Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Bra tekniker kan fylla på alla möjliga system! De är specialister inom sådana system trots allt. det kostar pengar dock. Gissningsvis i nivå med en ny portabel AC.

Gissningsvis mer. Handlar ju som sagt om att bygga om produkten och ingen vill ta på sig det ansvaret. De är inte servicebara. Som sagt en icke servicebar enhet som kostade 4000 kr för två år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Leyer låter som kylmedlet läckt ut något, tyvärr bara kyltekniker som jan fixa sådant, påfyllning och sniffer för läckor. Alternativt igensatta filter.

Skrivet av Petterk:

Nja, kyltekniker kommer inte bygga om maskinen för att sätta dit ventiler o.s.v. Det finns anledning till att de bara har 12 månaders garanti.

Misstänkte att det kunde vara något sådant Endast ca 20% av evaporatorn (förångaren?) blir kall.
Får väl bli en ny då, vill inte ha Andersson igen med så dålig kvalitet men verkar endast vara de som finns i lager för rimligt pris...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Jobbar hemifrån idag och håller på att smälta. Dags att köpa något.

Funderar på någon av dessa tv, tar gärna emot kommentarer eller övriga tips. Lgh på 87 kvm men behöver bara kyla sovrummet på 10 och vardagsrummet på 30 ish.
https://cdon.se/hem-tradgard/electrolux-portabel-luftkonditio...
https://cdon.se/hem-tradgard/electrolux-luftkonditionering-ex...

Testar igen och kollar om någon som har bättre koll hade kunnat komma med input på ovan

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Minns på den gamla goda tiden, det glada 80-talet, och jag praktiserade på en elfirma som också bytte kompressorer på kylskåp bl.a.

Man bara släppte ut freonet rakt ut i luften, satte dit en ny kompressor och fyllde på igen innan man förseglade. Var med på en sådan operation ett flertal gånger.

Klart det går fylla på även ett slutet system, sedan om det är en så bra idé är en annan sak.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Minns på den gamla goda tiden, det glada 80-talet, och jag praktiserade på en elfirma som också bytte kompressorer på kylskåp bl.a.

Man bara släppte ut freonet rakt ut i luften, satte dit en ny kompressor och fyllde på igen innan man förseglade. Var med på en sådan operation ett flertal gånger.

Klart det går fylla på även ett slutet system, sedan om det är en så bra idé är en annan sak.

Ingen fara om det är en R290-enhet, men ingen kommer ta på sig ansvaret mot konsumenten. Skära av rör och installera ventiler och gissa kylmedelsmängd [edit: i vissa fall] samt fixa eventuella läckor på något för några tusenlappar finns det ingen vits med, en ny med minst 2,3 kW kyleffekt kostar 2500 kr.

En luftvärmepump för 5000 kr är servicebar och har 2-4 års garanti, en portabel ac för 5000 kr är inte servicebar och har 1-2 års garanti. Servar inte tillverkarna enheterna inom garantin så gör knappast någon annan det utanför.

Är ungefär som att man kanske servar dubbel dörrars kyl/frys av någon designermodell, men inte en kyl/frys på 80 cm som du köpte för 2000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ingen fara om det är en R290-enhet, men ingen kommer ta på sig ansvaret mot konsumenten. Skära av rör och installera ventiler och gissa kylmedelsmängd samt fixa eventuella läckor på något för några tusenlappar finns det ingen vits med, en ny med minst 2,3 kW kyleffekt kostar 2500 kr.

En luftvärmepump för 5000 kr är servicebar och har 2-4 års garanti, en portabel ac för 5000 kr är inte servicebar och har 1 års garanti.

Är ungefär som att man kanske servar dubbel dörrars kyl/frys av någon designermodell, men inte en kyl/frys på 80 cm som du köpte för 2000 kr.

Kylmedlet och mängden är specifierade enligt lag, all data finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Testar igen och kollar om någon som har bättre koll hade kunnat komma med input på ovan

har en Electrolux 34U338CW

den fixar en stekhet lägenhet där rumstemperaturen lätt blir ca 28 grader när solen ligger på, petar utan vidare ner till 24 grader med en rätt behaglig ljudnivå och rätt rimlig tid. Rummet är nog ca 30 kvadrat

smidigt att den inte behöver tömma något vattenreservoar vid kylning, har fjärrkontroll mm.

ska du köpa din på CDON där kanske den ligger lite högt i pris för din storlek, men det kanske man får ge nu mitt i sommaren när åtgången är som högst. Kan vara värt det

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Kylmedlet och mängden är specifierade enligt lag, all data finns.

