Permalänk

Dyrare bredband i stadsnätet

Hej.
Är det någon som kan förklara varför bredband är så mycket dyrare i stadsnätet?
Jag har Halmstad stadsnät och betalar 125 kr / månad för nätet, utöver installationnsavgiften.

När man sen ska välja bredbandsleverantör så känns det som att stadsnätet tar ut höga avgifter från leverantörerna. Kan det vara så? Det är nämligen så att alla leverantörer har mycket lägre priser annars än just till oss som har Halmstad stadsnät

Ta som exempel Bahnhof.
Jag går nu in på deras hemsida och ser erbjudande: "10 000 Mbit/s för 349 kr/mån"
Knappar jag in min adress så får jag i stället 1 000 Mbit/s för 899 kr / månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beautiful_Barca:

Hej.
Jag har Halmstad stadsnät och betalar 125 kr / månad för nätet, utöver installationnsavgiften.

När man sen ska välja bredbandsleverantör så känns det som att stadsnätet tar ut höga avgifter från leverantörerna. Kan det vara så? Det är nämligen så att alla leverantörer har mycket lägre priser annars än just till oss som har Halmstad stadsnät

Ta som exempel Bahnhof.
Jag går nu in på deras hemsida och ser erbjudande: "10 000 Mbit/s för 349 kr/mån"

Telia tar upp till 699:- för 500mbit/s betalade själv 479:- mån för 100mbit ej stadsnät så 125 känns rent spontant rätt billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Telia tar upp till 699:- för 500mbit/s betalade själv 479:- mån för 100mbit ej stadsnät så 125 känns rent spontant rätt billigt.

Jag tolkar det som att avgiften på 125 kronor endast är för tillgång till själva stadsnätet, det är alltså exklusive ett bredbandsabonnemang.

Själv tycker jag det är skönt att höra att vi i Trollhättans kommun inte har det dyraste bredbandet. Vi betalar 99 kronor i någon sorts underhållningsavgift utöver själva bredbandsabonnemanget som även det är dyrare än på andra ställen jag bott. Värt att nämna är att en underhållningsavgift även ingår i abonnemangskostnaden, så vi betalar dubbelt… Enligt flera isp jsg pratat med är det inte ovanligt att man betalar en avgift separat men då ska man få billigare bredband. Inte vi

Permalänk
Skrivet av lappen81:

125 kr är bara för själva nätet. En driftavgift kan man kalla det. Utöver det får man köpa ett bredbandsabbonnemang av valfri ISP. Problemet är att ISP tar ut väldigt mycket högre avgift från oss som har Halmstad stadsnät.

Permalänk
Medlem

125 kr är bara för själva nätet. En driftavgift kan man kalla det. Utöver det får man köpa ett bredbandsabbonnemang av valfri ISP. Problemet är att ISP tar ut väldigt mycket högre avgift från oss som har Halmstad stadsnät.

Gissar att Halmstad stadsnät tar ut en avgift av ISP:n som ISP:n i sin tur tar ut av sina kunder.
Vilket jag gissar beror på att Halmstad stadsnät betalade för stadsnätet och att tex då du, eller de som bodde i din lägenhet? före dig aldrig betalat något för det?

Förövrigt, bor du i en hyreslägenhet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Skrivet av Trunk:

Jag tolkar det som att avgiften på 125 kronor endast är för tillgång till själva stadsnätet, det är alltså exklusive ett bredbandsabonnemang.

Själv tycker jag det är skönt att höra att vi i Trollhättans kommun inte har det dyraste bredbandet. Vi betalar 99 kronor i någon sorts underhållningsavgift utöver själva bredbandsabonnemanget som även det är dyrare än på andra ställen jag bott. Värt att nämna är att en underhållningsavgift även ingår i abonnemangskostnaden, så vi betalar dubbelt… Enligt flera isp jsg pratat med är det inte ovanligt att man betalar en avgift separat men då ska man få billigare bredband. Inte vi

Ok men om vi tar bort erbjudantet (det är ju rabatterat och blir dyrare sen) så blir det då typ 1024:- i månaden för 1gbit inklusive avgift till stadsnätet.

