Helgsnack: Vad är historien bakom ditt användarnamn?

Permalänk
Medlem

Agriemos är en böjelse av det spanska ordet "agriar" som betyder att förarga, Agriemos innebär att "förarga dem" eller att "vi gör dem arga". Sen har man ju fått genomlida epitetet "Argt Mos" några gånger men det är inget som biter. Namnet har använts konstant sen 2003, då enbart till gaming, som DH Crew och SweC.

Visa signatur

MacBook Air | iPhone

Permalänk
Medlem

Är från när jag pluggade CCNP, Autonomous System Boundary Router.
Men nuförtiden minns jag inget av det längre, annat än att det var roligt

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Trodde man skulle skriva sitt namn..

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Hjälpsam

En Ekorre som springer med skvaller längs Yggdrasil, tyckte jag lät kul, namnet betyder egentligen Råttand.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

En gång i tiden så blev jag kallad det i min dåvarande flickväns blogg då hon inte ville skriva ut "riktiga" namn, härstammar delvis från mitt efternamn så det har fått hängt med.

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk

I forntiden hittade jag Mirc och Dalnet (för er som minns ) där fanns en kanal som hette #wwfsverige. flyttade senare till EFnet vart sen swewrestling som forum på hemsida och lever idag vidare på fb. Var och är ett stort wrestlingfan. På den tiden var min stora idol Shawn Michaels the heartbreak kid (HBK) Så naturligtvis vart mitt nick HBKsweden vilket jag använder än idag.

Visa signatur

Chassi Fractal Design Define R6|Moderkort Asus ROG x570f|CPU AMD Ryzen 9 3950x|CPU Kylning Noctua NH-U12S|GPU Gigabyte 2070 super|RAM Corsair 32GB 3200MHz CL16 Vengeance|Ljud Logitech Z906 5.1|Optisk ASUS Intern BW-16D1HT Blu-ray|SSD Corsair Force MP600 1TB|HDD 3st 3TB WD, 3st 4tb Seagate IronWolf |PSU Corsair RM 750w 80+ gold|Skärm Skantic B5512FHD 55"|OS Win 10|Plexpass|Fiber 1000/1000|

Permalänk
Medlem

Förr i tiden, i competative shooters nicka jag UnskilledPRO. Numera är det TinySpoon (vem vill inte vara lilla skeden ibland?) eller tJev som är initialerna för mina namn. Stort "J" för att spicea till det lite

På LAN kan det hända att jag nickar IAMTHELAW.. Många år sedan men det sitter i ryggmärgen.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Ett släktnamn

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.

Permalänk

Mitt användarnamn är en förkortning av Kirigakure Saizō (霧隠才蔵). En ninja, men inte vilken som helst, han har smeknamnet "the careless ninja".

Valde detta namn för länge sedan. Det är även en fiktiv figur i någon av SNK's fighting spel, där han är någon form av demon (Oni).

Är lite besatt av Japansk kultur samt historia (varav min Gundam samling kanske?).

Det går att googla det hela, min stavning är ibland Sai'Zo när jag spelar online.

Permalänk
Skrivet av Mnemozyne13:

Jag är mer intresserad av första delen i ditt namn, vart fick du det ifrån?

Är inte helt säker, men såg en del Ranma½, Slayers och andra liknande serier, så tror jag fick idéen därifrån... ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Ljusskygg

Rätt simpelt typ, tog bara Artorias (the Abysswalker) baklänges vilket blev Sairotra, sen "städade" jag namnet och testade olika varianter tills att det godkändes på PSN.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kane som tilltalar sin trogna kommendör i olika cutscenes.