Gör det någon skillnad? Vi pratar ändå om 1000 kr/h.

Har noterat att det står hur mycket köldmedium som används på många modeller och tycker det är helt rimligt att det står på alla, men nej det står inte hur stor volym eller vikt de använder i t.ex. Julas eller Bauhaus billigaste modell. Att det skulle finnas någon lag som kräver det har jag inte sett och kan jag inte hitta något om, f-gasförordningen klassar det som gaser med 0 eller nära 0 GWP och således finns det egentligen ingen anledning att ange mängd.

Och ja det går att tömma en portabel AC på gas i enlighet med branschrekommendationerna, men ingen kommer ta på sig jobbet med att tömma och sätta dit ventiler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ingen fara om det är en R290-enhet, men ingen kommer ta på sig ansvaret mot konsumenten. Skära av rör och installera ventiler och gissa kylmedelsmängd [edit: i vissa fall] samt fixa eventuella läckor på något för några tusenlappar finns det ingen vits med, en ny med minst 2,3 kW kyleffekt kostar 2500 kr.

En luftvärmepump för 5000 kr är servicebar och har 2-4 års garanti, en portabel ac för 5000 kr är inte servicebar och har 1-2 års garanti. Servar inte tillverkarna enheterna inom garantin så gör knappast någon annan det utanför.

Är ungefär som att man kanske servar dubbel dörrars kyl/frys av någon designermodell, men inte en kyl/frys på 80 cm som du köpte för 2000 kr.

Som sagt, detta var tidigt 80-tal. Då var det fortfarande freon i kylskåpen. Inte särskilt bra bara släppa ut i luften. Då var det dessutom avsevärt mycket billigare byta kompressor än köpa nytt skåp eftersom det inte krävdes en massa dyr utrustning för att göra jobbet. Idag är det så mycket bestämmelser och det behövs utrustning som gör att det inte är lönsamt längre.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Var jättenöjd med min Andersson ARC 2.3 som jag köpte 2019-05. Men nu tycker jag inte att den kyler bra alls, varit igång 5 timmar utan att det är behaglig värme i rummet (ett ganska litet).

Är det vanligt att de blir sämre med tiden eller är min helt enkelt sönder?

Visst kommer det svalare luft ur den men tycker inte alls att det är så kallt som tidigare åren.

Använd termometer och faktisk kolla gradtalet på in och utgående luft - dels mätt på baksidan i överkant på AC:n där det drar in luft för evaporatorn och bör vara rumstemperaturen i rummet och sedan den kalla(re) luft som blåser ut ur maskinen in i rummet. Temperaurskillnaden bör vara minst 12 -14 grader C (gäller äldre maskiner och/eller mindre maskiner på typ 2 kW/7000 BTU med R407C/R410A som köldmedel) medan nyare maskiner med R290 och runt 3kW/10000 BTU bör man nå mellan 17 0ch 19 grader C temperaturskillnad beroende på fläkthastighet - mätt vid kring 28 graders rumstemperatur.

man kan inte lita på 'jag tycker och jag känner' utan det är hårda fakta som gäller med uppmätningar av tex. temperatur som ovan om man skall se om det fungerar rimligt eller inte. och det vore också väldigt bra med temperaturmätare som också anger Rh-värde (luftfuktighet) på rumsluften då mycket fuktig rumsluft så kan den upplevda kylan (sensibla kylan) vara betydligt mindre då i tropikvärme och hög luftfuktighet nära 100% Rh kan upp till 60-70% av kylkapaciteten användas för att kondensera ut vatten och temperaturdiffen på insug och utblås betydligt mindre än vid torrare luft och därmed upplevs som dåligt fungerande....