Kikade på tele2/comhem dom vill ha 900: för 1200mbit ner koaxialt kabeltvinternet(långsam uppladning)
Telia verkar ligga på 1000:- i månaden på min adress för 1000mbit fiber

Det är dom två jag kan få var jag bor, tycker att det är sjukt dyrt kan ju tycka att stadsnätet borde pressa priser men det kanske finns en anledning som tidigare person kommenterade (ej citerat)
När jag bodde i linkan och hade stadsnät så betalade jag typ totalt 99:- i månaden för 2-5 mbit stadsnät kommer inte ihåg faktiskt hastighet men det var länge sen (fick ringa och fråga internetleverantören om dom kunde kapa hastigheten och sänka priset på deras lägsta erbjudanden) kanske inte superbilligt med tanke på hastigheten minns inte om det var en avgift till stadsnätet inkluderat där

Permalänk
Medlem

Kan det vara så?

Ja. Jobbar inom industrin.

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Gissar att Halmstad stadsnät tar ut en avgift av ISP:n som ISP:n i sin tur tar ut av sina kunder.
Vilket jag gissar beror på att Halmstad stadsnät betalade för stadsnätet och att tex då du, eller de som bodde i din lägenhet? före dig aldrig betalat något för det?

Förövrigt, bor du i en hyreslägenhet?

Bor i en villa. Vi betalade ca 5000 kr för inkopplingen när de grävde fibern.

Permalänk

I vårat stadsnät betalar man en "nätavgift" på 150kr/mån eller 400kr/mån från 1Gbit/s. Utöver det så kommer kostnaden från ISP. Nätavgiften betalar man direkt till vårat kommunala energibolag som äger nätet.

Men det är väl så det alltid fungerar?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

I vårat stadsnät betalar man en "nätavgift" på 150kr/mån eller 400kr/mån från 1Gbit/s. Utöver det så kommer kostnaden från ISP. Nätavgiften betalar man direkt till vårat kommunala energibolag som äger nätet.

Men det är väl så det alltid fungerar?

Alltid fungerat överallt?

Här (Etuna) tog IP-Only nyligen över driften av stadsnätet. Nätavgiften höjdes, hamnade hos leverantörerna som meddelade kunderna (åtminstone i mitt fall) om höjd månatlig avgift. Har alltså ingen separat nätavgift som betalas någon separat stans. (Well, elnätet såklart, som står för 90% av elkostnaden, monopol där med men separat fråga)

Priset har varit rätt så stabilt ett tag men "Varför höjs priserna årligen?
Prisjusteringen som görs nu följer IP-Onlys prisplan nationellt och gäller för alla tjänsteleverantörerna i alla nät som vi driver. Justeringen görs årligen och är med andra ord inte unik för bredbandskunderna i Eskilstuna." får det att låta som dieselpriset.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Kanske därför det är dyrt? Billig inkoppling men dyrare abonnemang och drift?

Vi betalade runt 19 000kr för inkoppling på landet. 500kr/mån för 1Gbit hos Internetbolaget och 9kr/mån i drift. Open Infra fixade fibern.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Kanske därför det är dyrt? Billig inkoppling men dyrare abonnemang och drift?

Vi betalade runt 19 000kr för inkoppling på landet. 500kr/mån för 1Gbit hos Internetbolaget och 9kr/mån i drift. Open Infra fixade fibern.

Vi bor i villaområde på en liten ort. Det är betydligt dyrare att gräva fiber på landet då antalet hushåll per meter fiber är mycket mindre.

Permalänk
Medlem

5000? Vilket skämt.
Telia ville ha 21.000 kr här för att gräva in fiber. Stadsnätet ville ha 16.000 kr.
Och förövrigt var nästan varenda en intresserad utav fiber på gatan.

Betalar 549 kr/månad för 1000/1000 hos Bahnhof.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Skrivet av Soir:

Ja. Jobbar inom industrin.

Tack för svar. Det var det jag misstänkte.
Det är ett fult spel som de kör med kan jag tycka.

Permalänk
Medlem

Jag är ansluten till OpenUniverse i min hyresrätt, jag har testat lite olika hastigheter, men har funnit min sweet-spot för 499 kronor månad för 500/500 Telenor med sjuuukt bra peering (som jag prutade ner till 399 månad genom några telefonsamtal till dem hehe). Betalar ingen nätavgift (antar hyresvärden betalar den och att de i sin tur lägger på den kostnaden i hyran).

