Permalänk
Medlem

TV för ca 10000

Hej!

Dags att köpa ny TV. Kikat på Sony XH95 etc, men vet ej vilken jag ska slå till på. Djungel. Vill gärna ha en fot som är i mitten av TVn, då jag har en lite mindre TV-bänk för tillfället.
Alternativet är om den går att få upp på väggen lite snyggt.

Mest film och serier kommer ses, men även Xbox/Playstation. Helst över 55".

Tack på förhand!

Edit: Ändrade från max 10k till ca 10k då jag kan gå upp någon tusenlapp om det handlar om en mycket bättre TV.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Tack för tips! Tror dock det blir lite för litet med 48", ändrade mitt inlägg nu.

Permalänk
Medlem

Samsungs QLED TV-apparater är väldigt prisvärda och bra. Ger bra bild och följsamhet.
Inte samma svärta som OLED såklart och det är fel att jämföra så men grymt bra bild & färg.

65tum Samsung QLED QE65Q700T: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5433971
eller
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5277514

Lycka till

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Intressant! Tickar av alla boxar för mig. Verkar dock ej vara optimal för Xbox då den endast har 60Hz? Märks detta av på t.ex Fifa och Farcry? Annars kan jag slå till. Ska åka och köpa vilken det nu blir i helgen.

Permalänk
Medlem

Jag hade hostat upp 1500 till för att få en https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5263760
Sjuk TV för pengarna, in i en butik och kika på den! Sitter själv och lurar på om man skulle slå till på 65"-versionen, villhöver..

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av asrte1:

Intressant! Tickar av alla boxar för mig. Verkar dock ej vara optimal för Xbox då den endast har 60Hz? Märks detta av på t.ex Fifa och Farcry? Annars kan jag slå till. Ska åka och köpa vilken det nu blir i helgen.

Samsungs QLED-serie har flera modeller med olika egenskaper. Generellt gäller ju högre siffra desto bättre. Så på exempelvis QE65Q70T så står 65 för storleken i tum och 70 för placeringen inom serien det året. Bokstaven T är för 2020-modeller, R var för 2019. Allt efter dessa siffror är bara för att särskilja modeller för olika marknader och/eller butikskedjor så att Elgiganten exempelvis kan ha prisgaranti på QE65Q70TATXXC för det finns ingen annan som har den, även om alla QE65Q70T har exakt samma bildegenskaper och är i princip samma modell, dock kan fot och liknande kosmetiska detaljer skilja. Är denna siffra tresiffrig istället som QE65Q700T exempelvis, så indikerar det en 8K-modell. Sen kan egenskaperna variera en aning även inom samma modell mellan olika storlekar också, exempelvis kan antalet zoner för bakbelysningen skilja. Men i allmänhet så gäller ju att om QE55Q80T har 120 Hz och VRR så har också QE65Q80T och QE75Q80T det.

Ofta ä det värt att skaffa ett konto på Benify Privat för att komma åt bra rabatter direkt från Samsung, men jag har inte koll på om det är så just nu.

Permalänk
Medlem

Var och kikade på LG CX och tyvärr är ”foten” eller vad man kallar det som den står på, för stor för min tv-bänk.
Det kändes även som att 65” är att föredra före 55. Jag kan gå upp till 12-13000 om det finns någon TV som har bra förutsättningar för spel och streaming.
Läser jag in för mycket i att Samsung Q700T har 60Hz?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av asrte1:

Läser jag in för mycket i att Samsung Q700T har 60Hz?

Q700T är en 8K-modell där Samsung förenklat den mot övriga 8K-modeller runt funktioner och tekniska finesser. I de flesta fall är 8K-modeller flaggskepps-TV med extra allt och lite till i fråga om funktioner och även bildkvalitet. Det här är mer som mellanklassen för den som vill ha 8K utan att tvingas betala för de allra dyraste modellerna.

Det vill säga: Q700T väljer du ifall du prioriterar 8K högst. Sedan fungerar den förstås för allt annat också även om just du aldrig behöver 8K. Och det kan vara sak samma att det är en 8K-modell om den kostar lika mycket som motsvarande modeller med 4K-paneler.

Men om du är ute efter spelande och vill känna att du väljer en TV som håller sig till en högre teknisk standard för just spelande är detta inte ett förstahandsval. Du kanske inte tänker av termer av 120 Hz och VRR idag. Men kanske imorgon? Då finns det bättre modeller som tråden upplyser om. Du kan välja något som är gjort för att vara så mycket spelande som möjligt idag. Där är Q80T som nämns ett bättre val.

