SweClockers och Kingston djupdyker i DDR5

Permalänk
Melding Plague

SweClockers och Kingston djupdyker i DDR5

I en lång sittning med Kingston benar vi ut nyheterna i DDR5, pratar priser, tillgänglighet och hur globala spänningar påverkar branschen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Under rubriken: " Hugh Grant pratar minnen ".

Permalänk

Kingston säljer minne och säger så bra som de kan.

De som framförallt tjänar på DDR5 minne är datacenter och andra som har mycket minne.
Och de som kör större laster. Nej att båda ha igång mspaint och kalculatorn igång samtidigt räknas inte som en större last dag inom datorteknik.
Och där gynnas de mest extrema användarna, men även mellangruppen som idag får köpa Hedt för att få 4 st minneskanaler. Har man kanske runt 40 trådar samtidigt som nästan ligger på 100% allihopa, så brukar det gå åt lite bandbredd emot ramminnet.
Och sedan de som bara har iGPU, alltså en riktig budget speldator.
Sist de som vill köpa billiga system där ramminnet ej tar stor plats och kostar enbart någon hundralapp. Alltså jag syftar på Bertil 102 och Eva 108år.
Långt längre ner i hierarkin som tjänar på DDR5 minnen så kommer gamers.

Skämt åsido. Gamers kommer köpa processorer som stöder ddr5, eftersom deras processor stöder detta så blir de beroende av bra sådant minne. Men det är inte precis som att ddr5 är en game changer för dem.

*edit*
Min åsikt för gamers nu. Är framförallt att om man idga köper en ny dator så vet man att man får ett moderkort + ramminne som inte är optimalt inom snar framtid. Där jag har förstått att AMD och Intels kommande cpu både kommer stöda ddr4 och ddr5.
Men det är just detta som jag tycker är det viktigaste för dessa att tänka på.

*edit*
När det gäller winrar så är det inte ovanligt med såna laster som körs i bakgrunden och gör det ena och det andra. Men den typiska gamern idag räknas ej dit. Sedan skulle spel kunna använda sig av olika tekniker för komprimering, men de är ofta mer komplexa och inte direkt stenhårt belastar minnet som mer enkla algoritmer som bearbetar TB mängder av data.

Går man tillbaka 20år så var det många gamers som av någon anledning låt deras dator packa upp och ner filer i bakgrunden från deras ftp under tiden de spelade och liknande.

Permalänk
Medlem

Det är ju extremt sällsynt att minneshastigheten är en bottleneck så DDR5 är väl egentligen inget en normal användare behöver dom närmaste åren.

Permalänk
Medlem

Intressant intervju, bra frågor! Trist bara att vi fortfarande har sådan komponentbrist. Blir förhoppningsvis en ny dator med DDR5 nästa år, men vi får se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfen:

Det är ju extremt sällsynt att minneshastigheten är en bottleneck så DDR5 är väl egentligen inget en normal användare behöver dom närmaste åren.

Tvärt om, se denna https://www.youtube.com/watch?v=R7CO9v9rpOk

Permalänk
Medlem

Riktigt bra frågor och svar, lämplig tekniknivå!

Permalänk
Datavetare

Ska bli riktigt spännande att se resultat i praktiken.

Är det något jag hört/läst väldigt frekvent ihop med DDR5 är det just att DDR5 (till skillnad från tidigare bumps av DDR version) ska vara mer effekt ställd mot DDR4 med samma teoretisk bandbredd/latens. Extra spännande att man nämner att även effektiv latens ska minska, för den har ändrats väldigt lite under alla år DDR existerat.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Väldigt bra att veta.

Det är väl lite hönan eller ägget också med prestanda, man programmerar ju inte för prestanda som inte finns.
Skulle det varit standard med mer RAM och prestanda idag så skulle det säkert finnas mjukvara som drog nytta av detta.

Permalänk
Medlem

Intressant, tack!

Permalänk
Medlem

Ja, mycket intressant intervju!

Permalänk
Medlem

Intressant att höra att den nordiska marknaden håller fanan högt på hårdvarufronten, för det innebär ju förhoppningsvis att vi är prioriterade vid relevanta releaser av hårdvara i toppsegmentet. När man läser forumet ibland så känns det som en hög bakåtsträvare som sitter med sina Sandy Bridge -- tänker mig dem ungefär som någon som sitter i en grotta iförd björnfäll framför ett granitblock med en vev tillverkad av lämplig trädgren.

