Windows 11 höjer prestandan för Intels hybridprocessorer

Permalänk
Melding Plague

Windows 11 höjer prestandan för Intels hybridprocessorer

Senare i år kombinerar Intel "Alder Lake" kraftfulla och energisnåla kärnor i en processor, ett upplägg förlupna Windows 11 verkar hantera bättre än föregångaren.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Brukar alltid uppgradera asap för prestandavinsten på alla fronter.

Permalänk
Medlem

Har inte tänkt på det tidigare, men med all skit som rullar i bakgrunden på moderna operativsystem så kanske det är ganska logiskt att låta det endast gå på dessa långsamma kärnor medans saker som användaren gör utnyttjar de snabbare.

Permalänk
Medlem

Finns det något test med andra cpu's gjorda för att se prestanda skillnader på windows 11>10?

Visa signatur

Ryzen 3600x | Asus strix b450 -f gaming | G.Skill Flare X DDR4-3200 C14 32gb | Msi 3060 Ti | MP Force510 480gb | 250gb samsung evo | Seagate 1tb | Phantek P400s | Corsair RM650x | LG ultragear 27gl850

Permalänk
Medlem

Undra om det blir mervärde för Intel Turbo Boost 3.0 (samma typ av kärnor fast vissa utvalda kan gå i högre klockfrekvenser) eller om det redan är färdigoptimerat där.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Bra det. Jag hoppas verkligen att Alder Lake blir en braksuccé. Vi behöver ett riktigt starkt Intel (igen) för att främja konkurrensen och pusha utvecklingen framåt för alla.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Kommer ni ihåg den förra stora grejen som skulle få folk att "uppgradera" till Windows 10? Det var Directx12 och de enorma prestandavinster detta av Microsoft påstods få...

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Bra det. Jag hoppas verkligen att Alder Lake blir en braksuccé. Vi behöver ett riktigt starkt Intel (igen) för att främja konkurrensen och pusha utvecklingen framåt för alla.

Hur menar du egentligen? Intel är ju fortfarande den i särklass största tillverkaren… Det bästa hade snarare varit att det blev en ok produkt och inte mer, dvs så att företag som AMD hinner ta fler marknadsandelar och växa sig starkare på en marknad som mer eller mindre varit helt dominerad av Intel i årtionden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fikabulle:

Hur menar du egentligen? Intel är ju fortfarande den i särklass största tillverkaren…

Visst, på pappret stämmer det. Tekniskt är de förbisprungna sedan länge, och det är inte bara AMD som är hotet de närmaste åren.

Oavsett vad man tycker om bolaget så tror jag att vi kommer att gynnas av att både AMD och Intel kan pusha varandra framåt mot nya höjder. Just nu känns det som att Intel ligger minst en generation bakom, och det tror jag inte gynnar någon.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Kommer windows 11 släppas som en gratis uppdatering eller måste man köpa det? Har microsoft gått bort från "windows as a service" tänket? Isåfall är det ett jävligt välkommet beslut, jag hade vägrat betala en kostnad per månad för ett OS och hade migrerat rubbet till linux om det hände.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dakke:

Kommer windows 11 släppas som en gratis uppdatering eller måste man köpa det? Har microsoft gått bort från "windows as a service" tänket? Isåfall är det ett jävligt välkommet beslut, jag hade vägrat betala en kostnad per månad för ett OS och hade migrerat rubbet till linux om det hände.

Sannolikt fortsätter de nog som med Windows 10 (Windows as a service (utan månadskostnad) och gratis uppgradering för de flesta), men Thurrott misstänker att de kanske drar ner på uppgraderingstakten en smula. Många av de senaste uppgraderingarna till Windows 10 har ju inte tillfört jättemycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Sannolikt fortsätter de nog som med Windows 10 (Windows as a service (utan månadskostnad) och gratis uppgradering för de flesta), men Thurrott misstänker att de kanske drar ner på uppgraderingstakten en smula. Många av de senaste uppgraderingarna till Windows 10 har ju inte tillfört jättemycket.

