Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Köpt begagnad dator

Hej, köpt en begagnad dator på blocket som fryser efter 15-30min och spelar ingen roll om jag spelar något krävande eller om jag bara kollar YouTube.

PSU som sitter i är original från HP på 500W där det står (Power should not exceed 420w)

Delarna i datorn är
I7 7700
GTX 980ti
16gb ddr4 ram
120gb SSD samt 1tb mekanisk på 7200rpm

Datorn ger felkoder allt ifrån att USB root hub inte kan köras i lågströmläge när den fryser till att det är hårdvarufel.

Kört repair på båda diskarna samt memtest och det verkar inte vara felet.

Den fryser och måste tvångstartas om. Säljaren säger att det kan vara PSU som är för klent och ska byta ut den åt mig om nån dag.

Trodde först att det var drivrutinsproblem så tog bort alla och installerade om dom samt en clean w10 installation.
Då klarade sig datorn i 4h utan att frysa. Och nu är den tillbaka till att frysa var 10e till 30e minut.

Är det felet eller har någon med mer erfarenhet någon idé om vad felet är?

Permalänk
Medlem

Han har antagligen rätt i att PSUn inte orkar. 980ti är ett flaggskepp. Jag hade nog inte ens försökt para ihoo dom där delarna med ett OEM-agg som bara klarar 420w.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Han har antagligen rätt i att PSUn inte orkar. 980ti är ett flaggskepp. Jag hade nog inte ens försökt para ihoo dom där delarna med ett OEM-agg som bara klarar 420w.

Ja när jag köpte datorn av han så fungerade ju allt, men när jag kom hem och började spela så har den inte fungerat alls.

Han har sagt att han ska byta ut det till ett 650w men eftersom all googling jag gjort så kan det ju vara antingen CPU eller GPU också så ville höra här först om någon mer kunnig känner att det är PSU. Den funkar ju klockrent tills att den fryser och enligt PCpartpicker så ska ju datorn behöva 440W och om då denna 500w PSU har att strömförbrukningen helst inte ska överstiga 420w så känns det ju som att de är felet.

Permalänk
Avstängd

Är det en HP-dator eller är det en ihopplockad dator med ett nätagg från HP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Är det en HP-dator eller är det en ihopplockad dator med ett nätagg från HP?

Det är en färdig byggd HP omen med ett utbytt processor och grafikkort sa han jag köpte den av.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JimmyV:

Det är en färdig byggd HP omen med ett utbytt processor och grafikkort sa han jag köpte den av.

Vilken modell specifikt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Vilken modell specifikt?

HP omen 880-044no

Permalänk
Medlem

Jag har stress testat CPU och GPU samt kört en benchmark och datorn fryser inte under dom testerna utan verkar endast göra det när den själv vill

Permalänk

Vad stresstestar du med för program? 3Dmark, spel?
När du stresstestar vill du belasta främst GPU maximalt.
Tdp för GTX 1030 3G ~120W Vs 980Ti ~ 250W
Vet inte vad Hp-agget har för spec dock utöver uppåt ~500W

Edit: Naturligtvis räcker å andra sidan ~500 långt.

Edit
Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Resettat bios m hjälp av batteriet?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Låter lite som ett minnesfel eller hårddiskfel, har du nån gammal disk med windows att stoppa i?

Har själv kört för klent 420w nätagg i en dator med 980ti och dubbla xeon(kan toppa 600w). Kunde inte spela men det funkade utmärkt till enklare grejer helt stabilt.

Permalänk

Jag hade nog börjat med att testa om ram-minnet är friskt. Ladda ner memtest86 (gratis program), lägg det på en USB och boota från den. Defekt ram-minne kan resultera i många olika fel, så det känns som ett bra första steg.

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz