Rösta fram t-shirt till communityt!

Xbox-chefen Phil Spencer: "Uppköp av spelstudior bra för spelindustrin"

Permalänk
Melding Plague

Xbox-chefen Phil Spencer: "Uppköp av spelstudior bra för spelindustrin"

Möjligheten till uppköp är en stor lockelse vid uppstart av nya studior, och utan det skulle färre bra spel nå allmänheten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ännu en anledning att aldrig köpa en xbox.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem

Jag är åtminstone starkt av den åsikten att kan man göra bra spel, så behöver man inte "stödet" från större aktörer i någon större utsträckning, eftersom ens produkter kommer sälja sig själva på bara hypen från de gamla. Uppstartsfasen är ju naturligtvis svårare, men så är det väl med allt i livet, inget kommer gratis.

Flertalet spel/spelserier har i mina ögon däremot näst intill förstörts då någon större aktör plötsligt börjat blanda sig i för mycket.

Permalänk
Medlem

Ang: Uppköp gör spel bättre...

Det får Starfield, Stalker 2 och annat bevisa när dom har lanserats.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

I min erfarenhet så är det väl snarare tvärt om. De bra spelen kommer som regel från utvecklare som är mindre och fortfarande styrs av folk som har sina rötter i spelutveckling och har intresse av att göra bra spel. Orkar inte bry mig ett dyft om den femti-elfte iterationen av CoD. Större företag styrs väl mest av de som är mer intresserade av pengar än spel, och i vissa fall förmodligen inte har varken erfarenhet eller intresse av spel i allmänhet. Lätt att det då leder till minsta gemensamma nämnare för att maximera försäljningen, för att inte nämna lootboxes och uppdelning av spelen i "valfria DLCer".

Men vad han menar med "spelindustrin" kan väl debatteras. Det är klart, om man anser att vad som är bra för spelindustrin är att öka omkastningen så är han förmodligen korrekt, men vad som genererar mest pengar för aktieägare är inte nödvändigtvis vad som är bäst för oss konsumenter.

Permalänk
Medlem

Det där är ju en sanning med modifikation. Ibland är uppköp en bra sak, men väldigt ofta förstör stora företag de mindre. Kolla på Maxis, Visceral och många andra studior som EA har lagt vantarna på. Nintendos uppköp av Retro Studios tycker jag är bra.

Jag gillar att han har en Switch i bokhyllan för övrigt.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Beror på vem som köper dem.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 5070Ti | 9800X3D
6000 CL28 | 990 PRO | B650E-F | 1250W | Meshify 2C

Permalänk
Avstängd

Det han menar är nog att färre spelstudios skulle startas och färre spel produceras om inte möjligheten till att bli uppköpta fanns. För vi vet ju alla här att spelbranschen inte betalar löner man blir fet på. Då är ett uppköp en morot till att ändå lägga timmarna.

Permalänk
Medlem

Phil Spencer verkar likna datorspelstillverkning med att måla plank.
Ju mer målare man stoppar in desto mer plank blir målat.
Felet med resonemanget är att datorspelstillverkning till stor del är ett kreativt arbete och är mer att jämförbart med att måla en tavla.
Där funkar inte principen fler målare resulterar i en bättre tavla.
Kreativt arbete påverkas också negativt av påverkan, jag tycker mig kunna skönja detta om man jämför nyare spel med äldre spel.

Jag skulle vilja att man tänker om, tror man kan använda ekonomiska investeringsliknelser.
Av 10 spel blir:
- Upp till åtta spel kommer inte att betala sig själva
- Ett till tre spel säljer så pass bra att de betalar sig själva
- Ett blir en storsäljare som kommer betala tillbaka mer än de som inte betalade sig själva

Leonardo da Vinci var en 1500-tals målare, tror nog att det fanns minst 10 andra målare som aldrig blev kända...