Streaming är förstås inget problem men någon TV eller något som inte kan lösas på något tänkbart annat sätt.

Permalänk
Inaktiv

Det enda som är dåligt med Samsung är att de inte stödjer Dolby Vision.

Permalänk
Medlem

QE65Q90T finns nu för 12990 kronor. https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5297795

QE65Q80T kostar lika mycket men är något sämre.

8K är bara värt om du tänkt sitta närmare än ca 1.3 meter från en 65-tummare, tror inte många gör det.

https://stari.co/tv-monitor-viewing-distance-calculator

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Scarabeo:

8K är bara värt om du tänkt sitta närmare än ca 1.3 meter från en 65-tummare, tror inte många gör det.

https://stari.co/tv-monitor-viewing-distance-calculator

De graferna säger inte mycket om hur en TV fungerar. Grafer likt denna bygger på att man tar formler från Snellens synskärpetavla och applicerar dem TV-apparater vilket är bristfälligt och ett icke-vetenskapligt sätt att tänka. Ögats förmåga att urskilja bokstaven C från bostaven O på ett visst avstånd applicerar inte automatiskt på något som en TV och hur vi uppfattar bild.

8K är alltid "värt" eftersom en 8K-panel kan göra allt som en 4K-panel och mer – med rätt material. Precis som 4K-panel alltid är "värt" jämfört med Full HD-paneler idag. Det är så mycket mer som avgör ifall produkten är den rätta för ens behov.

Men i TS fall är det nog ingen poäng med 8K-paneler bara för att de har 8K-paneler

Permalänk
Medlem

LG OLEDarna går på rea stup i kvarten så bara vänta på det. Dumt att köpa något annat.

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB 6000MT/s, NR200P, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Men om du är ute efter spelande och vill känna att du väljer en TV som håller sig till en högre teknisk standard för just spelande är detta inte ett förstahandsval. Du kanske inte tänker av termer av 120 Hz och VRR idag. Men kanske imorgon? Då finns det bättre modeller som tråden upplyser om. Du kan välja något som är gjort för att vara så mycket spelande som möjligt idag. Där är Q80T som nämns ett bättre val.

Streaming är förstås inget problem men någon TV eller något som inte kan lösas på något tänkbart annat sätt.

Tack! Känns som jag kommer någonvart och lär mig för alla svar.

Lutar åt en Q90T nu, om det är så att den är förbättring från Q80T som ungefär är samma pris (exakt samma?) och kan hantera spel bättre än Q700T:n. Det är dock 80% streaming (fotboll, serier) och 20% spel som kommer förekomma på TVn hos mig.

Vad hade ni gjort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av asrte1:

Tack! Känns som jag kommer någonvart och lär mig för alla svar.

Lutar åt en Q90T nu, om det är så att den är förbättring från Q80T som ungefär är samma pris (exakt samma?) och kan hantera spel bättre än Q700T:n. Det är dock 80% streaming (fotboll, serier) och 20% spel som kommer förekomma på TVn hos mig.

Vad hade ni gjort?

Sparat 1 månad till och köpt en OLED 65CX6 och en ny TV-bänk alt. väggfäste.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en finfint LG B7 55" för 7500 spänn, hade jag väntat några dagar till hade jag nog lyckats nappa en C8 istället för samma pris. Så mitt tips är att checka begmarknaden också, går att fynda bra grejer bara man har lite tålamod

Permalänk
Medlem

Svårt att hitta en bra 65" för det priset, om vi tittar på 55" så kan man rekommendera Sony A85 men med tanke på foten så kan vi nog utesluta den, då har vi LG BX som har en mindre fot i mitten under TVn.

Permalänk
Medlem

Ska du spela så kommer du ha nytta av bl.a. 120Hz, VRR osv. Vill du inte betala massa extra för 2021-modellerna så har du bara fyra modeller att välja mellan.

LG CX
Samsung Q80T, Q90T eller Q95T

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

LG Oled 11500kr

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5263760

Kommer vara den bästa investeringen du någonsin har gjort.

Varning!! EN gång oled, ALLTID oled!
Så risken är att dina vanor blir dyra när du vill byta igen senare

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!
Är OLED CX bra att sätta upp på väggen? Vad är det för montering man behöver då? Det är enda sättet för mig att få den att passa hemma. Det verkar som den bästa TVn innanför prisramen.

Dock börjat kika på GX-versionen på 55". Dock några tusen för dyrt för min smak. Är den värd det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av asrte1:

Tack för alla svar!
Är OLED CX bra att sätta upp på väggen? Vad är det för montering man behöver då? Det är enda sättet för mig att få den att passa hemma. Det verkar som den bästa TVn innanför prisramen.

