Anmäl dig till Roborock Challenge!

3060/3070 i lager? (Diskussionstråd)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loddgrimner:

De kanske inte är lika noga med såna här kort som säljs till mer marknadsmässiga priser.

Jag är inte helt säker på att jag föredrar kortet över en 6k 3060 TUF heller, kylaren verkar kass och den passerar den där psykologiska gränsen för vad ett 3080 "borde" kosta också.

Både högre temp och 6-7 db mer oljud enligt review:
https://www.techpowerup.com/review/asus-geforce-rtx-3070-tuf-...

Kortet som jämförs i den där recensionen är en FTW3 Ultra som har en annan kylare än XC3 Ultra som finns på Inet.

Permalänk
Skrivet av Rolfenstein:

Kortet som jämförs i den där recensionen är en FTW3 Ultra som har en annan kylare än XC3 Ultra som finns på Inet.

Aaa sant, FTW3 är en tjockare fläns, så det är nog ännu värre egentligen.

Den här är en annan review som säger att XC3 ligger på 38 db, fast svårare jämföra över reviews.
https://www.hexus.net/tech/reviews/graphics/146275-evga-gefor...

Permalänk
Medlem

Tror jag skall lämna tillbaka mitt asus strix oc 3070 till webhallen igen. Det verkar ju som det snart kanske går att få tag på billigare kort igen. Det fullkomligt bara öser ju ut kort nu:)

Visa signatur

Nothing to see here, move along ...

Permalänk
Medlem

3070 asus strix oc white för 9490:-
vs
3070 ti msi gaming x trio för 10299:-

Vilket ska man välja?

Permalänk
Skrivet av Östfelt:

vs

Vilket ska man välja?

Var hitta du dem? Svårt val, TI är nog definitivt värt 800 extra, en ganska linjär pris/prestanda. Asus strix är ju fint dock, särskilt om du vill köra på ett vitt tema.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Östfelt:

vs

Vilket ska man välja?

Hade tagit strix kortet, inte direkt enorm skillnad på ti-korten och strix korten har bättre värde ifall man ska sälja om när man uppgraderar. Fast är du inte helt säker så hade jag väntat med tanke på att där kommer mer och mer grafikkort i lager och förhoppningsvis så lär priserna sjunka också.

Visa signatur

Corsair iCUE 5000X | Corsair RM850x Vit | ASUS TUF GAMING Z690-PLUS | Intel i5-12600k
Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC | Team Group 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Skrivet av shenaswift:

Hade tagit strix kortet, inte direkt enorm skillnad på ti-korten och strix korten har bättre värde ifall man ska sälja om när man uppgraderar. Fast är du inte helt säker så hade jag väntat med tanke på att där kommer mer och mer grafikkort i lager och förhoppningsvis så lär priserna sjunka också.

Å andra sidan, vänta och se strategin har ju straffat sig rätt hårt hittils, inte minst att man inte har en 15.00 september beställning

man kan alltid lämna tillbaka kortet på distansköpslagen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loddgrimner:

Å andra sidan, vänta och se strategin har ju straffat sig rätt hårt hittils, inte minst att man inte har en 15.00 september beställning

man kan alltid lämna tillbaka kortet på distansköpslagen

Jo fast rätt så mycket som tyder på att det ska släppa någorlunda snart eftersom många har ju deras grafikkort vid detta laget och sen släpper dom ju dessutom grafikkort med LHR, troligen är det så att produktionen av grafikkort också fungerar lite snabbare än på release liksom

Visa signatur

Corsair iCUE 5000X | Corsair RM850x Vit | ASUS TUF GAMING Z690-PLUS | Intel i5-12600k

Permalänk
Skrivet av Iceglow:

Tror jag skall lämna tillbaka mitt asus strix oc 3070 till webhallen igen. Det verkar ju som det snart kanske går att få tag på billigare kort igen. Det fullkomligt bara öser ju ut kort nu:)

Funderar starkt på att göra samma!

Permalänk
Medlem

Vilken dag. Hur ska man göra?

