Permalänk

Jag storknar i min garderob

Tja!

Jag har ett RTX 3080 TUF + 5900X kylt med Noctua U12A i ett Meshify C med 6X Noctua A12x25.

Grafikkortet är undervoltat till 0.8 mV @ 1750mhz. CPU:n körs i 65w eco mode.

Nu till problemet: min garderob/klädkammare/spelhörna är på 5 kvadrat och det har funkat bra hittills (tills sommarvärmen kom). Nu under sommaren har jag garderobsdörren öppen + en tornfläkt som ska ”blåsa ut värmen ur rummet”.

Tråkigt nog funkar inte detta särskilt bra och spelhörnan förvandlas snabbt till en bastu.

Kanske borde man undervolta ytterligare, men undervolten jag har nu är ganska saftig.

Hur gör ni andra nu under sommarhalvåret?
Tacksam för tips! 🙂

Permalänk
Medlem

Du kan ju pröva ändra på fläkt-inställningarna på grafikkortet ifall du inte har gjort det. Per default så slår dom inte igång förrän det når 50 grader tror jag. Men sen är det ju bara en liten lösning till ett mycket större problem, kanske dags att flytta ut ur garderoben? 😏

Visa signatur

Corsair iCUE 5000X | Corsair RM850x Vit | ASUS TUF GAMING Z690-PLUS | Intel i5-12600k
Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC | Team Group 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Vattenkylning med radiator utanför datorlådan (utanför garderob för din del).

Permalänk
Medlem

Kom ur garderoben 😂

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shenaswift:

Du kan ju pröva ändra på fläkt-inställningarna på grafikkortet ifall du inte har gjort det. Per default så slår dom inte igång förrän det når 50 grader tror jag. Men sen är det ju bara en liten lösning till ett mycket större problem, kanske dags att flytta ut ur garderoben? 😏

Om det flyttas mer värme från grafikkortet blir det bara varmare i rummet.
Jag skulle rekommendera en liten AC. De behöver oftast inte någon slang eller liknande för att dumpa vatten om du inte skall värma upp/suga vatten ur luften.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Utan några större åtgärder så kommer du inte att få ner värmen nämnvärt. Jag kör med en AC i mitt rum. Den står igång mest hela dagarna nu när det är som varmast. Även när vi inte är hemma. Vi öppnar dörrarna och flåsar ut den svala luften ut ur datorrummet och genom ett rum till och sen ut i vardagsrummet. från andra hållet så flåsar en andra AC från sovrummet och mot vardagsrummet också. Jag ser ingen annan lösning för att få ner tempen. Att undervolta någon komponent i datorn kommer inte göra någon mätbar skillnad i inomhustempen. En riktig ac är det som hjälper. Allt annat är bara krislösningar. Men att ha en fläkt som flåser runt luften är ju inte fel. Det är väl den billigaste lösningen. Ingen högvarvig liten skit då utan en stor som kan gå på låg fart så den inte låter så mycket.

Men om du kan ställa datorn i ett annat angränsande rum och dra skärm, tangentbord och mus till din lilla skrubb så hjälper det ju i alla fall. Men då är ju värmen där i det rummet stället då.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Skrivet av shenaswift:

Skrivet av Sions:

Vattenkylning med radiator utanför datorlådan (utanför garderob för din del).

Tja, tack för tipsen!

Har tänkt ett tag på att flytta ut ur garderoben, men det är lite knepigt. Har ett sovrum med dubbelsäng samt vardagsrum + kök utanför. Får inte riktigt plats någonstans (kanske dags att fundera på att flytta) 😝

Har tänkt en del på intern vattenkylning, men det blir nog lika varmt ändå om jag inte har radiatorerna utanför garderoben. Radiatorer utanför garderoben är något jag bör fundera på! Kommer dock bli lite knepigt om man vill kunna stänga dörren

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Om det flyttas mer värme från grafikkortet blir det bara varmare i rummet.
Jag skulle rekommendera en liten AC. De behöver oftast inte någon slang eller liknande för att dumpa vatten om du inte skall värma upp/suga vatten ur luften.

Skrivet av blade80:

Utan några större åtgärder så kommer du inte att få ner värmen nämnvärt. Jag kör med en AC i mitt rum. Den står igång mest hela dagarna nu när det är som varmast. Även när vi inte är hemma. Vi öppnar dörrarna och flåsar ut den svala luften ut ur datorrummet och genom ett rum till och sen ut i vardagsrummet. från andra hållet så flåsar en andra AC från sovrummet och mot vardagsrummet också. Jag ser ingen annan lösning för att få ner tempen. Att undervolta någon komponent i datorn kommer inte göra någon mätbar skillnad i inomhustempen. En riktig ac är det som hjälper. Allt annat är bara krislösningar. Men att ha en fläkt som flåser runt luften är ju inte fel. Det är väl den billigaste lösningen. Ingen högvarvig liten skit då utan en stor som kan gå på låg fart så den inte låter så mycket.

