Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Haha nu typ 7 timmar senare känner jag liknande ömhet i injiceringspunkten i armen precis som med första dosen.

Jag kanske förnimmer att det är lite värre nu så kanske blir lite fler biverkningar imorgon må tro?

Jag är bara glad att Bill Gates gör nytta i min arm! <--- *Det är ett skämt. Vaccinera dig Du som läser detta!*

Min första dos gav mig ömhet i armen där det injicerades och sen trötthet dagen efter. Min andra dos gav mig bara ömhet i armen. Någon dag senare fick jag ett fett blåmärke där, men troligtvis beror det på att jag fick smäll på armen som träffade precis på injektionsområdet.

På fredag är jag klar, dags för Koronapass!

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hurtigbullen:

Min första dos gav mig ömhet i armen där det injicerades och sen trötthet dagen efter. Min andra dos gav mig bara ömhet i armen. Någon dag senare fick jag ett fett blåmärke där, men troligtvis beror det på att jag fick smäll på armen som träffade precis på injektionsområdet.

På fredag är jag klar, dags för Koronapass!

Grymt!

Jag prata nyss med en barndomspolare i telefon som tar sin första dos nästa vecka så mitten på juli när jag själv är fullt vaccinerad så kan vi börja umgås igen utomhus och så! Blir mer eller mindre underbart att knäppa ett par bärs och cider med polarna efter ~1,5 års "grottlevande" från min sida!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AplAy:

Hur gamla är dessa respektive två personer?

Angående artikeln är det - utan att behöva sägas - tragiskt, och samtidigt måste det beaktas i det stora hela: är det ansvarsfullt att börja med skrämselpropaganda från Aftonbladets sida där de inte ens är specifika i sin rubrik?

De säger "dog efter andra vaccindosen" vilket får en viss andel att undvika sin andra spruta nu trots att läser man kontexten så kan man se varför det var rätt troligt: allvarlig reaktion vid första dosen och ÄNDÅ "tvingades" ta en ytterligare dos av samma vaccin? Illa och tragiskt!

Fråga till Kaleid: Hur upplever du din första dos? Fick du den idag? Enligt papper du fått med så kan det dyka upp "allvarligare" biverkningar om 2 veckor men de är så sällsynta så troligen inte. Men håll självfallet utkik!

Fick pfizer. Typ inget de första timmarna, sen kom en ömhet i muskeln sprutan sattes i som gradvis ökade till en starkare form av träningsvärk som började avta efter ca 24h för att helt vara borta på den 3e dygnet. Hade lite svårt att sova i början när det vara lite starkare smärta vid rörelse.

Skrivet av anon42512:

Vad finns det att diskutera? Är redan känt att det kan ge allergiska reaktioner.

Det finns förstås folk med allergier även i denna forum, och får man en så stark reaktion som Reza fick så ska man kanske inte ens tänka på tanken att ta andra dosen. Även fast man ändrar vaccinet.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Reza, 44, dog efter andra vaccindosen: ”Alvedon och vila”
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/aPXLXL/reza-44-dog-efter...

Otroligt tragiskt. Han fick någon form av reaktion mot AZ och sen även mot Moderna vid andra dosen. Jag tror att det under omständigheterna var rätt beslut att vaccinera, men sen att det brast i uppföljningen. Det känns som att dödsfallet kunnat undvikas om man varit mer vaksam. Dock är det lätt för att vara efterklok, speciellt när man inte sitter på alla fakta.

Skrivet av AplAy:

De säger "dog efter andra vaccindosen" vilket får en viss andel att undvika sin andra spruta nu trots att läser man kontexten så kan man se varför det var rätt troligt: allvarlig reaktion vid första dosen och ÄNDÅ "tvingades" ta en ytterligare dos av samma vaccin? Illa och tragiskt!

