Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Intressant, även om jag tar det med en nypa salt pga aftonbladet.
Pfizer och Moderna kan ge livslångt skydd

Tror vi kommer se mer av detta, precis som vi kommer se att genomgången infektion ger ett skydd över tid. De där 6 månader som man haft som riktmärke handlar nog mest om försiktighetsprincipen eftersom man rent krasst inte vet än. Danderydsstudien påvisar brett skydd fortfarande när 9 månader passerat:

https://www.ds.se/jobba-hos-oss/mot-oss/bred-immunitet-efter-...

Däremot lär det väl komma varianter i framtiden, precis som det kommer nya influensa-varianter som påkallar ny vaccinering.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Själva studien nämner ingenting om livslångt skydd. De kollade om vissa celler fanns i lymfnoderna och blodet efter 14 veckor och i studien hänvisar de till två andra studier där cellerna fanns kvar i minimal mängd efter ett år tror jag. https://www.nature.com/articles/s41586-021-03738-2 här finns studien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Länk till studien så man inte behöver generera klickpengar till AB: https://www.nature.com/articles/s41586-021-03738-2.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av anon42512:

Källan, som sammanfattar flera studier, är:
https://www.nature.com/articles/s41586-021-03738-2

Permalänk
Medlem

Vad är poängen med det här vaccinmålet där målstolparna ständigt flyttas? Betyder det någonting att kunna säga ”Vi klarade målet” efter att ha flyttat det fem gånger? Känns tämligen urvattnat vid det här laget. Att det blir förseningar är verkligen inte orimligt skall sägas, det handlar om leveranser, logistik o.s.v. Jag stör mig mer på de uttalade målen i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

Vad är poängen med det här vaccinmålet där målstolparna ständigt flyttas? Betyder det någonting att kunna säga ”Vi klarade målet” efter att ha flyttat det fem gånger? Känns tämligen urvattnat vid det här laget. Att det blir förseningar är verkligen inte orimligt skall sägas, det handlar om leveranser, logistik o.s.v. Jag stör mig mer på de uttalade målen i sig.

Vet inte, det är en sak som stör mig i jobbet med. Klart vi alltid klarar tidplan när vi konstant ändrar tidplanen. Men har gett upp tanken på att förstå det. Skulle nog se det som en tidplan är mer av en prognos än ett faktiskt mål.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

Ja, det hade varit bättre att vara ärliga från början och säga att "vi räknar med att 95 procent har fått full vaccinering vid årets slut", vilket sannolikt är närmast sanningen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Eldarion:

Varför ska man behålla ett mål bara för att?

Är ju bättre att flytta det och ge en mer precis uppfattning till befolkningen när det börjar bli klart. Du stör dig över småsaker här.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Eldarion:

Vad är poängen med det här vaccinmålet där målstolparna ständigt flyttas?

Det är många som håller i målstolparna, inte enbart FHM. Då är det bättre med lite floskler än att på Närkiska utropa "De går aldrig!".

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Varför ska man behålla ett mål bara för att?

Är ju bättre att flytta det och ge en mer precis uppfattning till befolkningen när det börjar bli klart. Du stör dig över småsaker här.

Men det handlar inte om att man ska behålla ett mål bara för att - det är mer hur man använder mål och hur man ser på det i mitt tycke. Man behöver vidare inte flytta mål/använda mål för att ge befolkning en uppfattning om hur vaccinläget ser ut. Ja måhända att det är småsaker i sammanhanget men jag tycker ändå det blir mer farslikt än något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Vet inte, det är en sak som stör mig i jobbet med. Klart vi alltid klarar tidplan när vi konstant ändrar tidplanen. Men har gett upp tanken på att förstå det. Skulle nog se det som en tidplan är mer av en prognos än ett faktiskt mål.

Haha ja, det är likadant för mig på mitt jobb, det kanske är därför jag stör mig lite extra på det..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Eldarion:

Men det handlar inte om att man ska behålla ett mål bara för att - det är mer hur man använder mål och hur man ser på det i mitt tycke. Man behöver vidare inte flytta mål/använda mål för att ge befolkning en uppfattning om hur vaccinläget ser ut. Ja måhända att det är småsaker i sammanhanget men jag tycker ändå det blir mer farslikt än något annat.