1000/1000 fann jag väldigt onödigt för min del, speciellt för priset på 800-1000kr/månad

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Att det kostar olika mycket att gräva fiber på olika platser tycker jag inte är konstigt.

Att man har olika avgifter för "driften" av nätet är inte heller konstigt.

Det som är konstigt är att jag och någon annan inte har samma pris från diverse ISP på samma bredband på grund av att stadsnätet eventuellt lägger en massa "smygavgifter" mot ISP. Det känns inte rätt om det nu är så det går till.

Permalänk
Medlem

Att det kostar olika mycket att gräva fiber på olika platser tycker jag inte är konstigt.

Att man har olika avgifter för "driften" av nätet är inte heller konstigt.

Det som är konstigt är att jag och någon annan inte har samma pris från diverse ISP på samma bredband på grund av att stadsnätet eventuellt lägger en massa "smyga gifter" mot ISP. Det känns inte rätt om det nu är så det går till.

Det är så det går till, tyvärr.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Det är ett naturligt monopol som egentligen borde regleras likt Telia/Skanovas fibernät, men PTS ser tydligen inga problem med "konkurrensen" där alla tjänsteleverantörer har nästan exakt samma prissättning.. (Detta är inte tjänsteleverantörernas fel, snarare de som äger fibernäten och tar ut höga avgifter, dvs kommunikationsoperatörerna.)
De som bor i hus har egentligen endast en chans att skaffa fiber då det väldigt sällan finns fler än ett fibernät i området.. om inte man nu bor väldigt centralt.
Man betalar alltså för att få in ett evigt monopol där de kan göra vad de vill med priserna, i många fall är dessa nät även byggda med hjälp av bidrag.

När det kommer till Telia så kan exempelvis Bahnhof hyra fibern som går till kunden och ansluta den till deras egna utrustning.
Det är därför man kan få 10gbit på vissa ställen OM man har Telias fiber. De lägsta priserna hittar man nog i bostadsrätter som har ett gruppavtal med någon tjänsteleverantör, något som i stort sett inte existerar när det kommer till vanliga hus.

Permalänk
Medlem

I Malmö betalar jag 169kr för 250/250 + tv fast det är ett sammarbete mellan bovärden och telia: Bolina 2.0
Men valde tillägg på det så jag fick 1gb vilket blir 199kr extra.
370kr för 1gb är ändå inte pjåkigt, sen hade jag ju föredragit bahnhof pga integritet, men vad ska man göra när man blir låst lixom.

Visa signatur

Stationär: RTX 5090 Astral OC ASUS | Ryzen 9800X3D | G.Skill Trident Royal 8000MT 32GB | ASUS ROG X870E Hero | Corsair HX1000i | Arctic Liquid Freezer III 360 | Samsung 990 PRO 4TB och 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Jag betalade bara 150kr/mån för 100/100 i stadsnätet i Sundsvall till min ISP. Inga extra avgifter till nätägaren ServaNet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImTheMeaN:

5000? Vilket skämt.
Telia ville ha 21.000 kr här för att gräva in fiber. Stadsnätet ville ha 16.000 kr.
Och förövrigt var nästan varenda en intresserad utav fiber på gatan.

Betalar 549 kr/månad för 1000/1000 hos Bahnhof.

21.000 kronor, vilket fynd

Vi fick betala 40.000 kronor… 1000/1000 hos Bahnhof kostar 779 kronor per månad och utöver det betalar vi 99 kronor till kommunen.

Man kanske skulle göra en omvänd kukmätartävling och se vilken sweclockare som har dyrast internet :/

Permalänk
Medlem

När jag flyttade från Luleå till Västerås så ändrades priset med +129kr per månad och det var exakt samma abonnemang 100/100 från samma ISP. Frågade dom varför dom ökat priset då jag inte direkt gjort någon förändring och svaret var att Fibra (stadsnäts ägaren i Västerås) tar ut en mycket högre avgift för dom jämfört med Lunet (stadsnät ägaren i Luleå).