Fast nu har du läst fel. Dels så finns det inget som antyder tvång och dels så fick han AZ som första dos och Moderna som andra dos.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Kommer ta min andra vaccin 11e Augusti, men den här länken måste ändå typ diskuteras

Reza, 44, dog efter andra vaccindosen: ”Alvedon och vila”
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/aPXLXL/reza-44-dog-efter...

Det finns inget att diskutera i och med att ingen information framkommer i artikeln. Tragiskt men clickbait á la AB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hurtigbullen:

Otroligt tragiskt. Han fick någon form av reaktion mot AZ och sen även mot Moderna vid andra dosen. Jag tror att det under omständigheterna var rätt beslut att vaccinera, men sen att det brast i uppföljningen. Det känns som att dödsfallet kunnat undvikas om man varit mer vaksam. Dock är det lätt för att vara efterklok, speciellt när man inte sitter på alla fakta.

Fast nu har du läst fel. Dels så finns det inget som antyder tvång och dels så fick han AZ som första dos och Moderna som andra dos.

Japp, jag bara antog det. Sen läste jag artikeln och det stämmer att det var två olika vaccin.

Vi kan bara spekulera - uppenbart så klart - och jag spekulerar att denna person var ett allergiskt fall och skulle möjligen fått en allergisk reaktion av de andra vaccinen vilket kanske är vad som hände: allergisk reaktion från första dosen, och sedan från andra trots att det var två olika vaccin. Helt förbluffande tragiskt att personen tydligen uppmanades till en andra dos trots första dosens allergiska reaktion.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

Här är en New York Times OP.ed.-artikel skriven av två virologiprofessorer (varav ena är en av författarna bakom jätteboken Principles of Virology) som jag börjat följa: https://www.nytimes.com/2021/06/27/opinion/covid-vaccine-vari...

Den rekommenderades i form av "self-plug" under en lajvströmmad podcast som jag såg på YT för bara några minuter sedan.

Observera att artikeln gick fram och tillbaka mellan dessa två virologer och NYT-redaktören så det är inte nödvändigtvis att rätt professionella virologiska åsikt har nåtts fram.

I princip avhandlar artikeln att mänskligt beteende tycks kunna spela en större roll under pandemins gång än vad varianterna tycks kunna göra.

Till sist bör det klargöras - *duh...* - att dessa åsikter är för nävarande baserat på nuvarande senaste forskningen inom COVID-19 och tidigare forskning inom liknande coronavirus och virologi som helhet. Alltså kan det komma att ändras i framtiden. Så fungerar vetenskap!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Japp, jag bara antog det. Sen läste jag artikeln och det stämmer att det var två olika vaccin.

Vi kan bara spekulera - uppenbart så klart - och jag spekulerar att denna person var ett allergiskt fall och skulle möjligen fått en allergisk reaktion av de andra vaccinen vilket kanske är vad som hände: allergisk reaktion från första dosen, och sedan från andra trots att det var två olika vaccin. Helt förbluffande tragiskt att personen tydligen uppmanades till en andra dos trots första dosens allergiska reaktion.

Det går inte ens att spekulera i och med att det knappt framkommer någon information i artikeln. Dos 1 skulle kunna vara en överkänslighetsreaktion, men fördröjda sådana ger inte såpass allvarliga symtom. Symtomen efter dos 2 var också fördröjda, men inget kardinalsymtom för överkänslighet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oatp1b1:

Det går inte ens att spekulera i och med att det knappt framkommer någon information i artikeln. Dos 1 skulle kunna vara en överkänslighetsreaktion, men fördröjda sådana ger inte såpass allvarliga symtom. Symtomen efter dos 2 var också fördröjda, men inget kardinalsymtom för överkänslighet

Haha asså suck, min vaccintvekande polare har länkat en bild på den där löpsedeln. Han är oxå nästan inne på att vaccinet skapats för depopulation, så ja, riktigt bakom flötet gällande vaccin. Går inte att tala vett in i honom. Rationaliseringen blir som vanligt:"Jag litar på min kropps immunförsvar."