Vad många glömmer bort är att man också måste minska sin egna värmeproduktion lägenheten i form av påslagen elektronik (tex om du har någon maskin som minar så kan det ge fler hundra watt mer med värme och sådant märks ordentligt om man sedan försöker kyla med en portabel AC), hindra solljusinstrålning genom fönster med persienner och hellre markiser på utsidan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Som sagt, detta var tidigt 80-tal. Då var det fortfarande freon i kylskåpen. Inte särskilt bra bara släppa ut i luften. Då var det dessutom avsevärt mycket billigare byta kompressor än köpa nytt skåp eftersom det inte krävdes en massa dyr utrustning för att göra jobbet. Idag är det så mycket bestämmelser och det behövs utrustning som gör att det inte är lönsamt längre.

Det är samma utrustning som till luftvärmepumparna, men varför skulle någon ta på sig att konvertera enheterna så det finns påfyllningsport/serviceventil och leta läckor på prylar som det inte finns reservdelar till? Kylskåp går fortfarande att få lagade och det finns reservdelar!

Electrolux har faktiskt några reservdelar till sina enheter, men till de flesta av modellerna ingen kompressor, evaporator eller kondensor! I de fall de finns är tillgängligheten fortfarande dålig, så varför skulle någon få för sig att i princip riva och bygga upp maskinerna på nytt? Yrkesfolk vill inte ha projekt. Att det egentligen inte är någon större fara att släppa ut köldmedium som inte påverkar ozonskiktet eller med extremt låg GWP spelar ju ingen roll, om de hade en serviceventil så skulle de troligtvis ändå ha läckor någonstans där de inte ids fixa och att ta hand om köldmediet enligt branschrekommendationerna är möjligt utan ventil. Vad ska de göra med en enhet där kompressor gett upp eller håller på och ge upp, eller där evaporatorn har ett hål de inte kan löda om det inte finns reservdelar att få tag på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Använd termometer och faktisk kolla gradtalet på in och utgående luft - dels mätt på baksidan i överkant på AC:n där det drar in luft för evaporatorn och bör vara rumstemperaturen i rummet och sedan den kalla(re) luft som blåser ut ur maskinen in i rummet. Temperaurskillnaden bör vara minst 12 -14 grader C (gäller äldre maskiner och/eller mindre maskiner på typ 2 kW/7000 BTU med R407C/R410A som köldmedel) medan nyare maskiner med R290 och runt 3kW/10000 BTU bör man nå mellan 17 0ch 19 grader C temperaturskillnad beroende på fläkthastighet - mätt vid kring 28 graders rumstemperatur.

man kan inte lita på 'jag tycker och jag känner' utan det är hårda fakta som gäller med uppmätningar av tex. temperatur som ovan om man skall se om det fungerar rimligt eller inte. och det vore också väldigt bra med temperaturmätare som också anger Rh-värde (luftfuktighet) på rumsluften då mycket fuktig rumsluft så kan den upplevda kylan (sensibla kylan) vara betydligt mindre då i tropikvärme och hög luftfuktighet nära 100% Rh kan upp till 60-70% av kylkapaciteten användas för att kondensera ut vatten och temperaturdiffen på insug och utblås betydligt mindre än vid torrare luft och därmed upplevs som dåligt fungerande....

Vad många glömmer bort är att man också måste minska sin egna värmeproduktion lägenheten i form av påslagen elektronik (tex om du har någon maskin som minar så kan det ge fler hundra watt mer med värme och sådant märks ordentligt om man sedan försöker kyla med en portabel AC), hindra solljusinstrålning genom fönster med persienner och hellre markiser på utsidan

Lät den stå igång hela dagen. Gick in u rummet bredvid som är exakt likadant där jag endast hade öppet fönstret, där var det svalare än rummet med AC. Så har det ej varit tidigare. Har markiser utanför och persienner i båda rummen. I rummet med AC:n har jag dock mig + en dator + en skärm igång (stängde av alla skärmar förutom en). Åren innan var det som att gå in i ett kylskåp när man kom in i rummet med AC:n igång.

Provade att modda AC:n för med dubbelslang efter halva dagen, men det hjälpte ej. Har beställt en ny Electrolux nu så får vi se om den kommer fungera bättre. Det var definitivt inga 17 - 19 graders skillnad på in och ut. Har ingen termometer men om man behöver använda en sådan för att se om AC:n jobbar så känns det ganska meningslöst att ha igång den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är samma utrustning som till luftvärmepumparna, men varför skulle någon ta på sig att konvertera enheterna så det finns påfyllningsport/serviceventil och leta läckor på prylar som det inte finns reservdelar till? Kylskåp går fortfarande att få lagade och det finns reservdelar!