Permalänk
Medlem

Nja, uppköpsekonomin gynnar nog bara de som inte producerar bra saker, tomt prat, stora löften, uppblåsta presentationer är det som premieras
Kvalitet, långsiktighet kundnöjdhet sitter nog i motsatsen alltså antiuppköp = organisk tillväxt genom hårt långsiktigt och gediget arbete

Permalänk
Medlem

Det är ju skillnad och "bara" jobba 7-16 oavsett branch(?).. mer eller mindre varje veckonummer som kommer och går... Och jobba med något som är ens passion.

De här småmossorna av småa studios är de riktiga stora äventyrarna, som lever under ganska stor frihet vill jag tro. Hoppas och önskar mig iaf att det är det allra finaste och goaste tyngdtäcket att jobba under inom denna branch.

Resurs- och lönemässigt må man inte ha allt. Dock där vid 67år så kanske du har 4-7st extra rader av hår på luggen. Tro väldigt många generellt hade mått bättre och kastat högre av att vara egenföretagare istället för blåklädd åt annan.

Permalänk
Medlem

Håller inte med, tänker på Westwood och gamla C&C som gick åt skogen efter EA köpte upp dom, och sen la ner studion

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

Microsoft har väl nog med pengar att anställa nya talanger och skapa egna studior istället för att köpa upp redan etablerade som sakta men säkert går under för att de inte klarar av att uppnå den nya ägarens krav (försäljningsmål).

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

Håller inte med, tänker på Westwood och gamla C&C som gick åt skogen efter EA köpte upp dom, och sen la ner studion

Precis, vart är mitt Nox 2? Never forget.

Permalänk
Medlem

NEJ!

Började kolla alla studios som har köpts upp körts i botten och sen lagts ner men kom fram till att det var lättare att sammanfatta med

Nej han har fel

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Tycker att Microsoft har gjort ett attraktivt ekosystem, men anser ändå att jätteföretag och monopol alltid är dåliga även om de för stunden erbjuder något bra.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Inaktiv

Att Xbox köper upp är en bra sak, Playstation? Not so much. Med Xbox hålls titlarna i liv på PC iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Precis, vart är mitt Nox 2? Never forget.

eller typ lionhead studios black & white

Visa signatur

Stationär: RTX 5090 Astral OC ASUS | Ryzen 9800X3D | G.Skill Trident Royal 8000MT 32GB | ASUS ROG X870E Hero | Corsair HX1000i | Arctic Liquid Freezer III 360 | Samsung 990 PRO 4TB och 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Skrivet av Bernd_P1:

Ännu en anledning att aldrig köpa en xbox.

Inte ett Playstation då heller med tanke på att dom gör samma sak

PC för alltid!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Ännu en anledning att aldrig köpa en xbox.

Sony och Nintendo gör samma sak.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem

Fortsätt intala dig själv att det är så, Phil.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Beror väl på vad de gör med dem och hur de drivs efter att de köps upp.
Personligen kan jag inte klaga på Sony och vad de företag som de köpt upp gjort för spel, tänker främst på naughty dog.

Permalänk
Medlem

Tittar man på historien så var USA tvungna att bryta upp samarbetat mellan de stora filmbolagen (producenterna) och biograf-kedjorna (distributörerna) för att främja konkurrens.

Rättsfallet i USA: https://en.wikipedia.org/wiki/United_States_v._Paramount_Pict....

Jag tycker det är dags igen att förbjuda fullständig vertikal integration av distribution och produktion av kultur för att främja konkurrensen på marknaden. Stora distributörer som Amazon, Netflix, Microsoft, Sony, Nintendo, Apple, Epic eller Tencent borde inte få äga en majoritet eller en stor del av ett företag som producerar kultur. Distributörerna borde konkurrera sinsemellan och buda på produktioner så att de som producerar kultur kan få en större del av vinsten. Just nu stjäl distributörerna vinst från utvecklare genom att köpa upp spelutvecklare.