Vaccin är däremot som "fuskkoder" för immunförsvaret där de får lära sig hur de skall besegra en fiende (virus) innan de ens "möter" dem. Vaccin är vad sv_cheats{ENTER}impulse_101{ENTER} är till Half-Life 1 - Visst, du kan fortfarande dö men du är mycket bättre förberedd.

Jag säger suck för detta är precis vad Aftonbladet, Expressen, med flera åstadkommer: vaccintvekare blir ännu mer tveksamma och antivaxxers får ännu mer bränsle att kasta på sin antivaccineringseld. Den väsentliga skillnaden här nu är att människors val kring sakfrågan vaccinering handlar om liv eller död.

Jämför detta med artiklar som får fler som tror att Jorden är platt. Påverkar troligen inte så mycket mer än färre som reser utomlands för de är rädda att falla av Jorden vilket i sig är positivt för miljön dock kanske inte för turismen vilket i sig är en "virusspridande industri".

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oatp1b1:

Det finns inget att diskutera i och med att ingen information framkommer i artikeln. Tragiskt men clickbait á la AB.

Som tidigare påpekats så är det kanske för vissa personer vettigare att inte ta vaccin alls.
Min väns hustru jobbar t.ex. i vården och fick vaccin tidigare än de flesta andra, men eftersom hon har en del allergier så var hon tveksam till att ta astra överhuvudtaget.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kaleid:

Som tidigare påpekats så är det kanske för vissa personer vettigare att inte ta vaccin alls.
Min väns hustru jobbar t.ex. i vården och fick vaccin tidigare än de flesta andra, men eftersom hon har en del allergier så var hon tveksam till att ta astra överhuvudtaget.

Det är därför dom frågar om man har allergier innan man får sprutan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Man fyller i en hälsodeklaration av en anledning. Har man allergier så bör man inte ta sprutorna.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Näe. Det här duger faktiskt inte heller.
Problemet är inte att vissa uppgifter stämmer. Problemet är att du har lagt fram konspirationsteorier som visar sig inte stämma. På det sättet du jämför siffror - så får man inte jämföra siffror. Det blir absolut missvisande.
Det kan såklart bli fel ibland. Det är OK.

Men istället för att deklarera att det blivit fel så försöker du svara undvikande och komma undan att du gjort en dålig jämförelse. Här blir det mycket mer problematiskt.
Det du säger här mellan raderna är att du inte på något sätt tagit in att det du påstått blev tokigt och att konspirationsteorin inte håller - för sifferunderlaget är felaktigt hanterat.
Det du visar på är ettt kunskapsförakt.
Och det är i sig problematiskt för det ger ju signaler till alla andra i tråden att det inte finns mycket mening att alls diskutera/kommentera det du postar.
Du kanske ser det som en bagatell att du lägger fram en konspirationsteori som inte stämmer och som du sedan inte vill kännas vid när brister påvisas.
För många andra är det att spotta på vetenskapen att inte ta till sig felen. Det här ligger dig verkligen i fatet just nu. Att du inte på något sätt visar tecken på att förstå problemet med att sprida felakigheter som du sedan inte önskar ta ansvar för.

De andra uppgifterna du postat ovan är intressanta att prata om. Så är det.
Jag är sugen på att räkna på de siffrorna tillsammans med dig och jag har börjat tänka på upplägg och underlag för en sådan diskussion. För det är intressant!

Men det vill jag bara göra i ett sammanhang där kunskap och vetenskap inte föraktas.
Vill du prata om andra siffror så är det alltså lämpligt att du visar tecken på att ha förstått att det du påstått tidigare inte stämmer - istället för att försöka hitta på att du inte jämfört de två procentsaterna du postade.
Den delen är högst problematisk för dig i nuläget - och det kommer du inte ifrån.

Skrivet av Söderbäck:

Näe. Det här duger faktiskt inte heller.
Problemet är inte att vissa uppgifter stämmer. Problemet är att du har lagt fram konspirationsteorier som visar sig inte stämma. På det sättet du jämför siffror - så får man inte jämföra siffror. Det blir absolut missvisande.
Det kan såklart bli fel ibland. Det är OK.