Electrolux har faktiskt några reservdelar till sina enheter, men till de flesta av modellerna ingen kompressor, evaporator eller kondensor! I de fall de finns är tillgängligheten fortfarande dålig, så varför skulle någon få för sig att i princip riva och bygga upp maskinerna på nytt? Yrkesfolk vill inte ha projekt. Att det egentligen inte är någon större fara att släppa ut köldmedium som inte påverkar ozonskiktet eller med extremt låg GWP spelar ju ingen roll, om de hade en serviceventil så skulle de troligtvis ändå ha läckor någonstans där de inte ids fixa och att ta hand om köldmediet enligt branschrekommendationerna är möjligt utan ventil. Vad ska de göra med en enhet där kompressor gett upp eller håller på och ge upp, eller där evaporatorn har ett hål de inte kan löda om det inte finns reservdelar att få tag på?

Jag vet inte, säger bara att man gjorde så då. Detta är 40 år sedan.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Minns på den gamla goda tiden, det glada 80-talet, och jag praktiserade på en elfirma som också bytte kompressorer på kylskåp bl.a.

Man bara släppte ut freonet rakt ut i luften, satte dit en ny kompressor och fyllde på igen innan man förseglade. Var med på en sådan operation ett flertal gånger.

Klart det går fylla på även ett slutet system, sedan om det är en så bra idé är en annan sak.

Man fick inte göra så ens på den tiden och då gällande köldmedelsförordning - men jag vet att man ändå tog och pös ut gasen i plastsäckar som sedan vädrades utanför och tydligen var 'common practice' i stort sett världen runt - detta är en av orsakerna varför köldmedelsförordningarna har hårdnat med tiden och olika köldmedel förbjuds, de som har certifikat och borde vara de som jagar läckor och fixa dem och kräva bättre lösningar för ohållbara designer som näst intill är omöjliga att få läckfritt - är de som fuskar mest för att man inte orka bära in tömmningsaggregatet och återvinnings-flaskan till utrymmet där grejorna finns (och är sällan på några bekväma platser och ofta svårt att få tillträde, upp för rangliga stegar och trappor till tak)

ppb-värdet i atmosfären mätt långt ute till havs talar sin tydliga språk med alltjämt stigande kurvor för olika köldmedel (ja utom R12 som sakta börja sjunka) och en av de stora utsläpparna är faktiskt livsmedelsbutiker med R404A världen över för sina kyl och frysdiskar - trots alla år med internationellt sätt rätt hårda krav i Sverige innan EU:s nya regler (som i viss mån lättade upp i sverige med bl.a att nu inte har rapporteringsplikt i hur mycket som fylls i varje anläggning längre, men märkbart hårdnade i resten av EU) så har tex. svenska livsmedelbutiker under åren tappat 10-20% av sin laddning av R502A/R404A per år sedan 1970-talet trots alla regler och förordningar, det är inga småskvättar utan vi pratar om 20 - 40 kg laddning per kylkrets och jag har själv sett dem med mer än hinkstora receiver-burkar med nivågglas och allt...

- och kylnissar och deras överliggande organisation borde ha varit drivande på hur man bygger mer läckfria platsbyggda anläggningar med andra typer av skarvförbindelse (läs ofta presskopplingar i klass för NASA och högvakumlabratorier med monteringssäkerhet helt läckfritt är nästan till 100% även med mediokra montörer som stressar sig fram - men anslutningarna kostar då förstås mer, men de som provat (av kundkrav) faktiskt fick mindre med garantiärende att det ändå var en mer lönsam montage när det hela räknades ihop i slutändan för alla parter...) men de har under alla åren skitit i det och nöjer sig med att upprepa i grunden använda amerikanska lösningar och deras mer eller mindre i grunden indesigande läckage med konstruktioner från typ 50-talet (dvs. svårt att med normal arbetsinsats och noggrannhet som förväntas av en stressad kylnisse få det garanterat tätt) med baktanken att det skall vara konstant åtgång av köldmedel för köldmedelsbolagen av att det alltid behöver slattas i en skvätt per år och därmed återkommande intäkt.