Det finns läckta uppgifter som är ganska trovärdiga (ta det ändå med en nypa salt) som pekar på att det blir gratis att uppgradera från både W7 och W10 (och således troligtvis även W8) till 11:an. Med tanke på att Microsoft aldrig slutade låta folk göra gratisuppgradering från W7 och W8 till W10 så finner jag personligen läckan trovärdig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Kommer ni ihåg den förra stora grejen som skulle få folk att "uppgradera" till Windows 10? Det var Directx12 och de enorma prestandavinster detta av Microsoft påstods få...

.

Fast det gav ju prestandavisnster i spel? Förstår inte vad du försöker göra dig lustig över.
Detta verkar ju vara prestandan för os:et i sig.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Spännande 😊
Får bli en ominstallation ca 1 månad efter release.
Vill inte hoppa in som första.

Super super kul

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fikabulle:

Hur menar du egentligen? Intel är ju fortfarande den i särklass största tillverkaren… Det bästa hade snarare varit att det blev en ok produkt och inte mer, dvs så att företag som AMD hinner ta fler marknadsandelar och växa sig starkare på en marknad som mer eller mindre varit helt dominerad av Intel i årtionden.

Helt rätt, och dessutom så hakar AMD eventuellt på med en egen variant av B.l (enligt Jacob: https://www.sweclockers.com/nyhet/32157-amd-patenterar-hybrid...

Permalänk

Som ägare av just samma testsystem som används i artikeln (Galaxy Book S Lakefield) så kan jag väl säga att det tråkigaste tappet i prestanda kommer nog från att Intel disablat AVX helt och hållet i denna 5-kärniga CPU, eftersom de 4 Tremont-kärnorna saknar funktionen. Ice Lake kärnan har annars hela vägen till AVX-512, men helt disablat som sagt. Både gamla AVX likväl som de nyare.

Med rätt SW-scheduler skulle de säkert kunna aktivera o ge en ansenlig prestandaboost, men riskerar kanske ändå bryta bakåtkompatibilitet med gammal mjukvara som kanske inte respekterar de nya spelreglerna. Vid försök till avkodning av AVX instruktioner i en tremont kärna får man ett kritiskt fel, och krasch som följd.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Fast det gav ju prestandavisnster i spel? Förstår inte vad du försöker göra dig lustig över.
Detta verkar ju vara prestandan för os:et i sig.

Lustig? Lustig kan du vara själv. Gjorde det? Ja, det tog en herrans massa år innan det gjorde i så fall. Microsoft försökte förtvivlat påvisa att det var ett rent måste att "uppgradera" men vartenda test som utfördes påvisade på ingen, och i många fall negativ, påverkan. Till slut började Microsoft att tvångsuppgradera folk, hade själv en burk som plötsligt "uppgraderades" och känner många som råkade ut för samma sak.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Man kan ju hoppas att de låter windows 10 vara det sista med bakåtkompabilitet och att windows 11 släpper stöd för 32-bitar etc så de kan fokusera mer på modern hårdvara.

Permalänk

Undra om systemrekommendationen kommer öka? Det kanske den gör av anledningar som prestanda som förr räknades som acceptabel idag inte gör detta. Jag tänker främst på övergången till ssd.
Jag hade tillgång till laptops med enbart hdd förra året och de började bli "obrukbara", dvs ej värt min dyra fritid, köp istället nytt.

Jag hoppas på att windows 11 kommer gå köra lätt. Containers/dockers i all ära, men ibland vill man ha vm. Och jag vill att windows ska snurra på endast 2GB ram, ibland är de enbart en enklare webbserver eller annat som man ska ha igång och det känns så dumt att slösa ram på dessa. Speciellt om man sitter på en laptop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Lustig? Lustig kan du vara själv. Gjorde det? Ja, det tog en herrans massa år innan det gjorde i så fall. Microsoft försökte förtvivlat påvisa att det var ett rent måste att "uppgradera" men vartenda test som utfördes påvisade på ingen, och i många fall negativ, påverkan. Till slut började Microsoft att tvångsuppgradera folk, hade själv en burk som plötsligt "uppgraderades" och känner många som råkade ut för samma sak.