Permalänk
Medlem

Gedigen intervju det tackar vi för! Blev också förvånad att nörderiet här innebär att folk köper dubbelt så dyra och överspecade burkar som på de flesta andra håll i Europa.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Mycket intressant intervju! Tackar för den! 😃👍
Kul också att höra om datorer här i Norden vs resten av Europa!

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Intressant att höra att den nordiska marknaden håller fanan högt på hårdvarufronten, för det innebär ju förhoppningsvis att vi är prioriterade vid relevanta releaser av hårdvara i toppsegmentet. När man läser forumet ibland så känns det som en hög bakåtsträvare som sitter med sina Sandy Bridge -- tänker mig dem ungefär som någon som sitter i en grotta iförd björnfäll framför ett granitblock med en vev tillverkad av lämplig trädgren.

Alla är ju inte miljonärer som kan ta sin Ferrari ner till sitt uthämtningsställe för att hämta ut den senaste Core i9 vid varje release.
Folk kan ha andra utgifter. En del har barn, andra har andra intressen/hobbys, vissa har både och.

En del är höginkomsttagare, andra är det inte.

Visst är det alltid kul att köpa nya grejer.
Men samtidigt tråkigt om det bara ska handla om pengar.
Om ens intresse inte spelar någon roll.
Utan det är bara hur mycket pengar man blåser som spelar roll.
Om man måste vara höginkomsttagare eller lyxfällan-deltagare för att få kalla sig datorentusiast.

Det går för övrigt att hålla på med nördiga teknikprojekt utan att ha den mest högpresterande hårdvaran.
Exempel:
20 Awesome Arduino Projects That You Must Try 2021!

Permalänk
Medlem

Väldigt bra intervju! Kudos till Jacob!
Mer av detta. Alltid kul med lite insiderinfo och förklaringar.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Finns det någon TDLR på all den här textinformationen?

Permalänk
Medlem

Mycket intressant intervju!

Undrar just om DDR5 för servermarknaden endast kommer ha ECC "on-die", och inget extra minneschip på varje modul som på DDR4 ECC?

Blir det tillräckligt tillförlitligt? Det borde i så fall få ner priset på serverminnen.

Visa signatur

PC: Core i9 12900K, RTX 3080 Ti, Asus Prime Z690-A, 32GB DDR5@5200, Samsung 960EVO, Noctua NH-U12A, Corsair RM850X, LG 34'' UltraGear
NAS: QNAP TVS-872XT, Truenas Xeon E3-1245V2, RAM 32Gb ECC, LSI SAS 9207-8i

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Alla är ju inte miljonärer som kan ta sin Ferrari ner till sitt uthämtningsställe för att hämta ut den senaste Core i9 vid varje release.

Någon liten överdrift här va?

Det handlar nog sällan om ekonomi utan om att intresset kanske stagnerat, vilket är helt ok och förståeligt på många sätt. Det blir dock snabbt tröttsamt att läsa klagovisor om höjda hårdvarukrav från samma kategori människor, istället för att de utövar lite självinsikt och inser att de inte hängt med i utvecklingen.

För övrigt ger det en mycket bättre användarupplevelse att uppgradera oftare än att gå och ruinera sig på "värstingdatorer" som sedan ska hållas vid liv i närmare ett decennium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Finns det någon TDLR på all den här textinformationen?

Sitt ner i båten och köp DDR5 när det blir billigare än DDR4, typ.

Sen kanske jag inte håller med fullt ut, framförallt inte med tanke på att det existerar spel sedan 2015 åtminstone som är tillräckligt I/O-begränsade för att RAM-hastighet ska göra märkbar skillnad i framerate.

Permalänk
Medlem

Otroligt intressant intervju som vanligt @Jacob 🙂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Någon liten överdrift här va?

Ja.

Skrivet av Sveklockarn:

Det handlar nog sällan om ekonomi utan om att intresset kanske stagnerat, vilket är helt ok och förståeligt på många sätt.

Jag skulle påstå att det är en kombination av faktorer.
Intresse, ekonomi, tid och prioriteringar.

Det var skillnad på 90 talet när om du köpte en dator och sen 2-3 år senare köper en annan dator och kan få dubbla klockfrekvensen mot gamla datorn utan att den nya datorn behövde kosta mer än den gamla gjorde.

Dagens läge med dålig tillgänglighet och höga priser är tyvärr inte snäll mot folk som inte är resursstarka.
Det är en sak att kunna ta sig råd.
Men för många går nog en gräns när det inte längre är värt det tidigare än gränsen för vad man skulle kunna finansiera om ens enda mål i livet är att köpa en ny dator.