//Peace Through Power

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Vila i frid

Åsbogården (mellan Gävle och Hedesunda) hade på 70-talet en drink som hette Häsenfräsen. No pricks given - så blev det som det blev.

https://www.gd.se/artikel/asbo-bengt-fyller-85-ar

Permalänk

Blev förr ofta kallad George och då jag såg filmen Snatch så fanns där en karaktär som jag lånade mitt nick av och som hängt med sedan dess i olika sammanhang.
https://snatch.fandom.com/wiki/Gorgeous_George
https://www.youtube.com/watch?v=8IyD4O_CZ4M

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus Prime Z690-A, Gigabyte RTX 3070 Gaming OC, Corsair 32GB DDR5 5600Mhz, Noctua NH-D15 Chromax, Samsung 980 Pro M.2 NVMe 256 GB-OS, be quiet! Dark Base 900, Corsair RM 850X V2, LG UltraGear 32GP850

Permalänk

Många powerking och sena garage-lan på 90/00-talet sen evolvade det till något förvridet fornnordiskt via arbetskollegorna tillslut.

Ulf > Uffe > Buffy > Tor-Ulf > thewrulph

Visa signatur

🖥️ • Ryzen7 5800X + NH-D15 • STRIX B350-F • 32GB 3200MHz • 970 Evo+ M2 1TB • Corsair RM1000X • Define 7 Compact • Gigabyte RTX3070 Aorus Master • Samsung Odyssey G7 32" 240hz 1440p
⌨️ • Logitech MX Mechanical Mini 🖱️ • Logitech G Pro X Superlight
🔈 • RØDE AI-1 • Edifier R1600 TIII 🎧 • Sony MDR7506

Permalänk
Medlem

I jakten på något opersonligt, "svårgooglat" och tidigare oanvänt bytte jag plats på två bokstäver i "username" 🙃

Permalänk
Medlem

Gammalt användarnamn på ett tidigare jobb.

Permalänk

Var runt 20 när jag skapade mitt konto och gillade då att dricka denna "drink" på krogen. Koskenkorva och coca cola 😁

Visa signatur

[Asus ROG Strix B550-F Gaming][Ryzen 5 5600X][16 GB 3200 MHZ CL16][MSI RTX 2070 Super Gaming X Trio][Asus ROG Strix 750W][Samsung 1TB 970 EVO Plus][Fractal Design Define 7 Compact][Noctua NH-U12S chromax.black]

Permalänk
Medlem

Wordplay av ordet Drake som DnD nörd, Drake -> Draka -> Draca/Drac4/Dr4ca osv och sedan lite varianter av det som såg bra ut i Quake 3. Kul att läsa tankegångarna som ledde fram till en del av namnen

Visa signatur

Lian Li PC-O11 - Gigabyte Z390 AORUS MASTER - Intel 9900K - EVGA GeForce RTX 2080 Ti - Corsair 4x8GB 3200 MHz CL16

Permalänk
Medlem

När jag skapade konto här på SweC, så blev jag lite ställd över valet att ha ett användarnamn. Min dåvarande stapel med stereodelar (förstärkare, kassettdäck x 2 etc) stod i stort sett bredvid, så när blicken vandrade runt i vardagsrummet fastnade den till slut på stereon. Närmare bestämt på märket som alla stereodelar bestod av.

"Näe, det kan jag väl inte kalla mej? Göra gratisreklam för dom ? Men om jag...ja...jo...fan, det kör jag på !"

Technics klämdes ihop till Techs.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk

"Bloody vikings!" sa damen bakom disken surt för sig själv efter att vikingarna sjungit om spam för 4:e gången i rad.

Ta bort ett mellanslag och skriv ihop orden, så har man mitt nickname. Detta är från radioversionen av Monthy Pythons sketch om spam. En väldigt obskyr referens eftersom att de flesta endast har sett videoversionen

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z490-E Gaming | CPU: i9-10900K @ 5 GHz, 1.36V | GPU: 2x EVGA 2080S FTW3 Hydro Copper @ 2135 MHz | RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 64GB @ 3600 MHz, CL16-17-17-17-36 | PSU: Corsair AX1600i 1600W | Storage: 3x Intel 600p 1TB & MP510 4TB | Chassi: Fractal Design Define S2

Allting vattenkylt med radiatorstorlek på sammanlagt 1020mm.

Permalänk
Medlem

Lirade lite World of Tanks och skaffade ett nick relaterat till det.