Men istället för att deklarera att det blivit fel så försöker du svara undvikande och komma undan att du gjort en dålig jämförelse. Här blir det mycket mer problematiskt.
Det du säger här mellan raderna är att du inte på något sätt tagit in att det du påstått blev tokigt och att konspirationsteorin inte håller - för sifferunderlaget är felaktigt hanterat.
Det du visar på är ettt kunskapsförakt.
Och det är i sig problematiskt för det ger ju signaler till alla andra i tråden att det inte finns mycket mening att alls diskutera/kommentera det du postar.
Du kanske ser det som en bagatell att du lägger fram en konspirationsteori som inte stämmer och som du sedan inte vill kännas vid när brister påvisas.
För många andra är det att spotta på vetenskapen att inte ta till sig felen. Det här ligger dig verkligen i fatet just nu. Att du inte på något sätt visar tecken på att förstå problemet med att sprida felakigheter som du sedan inte önskar ta ansvar för.

De andra uppgifterna du postat ovan är intressanta att prata om. Så är det.
Jag är sugen på att räkna på de siffrorna tillsammans med dig och jag har börjat tänka på upplägg och underlag för en sådan diskussion. För det är intressant!

Men det vill jag bara göra i ett sammanhang där kunskap och vetenskap inte föraktas.
Vill du prata om andra siffror så är det alltså lämpligt att du visar tecken på att ha förstått att det du påstått tidigare inte stämmer - istället för att försöka hitta på att du inte jämfört de två procentsaterna du postade.
Den delen är högst problematisk för dig i nuläget - och det kommer du inte ifrån.

Vilka konspirationsteorier?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon116323:

De konspirationsteorierna du själv valt att lägga fram såklart.
Kom igen nu.
Har du svårt att komma ihåg så får du helt enkelt stega sig bskåt i konversationen.

Du måste skärpa dig här och höja nivån.
Nuvarande spår duger inte.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Hedersmedlem

***Uppmaning***

Nu är det dags att avsluta denna icke-diskussion.

Skrivet av anon116323:

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Ja, har man haft problem med allergier och överkänslighetsreaktioner mot läkemedel ska man inte ta vaccinet vilket är anledningen till att det är en kontraindikation.

Permalänk
Medlem

Tog min första dos vaccin i onsdags förra veckan. I början så hade jag lite ont efter själva sticket, men det gick över efter ett par tre timmar.

Senare på kvällen samma dag så började jag bli öm i axeln och sedan även känna mig lite sjuk/hängig, och det satt väl i något dygn eller så. Andra dosen har jag bokat in i mitten på augusti, så får se hur jag reagerar då.

Fick Pfizer.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

09.00: Covidbevis.se "öppnar".

Funkar det? givetvis inte för att Sverige kan inte göra något rätt när det gäller IT-struktur. Varför har vi inte en app som våra grannländer?

Skrivet av lord_dubbdäck:

Tog min första dos vaccin i onsdags förra veckan. I början så hade jag lite ont efter själva sticket, men det gick över efter ett par tre timmar.

Senare på kvällen samma dag så började jag bli öm i axeln och sedan även känna mig lite sjuk/hängig, och det satt väl i något dygn eller så. Andra dosen har jag bokat in i mitten på augusti, så får se hur jag reagerar då.

Fick Pfizer.

Fick min andra dos Pfizer i tisdags. Armen ömmar fortfarande men ingen sjukdom. Tror det är väldigt olika för personer, hört att vissa blivit väldigt sjuka så är väldigt glad att jag sluppit det.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Pelegrino:

09:51, funkar - efter att typ 4 miljoner nyfikna spanat in det nya.

Permalänk
Musikälskare

Fick min första dos Pfizer för ca 2 veckor sedan, inga nämnvärda biverkningar förutom lite öm i armen och ledvärk i benen någon timme som gick över. Känns skönt att det snart är dags för andra dosen så man kan börja leva så smått igen.

