3060/3070 i lager? (Diskussionstråd)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yojimbo:

Jag var i kontakt med Proshop chatten där de sa att det kommer alldeles strax in några 3070 TUF för 6400kr samt att tillgängligheten av kort kommer fortsätta vara snålt i minst 6mån till och troligtvis längre det betyder också att priset inte kommer förändras inom den närmsta tiden.

3070s för 6400kr?
Kan inte stämma?

Permalänk
Medlem

Måste också lägga till att jag inte förstår inets prissättning.

Hur kan ett ftw3 ultra vara billigare än ventus? Eller t.o.m. gigabyte?
Ftw3 ultra är i klass med suprem x och strix OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragzone:

Attans, då börjar jag nästan överväga att ta Palit Gamerock 3070ti för 8999kr från Komplett..

Och jag börjar fundera om jag ska ha kvar 3070Ti TUF OC för 10799kr så jag slipper tänka på det, det svider men lugn i sinnet 🤣

Fick en förlängning till nästa månad från Qliro så min övertidspeng kan ta smällen 😋

Visa signatur

NZXT H1 | B550-I | Ryzen 7 3700x | TUF 3080 | DDR4 3200MHz | 970 EVO+ 1TB | 860 EVO 2TB | X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

3070s för 6400kr?
Kan inte stämma?

Sorry, missade skriva in Ti
Så det var detta kort jag frågade om 3070 Ti TUF

Visa signatur

NZXT H1 | B550-I | Ryzen 7 3700x | TUF 3080 | DDR4 3200MHz | 970 EVO+ 1TB | 860 EVO 2TB | X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yojimbo:

Sorry, missade skriva in Ti
Så det var detta kort jag frågade om 3070 Ti TUF

Låter ännu mer skumt. För billigt.
Men Proshop har ju gjort det tidigare men då var det helt omöjligt att få tag på. Fåtal kort och 1000 pers som spammar sidan

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Låter ännu mer skumt. För billigt.
Men Proshop har ju gjort det tidigare men då var det helt omöjligt att få tag på. Fåtal kort och 1000 pers som spammar sidan

Som sagt så har det varit introduktionspris, varför proshop fortsätter med det vet jag ej, dock så tror jag inte dom kommer behålla det priset när dom väl kommer in i lager.

Visa signatur

Corsair iCUE 5000X | Corsair RM850x Vit | ASUS TUF GAMING Z690-PLUS | Intel i5-12600k
Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC | Team Group 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yojimbo:

Och jag börjar fundera om jag ska ha kvar 3070Ti TUF OC för 10799kr så jag slipper tänka på det, det svider men lugn i sinnet 🤣

Fick en förlängning till nästa månad från Qliro så min övertidspeng kan ta smällen 😋

Ouch jaa det är en redigt saftig summa 😅 hur länge kan man ha kvar grafikkortet oöppnat innan det längre ej går att lämna tillbaka det?

Permalänk
Skrivet av Dragzone:

Ouch jaa det är en redigt saftig summa 😅 hur länge kan man ha kvar grafikkortet oöppnat innan det längre ej går att lämna tillbaka det?

30 dagar på inet, 14 dagar standard..

Permalänk
Medlem

Sitter med fingret på köpknappen på ett MSI GeForce RTX 3070 VENTUS 3X OC.
Men nu blir jag rejält tveksam på prisnivån 9290:-
Det känns lite dyrt och det låter som ni tror att de kommer gå ner och 3070ti borde hamna i samma prisnivå.
Så vad säger ni? Kanske ha lite is i magen och vänta? Kortet har ju legat på 6500-8000 tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yojimbo:

Och jag börjar fundera om jag ska ha kvar 3070Ti TUF OC för 10799kr så jag slipper tänka på det, det svider men lugn i sinnet 🤣

Fick en förlängning till nästa månad från Qliro så min övertidspeng kan ta smällen 😋

Den låter ju inte så rolig. Fanns ju 3070 Ti på Elgiganten för 8190 kr, 8999 kr och 9690 kr tidigare idag.

Skrivet av e3henri:

Sitter med fingret på köpknappen på ett MSI GeForce RTX 3070 VENTUS 3X OC.
Men nu blir jag rejält tveksam på prisnivån 9290:-
Det känns lite dyrt och det låter som ni tror att de kommer gå ner och 3070ti borde hamna i samma prisnivå.
Så vad säger ni? Kanske ha lite is i magen och vänta? Kortet har ju legat på 6500-8000 tidigare.

Elgiganten hade 3070 Ti för 8190 kr, 8999 kr och 9690 kr tidigare idag, så jämfört med det så låter det lite dyrt. Men samtidigt sålänge du har pengar för 2 kort så skadar det inte att klicka hem ventus 3070 kortet och sedan retunera det på öppet köp ifall att du hittar något bättre, vilket som det ser ut nu inte borde vara något problem alls.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e3henri:

Sitter med fingret på köpknappen på ett MSI GeForce RTX 3070 VENTUS 3X OC.
Men nu blir jag rejält tveksam på prisnivån 9290:-
Det känns lite dyrt och det låter som ni tror att de kommer gå ner och 3070ti borde hamna i samma prisnivå.
Så vad säger ni? Kanske ha lite is i magen och vänta? Kortet har ju legat på 6500-8000 tidigare.