.

Microsoft har då aldrig tvingat någon att uppdatera eller uppgradera. Det kan du bestämma själv.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av marcusOCZ:

Microsoft har då aldrig tvingat någon att uppdatera eller uppgradera. Det kan du bestämma själv.

Ett tag var de ju ganska lömska med hur de presenterade möjligheten dock. Det var lätt att klicka bort rutan och komma tillbaka till en uppgraderad dator senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Microsoft har då aldrig tvingat någon att uppdatera eller uppgradera. Det kan du bestämma själv.

Det är väl bara att välja om man tycker att Microsoft tvingade eller lurade folk att uppgradera till Win10 med sin terrorism i äldre versioner av Windows när Win10 hade släppts. Man kan ju välja det man tycker låter bäst, men jag tycker inte något av alternativen är särskilt smickrande.

Permalänk
Skrivet av Pellepelikan:

Man kan ju hoppas att de låter windows 10 vara det sista med bakåtkompabilitet och att windows 11 släpper stöd för 32-bitar etc så de kan fokusera mer på modern hårdvara.

Isåfall äter jag upp min hatt. Dom får hålla i det så länge dom siktar på enterprise-marknades huvudsakligen. Där finns 32-bitars applikationer och hårdvara som fortfarande släpps i all möjlig hårdvara.
Blir spännande med arm-racet

Men.....

"* Beginning with Windows 10, version 2004, all new Windows 10 systems will be required to use 64-bit builds and Microsoft will no longer release 32-bit builds for OEM distribution. This does not impact 32-bit customer systems that are manufactured with earlier versions of Windows 10; Microsoft remains committed to providing feature and security updates on these devices, including continued 32-bit media availability in non-OEM channels to support various upgrade installation scenarios."

https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/design/mini...

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

"Kommer du att kasta dig över Windows 11-uppdateringen när den väl tittar fram?"

Beror helt på om man förväntas betala med pengar eller ej. Att jag skulle betala för Windows med pengar är för mig helt främmande.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

"Kommer du att kasta dig över Windows 11-uppdateringen när den väl tittar fram?"

Beror helt på om man förväntas betala med pengar eller ej. Att jag skulle betala för Windows med pengar är för mig helt främmande.

Då får man väl hoppas du inte installerar det oavsett vilket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimsofie:

Då får man väl hoppas du inte installerar det oavsett vilket

Oavsett vilket? Läser du inte? Jag kommer att installera det om man inte behöver betala med pengar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Oavsett vilket? Läser du inte? Jag kommer att installera det om man inte behöver betala med pengar.

Jo jag läser, du uttrycker dig som att det inte är ngt skit att ha, men ha det vill du... om det är gratis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimsofie:

Jo jag läser, du uttrycker dig som att det inte är ngt skit att ha, men ha det vill du... om det är gratis

Spelar ingen roll om det är skit eller bra, måste man betala med pengar så är det inte intressant för mig.

Men det verkar ju som om man kommer få det gratis så det blir nog inga problem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Spelar ingen roll om det är skit eller bra, måste man betala med pengar så är det inte intressant för mig.

Men det verkar ju som om man kommer få det gratis så det blir nog inga problem.

Microsoft har alltid haft en uppgraderingsperiod där användare av det föregående operativsystemet får det kommande gratis så det är lite oklart vad du gnäller om egentligen.

Skrivet av FixT:

Finns det något test med andra cpu's gjorda för att se prestanda skillnader på windows 11>10?

Windows 11 släpps 24 juni så nej. Ingen seriös tech site vågar göra några benchar på en läckt version som kommer ändras till det skarpa släppet av legala skäl.

Skrivet av evil penguin:

"Alltid" är väl iofs hittepå, men de har gjort så de senaste gångerna.

De har alltid gjort så din tomte.

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reefer:

Microsoft har alltid haft en uppgraderingsperiod där användare av det föregående operativsystemet får det kommande gratis så det är lite oklart vad du gnäller om egentligen.

"Alltid" är väl iofs hittepå, men de har gjort så de senaste gångerna.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304