Skrivet av Sveklockarn:
Klockfrekvensen var förvisso en ganska dålig måttstock på prestandan även då
Du har rätt i att klockfrekvens egentligen aldrig varit ett mått av prestanda så sätt.
Ja om man inte menar på ett kretstillverkningstekniskt sätt där man kan tala om klockfrekvens som "prestanda".
Men som i verkliga livet prestanda har det egentligen aldrig varit ett prestandamått så sätt.
Däremot så var det ju med att nya generationer så fick man samma eller bättre IPC än tidigare generationer.
Gå från 486 till Pentium, till K6-2/K6-3 eller Pentium 2 till Pentium 3 osv så fick man inte sämre IPC än det som fanns tidigare.
Så visst innebar det en betydande prestandaökning om du kunde få en processor som både har dubbla klockfrekvensen mot vad du hade tidigare och som dessutom har högre IPC än vad du hade tidigare.
Det var väl i så fall Pentium 4 som strulade till det lite, med processorer som förvisso hade hög klockfrekvens för sin tid. Men som hade sämre IPC än tidigare generationer.
Det var också lite enklare så sätt på tiden de flesta körde med en ensam singlecore processor.
För då var det mer linjärt.
Idag med multicore processorer så finns det en hög sammanlagd teoretisk prestanda.
Men alla kör inte pinsamma applikationer.
Så om man inte kör server med många användare som kanske inte nödvändigtvis är krävande per användare, men där det är många av varandra oberoende uppgifter som kan köras parallellt. Så är det svårare att verkligen utnyttja större delen av den teoretiska prestandan som mångkärniga processorer har.
Skrivet av Sveklockarn:
godtyckliga gamla museiprylar
Skrivet av Sveklockarn:
blandar ihop sina egna eftersatta hårdvarukrav
Fast beror inte det på vilket problem man vill lösa?
Säg om jag skulle bygga en ny Core i9 eller Threadripper med 128GB RAM, fulltower chassi, dubbla RTX 3090 osv...
...sen kör jag något som jag lika gärna hade kunnat lösa med en Raspberri Pi eller en Airduino.
Frågan är då om jag är "entusiast" eller "korkad" för att jag slänger pengar på något som är stort, dyrt och strömhungrigt helt i onödan.
Skrivet av Sveklockarn:
aldrig spelat några nyare spel
Du är inte ensam.
Men det verkar som att din definition av entusiast är någon som spelar de senaste spelen.
Det spelar ingen roll om spelen är kassa. Bara de är nya och krävande och man spelar de på höga inställningar så är man entusiast.
Så länge "Pappa betalar" så kan man egentligen vara ganska casual enligt "din definition" av entusiast.
Det krävs ingen direkt tekniskt kunskap eller mycket mer intelligens än att kunna gå och tugga tuggummi samtidigt för att kunna installera ett nytt spel och starta det på en ny dator.
I så fall tycker jag att exempelvis The 8-Bit Guy är mer av en äkta entusiast.
Han håller till stor del på med retro datorer som naturligtvis har kass prestanda jämfört med nyare system.
Men han har ett brinnande intresse för det.
Lägger ner mycket tid på det.
Restaurerar gamla datorer.
Har programmerat egna spel.
mm...
Exempelvis här bygger han ihop en retro dator som kräver att man löder fast IC sockets och komponenter:
Mini PET - Build a Commodore PET from all new parts!
Det är inte sånt casual användare gör!
Såklart kan man vara väldigt smart, teknisk och nördig och spela nya krävande spel.
Men det är inte ett krav.
Sen finns det många problem som går att lösa med turingkompletta system förutom att spela spel.
Som mycket väl kan kräva mer tänkande, planerande och motivation än att starta ett spel.
Det är vettigare att använda rätt verktyg till rätt problem än att använda kraftigaste möjliga hårdvara man kan få tag på oavsett problem man försöker lösa.
Men de poängerna verkar förbises helt?
För att förtydliga.
Jag klagar inte på att spela spel i sig.
Men jag kan störa mig på de som anser att definitionen av dator/teknik-entusiast == någon som spelar nya spel.
När entusiast kan betyda så mycket mer än bara det.
Skrivet av Sveklockarn:
Istället för att läsa inlägg blir det ett sorterande av vilkas inlägg man ignorerar, och det är ganska tråkigt att känna så på ett forum.
Men är inte det ganska naturligt?
Jag vet inte vilka språk du kan.
Men jag gissar på att du kan Engelska.
Om du kan Engelska så är det över 2 miljarder andra människor som pratar Engelska.
Det är väl inte så konstigt om du inte håller med alla?
Även om du bara kan Svenska så är det fortfarande rätt många människor.
Hade varit underligt om du höll med alla i allt.