Jag tror att spelindustrins beroendebeteende när det kommer till vinster som lett till deras fokus på kamouflerade kasino-spel till barn och vuxna kommer att tvinga samhället att reformera spelindustrin med nya lagar.

Men å andra sidan så länge kapitalismens system med maximering av vinst är kvar och kapitalistklassens diktatur med hjälp av staten är kvar kommer sämre spel som ger mer vinst prioriteras över bättre spel som ger mindre vinst så vi pratar fortfarande om nyanser av brunt.

Det mest demokratiska skulle vara demokratiskt styrda spelföretag där utvecklarna själva gemensamt äger företagen och tar beslut gemensamt om vad som ska produceras, när det ska produceras och hur det ska produceras. Det vill säga så som det är hos en del mindre och ny-startade spelföretag.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

Håller inte med, tänker på Westwood och gamla C&C som gick åt skogen efter EA köpte upp dom, och sen la ner studion

Ett praktexempel ja. Men, i historien ska man inte glömma att Westwood hade strulat till ekonomin innan och hade gått i konkurs om de inte fick en uppköpare. Men absolut, spelen i sig fick sig en rejäl törn.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Ännu en anledning att aldrig köpa en xbox.

Som om Sony skulle vara bättre ;D

Visa signatur

Bildskärmar - Asus ROG PG278Q | Asus ROG PG279Q
Stationär - AMD 9700 XT | 7800X3D | 32 GB DDR5 6000 G.Skill
Glorious GMMK Pro / Logitech G Pro

Permalänk
Avstängd

"Uppköp av konkurrenter är bra för den industrin man vill ha monopol inom."

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

Beror på vem som köper dem.

*Ryser i EA uppköp*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakeemzo:

Som om Sony skulle vara bättre ;D

Haha tänkte samma, ska alltid finnas någon som försöker rationalisera sin fanboyism lite diskret.

Permalänk
Inaktiv

Håller inte helt med Phil där. Men i spelbranschen så är det en del stora aktörer som aktivt köper upp allt som finns på marknaden. Microsoft och Sonys uppköp framförallt, sedan har vi exempelvis Svenska Embracer som köpt mest mindre studior.

Så länge inte spelen blir exklusiva till en plattform så ser jag inget större bekymmer med det. Oftast upp till studion (eller deras ägare) om de ska köpas upp. Min favorit att ta upp är när Ubisoft lyckades klara sig ifrån ett så kallat "hostile takeover" från Vivendi: https://venturebeat.com/2018/03/20/ubisoft-evades-hostile-tak...

Sen är väl frågan om det blev så mycket bättre med just Tencent istället förstås.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av NodCommander:

Ett praktexempel ja. Men, i historien ska man inte glömma att Westwood hade strulat till ekonomin innan och hade gått i konkurs om de inte fick en uppköpare. Men absolut, spelen i sig fick sig en rejäl törn.

Just det här med ekonomistrul är ju inte helt ovanligt, tyvärr. Det är ju det sjukt svåra med spelutveckling, och företag med kreativ inriktning öht. Den som är bäst på att utveckla spel kan dessvärre vara helt jäkla värdelös på att driva ett företag, och i slutändan krävs en balans av båda. Det är svårt att behålla bra medarbetare om de inte betalas schyssta löner för att bolaget går i konkurs, och då blir det inte heller några spel gjorda. Det är lite som hur någon kan vara en fantastisk kock, men absolut inte bra på att driva en restaurang.

Sedan kan jag tänka mig att det är en sak att klara av att driva en liten studio. Men när den lilla studion släpper en riktig succétitel, och sedan växer, hur förvaltar man det och arbetar vidare med det? Det är kunskaper som man kanske inte nödvändigtvis kan eller lär sig som utvecklare.

Med det sagt betyder det inte att ett uppköp är bättre. Det finns många exempel där uppköp fått spelare att känna att studion och dess produktioner förlorat den "själ" de först hade. Men det är nog en knepig fråga för de som faktiskt driver studior.