Men om du kan ställa datorn i ett annat angränsande rum och dra skärm, tangentbord och mus till din lilla skrubb så hjälper det ju i alla fall. Men då är ju värmen där i det rummet stället då.

Tack för tipset. AC låter helt genialiskt!

Har ni provat någon av de där portabla golv varianterna? Bör absolut införskaffa en sådan om det funkar bra! 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simplified:

Har ni provat någon av de där portabla golv varianterna? Bör absolut införskaffa en sådan om det funkar bra! 👍

Köpte själv en sån här: https://www.webhallen.com/se/product/302275-ELECTROLUX-EXP34U...
Kyler 34kvm utan några större besvär.

Tror du kommer undan med en billigare för runt 2-3 lakan. Se till så att den inte behöver dumpa vatten bara

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W

Permalänk
Medlem

Har du blockerat solen från fönstren? (Persienner, mörkläggningsgardin)
Gör ganska stor skillnad på inomhus temperaturen.
Stäng fönstret när utomhustemperaturen är högre än inomhus.

Permalänk
Medlem

Enda lösningen är portabel AC eller att du flyttar ut datorn från rummet du sitter i. Undervolt hjälper ju men komponenterna avger ändå värme som kastas ut i rummet och höjer rumstemp om du inte har något annat som kyler den och motverkar det.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Köpte själv en sån här: https://www.webhallen.com/se/product/302275-ELECTROLUX-EXP34U...
Kyler 34kvm utan några större besvär.

Tror du kommer undan med en billigare för runt 2-3 lakan. Se till så att den inte behöver dumpa vatten bara

Klockrent, tusen tack!

Spanar in den här modellen, men ser att den har en slang istället för behållare:
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilati...

Får undersöka lite om jag kan klirra en längre slang. Blir perfekt om jag kan dra en lång slang till toan 👍

Permalänk
Skrivet av Sions:

Har du blockerat solen från fönstren? (Persienner, mörkläggningsgardin)
Gör ganska stor skillnad på inomhus temperaturen.
Stäng fönstret när utomhustemperaturen är högre än inomhus.

Japp, har bara ett litet fönster där som jag har ”frostat” med klisterdekal 👍

Permalänk
Medlem

Det har nog redan framgått men oavsett vad du har för kylning i datorn kommer det bli exakt lika varmt i rummet. Lösningen finner du på annat håll, antingen genom att blockera att värme tar sig in i lägenheten eller genom att pumpa ut värmen med AC

Permalänk
Medlem

Stäng av RTX i spel så sänker du din gpus strömförbrukning (och då värme) enormt.
Sen kör alla fläktar på max så tar det iaf längre tid innan temperaturen blir så hög (även om den eventuellt blir det ändå).

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simplified:

De portabla golvvarianterna är dom som dominerar den svenska marknaden, om man nu inte har luftvärmepump med kyla. Det är ju bäst.

Kolla den här tråden:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1549899-portabel-ac-in...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Uppdatering:
Det blev en:
https://cdon.se/hem-tradgard/electrolux-portabel-luftkonditio...

Smidigt med inbyggd vattenbehållare.

4 lax är inte så farligt för lite kyla i sommar! 🙂

Får hoppas på att den dyker upp nästa vecka. Tack för tipsen! 🙂👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simplified:

Klockrent, tusen tack!

Spanar in den här modellen, men ser att den har en slang istället för behållare:
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilati...

Får undersöka lite om jag kan klirra en längre slang. Blir perfekt om jag kan dra en lång slang till toan 👍

Jag menar en som inte behöver slang alls.
Min har tre lägen. Kyla/Värme/Avfuktning.

Vid kyla krävs ingen slang, bara vid värme/avfuktning.
Det kanske ingen AC gör, jag är inte så insatt i det.

Visa signatur

Permalänk

https://www.biltema.se/hem/stadning/luftavfuktare/portabel-lu...

borde fixa biffen.

köpte själv storebror att ha i sovrummet. även den större går att köra utan vattenslangen om man vill bara krav om man använder avfuktningsfunktionen vilket jag tror inte den lilla ens har.

jag körde fuktslangen i en 10l spann på test och tog typ ett helt dygn att fylla den sålänge jag höll sovrumsdörren stängd men den var betydligt effektivare som AC utan vattenslangen då den istället använder kondensvattnet att hjälpa till att kyla.

inte än behövt tömma vattenbehållaren i maskinen och gått konstant utan slangen i typ 3 veckor nu.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Satt och tänkte på lösningen med lång slang, men insåg snabbt att det blir helt galet 😝

Beställde just nästan samma modell som du har (EXP26 istället för EXP34). Kommer nog funka kalasbra i spelhörnan. Tusen tack för rekommendationen! 👍

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

behöver fortfarande slangen ut genom fönster/ventil att köra ut varmluften annars kommer du bara pumpa runt värmen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

behöver fortfarande slangen ut genom fönster/ventil att köra ut varmluften annars kommer du bara pumpa runt värmen.