Asus 3070 ROG Strix för 9799:-

eller

Asus 3070 ti ROG Strix för 10650:-

Men! För ti:t behöver jag nytt nätagg då den har 3 kontakter. Vilket jag kanske ändå borde uppgradera för detta är rätt gammalt....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laddin:

Vilken dag. Hur ska man göra?

Asus 3070 ROG Strix för 9799:-

eller

Asus 3070 ti ROG Strix för 10650:-

Men! För ti:t behöver jag nytt nätagg då den har 3 kontakter. Vilket jag kanske ändå borde uppgradera för detta är rätt gammalt....

Jag skulle köpt 3070 utan LHR, aldrig fel att få tbx lite av pengar man lagt ut i form av crypto. Skadar inte att ha lite coins liggandes även om man inte är så insatt i det, kan löna sig längre fram om några år. Man vet aldrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorkchicken:

Jag skulle köpt 3070 utan LHR, aldrig fel att få tbx lite av pengar man lagt ut i form av crypto. Skadar inte att ha lite coins liggandes även om man inte är så insatt i det, kan löna sig längre fram om några år. Man vet aldrig.

Jag beställde nyss ett ASUS 3070 ROG STRIX GAMING OC från Inet.

Står inget om LHR. Hur vet man om det är LHR eller inte?
Eller blir det en överraskning när kortet kommer?

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Medlem

Återförsäljare måste skriva om det är LHR, står det inget om LHR så är det ostrypt version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NAD:

Jag beställde nyss ett ASUS 3070 ROG STRIX GAMING OC från Inet.

Står inget om LHS. Hur vet man om det är LHS eller inte?
Eller blir det en överraskning när kortet kommer?

Jag tror att på vissa ställen står det "LHR" i namnet, eller "V2". Sen är ju 3070 ti och 3080 ti allihop LHR. Vet inte om jag vill/kommer mine:a men det har ju ett andrahandsvärde också kanske...

Permalänk
Medlem

Btw av 3xxx-serien så är Strix överlägest bäst från egen erfarenhet. Bäst silikon/kylning. Har alla modeller Suprim/Aorus/Tuf etc... Klart värt några hundringar extra.

Permalänk
Medlem

Tröttnat på att leta begagnade kort nu. Finns massor med 3060 kort på Inet. Köpte en Asus Dual OC för var billigast. Hittar inga recensioner på det förutom några lämnade omdömen.

Egentligen ville jag vänta på 3050ti men det lär dröja många månader till innan det kommer. För 5500kr är det i alla fall mer värt än 5000kr för ett 2060.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Tröttnat på att leta begagnade kort nu. Finns massor med 3060 kort på Inet. Köpte en Asus Dual OC för var billigast. Hittar inga recensioner på det förutom några lämnade omdömen.

Egentligen ville jag vänta på 3050ti men det lär dröja många månader till innan det kommer. För 5500kr är det i alla fall mer värt än 5000kr för ett 2060.

ASUS går alltid att lita på, du blir säkert nöjd med den!
Måste säga att det är ju en rejäl uppgradering du får ifall du fortfarande sitter med ett 690 kort det kan jag lova

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så glad att LHR-korten äntligen har börjat få ordning på den här galna marknaden, Nu finns det kort att köpa för folk som vill spela eller jobba med sina datorer och bara miners måste betala överpriser på begagnatmarknaden.
LHR är lätt det bästa som kunde hända <3

Permalänk
Medlem

Köpte precis ASUS GeForce RTX 3060 12GB TUF GAMING OC V2 på Inet för 5999 kr. Nu börjar jag fundera på om detta kort verkligen är värt 6 tusen kronor?! Hmm...

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Köpte precis ASUS GeForce RTX 3060 12GB TUF GAMING OC V2 på Inet för 5999 kr. Nu börjar jag fundera på om detta kort verkligen är värt 6 tusen kronor?! Hmm...

