti och reklamation ej gäller på kort som mineas på. (please try us)

Skrivet av Vikra:

Tjenare.

Vad menas med "nollas ut"? Att ni tar bort alla aktiva beställningar man har?
Gäller samma regler för eventuella fyndvaror också?

Alla inneliggande orders på bristvaror destrueras i en möglig komposthög.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Det kan jag köpa om kund och Webhallen kommer överens om att den gamla ordern stryks om dom väljer att hämta ut ett annat kort efter den nya regeln infördes. Webhallen måste vara TYDLIGA med detta, annars kan det leda till många missnöjda kunder. Dock tycker jag inte att gamla ordrar ska påverkas överhuvudtaget.

Jag undrar dock om det även gäller alla som redan har köpt ett kort säg för 3 månader sen när det inte fanns en sådan regel, kommer Webhallen vägra sälja till sådana kunder?
Kan tänka mig att det är många som t ex köpt ett RTX 3060 och nu vill uppgradera till något kraftfullare.

Kunder som sitter på en 3060 idag kan dock bekvämt sitta på den tills de får chansen till att uppgradera när lagren börjar fyllas på. Många som fortfarande sitter på 900- och 1000-serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Själv har man en bokning sen 24/9. EG kundsupport är ett skämt, nästan lika dålig som NoN.

Jepp, sjukt dålig kommunikation från delas sida.. Jag beställde ASUS 3080 TUF OC den 26/9-2020, vilken modell är det du väntar på? Det ger mig magont att de inte betat av till 24/9-2020...

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Nej. Har man köpt så har man köpt. Vi har rätt att neka alla orders och väljer som sagt vem vi säljer till. Vi bor inte i Danmark där OB är lag.

Troligen inte på ett tag, den kommer användas för att underlätta köer framöver.

Det är som sagt något som kommer göras framöver och inget alla på kundtjänst kommer syssla med.

För att det är så mycket bättre att sälja 8 kort till 8 kunder än "svarta hål" Då kommer köer aldrig röra på sig. Ska ni farma coin får ni vända er till miningkort via korrekta kanaler (vart vet jag inte då vi sysslar inte med den typ av verksamhet), konsumentförsäljningkanalen är inte rätt för det då konsumentgaranti och reklamation ej gäller på kort som mineas på. (please try us)

Alla inneliggande orders på bristvaror destrueras i en möglig komposthög.

Dessa svar fick mig att skrocka och nästan sätta kaffet i fel strupe.
Är som sagt nöjd med mitt kort jag lyckades få tag på tack vare kravet på medlemsnivå för beställning.

Och även om det är långt tills dess så hoppas jag det snart börjar släppa, behöver ett kort till min lilla VR-burk!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

Och även om det är långt tills dess så hoppas jag det snart börjar släppa, behöver ett kort till min lilla VR-burk!

Det är relativt lätt att få tag på kort nuförtiden, håll koll på tipstrådarna och du får ett inom en vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragzone:

Kunder som sitter på en 3060 idag kan dock bekvämt sitta på den tills de får chansen till att uppgradera när lagren börjar fyllas på. Många som fortfarande sitter på 900- och 1000-serien.

Bästa inlägget på länge i den här tråden. Förstår frustrationen hos vissa men man kan inte gnälla allt för mycket om man nu sitter på ett 3060-kort.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | AMD Ryzen 9 5950X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3090 24GB Gaming OC | 32gb Corsair Dominator 3600mhz CL16 | Samsung 980 Pro x2 | Corsair AX1600i | Corsair H150i Elite Capellix LCD | Corsair iCUE 5000d RGB

Permalänk
Medlem

Vad hände i Mumindalen idag då när det blev den 18 Juni framflyttad till den 3 September igen … Asus non OC hos Icke Komplett

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 9800X3D, AORUS 5090 Master ICE, 64GB RAM DDR5 6000MHz CL30 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: SAMSUNG G8 OLED/
"Konsol"-Dator: AMD 7950X,GPU: RTX 5080, 32GB DDR 5
Laptop: Macbook 16 M4 Max /48GB/40GPU/16CPU
ISP:1000/1000 Telenor

Permalänk
Medlem

Positivt att det rullar på lite i alla fall. Tittade på Webhallens TUF 3080 non-OC och trodde att det bara var folk som hoppat av kön, förstod inte att det faktiskt kommit in kort. Ligger med en av de första beställningar 21/9 (strax efter midnatt) så borde nog komma in i top50 snart

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Positivt att det rullar på lite i alla fall. Tittade på Webhallens TUF 3080 non-OC och trodde att det bara var folk som hoppat av kön, förstod inte att det faktiskt kommit in kort. Ligger med en av de första beställningar 21/9 (strax efter midnatt) så borde nog komma in i top50 snart

Inom de ca första 2h (på nuvarande kön), men det känns som en evighet bort ändå 🤪

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Rätt sjukt att de ändå bara tagit sig vad, 2 dagar? av backloggen på 9 månader. Säger en del om köptrycket som varit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

det stämmer. min ocd hjärna va ju tom tvungen å ringa konsumentverket för ett tag sen bara för å kolla hur det faktiskt låg till ist för alla gissningar tror jag skrev det i tråden om jag inte minns fel

Japp, men de kan ju hindra de som köpte före regeln kom att köpa nya kort nu, med hänvisning till "du köpte ett eller flera förr, du får inte köpa fler"

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Rätt sjukt att de ändå bara tagit sig vad, 2 dagar? av backloggen på 9 månader. Säger en del om köptrycket som varit.

0 dagar, vi är fortfarande mindre än 2h in på just TUF non-oc🙈

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

det stämmer. min ocd hjärna va ju tom tvungen å ringa konsumentverket för ett tag sen bara för å kolla hur det faktiskt låg till ist för alla gissningar tror jag skrev det i tråden om jag inte minns fel

Är nyfiken- gäller det även vid förbeställning med klarna och dylikt? Om man betalar direkt för kortet med Visa/Mastercard osv så kan jag tänka mig att de måste följa det, men om du inte betalat än så undrar jag om det gäller.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200