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pelegrino:

Funkar det? givetvis inte för att Sverige kan inte göra något rätt när det gäller IT-struktur. Varför har vi inte en app som våra grannländer?

Fick min andra dos Pfizer i tisdags. Armen ömmar fortfarande men ingen sjukdom. Tror det är väldigt olika för personer, hört att vissa blivit väldigt sjuka så är väldigt glad att jag sluppit det.

Jag har svårt att se hur en app skulle vara smidigare? Det är ju otroligt lätt uppbyggt det här. De räcker att man ska ha 8 olika parkeringsappar, behöver inte ha en för det här också som ska användas otroligt sällan.

Permalänk
Medlem

Covidbeviset tog mindre än 1 min att fixa, laddade hem en .pdf och till Kivra kom det automagiskt.
Kivra ÄR en app förövrigt

Permalänk
Musikälskare

covidbevis.se var riktigt smidigt! Tack för länken

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Här är en New York Times OP.ed.-artikel skriven av två virologiprofessorer (varav ena är en av författarna bakom jätteboken Principles of Virology) som jag börjat följa: https://www.nytimes.com/2021/06/27/opinion/covid-vaccine-vari...

Den rekommenderades i form av "self-plug" under en lajvströmmad podcast som jag såg på YT för bara några minuter sedan.

Observera att artikeln gick fram och tillbaka mellan dessa två virologer och NYT-redaktören så det är inte nödvändigtvis att rätt professionella virologiska åsikt har nåtts fram.

I princip avhandlar artikeln att mänskligt beteende tycks kunna spela en större roll under pandemins gång än vad varianterna tycks kunna göra.

Till sist bör det klargöras - *duh...* - att dessa åsikter är för nävarande baserat på nuvarande senaste forskningen inom COVID-19 och tidigare forskning inom liknande coronavirus och virologi som helhet. Alltså kan det komma att ändras i framtiden. Så fungerar vetenskap!

Rekommenderar oxå Vincents Racaniello's online kurser liksom hans This Week In virology (TWIV) som jag följt nästan sedan utbrottet.

Den sista är ibland dock lite styvmoderlig speciellt då han förkastat "Labläckehypotesen" utan egentligen förmedla varför mer än att det faktiskt saknas fakta för den (och jag vet att om man är riktigt duktig i ett fält så blir det ibland svårt att faktiskt förklara varför man "vet" vissa saker). Dock hände det i den senaste episoden

att de genom Kristian Andersen lyckades förmedla något som försvagar den spekulativa labläckehypotesen. (även om det blev några ad hominem från andra, vilket imho är hyfsat ovetskapligt) Det jag verkligen uppskattar hos Andersen att han faktiskt ställer upp de frågor vi behöver svar på.

Det är början på all vetenskap!

Visa signatur

Mamma är bäst!

Sur o Deppig?
Läs lite goda nyheter!
https://www.goodnewsmagazine.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Haha asså suck, min vaccintvekande polare har länkat en bild på den där löpsedeln. Han är oxå nästan inne på att vaccinet skapats för depopulation, så ja, riktigt bakom flötet gällande vaccin. Går inte att tala vett in i honom. Rationaliseringen blir som vanligt:"Jag litar på min kropps immunförsvar."

Vaccin är däremot som "fuskkoder" för immunförsvaret där de får lära sig hur de skall besegra en fiende (virus) innan de ens "möter" dem. Vaccin är vad sv_cheats{ENTER}impulse_101{ENTER} är till Half-Life 1 - Visst, du kan fortfarande dö men du är mycket bättre förberedd.

Jag säger suck för detta är precis vad Aftonbladet, Expressen, med flera åstadkommer: vaccintvekare blir ännu mer tveksamma och antivaxxers får ännu mer bränsle att kasta på sin antivaccineringseld. Den väsentliga skillnaden här nu är att människors val kring sakfrågan vaccinering handlar om liv eller död.