Så alla dessa köldmedelsförbud och restriktioner som kommit med tiden är till stor del självförvållat av världens olika kylfirmor och produkttillverkare som inte kan (eller snarare vill) få fram bra byggsätt för nära helt läckfria anläggningar under dess livstid. Bil-AC är inte ett dugg bättre - tekniskt sett borde bilens AC fungera hela bilens livslängd och att det borde vara sanktions-avgifter för biltillverkaren så fort det fattas gas vid skrotning räknat på gramnivå!

Runt 2010 kunde man inte ens lova att hållas sig under 30 gram/år i läckage hos de europeriska tillverkarna (de klagade högljutt medans asiaterna hade ingen problem med det och som en konsekvens av det och oviljan av bilindustrin att bättra sig, till biltillverkarnas stora snopenhet klubbades igenom förbud med R134a som köldmedel för nyare bilar inom EU och nu ersattes med en ännu värre soppa som HFO1234yf med sämre termodynamiska egenskaper för arbetscykeln i en bil (där man också skippat suggasvärmeväxlaren med kondensatet som närmast var ett krav för HFO1234yf att få effektivitet i närheten av tidigare R134a, utan hanteras bara som en drop-in gas i befintlig lösning designad för R134a med för bil-AC generellt sämre kapacitet och speciellt situation när det är mycket varmt - och så blundar man för den flerdubbla TFA-bildningen när utläckt HFO1234yf bryts ned i atmosfären gentemot tex. R134a och det ligger man långt med idag (och skrivs väldigt finstilt om det skrivs alls), men en dag så vaknar det till som ett miljöproblem i klass med PCB i långtidshållbarhet i havsmiljöer - dvs. det bryts inte ned alls och istället ackumuleras i vattenmiljön och är mycket stabilt) - med andra ord man har bytt ett miljöproblem till ett annat potentiellt miljöproblem som lagstiftningen inte hunnit med att uppmärksamma och så kommer det vara så länge det är fluor i köldmedels-formlerna!!

Idag så laddas en bil med AC om med ny köldmedelsmängd minst 1 gång under bilens livstid och mycket kan skyllas på att kondensorn byttes från kopparkondensor till aluminium-kondensor som korroderar mycket fortare - till detta att biltillverkare är total ointresserad av att fixa stenskottsskydd för evaporatorn med olika galler och nät som tar ner rörelsemängden på stenar som slår in och minskar risken för punktering av evaporatorn vilket annars är en av de vanligare orsakerna för tom AC på en bil.

Permalänk
Medlem

woods-window-sealing-kit

Installerade den här tidigare idag och kan bekräfta om någon undrar att den fungerar bra med fönster som öppnas nedtill. Upplevde inga som helst problem.

Resultatet: https://i.imgur.com/glw0OmO.png

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

har en Electrolux 34U338CW

den fixar en stekhet lägenhet där rumstemperaturen lätt blir ca 28 grader när solen ligger på, petar utan vidare ner till 24 grader med en rätt behaglig ljudnivå och rätt rimlig tid. Rummet är nog ca 30 kvadrat

smidigt att den inte behöver tömma något vattenreservoar vid kylning, har fjärrkontroll mm.

ska du köpa din på CDON där kanske den ligger lite högt i pris för din storlek, men det kanske man får ge nu mitt i sommaren när åtgången är som högst. Kan vara värt det

Tack för svaret! Tänker att köpeplats spelar ingen roll för min skull. Vad gav du för din?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Här är ett billigt fönsterkit som fungerar med både enslangs- och tvåslangslösningar:

https://se.trotec.com/produkter-och-tjaenster/maskiner-homeco...

Permalänk
Medlem

Minns att det fanns AC med separat utedel som man ställer ute på balkongen.
Säljs inte dessa längre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Minns att det fanns AC med separat utedel som man ställer ute på balkongen.
Säljs inte dessa längre?

Nej, det gör de inte. Frågan kommer på var och varannan sida i tråden. Avsaknaden av dessa är också den troliga anledningen till att tråden till stora delar handlar om att modda sin AC till en enhet med tvåslangslösning.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Minns att det fanns AC med separat utedel som man ställer ute på balkongen.
Säljs inte dessa längre?

Det finns men inte särskilt vanliga. Har sett på någon nätbutik men minns inte vilken.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Det finns men inte särskilt vanliga. Har sett på någon nätbutik men minns inte vilken.