Tror att folk som hoppas på att priset kommer gå ner mer än minimalt är naivt hoppfulla. Det råder fortfarande GPU brist i hela världen och jag ser inte varför distributörerna helt plötsligt skulle börja sälja korten billigare till svenska ÅF men ingen annan.

EVGA korten är billigare än de flesta korten så om det är priset du inte gillar så skulle jag vänta på att XC3 Black eller bara XC3 dyker upp, dom brukar säljas för runt 8000-8300:-.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Låter ännu mer skumt. För billigt.
Men Proshop har ju gjort det tidigare men då var det helt omöjligt att få tag på. Fåtal kort och 1000 pers som spammar sidan

Ja speciellt när man tittar på priserna på andra hemsidor, det verkar ju som scalpers börjat sänka priserna tom så kanske finns en chans för oss dödliga.

Skrivet av Dragzone:

Ouch jaa det är en redigt saftig summa 😅 hur länge kan man ha kvar grafikkortet oöppnat innan det längre ej går att lämna tillbaka det?

Ja det är tyvärr det, men om man inte får tag på något annat, vad ska man göra?
Tror det är 30 dagar, fick som sagt förlängt från Qliro i 10 dagar till.

Skrivet av Mattias10:

Den låter ju inte så rolig. Fanns ju 3070 Ti på Elgiganten för 8190 kr, 8999 kr och 9690 kr tidigare idag.

Elgiganten hade 3070 Ti för 8190 kr, 8999 kr och 9690 kr tidigare idag, så jämfört med det så låter det lite dyrt. Men samtidigt sålänge du har pengar för 2 kort så skadar det inte att klicka hem ventus 3070 kortet och sedan retunera det på öppet köp ifall att du hittar något bättre, vilket som det ser ut nu inte borde vara något problem alls.

Men går det ens att beställa? Jag ser flera som länkar hela tiden men aldrig någon grön köpknapp, det är alltid "Meddela mig" eller "Bevaka", loggar folk in på någon VIP konto??
Det jobbiga för mig är att kortet inte får vara längre än 300mm, annars får det inte plats i chassit

Visa signatur

NZXT H1 | B550-I | Ryzen 7 3700x | TUF 3080 | DDR4 3200MHz | 970 EVO+ 1TB | 860 EVO 2TB | X2HR

Permalänk
Medlem

Hittade precis ett "MSI GeForce RTX 3070 Ti 8GB VENTUS 3X OC" för 9500:- på Inets fynd som jag klickade hem.
Får se om jag var först..

Visa signatur

WS: ASUS TUF X470-PG | Ryzen 3700X | 64GB DDR4 | MSI RTX 3070Ti | 2x 960 EVO 250GB | Fractal Design 750W | Define R7 Compact | Noctua NH-D15
LT: MacBook Pro 14" 16/512
Min fotosida

Permalänk
Medlem

Om någon dag misstänker jag att blocket och marketplace kommer att överflöda med 3070 kort som ingen vill köpa.
Dessa kommer senare att returneras till butiken där en rejäl prissänkning kommer att ske 😀

Vissa kanske t.o.m. använder sina kort och då kanske dessa säljs för betydligt lägre pris 😄😄😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Om någon dag misstänker jag att blocket och marketplace kommer att överflöda med 3070 kort som ingen vill köpa.
Dessa kommer senare att returneras till butiken där en rejäl prissänkning kommer att ske 😀

Vissa kanske t.o.m. använder sina kort och då kanske dessa säljs för betydligt lägre pris 😄😄😄

O sen kommer dessa köpas för att läggas upp på blocket, returneras ytterligare och butiken måste sänka priset ännu mer. Gratis grafikkort incoming!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragzone:

O sen kommer dessa köpas för att läggas upp på blocket, returneras ytterligare och butiken måste sänka priset ännu mer. Gratis grafikkort incoming!

Och sen ger dom oss pengar för att vi ska ta korten! 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alu:

Hittade precis ett "MSI GeForce RTX 3070 Ti 8GB VENTUS 3X OC" för 9500:- på Inets fynd som jag klickade hem.
Får se om jag var först..

Det finns en hel del 3070 Ti för runt det priset: http://gpukollen.ingman.me/. Till exempel https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp....

Permalänk
Medlem

mitt 3090 har varit semi-paj ( dvs funkar men crashar datorn 2x per dag ) i flera månader och jag vill ha den fixad, men det är diffust fel för det händer helt random, ibland 1x per dag, ibland inte alls och ibland flera gånger.
Och det syns inte på stresstest och vill inte att det tar flera veckor under semestern tills de hittar felet och ger mig en ersättare

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

I stort sett alla 3070 slut på Inet.