Så du stör dig mer på hur ordet använts med andra ord. Nej man behöver inte flytta målet för att ge en lägesrapport, det får vi ju ändå. Men hur bra hade det sett ut om man behållit de mål som sattes från början då? Vi har väl passerat 2 av dom redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Så du stör dig mer på hur ordet använts med andra ord. Nej man behöver inte flytta målet för att ge en lägesrapport, det får vi ju ändå. Men hur bra hade det sett ut om man behållit de mål som sattes från början då? Vi har väl passerat 2 av dom redan.

Ja det är hur man använder ordet och kanske innebörden av detsamma jag stör mig på. Synen på måluppfyllnad och hur viktigt man tycker att det är.

Är det ens ett alternativ att bibehålla det? Det är ju att förlöjliga sig själv, öppet mål för kritik et.c., nej självklart är det enda alternativ man har att skjuta på det när det är uppenbart att man ej klarar det. Nej jag tycker verkligen inte att det är fel i sig, men när man får göra det upprepade gånger tycker jag att man misslyckats med sin riskanalys. Knappast någon hemlighet att det är komplext och många faktorer att ta hänsyn till (alltså, inte ens från början), varför då inte ta i lite med målet redan från start? Eller åtminstone efter första miss? Det känns som symbolpoäng för handlingskraft att sätta arbiträra och orealistiska mål.

Som i kommentar tidigare stör jag mig lite extra då jag tycker jag ser samma tendens på andra ställen i livet, det är tacksamt att ”lova något” alla vill höra vid ett tillfälle - att förnöja. Att det är orealistiskt spelar ingen roll. Att bära svarte petter och eventuellt göra någon besviken sen, den tar man. Det beror såklart på vad det handlar om, vad man har för ansvar och så vidare. I det här fallet är det mer av arten ”axelryckning” och/eller ”suck” vad beträffar försening. Det är som sagt inte orimliga orsaker.

I digress, det är verkligen detaljer i det här sammanhanget men något åtminstone jag stör mig på efter att inte druckit nog med kaffe. Ni är välkomna att skifta fokus för diskussionen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon116323:

Duger detta för dig;

Spekulation som i princip allt annat;

Reports of death after COVID-19 vaccination are rare. More than 318 million doses of COVID-19 vaccines were administered in the United States from December 14, 2020, through June 21, 2021. During this time, VAERS received 5,479 reports of death (0.0017%) among people who received a COVID-19 vaccine. FDA requires healthcare providers to report any death after COVID-19 vaccination to VAERS, even if it’s unclear whether the vaccine was the cause.

Eftersom det inte verkar finnas en liknande databas i omfånget på hela världen; så kan det ändå rimligt att anta att det rör sig runt den procentuella enheten; skulle den förändras nämnbart om vi vaccinerar mindre eller fler?

Näe. Det här duger faktiskt inte heller.
Problemet är inte att vissa uppgifter stämmer. Problemet är att du har lagt fram konspirationsteorier som visar sig inte stämma. På det sättet du jämför siffror - så får man inte jämföra siffror. Det blir absolut missvisande.
Det kan såklart bli fel ibland. Det är OK.

Men istället för att deklarera att det blivit fel så försöker du svara undvikande och komma undan att du gjort en dålig jämförelse. Här blir det mycket mer problematiskt.
Det du säger här mellan raderna är att du inte på något sätt tagit in att det du påstått blev tokigt och att konspirationsteorin inte håller - för sifferunderlaget är felaktigt hanterat.
Det du visar på är ettt kunskapsförakt.
Och det är i sig problematiskt för det ger ju signaler till alla andra i tråden att det inte finns mycket mening att alls diskutera/kommentera det du postar.
Du kanske ser det som en bagatell att du lägger fram en konspirationsteori som inte stämmer och som du sedan inte vill kännas vid när brister påvisas.
För många andra är det att spotta på vetenskapen att inte ta till sig felen. Det här ligger dig verkligen i fatet just nu. Att du inte på något sätt visar tecken på att förstå problemet med att sprida felakigheter som du sedan inte önskar ta ansvar för.