Ja, men ingen vattenslang för att dumpa vatten. Det var den jag menade

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Ja, men ingen vattenslang för att dumpa vatten. Det var den jag menade

nej den är oftast bara krav att installera om man tänkte köra avfuktning vid AC funktion ligger oftast kondensvattnet i en balja mot värmeradiatorn innuti och avdunstar det automagiskt samtidigt som det hjälper till att kyla värmesidan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Strunta i AC och allt de där fancy grejer. Vattenkyl hela systemet och dra ut radiatorn med långa slangar till fönstret/balkong och låt dom kylas där med fläktar. Du slipper värmen från CPU och GPU helt och hållet i garderoben då. Pump och slang är relativt billigt på akvariebutiker.

Permalänk
Skrivet av xSean145:

Strunta i AC och allt de där fancy grejer. Vattenkyl hela systemet och dra ut radiatorn med långa slangar till fönstret/balkong och låt dom kylas där med fläktar. Du slipper värmen från CPU och GPU helt och hållet i garderoben då. Pump och slang är relativt billigt på akvariebutiker.

tror de kan skena rätt hårt i pumpkostnad dock...

vanliga pumparna från ek, aquatuning osv brukar ju bara ha lyfthöjd på typ 0.5-0.8m lyfthöjd typ och sitter då fönstret som jag misstänker iom garderob (och tidigare beskrivning på fönstret som litet)så sitter det ganska högt över golvet närmre 2m upp på väggen så är nog i bästa fall ganska precis att det räcker.

iaf jag får bara i huvet typ ett sånt 600x300mm rektangulärt garderobsfönster typ med beskrivningen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

tror de kan skena rätt hårt i pumpkostnad dock...

vanliga pumparna från ek, aquatuning osv brukar ju bara ha lyfthöjd på typ 0.5-0.8m lyfthöjd typ och sitter då fönstret som jag misstänker iom garderob (och tidigare beskrivning på fönstret som litet)så sitter det ganska högt över golvet närmre 2m upp på väggen så är nog i bästa fall ganska precis att det räcker.

iaf jag får bara i huvet typ ett sånt 600x300mm rektangulärt garderobsfönster typ med beskrivningen.

Vanliga cirkulationspumpar till akvarier med 10 eller 12 mm anslutningar är mycket starka och kostar inte mer än några hundralappar. Går även att använda sig av dammpumpar som man har ovanför vatten. Att flytta på vattnet är ju det minsta problemet. Man ska ju fixa så det blir snyggt också så allt inte ligger i vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Kroppsvärmen är tillräckligt för att göra 5 kvm till en bastu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simplified:

Hur gör ni andra nu under sommarhalvåret?
Tacksam för tips! 🙂

Minskar datoranvändandet och gör annat.

Permalänk
Medlem

Jag skulle se till att tömma kondens tanken i den portabla AC:n då och då. Ser att en den tycker det funkar bra utan slang osv.
Ju fuktigare luft, desto mer påtaglig blir värmen också, så att avfukta och bli av med vattnet kommer ge dig en högre komfort i rummet såhär på sommaren, när luften är fuktigare i regel.

Jag sitter själv i sovrummet med datorn inklämd i ett hörn där jag har garderob stommar ställda runt mig. trotts att det är relativt öppet i rummet så står luften still just där datorn och jag sitter. så lite luftcirkulation gör underverk.
Men som många säger, så flyttar du bara värmen från datorn till rummet osv..

AC är enda lösningen.
Dags för mig att konka fram min "pingvin" från källaren med.
Jag sätter alltid en slang på, så överskotts vattnet som inte orkar pumpas ut med luften hamnar i avloppet till duschen.
Vissa dagar kan det vara väldigt fuktigt i luften, andra dagar mindre. Onödigt att chansa om man kan välja.
Har du inget avlopp, så palla upp maskinen, och töm ner i en hink lr annat och vaska.

Lycka till!

Visa signatur

Acer Predator Orion 3000 | Intel i7 10700 | 2x8GB RAM | M.2 1TB | RTX 3060 Ti
Intel i5 8600k @ 4.5ghz 1.255 Vcore | Corsair Vengence 2666mhz CL16 2x8GB RAM @ 3200mhz 1,35V | Kingston A2000 M.2 1TB | ASUS ROG Strix GeForce® GTX 1070 Ti | 750W PSU

Permalänk
Hedersmedlem

Är det datorn som gör att det blir varmt att sitta i rummet då? Eller blir det varmt bara av din egen kroppsvärme?

Jag förstår att du bara har plats för din "datorhörna" i garderoben, d.v.s. där du har plats för dig själv, tangentbord, mus, bildskärm, och annat, men skulle det gå att ställa själva datorn utanför och bara köra med långa sladdar för USB och bildskärm? Då slipper du ens generera värmen inuti garderoben.