- Evga 3070 XC3 tog slut på 50min denna v.
- Evga 3070 FTW3 fanns 50+ i lager, tog slut på kanske 1,5 dag.

Ska man köpa kort just nu idag, denna veckan, månaden..så tror jag att Elgiganten ligger bäst till med sina 3070Ti.

Söker man dock ett 3060 så har Inet 6st Asus 12gb i lager, då folk har avbokat eller returnerat.

Permalänk
Skrivet av klotim:

mitt 3090 har varit semi-paj ( dvs funkar men crashar datorn 2x per dag ) i flera månader och jag vill ha den fixad, men det är diffust fel för det händer helt random, ibland 1x per dag, ibland inte alls och ibland flera gånger.
Och det syns inte på stresstest och vill inte att det tar flera veckor under semestern tills de hittar felet och ger mig en ersättare

Det är inte säkert att det tar så lång tid. Mitt 3070 led av nåt intermittent oljud vid last (ej coilwhine). Jag felanmälde och det byttes ut rakt av, det enda som tog tid i ärendet var postgången och det trots att lagersaldot på den aktuella modellen var noll.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

gotta love swedes, har inte funnits grafikkort att få tag på i nästan ett år. nu finns det och folk är tveksamma om det är värt några hundralappar upp eller ner beroende på kort. hahahahhaa era j'vla snåljåpar betala och se glada ut ni har budat tusenlappar i överpris på marknaden här inne redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbbw:

gotta love swedes, har inte funnits grafikkort att få tag på i nästan ett år. nu finns det och folk är tveksamma om det är värt några hundralappar upp eller ner beroende på kort. hahahahhaa era j'vla snåljåpar betala och se glada ut ni har budat tusenlappar i överpris på marknaden här inne redan.

Jo för det är ju hemskt att bry sig om sin ekonomi. 👍

Visa signatur

Corsair iCUE 5000X | Corsair RM850x Vit | ASUS TUF GAMING Z690-PLUS | Intel i5-12600k
Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC | Team Group 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Skrivet av sebbbw:

gotta love swedes, har inte funnits grafikkort att få tag på i nästan ett år. nu finns det och folk är tveksamma om det är värt några hundralappar upp eller ner beroende på kort. hahahahhaa era j'vla snåljåpar betala och se glada ut ni har budat tusenlappar i överpris på marknaden här inne redan.

Detta ^.... spela roll en tusing hit eller dit om man ska ha kortet i par tre år liksom.

Permalänk
Skrivet av sebbbw:

gotta love swedes, har inte funnits grafikkort att få tag på i nästan ett år. nu finns det och folk är tveksamma om det är värt några hundralappar upp eller ner beroende på kort. hahahahhaa era j'vla snåljåpar betala och se glada ut ni har budat tusenlappar i överpris på marknaden här inne redan.

Det är nästan som att det är olika människor du tilltalar här.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alu:

Hittade precis ett "MSI GeForce RTX 3070 Ti 8GB VENTUS 3X OC" för 9500:- på Inets fynd som jag klickade hem.
Får se om jag var först..

Finns ju annars nya 3070 Ti för 9690:- på Elgiganten.

Permalänk
Medlem

Äntligen verkar det komma in lite kort, bara vänta på att priserna blir mer vettiga då så man kan köpa

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Om någon dag misstänker jag att blocket och marketplace kommer att överflöda med 3070 kort som ingen vill köpa.
Dessa kommer senare att returneras till butiken där en rejäl prissänkning kommer att ske 😀

Vissa kanske t.o.m. använder sina kort och då kanske dessa säljs för betydligt lägre pris 😄😄😄

Varför skulle butikerna sänka priset på oöppnade kartonger "rejält"? Kommer inte ens ske en sänkning om ingen har öppnat kartongen.

Permalänk
Inaktiv

Jag kollade lite på ett 1080 TI 11gb, går ju att få tag på runt 3500-4000kr, prestandamässigt verkar det ju vara likvärdigt ett 3060 TI el är jag helt ute och cycklar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Jag kollade lite på ett 1080 TI 11gb, går ju att få tag på runt 3500-4000kr, prestandamässigt verkar det ju vara likvärdigt ett 3060 TI el är jag helt ute och cycklar?

Att köpa så pass gamla kort är bara dumt för ett sånt pris. Varför inte ett helt nytt kort med tre års garanti på köpet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Jag kollade lite på ett 1080 TI 11gb, går ju att få tag på runt 3500-4000kr, prestandamässigt verkar det ju vara likvärdigt ett 3060 TI el är jag helt ute och cycklar?

Lägg till 2k +/- så får du iallafall ett 3060.

För en stund sedan fanns det ett fåtal kvar i lager hos Inet.