Jämför detta med artiklar som får fler som tror att Jorden är platt. Påverkar troligen inte så mycket mer än färre som reser utomlands för de är rädda att falla av Jorden vilket i sig är positivt för miljön dock kanske inte för turismen vilket i sig är en "virusspridande industri".

Snart dag för domedags-förespråkarna. 2021 = Covid 19, Köldknäpp i Texas, orkaner och oförklarlig Värmebölja i Canada. All time high även om man räknar in Sydamerika. Men vänder man två sista siffrorna på 2021 så blir det 2012 och jag och min foliehatt tar och flyttar till detta hus i La Paz i Bolivia.

Verkar vara en trevlig stad perfekt att sitta och gama inomhus utan AC och bry sig om värmeböljor.

spelling + video
Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av yrfhar:

Snart dag för domedags-förespråkarna. 2021 = Covid 19, Köldknäpp i Texas, orkaner och oförklarlig Värmebölja i Canada. All time high även om man räknar in Sydamerika. Men vänder man två sista siffrorna på 2021 så blir det 2012 och jag och min foliehatt tar och flyttar till detta hus i La Paz i Bolivia.
https://i.ibb.co/RH5PTzD/Lapaz.jpg
Verkar vara en trevlig stad perfekt att sitta och gama inomhus utan AC och bry sig om värmeböljor.
https://youtu.be/HI9abrdG5R4?t=48

Irrelevant till tråden, men värmeböljan i Kanada är inte "oförklarlig". Det är indikation på hur det kommer att bli framtiden och vilka slags väderfenomen som kommer att bli allt vanligare och mer påtagligare för oss människor. Also known as "Climate Change".

Climate Change är hur väder generellt talat förändras över längre tid och vilket slags väder som blir allt vanligare. Just nu går Climate Change åt mer värmeböljor såväl som extremare varianter av alla vanliga väderfenomen: regnandet, orkanerna, stormarna, och så vidare.

Hursomhelst, Du måste inte ta vaccin om du inte vill. Prata dock inte om att det inte skulle fungera för den stora massan. Ha det så roligt och trevligt i Bolivia. Själv investerar jag hellre i ett hus högt över hav (men inte på definitionen av berg) med rejäl värmeväxlare eftersom stora delar av Jorden kommer att bli obeboelig när jag fyllt 60. (=början på Tredje Världskriget då).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Jag har svårt att se hur en app skulle vara smidigare? Det är ju otroligt lätt uppbyggt det här. De räcker att man ska ha 8 olika parkeringsappar, behöver inte ha en för det här också som ska användas otroligt sällan.

En app hämtar automatiskt intyget, detta måste hämtas manuellt. Ja, det är inte en enorm grej men exempelvis iPhone har inte superbra fil-hanterare så i dagsläget är det lättare att spara en screenshot vilket inte känns optimalt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

En app hämtar automatiskt intyget, detta måste hämtas manuellt. Ja, det är inte en enorm grej men exempelvis iPhone har inte superbra fil-hanterare så i dagsläget är det lättare att spara en screenshot vilket inte känns optimalt.

Ja, hade ju varit piffigt att få in ”passet/beviset” i iphonens wallet tillsammans med boarding-kortet.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pelegrino:

Känns som totalt slöseri på skattepengar att utveckla på något som behöver laddas hem max var 90:e dag. Förutsatt att man ens behöver det så ofta. De flesta behöver inte passet alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Jag tyckte också det fanns en viss förbättringspotential.

PDF:en är ju optimerad för att skrivas ut på A4 typ. I brevet som skickades till min digitala brevlåda fanns en annan layout som passar mobiler bättre, men den kan man ju inte spara liksom (annat än skärmdump då). Så det man har att välja på är en PDF som inte lirar riktigt med mobilskärmen, skriva ut PDF:en på papper och ta med, skärmdump, eller att logga in på ens digitala brevlåda (alternativt på covidbevis.se) och visa det där.

Lite avigt, men va fan, det kan jag ta

Visa signatur