Sen tycker jag inte man behöver sätta likhetstecken mellan "gamer" och "entusiast".
Finns annat än spel man kan använda datorer till. Som kan vara nördigare än att spela datorspel.
Åtminstone om man inte går så långt att man åker på mässor/träffar och kör cosplay på sina favoritkaraktärer å dyl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Det var skillnad på 90 talet när om du köpte en dator och sen 2-3 år senare köper en annan dator och kan få dubbla klockfrekvensen mot gamla datorn utan att den nya datorn behövde kosta mer än den gamla gjorde.

Klockfrekvensen var förvisso en ganska dålig måttstock på prestandan även då, för även om det må ha verkat imponerande så var det marginella prestandaskillnader trots dubblad klockfrekvens på t.ex. Pentium 3. Den här idén om att det "inte hänt något sen Sandy Bridge" [eller godtyckliga gamla museiprylar] förstår man kommer ifrån de som använder datorn primärt för att surfa och köra väldigt lätta desktop-applikationer och som t.ex. aldrig spelat några nyare spel, samt blandar ihop sina egna eftersatta hårdvarukrav med den faktiska utvecklingen.

Det är också en sån här åsikt som det tycks finnas ett enormt uppdämt behov av att repetera, gärna i grupp. Istället för att läsa inlägg blir det ett sorterande av vilkas inlägg man ignorerar, och det är ganska tråkigt att känna så på ett forum.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Marvin42:

Mycket intressant intervju!

Undrar just om DDR5 för servermarknaden endast kommer ha ECC "on-die", och inget extra minneschip på varje modul som på DDR4 ECC?

Blir det tillräckligt tillförlitligt? Det borde i så fall få ner priset på serverminnen.

On die ECC ersätter absolut inte traditionell ECC. Så det lär inte bli billigare med riktigt ECC av den anledningen.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marvin42:

Mycket intressant intervju!

Undrar just om DDR5 för servermarknaden endast kommer ha ECC "on-die", och inget extra minneschip på varje modul som på DDR4 ECC?

Blir det tillräckligt tillförlitligt? Det borde i så fall få ner priset på serverminnen.

Ja, det undrade jag också. Känns som man vill ha både delarna.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av enbom:

Väldigt bra intervju! Kudos till Jacob!
Mer av detta. Alltid kul med lite insiderinfo och förklaringar.

Skrivet av RVX:

Otroligt intressant intervju som vanligt @Jacob 🙂

Jag tackar er och alla andra så mycket! Måste faktiskt erkänna att jag själv är ruggigt nöjd över resultatet. Det är sällan man får chansen att prata med personer som är så pass kunniga och samtidigt inte försöker trycka ned sitt bolag i halsen på en. Nu hoppas jag att Kingstons konkurrenter och andra får blodad tand och vågar släppa fram folk av den här kalibern.

Skrivet av Marvin42:

Mycket intressant intervju!

Undrar just om DDR5 för servermarknaden endast kommer ha ECC "on-die", och inget extra minneschip på varje modul som på DDR4 ECC?

Blir det tillräckligt tillförlitligt? Det borde i så fall få ner priset på serverminnen.

Skrivet av hACmAn:

Ja, det undrade jag också. Känns som man vill ha både delarna.

Precis som @UndaC skriver ersätter on-die ECC inte traditionell ECC med en extra minnesmodul. Om en vanlig minnesmodul använder 8 minneskretsar kommer en annan för ex. servrar fortfarande 9 stycken för "riktig" ECC.

On-die ECC är ingen extra feature som tillkommit för att JEDEC:s medlemmar vill vara schyssta och ge ECC till alla. Det är en nödvändighet för att kunna fortsätta skala prestandan med högre klockfrekvenser och framöver kunna krympa kretsar för att ge högre kapacitet (gigabyte). Samma sak med att integrera spänningsregleringen (PMIC) på minnesmodulen.

De båda tillkommer för att rätta till de värsta otygen som kommer av att krympa DRAM till såna nivåer man tidigare trott vara omöjliga (under 20nm/drygt 10nm och nedåt), just på grund av tillfällena då elektronisk eller magnetisk störning oavsiktlig orsakar en bit-flip ökar när transistor packas närmre varandra. Utan on-die ECC och PMIC på minnesmodulen skulle skalning under 10nm sannolikt orsakat så många ECC-fel att DDR5 hade blivit för opålitligt för att användas i konsumentdatorer.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Klockfrekvensen var förvisso en ganska dålig måttstock på prestandan även då

Du har rätt i att klockfrekvens egentligen aldrig varit ett mått av prestanda så sätt.
Ja om man inte menar på ett kretstillverkningstekniskt sätt där man kan tala om klockfrekvens som "prestanda".