Har för mig att man fortfarande kan hitta dem på trotech.
https://www.trotec24.com/en-de/machines/air-conditioning/air-...

Där har vi en. Kan ej säga om m den är bra eller inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Minns att det fanns AC med separat utedel som man ställer ute på balkongen.
Säljs inte dessa längre?

I Tyskland kan man hitta den typen, dock jädra dyra. https://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/4418651_...

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

I Tyskland kan man hitta den typen, dock jädra dyra. https://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/4418651_...

Finns också flera modeller hos återförsäljare till tillbehör för husvagnar/bilar, dyra med låg effekt och alla har ingenstans att ställa utedelen på, att hänga är inte tillåtet. Lättare att få tillåtelse att installera och be installatör installera en riktig värmepump eller nöja sig med ghettomoddning.

Permalänk
Medlem

Ännu en fråga till er med Electrolux Chillflex Är det normalt att AC:n har ett lågt rasslande/tickande ljud när den är igång? Står jag ganska nära min hör jag nämligen ett sådant ljud..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shape1:

Ännu en fråga till er med Electrolux Chillflex Är det normalt att AC:n har ett lågt rasslande/tickande ljud när den är igång? Står jag ganska nära min hör jag nämligen ett sådant ljud..

Tyckte jag hörde ett nytt ljud idag när jag slog på den. Men försvunnit eller så märker jag det inte längre bara. Försöker att inte fundera så mycket så länge den funkar. Tror våran måste ligga på runt ~25h drift tid än så länge.

Visa signatur

9800x3d - 4070 ti super - 360hz qd-oled

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet av Trotec Airlock 1000 till balkongdörr?
På deras sida står det max omkrets 560cm men att omkretsen räknas B x 2 + H så man får anta att det stämmer.
Ingenstans står det om den fungerar på balkongdörrar som öppnas utåt. Antar att det går?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shape1:

Ännu en fråga till er med Electrolux Chillflex Är det normalt att AC:n har ett lågt rasslande/tickande ljud när den är igång? Står jag ganska nära min hör jag nämligen ett sådant ljud..

Har föregångaren från ca 2013, med x antal timmar körd och nix det är inget jag känner igen. Den har en tendens att "porla" lite vid start om den har en del vatten samlat, men annars inte. Dock lite halvsvårt att avgöra vad du syftar på för ljud, prova att spela in och ladda upp?

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av mirre55:

Någon som har erfarenhet av Trotec Airlock 1000 till balkongdörr?
På deras sida står det max omkrets 560cm men att omkretsen räknas B x 2 + H så man får anta att det stämmer.
Ingenstans står det om den fungerar på balkongdörrar som öppnas utåt. Antar att det går?

Har den, på balkongdörr som öppnas inåt. Det bör inte vara något problem med utåt. Torka rent ordentligt där du tänkt sätta kardborrebandet. Är nog lite skitigare på utsidan.

Visa signatur

9800x3d - 4070 ti super - 360hz qd-oled

Permalänk
Medlem

Hur mycket får ni ner temperaturen med era portabla ac?

Rummet våran står i, är ca 30kvm fast öppet in till kök och hall också.

Ute är det 32grader, och inne 23.

Har frånluftvärmesystem, och enbart en slang på ac:n, så antar att det blir lite undertryck i huset och det drar in extra värme ifrån ventilerna.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Hur mycket får ni ner temperaturen med era portabla ac?

Rummet våran står i, är ca 30kvm fast öppet in till kök och hall också.

Ute är det 32grader, och inne 23.

Har frånluftvärmesystem, och enbart en slang på ac:n, så antar att det blir lite undertryck i huset och det drar in extra värme ifrån ventilerna.

Skulle verkligen behöva en termometer för att svara på såna här frågor 😄 dörren till toan håller vi stängd för där inne blir det tokvarmt. Öppen ventilation till de andra varma lägenheterna. I köket är det också en öppen ventilationslucka, så lite varmare där. Kallast är definitivt vardagsrummet där den står. Ska framöver ställa en tornfläkt i öppningen från vardagsrummet till hall/resten av rummen, för att sprida lite längre på de varmaste dagarna.

Visa signatur

9800x3d - 4070 ti super - 360hz qd-oled