Permalänk

Runt millennieskiftet var jag medlem av en grupp som spelade Red Baron, en flygsimulator i WW1-miljö. RAC kommer från Royal Air Corps och vi flög på den allierade sidan. Det fanns många olika lag från hela världen, även i mitt lag fanns amerikaner, engelsmän, finnar osv. Jag var den ende från Sverige. Det fanns även något som hette Red Baron World Cup, där lag från hela världen spelade matcher mot varandra.
Matcherna gick ut på att bomba fiendens mål och försvara sina egna. Eftersom matcherna gick med deltagare från hela världens olika tidszoner, så fick man ibland spela klockan 3 på natten... Det gick bra för mitt lag, så vi vann World Cup år 2000.
Viking tyckte jag passade bra för en svensk
Att jag tog samma nick här är en ren tillfällighet, men nu kan man tycka att det är lite udda kanske.

Visa signatur

Lian Li O11 Air Mini - MSI Z590 Tomahawk wifi - Intel I7 10700 - Noctua NH-U12A Chromax - ASUS Geforce GTX3080 - Corsair 850W - 32GB RAM Corsair - ASUS VG27BQ

Permalänk
Medlem

Well, låter er fantasi flöda

Permalänk
Medlem

För mig får jag tacka thesims svenska forum som fanns när The sims 2 var det hetaste på PC. Jag som hade svårt att stava till Jocke och skrev joke, men som man förstår så var joke redan taget, så då tog jag förlaget Joke7P då jag gillade nummer 7.

Permalänk
Medlem

Efter en patologisk fascination för allt nukleärt under högstadietiden fick jag dras med smeknamnet "Nuclear Nilsson".
NcLr är helt enkelt en förkortning av just "Nuclear".

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Jag var väl 6-7 år kanske och lekte superhjältar med min kusin. Han var Snabba Blixten och jag var Svarta Örnen, för jag hade en svart tröja med en silverörn som mönster på.
Sen tog jag det på engelska, "BlackEagle/BlackEagl" när jag började spela datorspel och man skulle fylla i high score-listor m.m. och senare när man skaffade mail, surfade på BBser och körde AmIRC

När Internet blev lite större så fick jag byta till ett annat nick, Zhamiraq, som jag slängde ihop på äkta rollspelsvis genom att ta två ovanliga konsonanter för namn och slänga in lite andra bokstäver mellan dem tills det gick att uttala. Det har hängt med länge nu i mail och annat och är mitt default för usernames eftersom det aldrig varit upptaget hittills då ingen annan har någon referens till det.

Här på SweClockers var dock det gamla faktiskt ledigt när jag blev medlem, så då körde jag på det.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

En gång i tiden hade jag "knasen" som namn (fortfarande på irc dock ), och jag minns inte detaljerna kring just swec-forumet, men jag nickade "[DoS]knaSen" här ett tag, och ville byta då DoS-klanen inte fanns längre. Men av någon orsak fick jag inte byta till "knasen", tror det var upptaget. Och eftersom jag redan använde "ficklampa" överallt annars vid tidpunkten fick det bli det istället.
Origin-storyn på "ficklampa" däremot, jag fick nys om Twitter, när tjänsten lanserades. Jag tänkte inte direkt att det är något som jag kommer använda speciellt mycket, och andra alias jag använde vid tillfället var redan taget. Så jag tittade runt på skrivbordet efter något att bli inspirerad av, och landade vid en ficklampa. Sen har det hängt med sen dess, hade en storhetstid på Twitter ett tag när det var coolt att gå på "tweetups".

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Ett användarnamn jag använde då jag spelade Delta Force för många år sedan. Kort och gott.

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

Jag ville ha ett nytt coolt nick när jag skapade konto på SweC år 2007, och valde av någon anledning microtecknet + iCro. Jag vet fortfarande inte än idag om tanken var att det skulle uttalas mikroikro, eller bara mikro jag vill tro det senare, men vi alla vet att det egentligen är mikroikro.

Rätt dumt att ha användarnamn med symbol i sig, nickar annat i spel.