Men som i verkliga livet prestanda har det egentligen aldrig varit ett prestandamått så sätt.
Däremot så var det ju med att nya generationer så fick man samma eller bättre IPC än tidigare generationer.
Gå från 486 till Pentium, till K6-2/K6-3 eller Pentium 2 till Pentium 3 osv så fick man inte sämre IPC än det som fanns tidigare.
Så visst innebar det en betydande prestandaökning om du kunde få en processor som både har dubbla klockfrekvensen mot vad du hade tidigare och som dessutom har högre IPC än vad du hade tidigare.

Det var väl i så fall Pentium 4 som strulade till det lite, med processorer som förvisso hade hög klockfrekvens för sin tid. Men som hade sämre IPC än tidigare generationer.

Det var också lite enklare så sätt på tiden de flesta körde med en ensam singlecore processor.
För då var det mer linjärt.
Idag med multicore processorer så finns det en hög sammanlagd teoretisk prestanda.
Men alla kör inte pinsamma applikationer.
Så om man inte kör server med många användare som kanske inte nödvändigtvis är krävande per användare, men där det är många av varandra oberoende uppgifter som kan köras parallellt. Så är det svårare att verkligen utnyttja större delen av den teoretiska prestandan som mångkärniga processorer har.

Skrivet av Sveklockarn:

godtyckliga gamla museiprylar

Skrivet av Sveklockarn:

blandar ihop sina egna eftersatta hårdvarukrav

Fast beror inte det på vilket problem man vill lösa?

Säg om jag skulle bygga en ny Core i9 eller Threadripper med 128GB RAM, fulltower chassi, dubbla RTX 3090 osv...
...sen kör jag något som jag lika gärna hade kunnat lösa med en Raspberri Pi eller en Airduino.
Frågan är då om jag är "entusiast" eller "korkad" för att jag slänger pengar på något som är stort, dyrt och strömhungrigt helt i onödan.

Skrivet av Sveklockarn:

aldrig spelat några nyare spel

Du är inte ensam.
Men det verkar som att din definition av entusiast är någon som spelar de senaste spelen.
Det spelar ingen roll om spelen är kassa. Bara de är nya och krävande och man spelar de på höga inställningar så är man entusiast.

Så länge "Pappa betalar" så kan man egentligen vara ganska casual enligt "din definition" av entusiast.
Det krävs ingen direkt tekniskt kunskap eller mycket mer intelligens än att kunna gå och tugga tuggummi samtidigt för att kunna installera ett nytt spel och starta det på en ny dator.

I så fall tycker jag att exempelvis The 8-Bit Guy är mer av en äkta entusiast.
Han håller till stor del på med retro datorer som naturligtvis har kass prestanda jämfört med nyare system.
Men han har ett brinnande intresse för det.
Lägger ner mycket tid på det.
Restaurerar gamla datorer.
Har programmerat egna spel.
mm...
Exempelvis här bygger han ihop en retro dator som kräver att man löder fast IC sockets och komponenter:
Mini PET - Build a Commodore PET from all new parts!

Det är inte sånt casual användare gör!

Såklart kan man vara väldigt smart, teknisk och nördig och spela nya krävande spel.
Men det är inte ett krav.

Sen finns det många problem som går att lösa med turingkompletta system förutom att spela spel.
Som mycket väl kan kräva mer tänkande, planerande och motivation än att starta ett spel.
Det är vettigare att använda rätt verktyg till rätt problem än att använda kraftigaste möjliga hårdvara man kan få tag på oavsett problem man försöker lösa.
Men de poängerna verkar förbises helt?

För att förtydliga.
Jag klagar inte på att spela spel i sig.
Men jag kan störa mig på de som anser att definitionen av dator/teknik-entusiast == någon som spelar nya spel.

När entusiast kan betyda så mycket mer än bara det.

Skrivet av Sveklockarn:

Istället för att läsa inlägg blir det ett sorterande av vilkas inlägg man ignorerar, och det är ganska tråkigt att känna så på ett forum.

Men är inte det ganska naturligt?

Jag vet inte vilka språk du kan.
Men jag gissar på att du kan Engelska.

Citat:

English-speaking world
Over two billion people speak English as of the 2000s

Om du kan Engelska så är det över 2 miljarder andra människor som pratar Engelska.
Det är väl inte så konstigt om du inte håller med alla?
Även om du bara kan Svenska så är det fortfarande rätt många människor.
Hade varit underligt om du höll med alla i allt.