Så visst är det pris skillnad mellan stadsnäten!

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Jag är ansluten till OpenUniverse i min hyresrätt, jag har testat lite olika hastigheter, men har funnit min sweet-spot för 499 kronor månad för 500/500 Telenor med sjuuukt bra peering (som jag prutade ner till 399 månad genom några telefonsamtal till dem hehe). Betalar ingen nätavgift (antar hyresvärden betalar den och att de i sin tur lägger på den kostnaden i hyran).

1000/1000 fann jag väldigt onödigt för min del, speciellt för priset på 800-1000kr/månad

Har också Telenor, men betalar 299kr istället för 499kr för 500/500.

Permalänk

Jag har sagt det i flera år bla genom trådar här i forumet men bara fått massa påhopp om att allt är jättebilligt inom stadsnätet och att jag ska sluta gnälla. Stadsnäten som drivs av driftoperatörerna tar hiskerliga nätpriser priser för att driva näten och operatörerna låter i sin tur sina kunder betala för kalaset.

Stadsnäten skapades för att inhysa olika operatörer som konkurrerar med varandra och ge kunderna valmöjligheter istället är det en salig soppa där de istället tävlar om vem som kan höja mest och ha det dyraste abonnemanget. Vissa stadsnät är billigare än andra men det är inga stora skillnader men alla har gemensamt att de alla är dyra.

Stadsnäten fungerar inte alls som de var tänkt. Kunderna dvs privatpersoner får betala hiskerliga priser för tex 1/1gbits. Bla tack vare nätoperatören som både skor sig på kommunen, operatörerna och deras kunder.

Stadsnäten var ett misstag med andra ord. Hade man istället anslutit sig till en operatör som sköter driften tex Bahnhof, Ownit, Riksnet mm så hade man betalat betydligt mindre, i vissa fall tio gånger mindre. Det finns många länder som börjar komma ikapp i både hastighet, priser och utbyggnad av fiber och Sverige halkar mer och mer efter tack vare de ickefungerande stadsnäten.

Detta är något regeringen och kommunerna borde se över men det kommer aldrig hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag har sagt det i flera år bla genom trådar här i forumet men bara fått massa påhopp om att allt är jättebilligt inom stadsnätet och att jag ska sluta gnälla. Stadsnäten som drivs av driftoperatörerna tar hiskerliga nätpriser priser för att driva näten och operatörerna låter i sin tur sina kunder betala för kalaset.

Stadsnäten skapades för att inhysa olika operatörer som konkurrerar med varandra och ge kunderna valmöjligheter istället är det en salig soppa där de istället tävlar om vem som kan höja mest och ha det dyraste abonnemanget. Vissa stadsnät är billigare än andra men det är inga stora skillnader men alla har gemensamt att de alla är dyra.

Stadsnäten fungerar inte alls som de var tänkt. Kunderna dvs privatpersoner får betala hiskerliga priser för tex 1/1gbits. Bla tack vare nätoperatören som både skor sig på kommunen, operatörerna och deras kunder.

Stadsnäten var ett misstag med andra ord. Hade man istället anslutit sig till en operatör som sköter driften tex Bahnhof, Ownit, Riksnet mm så hade man betalat betydligt mindre, i vissa fall tio gånger mindre. Det finns många länder som börjar komma ikapp i både hastighet, priser och utbyggnad av fiber och Sverige halkar mer och mer efter tack vare de ickefungerande stadsnäten.

Detta är något regeringen och kommunerna borde se över men det kommer aldrig hända.

Om man ska kunna avgöra om priset är högt eller inte krävs att man vet vad det kostar att driva verksamheten. Den kostnaden samt avsättningar för investeringar bestämmer vad priset bör vara. Det skulle ge mer effekt att presentera en sådan uträkning istället för att bara prata om hiskliga priser.

Permalänk
Skrivet av Hubertus:

Om man ska kunna avgöra om priset är högt eller inte krävs att man vet vad det kostar att driva verksamheten. Den kostnaden samt avsättningar för investeringar bestämmer vad priset bör vara. Det skulle ge mer effekt att presentera en sådan uträkning istället för att bara prata om hiskliga priser.

