Drivrutin för mus - Victor 386

Permalänk
Medlem

Drivrutin för mus - Victor 386

Man satt med detta för länge sedan men kommer inte ihåg hur man gjorde..
Har en stationär Victor 386, tangentbord via ps2 = fungerar utmärkt.
Mus via en av COM-portarna.
Har en mus från min Amiga 500, men den reagerar inte.
Har också en COM till usb som jag också köpt till min Amiga 500, fungerar bra där.
Men dessa fungerar inte på datorn.
Går det helt enkelt inte, eller saknar jag drivrutiner av något slag?

Maskinen kör Dos 5.0 och Win3.1

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Keeper of the Bamse

OM jag minns rätt från 90-talet så måste du ha mouse.com (binär, inte en webplats) som är drivrutinen för musen, och stoppa in den i autoexec.bat så att den laddas in vid uppstart

Autoexec.bat: LH C:\Windows\MOUSE.COM
Config.sys: DEVICE=C:\Windows\MOUSE.SYS

edit: hittade en diskussion som tar upp det: https://groups.google.com/g/comp.os.ms-windows.misc/c/c-nyFq-...

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Den "moderna" lösningen på allmän DOS-drivrutin för seriella möss och PS/2-möss heter CTMOUSE (CuteMouse).
http://cutemouse.sourceforge.net/

Tar ca 3K RAM och kan med fördel laddas i den höga minnesarean med LOADHIGH i AUTOEXEC.BAT.

Självklart behöver du också använda en mus av IBM-standard och inte av Amiga-standard.

Permalänk
Medlem

Möss till Amiga fungerar lite annorluna än PC-möss. Mus-porten på en Amiga är INTE en COM-port även om det råkar vara samma fysiska kontakt, så en Amiga-mus fungerar inte i en serie-port (COM-port)

Permalänk
Medlem

Ok, får se om jag kan få tag i en annan mus!

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]