De andra uppgifterna du postat ovan är intressanta att prata om. Så är det.
Jag är sugen på att räkna på de siffrorna tillsammans med dig och jag har börjat tänka på upplägg och underlag för en sådan diskussion. För det är intressant!

Men det vill jag bara göra i ett sammanhang där kunskap och vetenskap inte föraktas.
Vill du prata om andra siffror så är det alltså lämpligt att du visar tecken på att ha förstått att det du påstått tidigare inte stämmer - istället för att försöka hitta på att du inte jämfört de två procentsaterna du postade.
Den delen är högst problematisk för dig i nuläget - och det kommer du inte ifrån.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Avstängd

Jag blir smått tillfälligt förbannad på folk här som påstår att jag bidrar till "FUD" när jag säger att en COVID-19-infektion INTE ger någon lika garanterat skydd mot framtida infektioner såsom ett COVID-19 vaccin ger.

Faktum är att det står INTE skrivet på ens pannan hur bra skydd man fått efter en faktisk COVID-19 infektion medan det står skrivet på papper efter rigorösa data hur bra skydd man kan få av ett COVID-19 vaccin.

Vad jag menar är då är att _ALLA med inga tidigare medicinska problem bakom sig_ bör vaccineras ÄVEN om de har haft en COVID-19 infektion.

Jag känner exempelvis vaccintvekande folk som känt sig hängig ett par dagar och då bara antar att de måste ha haft COVID-19 och då tror att de helt plötsligt har fått lika bra skydd som en som fått två doser av COVID-19 vaccin. Tillåt mig få skratta högt sarkastiskt!

En del av varje bakteries och virus angrepp i människokroppen ÄR att försämra immunförsvarets respons vilket betyder att det kan leda till sämre skydd (inte noll skydd men sämre) jämfört med att få vaccin mot det.

Detta betyder att personen som haft COVID-19 infektion kan råka få asymptomatisk version av det och då sprida till sköra individer.

Jag påstår inte att de kommer få en värre återinfektion igen men de kan få en återinfektion som sprider vidare som inte skulle ha gjort det lika sannolikt om de vaccinerats istället redan från början.

Summa av kardemumma: COVID-19 vaccin > COVID-19 infektion, sett till skyddsnivån. Vaccinera dig och bli en del av lösningen istället för problemet, och sluta anklaga mig för "FUD"!

Andra dosen om drygt en timme nu.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Men är det inte exakt det det är nu? Vi hade ett mål som inkluderade en tidpunkt, sen när det stod klart att man kommer missa tidpunkten så gick man ut med det. Därefter det är det väl bara prognoser som har presenterats. Jag vill minnas nån presskonferens där någon pratade just om att man inte ville kalla det för mål längre.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd

Andra dosen doserad för cirka 2 timmar sedan.

Nu hoppas jag på att faktiskt känna av starkare symptom denna gång än förra gången (endast ömhet i injiceringspunkten) så att jag kan bekräfta att jag fått tidigare sprutinnehåll och inte förstört mRNA.

Jag hoppas på mild feber, huvudvärk, och/eller hosta imorgon så jag vet att immunförsvaret har bildat och reagerat på spikproteinet med hjälpav mRNA:ets instruktioner.

Jag litar på vetenskapen men inte de som hanterar och doserar vaccinen!

Någon annan här som (INTE) fick förnimmelsebara biverkningar av andra vaccindoseringen?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av AplAy:

Någon annan här som (INTE) fick förnimmelsebara biverkningar av andra vaccindoseringen?

Jag fick lätt frossa och huvudvärk redan efter 6 timmar vid 2'a dosen istället för dagen efter. Inte heller ömmade injektionsstället som för 1'a dosen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Nu hoppas jag på att faktiskt känna av starkare symptom denna gång än förra gången (endast ömhet i injiceringspunkten) så att jag kan bekräfta att jag fått tidigare sprutinnehåll och inte förstört mRNA.

Jag hoppas på mild feber, huvudvärk, och/eller hosta imorgon så jag vet att immunförsvaret har bildat och reagerat på spikproteinet med hjälpav mRNA:ets instruktioner.