Om du redan har 1080ti så är nog inte 6k för 3060 värt det imo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorkchicken:

Har ett GTX1060 3GB just nu.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorkchicken:

Exakt, är inte 1080 ti snabbare än 3060? Dock ingen RTX men ändå...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av shenaswift:

ASUS går alltid att lita på, du blir säkert nöjd med den!
Måste säga att det är ju en rejäl uppgradering du får ifall du fortfarande sitter med ett 690 kort det kan jag lova

Kört med GTX690 ett tag nu. Precis sålt det dock för ungefär samma jag köpte det för. Hade det bara i Ca en månad Första gången man haft SLI och ville prova på. Var för högljutt för mig dock. 2 st GPU på ett kort med en fläkt. Så snyggt kort dock. Ville nästan spara det pga det.

Det blir en stor uppgradering jo. Men haft andra grafikkort som är bättre som jag dock sålt så blir inte helt nytt att ha kort i den klassen. Egentligen skulle jag ha stannat vid mitt 2070 Strix. Fick bara 3000kr för det förra året för priserna gick ner i början av lanseringen av nya korten innan folk visste bristen skulle bli så långvarig. Men det är vad det är. Sedan bytt kort flera gånger sedan dess men nu ska jag hålla mig vid 3060 och inte sälja det.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Huruvida det är värt det är ju en högst subjektiv fråga. Kortet (tillsammans med alla andra kort just nu) är relativt högt prissatta gentemot var korten befinner sig i segmenentet. Ett 3060 är till exempel ett low/mid end kort och brukar ju normalt sätt ligga på ca 4-5000kr, nu går det en bit över det.

Men frågan man bör ställa sig är väl vad det är värt för en själv. Spelar du CSGO i 1080p och det är det enda du gör med din dator så kanske det inte värt 6000kr. Spelar du å andra sidan mer krävande spel och kanske i 1440p så kommer nog uppgraderingen kännas betydligt mer värdefull.

Sen är det ju alltid högst personligt också hur man värdesätter sina pengar. Men om du känner att din dator idag inte ger den upplevelse som du önskar, samtidigt som du har pengarna att uppgradera så tror jag nog du kommer bli nöjd

Visa signatur

Följ Teknikstrul på Youtube
Har jag vunnit en budgivning? Skicka swishförfrågan, nedan finns min adress:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Huruvida det är värt det är ju en högst subjektiv fråga. Kortet (tillsammans med alla andra kort just nu) är relativt högt prissatta gentemot var korten befinner sig i segmenentet. Ett 3060 är till exempel ett low/mid end kort och brukar ju normalt sätt ligga på ca 4-5000kr, nu går det en bit över det.

Men frågan man bör ställa sig är väl vad det är värt för en själv. Spelar du CSGO i 1080p och det är det enda du gör med din dator så kanske det inte värt 6000kr. Spelar du å andra sidan mer krävande spel och kanske i 1440p så kommer nog uppgraderingen kännas betydligt mer värdefull.

Sen är det ju alltid högst personligt också hur man värdesätter sina pengar. Men om du känner att din dator idag inte ger den upplevelse som du önskar, samtidigt som du har pengarna att uppgradera så tror jag nog du kommer bli nöjd

Ett low end kort för 4k...low end är snarare typ gtx 1030

Permalänk
Skrivet av PointMan:

Brottas med samma fråga.

3060 är ungefär halva prestandan av ett 3080. Man betala 6000 idag, och jämför man med 8000kr för en 3080 som ju gick att få tag i för nästan ett år sen, är det jävligt surt pris.

Men ska man köpa ett 3080 idag utan köplats... ca 14k. 3070 Ligger mittemellan och går att få tag i för 9-10k. Vilket ju också är ett surt pris om man jämför med baseline 3080 för 8000kr.

En fördel med 3060 är ju att man inte betalar så mycket extra i absolut mängd... ca 2000kr. Detta kan offsetas idag av att man köper en CPU superbilligt, t.ex 11400 runt 2kkr, eller 5600 som jag såg för 230€ nu senast. Då kan totalpriset bli rätt bra på datorn och man kan smälta att man blir ockrad på GPUn... Köper man en 3080 för 14k är det ju i princip 6k ner i toaletten pga marknaden. Å andra sidan har man en topppresterande dator.

En annan grej är att 3060 med TUF kylare borde vara en garanterat tyst dator även i load.

