Dator för en 3D-grafiker (20 - 25k)

Permalänk

Dator för en 3D-grafiker (20 - 25k)

Hej Sweclockers, tänkte fråga lite om råd här då jag tittar på att uppdatera min gamla burk nu (sitter på bland annat ett 970)

Då jag jobbar som 3D grafiker i spelindustrin siktar jag nog mest på något som kommer göra det jobbet smidigare, Så köra program som Unreal 5, Maya och andra liknade saker gärna samtidigt. Sedan såklart kommer jag nog spela ett eller annat spel.

Har suttit och läst på lite lagt till och tagit bort men känner att jag nog inte kommer längre så tänkte se om detta som jag plockat ihop verkar lovande?

Hade gärna plockat in ett 3080/3090 men dem är på tok för överprisade för mig och känner tyvärr inte att jag kan vänta jättelänge till. Men funderar köra på 3070 för sedan uppgradera när kanske 4 serien kommer.

Tack för hjälpen!

Permalänk
Avstängd

Är inte videominne - mängden RAM i grafikkortet - en av de viktigaste faktorerna? Har själv funderat på att börja med Unreal Engine 5 då jag vill utveckla ett roligt VR-multiplayerspel.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Skrivet av AplAy:

Är inte videominne - mängden RAM i grafikkortet - en av de viktigaste faktorerna? Har själv funderat på att börja med Unreal Engine 5 då jag vill utveckla ett roligt VR-multiplayerspel.

Beror på vilken renderingsmotor du använder. Använder man sig av arnold som är inbyggt i Maya - ja. Är det spel man modellerar till bör 8GB nog räcka om det inte är till AAA-spel.

Visa signatur
Permalänk
Permalänk
Skrivet av AplAy:

Tror jag överlever med 8GB sett till vad jag kommer göra, hemmabygget är mer för streama och hjälpa studerande att bygga porfolios och egna porfolio scener funkat relativt bra med 970 men nu börjar det ta emot. Sedan har jag min jobbdator men vill gärna inte använda den till det! Lite som "IKEA Billy Bokhylla" säger, om jag renderar är det mer Eevee i blender för concept art så ganska simpla processer.

Tycker jag verkligen du ska göra, finns template att ladda ner när du startar så går komma igång även för VR! Lycka till

Permalänk

Såg att det var avslutat försäljningen nu så grattis till att du lyckas sälja den! Såg nice ut!

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag har varit 3D grafiker i 20+ både till hobby och på olika reklambolag i världen on/off. Och det är bara det bästa som gäller här. Allt som ger dig utrymme till att arbeta snabbare är ett stort plus.

Du bör satsa på en 16 kärning processor och min. 32 GB minne, och 64-256 GB om du vill köra simulationer som olja, vatten etc. då det går snabbare i minnet än att swappa ner på lagring som HDD/SSD/NVMe.

Processorn är viktig för att när du arbetar med t.ex. animation inom 3D mjukvaran så är det processorn som arbetar och inte så mkt. grafik kortet som belastas.

När det gäller grafik kort så kommer du ångra bittert om du inte redan hoppar på ett 3090 kort, då textur minnet är guld värd. Det är också bra att ha då professionella video redigerings mjukvara som Blackmagic DaVinci stödjer detta och du kan arbeta med 4K videos / animationer mkt. snabbare.

När man producerar texturer för spel så använder man ofta högre upplösning på texturerna när man bearbetar dom, ja spelen optimeras till att fungera fint med 4-8 GB textur minne, men när du som grafiker arbetar med det, så går det mkt. mera till själva 3D mjukvaran, och isär när du ska "baka" ljussättning och effekter in i texturerna sen, och sen optimera storleken. Du blir väldig glad för dom 24 GB som dessa kort har, det är relativt billig i förhållande vad professionella kort kostade bara några år tillbaka.

Permalänk
Skrivet av JoOngle:

Hej,

Jag har varit 3D grafiker i 20+ både till hobby och på olika reklambolag i världen on/off. Och det är bara det bästa som gäller här. Allt som ger dig utrymme till att arbeta snabbare är ett stort plus.

Du bör satsa på en 16 kärning processor och min. 32 GB minne, och 64-256 GB om du vill köra simulationer som olja, vatten etc. då det går snabbare i minnet än att swappa ner på lagring som HDD/SSD/NVMe.

Processorn är viktig för att när du arbetar med t.ex. animation inom 3D mjukvaran så är det processorn som arbetar och inte så mkt. grafik kortet som belastas.

När det gäller grafik kort så kommer du ångra bittert om du inte redan hoppar på ett 3090 kort, då textur minnet är guld värd. Det är också bra att ha då professionella video redigerings mjukvara som Blackmagic DaVinci stödjer detta och du kan arbeta med 4K videos / animationer mkt. snabbare.

När man producerar texturer för spel så använder man ofta högre upplösning på texturerna när man bearbetar dom, ja spelen optimeras till att fungera fint med 4-8 GB textur minne, men när du som grafiker arbetar med det, så går det mkt. mera till själva 3D mjukvaran, och isär när du ska "baka" ljussättning och effekter in i texturerna sen, och sen optimera storleken. Du blir väldig glad för dom 24 GB som dessa kort har, det är relativt billig i förhållande vad professionella kort kostade bara några år tillbaka.

Hej

Först tack för all din input,

Kommer kolla upp 16 kärnig cpu, verkade inte bli allt för mycket mer!

Gällande 3090 så velar jag himla mycket där, gick i tankarna att köra på 3070 och sedan uppgradera när 4 serien kommer för att låta flickvännen ärva mitt 3070. Överlever ju bra på jobbet med ett 2060 och hemma kört ett 970 men vore kanske skönt att bara investera i framtiden med ett 3090! Så ska börja titta runt med 3090, antar dem inte kommer gå ner i pris nämvärt framöver?

Tack för alla tips!