Jag känner många som inte känt nåt särskilt efter dos 2. Det betyder inte att du fått dåligt vaccin. Vissa reagerar inte speciellt, medan vissa blir krassliga.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Håller med. Fick egentligen bara ont i armen (men rejält ont, hela vägen ner till armbågen!). Kanske lite tröttare än vanligt, men det kan vara att jag kände efter mer än vanligt...

Så jag hoppas på rejäla effekter nästa gång.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Någon annan som ej får upp Alltid Öppet i Playstore? Går jag via browsern så står det att min telefon ej stöds, lol? Samsung S8

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det låter rimligt att större bieffekter ger bättre skydd, men jag tror inte det finns något vetenskapligt bevis för det.
https://theconversation.com/no-vaccine-side-effects-dont-tell...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det låter rimligt att större bieffekter ger bättre skydd, men jag tror inte det finns något vetenskapligt bevis för det.

Bra!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Vill man bara ha kraftiga biverkningar så kan man ju bara infektera folk med sjukdomen och hoppa över vaccinet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Någon annan som ej får upp Alltid Öppet i Playstore? Går jag via browsern så står det att min telefon ej stöds, lol? Samsung S8

Har den redan installerad på min nyare telefon, men testade att söka efter den i min gamla HTC 10 (inget SIM i, bara WiFi) och den dyker upp där också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Håller med. Fick egentligen bara ont i armen (men rejält ont, hela vägen ner till armbågen!). Kanske lite tröttare än vanligt, men det kan vara att jag kände efter mer än vanligt...

Haha nu typ 7 timmar senare känner jag liknande ömhet i injiceringspunkten i armen precis som med första dosen.

Jag kanske förnimmer att det är lite värre nu så kanske blir lite fler biverkningar imorgon må tro?

Jag är bara glad att Bill Gates gör nytta i min arm! <--- *Det är ett skämt. Vaccinera dig Du som läser detta!*

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Jag tittar för närvarande (började strömmas 20:00 svensk tid) där en virolog och en evolutionsbiolog (INTE Weinstein(!)) går igenom färska studier. Just nu pratas det om en studie som ville "fastställa datum över de första fallen för COVID-19" där det spekuleras om att det kan ha varit så tidigt som oktober 2019.

Här är streamen just nu (31 minuter senare): https://www.youtube.com/watch?v=i8JDUHW2sqw Det är 31 minuter in i streamen som de börjar prata om den studien för den som har intresse.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Kommer ta min andra vaccin 11e Augusti, men den här länken måste ändå typ diskuteras

Reza, 44, dog efter andra vaccindosen: ”Alvedon och vila”
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/aPXLXL/reza-44-dog-efter...

Känner nu två personer som lever just nu med covid (bekräftade med tester), och en beskriver det så här:
"Shortness of breath samt muskelvärk ÖVERALLT samt knivar i halsen har varit värst", så illa att hon inte trodde hon skulle vakna om hon lyckades sova.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kaleid:

Kommer ta min andra vaccin 11e Augusti, men den här länken måste ändå typ diskuteras

Känner nu två personer som lever just nu med covid (bekräftade med tester), och en beskriver det så här:
"Shortness of breath samt muskelvärk ÖVERALLT samt knivar i halsen har varit värst", så illa att hon inte trodde hon skulle vakna om hon lyckades sova.

Vad finns det att diskutera? Är redan känt att det kan ge allergiska reaktioner.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaleid:

Hur gamla är dessa respektive två personer?

Angående artikeln är det - utan att behöva sägas - tragiskt, och samtidigt måste det beaktas i det stora hela: är det ansvarsfullt att börja med skrämselpropaganda från Aftonbladets sida där de inte ens är specifika i sin rubrik?

De säger "dog efter andra vaccindosen" vilket får en viss andel att undvika sin andra spruta nu trots att läser man kontexten så kan man se varför det var rätt troligt: allvarlig reaktion vid första dosen och ÄNDÅ "tvingades" ta en ytterligare dos av samma vaccin? Illa och tragiskt!

Fråga till Kaleid: Hur upplever du din första dos? Fick du den idag? Enligt papper du fått med så kan det dyka upp "allvarligare" biverkningar om 2 veckor men de är så sällsynta så troligen inte. Men håll självfallet utkik!

Visa signatur