Om man spekulerar i andrahandsvärde, så kan det ju bli så att en 3060 går för 3000kr, och en 3080 går för 6000kr, då 40xx finns tillgängliga. Så man förlorar kanske 3k på att sitta på en 3060, och en 3080 förlorar man nog runt 8000kr på att äga under den perioden. Bara gissningar baserat på att marknaden normaliseras och vad jag tror folk betalar i det läget...

Permalänk
Medlem

Någon mer som fick mail för ett par minuter sedan från Komplett att dom dragit nya "lotter" och att ni får köpa ett kort? Fick precis ett mail om att dom fått in fler 3070Ti och att jag får köpa ett kort senast måndag. Kommer inte ens ihåg vilket kort jag valde i listan men får väl se när offerten kommer helt enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loddgrimner:

Brottas med samma fråga.

3060 är ungefär halva prestandan av ett 3080. Man betala 6000 idag, och jämför man med 8000kr för en 3080 som ju gick att få tag i för nästan ett år sen, är det jävligt surt pris.

Men ska man köpa ett 3080 idag utan köplats... ca 14k. 3070 Ligger mittemellan och går att få tag i för 9-10k. Vilket ju också är ett surt pris om man jämför med baseline 3080 för 8000kr.

En fördel med 3060 är ju att man inte betalar så mycket extra i absolut mängd... ca 2000kr. Detta kan offsetas idag av att man köper en CPU superbilligt, t.ex 11400 runt 2kkr, eller 5600 som jag såg för 230€ nu senast. Då kan totalpriset bli rätt bra på datorn och man kan smälta att man blir ockrad på GPUn... Köper man en 3080 för 14k är det ju i princip 6k ner i toaletten pga marknaden. Å andra sidan har man en topppresterande dator.

En annan grej är att 3060 med TUF kylare borde vara en garanterat tyst dator även i load.

Om man spekulerar i andrahandsvärde, så kan det ju bli så att en 3060 går för 3000kr, och en 3080 går för 6000kr, då 40xx finns tillgängliga. Så man förlorar kanske 3k på att sitta på en 3060, och en 3080 förlorar man nog runt 8000kr på att äga under den perioden. Bara gissningar baserat på att marknaden normaliseras och vad jag tror folk betalar i det läget...

Jag såg 3060 för 5500kr för några månader sedan men köpte inte får jag tyckte det var för dyrt. Denna gång jag såg för samma pris slog jag dock till för känns inte som priserna kommer gå ner så mycket mer. Riktiga överpriserna försvinner nog men även innan det var klart att det skulle bli en långvarig brist och cryptoboom så var det bara enstaka kort som såldes till riktpris. 3070 gick får ca 7k strax efter lansering och 9k för 3080. Jag gissar att priserna inte går under det och det dröjer nog länge innan de är nere på det. Om man inte räknar med begagnade kort som kan sjunka under om miners desperat vill bli av med kort men det är ju nackdelar med det också. 3060 från Inet med 3 års garanti och bytesrätt om man är missnöjd kan vara värt det ändå.

Bara lite om ångest över att Asus 3060 Dual inte har några recensioner. Hittar inget om kortet alls förutom en recension på Youtube som endast pratar om det som miningkort så inget om kylaren duger. 3060 är ju bara ett 170W kort men väldigt litet kort. Ville dock inte betala 500kr mer för TUF eller 1000kr mer för Strix. Hade det varit 3080 hade det varit värt det men 1000kr mer för ett 3060 känns onödigt dyrt när det bara skiljer 1-2% i prestanda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Gjorde precis som du och köpte ett likadant.

Har ett 980Ti som fått kämpa på sedan release, men som nu börjar bli trött..

Tanken var att bygga en ny dator i år, men bristen på grafikkort har gjort att man blir less.

Men slog till nu på detta RTX 3060 12GB ihop med ett nytt datorbygge.. återstår att se om man blir nöjd 😁

Permalänk
Medlem

Vad tror ni, är det värt med ett 3070ti för 9000kr eller ser vi 3080 landa på samma pris om ca. 2-3månader?