Nej driftoperatörerna tjänar storkovan och de tar alldeles för mycket betalt för att driva verksamhet. Skulle operatören driva verksamheten skulle det kosta betydligt mindre. Det är rena överpriser driftoperatörerna tar.

Privatpersoner har blivit rånade sen dag ett sedan stadsnäten byggdes ut.

Permalänk
Medlem

Hej.

Ta som exempel Bahnhof.

Bahnhofs pris är för deras egna fiber "Northern light". Deras egna fiber är inte tillgänglig i Halmstad, därav att du inte kan få det priset. Och nej, du måste inte välja ISP via stadsnätets hemsida. Gå in på valfri och beställ direkt istället.

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Nej driftoperatörerna tjänar storkovan och de tar alldeles för mycket betalt för att driva verksamhet. Skulle operatören driva verksamheten skulle det kosta betydligt mindre. Det är rena överpriser driftoperatörerna tar.

Privatpersoner har blivit rånade sen dag ett sedan stadsnäten byggdes ut.

Var är siffrorna?

Permalänk
Hedersmedlem

Skilj gärna på stadsnät och stadsnät, det ni pratar om här är kommunikationsoperatörer, där du har en operatör i monopolställning som sätter upp sina egna switchar och bygger ett eget aktiva nät, som de sedan säljer tillgång till till både ISP och till slutkund. Slutkunden kan aldrig välja sin kommunikationsoperatör i ett sådant scenario, och det är också omöjligt att utkräva ansvar av sin kommunikationsoperatör. Det går i många fall inte ens att lägga en felanmälan direkt hos sin KO, utan man måste gå via sin ISP. Att byta ISP hjälper inte heller om/när KO:n funkar dåligt, med dålig kapacitet, instabilt nät, etc. Om du byter ISP så går ju din anslutning genom exakt samma nätutrustning och servas av samma tekniker ändå till slut. Det enda du ändrar är hur bra kommunikation till omvärlden du har.

I Stockholm (och säkert i andra städer också, men jag kommer från Stockholm, och det är det jag känner tilll) så är nästan varje fastighet ansluten till ett svartfibernät som drivs av Stokab. I det nätet så kan företag och privatpersoner hyra bara själva fiberkablarna. Fördelen med det är att det på riktigt bara finns en enda part som ska sköta din internetanslutning, din ISP. Stokab blir bara inkopplade om någon kabel blir avgrävd. Traditionellt så har det enda ekonomiskt lönsamma varit att ansluta en hel bostadsrättsförening med en gruppanslutning eller liknande, så där stryker valfrihet på foten, men numera har Stokab börjat gå i en riktning där varje enskild lägenhet får en egen fiber, och fixar centrala "anslutningsnoder" och "områdesnoder" som gör det möjligt för en ISP att på ett lätt sätt komma in i ett område.

Det är också det som låter en aktör som Bahnhof erbjuda 10 Gbit/s, de är inte begränsade av någon kommunikationsoperatörs gamla utrustning, det står dem fritt att välja utrustning som klarar 10 Gbps. Det ger också lägre priser och bättre service eftersom du har en operatör färre inblandad.

Tyvärr har kommunikationsoperatörerna börjat bygga den här typen av nät även i Stockholm i flerbostadshus. Stokab bygger nämligen bara till källaren, från källaren till lägenheterna är upp till fastighetsägaren. Då kommer t.ex. IP-Only in och säger "vi bygger ert fastighetsnät gratis, men de boende måste få sitt nät via oss". Så sitter man där i skiten och betalar en massa pengar i månaden för en dålig tjänst.

Efter en längre driftstörning så ledsnade jag och beställde en egen fiberdragning upp till min lägenhet. Det kostade mig 2500 kr mot en bindningtid på 3 år hos Bahnhof, efter det så är fibern min att göra vad jag vill med utan någon inblandning av en kommunikationsoperatör. Det var ett lätt val för mig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hubertus:

Var är siffrorna?

På samma address i Stockholm:

Bahnhof via IP-Only som kommunikationsoperatör: 599 kr/mån för 1 Gbit/s
Bahnhof via Stokab (stadsnät med svartfiber): 298 kr/mån för 1 Gbit/s

Hade det varit via en gruppanslutning hade det sannolikt blivit ännu billigare.