Dock börjat kika på GX-versionen på 55". Dock några tusen för dyrt för min smak. Är den värd det?

Beror väl på om du är sån som tycker att "design och livsstil" är viktigast.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av asrte1:

Tack för alla svar!

Beställde en GX 65 tummare idag just på grund av att den sitter helt plant mot väggen Har en LG 55 B7a sen tidigare och ville upp i storlek + alla gaming funktionerna, därför blev det en GX. 17990 på Webhallen för medlemspris. Lite över din budget iof.
Väggfäste får man med till GX modellerna, även 55 tummaren Däremot om du vill ha GX modellen på fötter får du köpa till dem.
Hur man använder det medföljande väggfästet https://www.youtube.com/watch?v=7lPZCC6AcJk

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Det blev en 55" LG GX. Riktigt snygg i butiken och passar perfekt. Tusen tack för alla svar i tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

De graferna säger inte mycket om hur en TV fungerar. Grafer likt denna bygger på att man tar formler från Snellens synskärpetavla och applicerar dem TV-apparater vilket är bristfälligt och ett icke-vetenskapligt sätt att tänka. Ögats förmåga att urskilja bokstaven C från bostaven O på ett visst avstånd applicerar inte automatiskt på något som en TV och hur vi uppfattar bild.

8K är alltid "värt" eftersom en 8K-panel kan göra allt som en 4K-panel och mer – med rätt material. Precis som 4K-panel alltid är "värt" jämfört med Full HD-paneler idag. Det är så mycket mer som avgör ifall produkten är den rätta för ens behov.

Men i TS fall är det nog ingen poäng med 8K-paneler bara för att de har 8K-paneler

Hur är det med det här att 8K paneler ställer högre krav på bakgrundsbelysningen hos LCD TV? Läste någonstans att eftersom det blir tätare mellan pixlarna och därmed mycket fler pixelkanter på samma yta (motsvarar tätare meshfilter) så måste man ha starkare belysning för att man ska uppleva TV'n som lika ljustarkt som en 4K panel med motsvarande belysning som finns på 8K TV'n i samma prisklass?

Vad tycker du om detta är detta sant?

Ifall det är sant så är ju det en klar nackdel med 8K paneler!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Joakim Ågren:

Hur är det med det här att 8K paneler ställer högre krav på bakgrundsbelysningen hos LCD TV? Läste någonstans att eftersom det blir tätare mellan pixlarna och därmed mycket fler pixelkanter på samma yta (motsvarar tätare meshfilter) så måste man ha starkare belysning för att man ska uppleva TV'n som lika ljustarkt som en 4K panel med motsvarande belysning som finns på 8K TV'n i samma prisklass?

Vad tycker du om detta är detta sant?

Ifall det är sant så är ju det en klar nackdel med 8K paneler!

Nackdel – eller större utmaning – för tillverkaren. Inte så värst för konsumenten. Om man nu inte räknar ljusenergi per Watt vill säga.

En 65 tums 8K-panel har fyra ggr fler transistorer på samma yta som en 65 tum 4K-panel. Transistorer krymper inte på samma sätt. Även om allt är miniatyriserat blir det ett högre förhållande av "död yta" eller struktur hos 8K-paneler. 8K-panelen blir därför inte lika transmissiv så tillverkaren behöver kompensera med starkare belysning för att nå samma ljusflöde.

Din upplevelse som konsument med en 8K-TV blir därför inte annorlunda. Det går uppenbarligen att bygga väldigt ljusstarka 8K-TV om tillverkaren så vill. 120 nits är fortfarande 120 nits oavsett om det är 4K eller 8K-panel. Bara att med 8K-panelen krävs– förutsatt samma typ av lysdioder – fler lysdioder och mer energi för att nå samma 120 nits. Därav att 8K-modeller med få undantag är flaggskeppsmodeller där man använder modernare och energieffektivare belysningsteknik som kvantprickar.

Ä man som konsument bekymrad över energiåtgången kan detta utgöra en nackdel. Nu är det svårt att jämför rakt av då det skiljer sig på mer än enbart 8K- eller 4K-panel, men exempelvis Sonys 85-tums 8K Z9J drar påtagligt mer ström än deras 85-tums 4K X95J.

8K-modellen drar 85% mer energi. Dock svårt att säga hur mycket som beror på transmissiviteten hos panelerna och hur mycket som beror på att Z9J är en annan produkt. Sony specar inte ljusstyrka men 8K Z9J är från början byggd för att vara deras ljusstarkaste modell.