Disk 100% spikes + Grå/svart skärm crash med surrande ljud

Permalänk
Medlem

Disk 100% spikes + Grå/svart skärm crash med surrande ljud

Hej!

Det senaste halvåret har min dator segat ner sig rejält. Den fryser i några sekunder i taget, program fryser och svarar inte i några sekunder, disken får tillfälligt 100% diskanvändning, ibland med Radeon, system, Antimalware service executeble, sysmain eller annat som jobbar, och ibland utan att aktivitetshanteraren visar nåt som jobbar alls. Inte kommit på nåt speciellt tillfälle den fryser. Senaste tiden har också datorn crashat när jag försökt spela Toatal war:warhammer 2 och Citys skylines. Efter några minuter så blir skärmen Grå/svartrandig och det hörs ett konstant surrande ljud i hörlurarna. Efteråt får jag också för mig att datorn måste vila i några minuter innan den kan sättas på igen för den går inte att starta igen på direkten. Har inte testat andra spel sen det började hända men åtminstone Cities skylines har fungerat felfritt tidigare.

Jag har hittills efter en del googling testat:
Damma ur datorn
Återställa windows men behålla personliga filer
Testat ha i en ramsticka i taget
Återställa CMOS

Har funderat över om PSUn eller hårddisken skulle kunna vara slitna men har inte så bra koll och från mitt perspektiv skulle det lika gärna kunna vara vilken komponent som helst eller nåt i mjukvaran som spökar.

Datorn har som jag kommer ihåg fungerat bra sen jag byggde den för 7år sedan men kanske börjar bli lite sliten nu?

Operativsystem: Microsoft Windows 10
Processor: Intel Core i5-4460
Processorkylare: ?
Moderkort: ASUS H97M-E
Minne: ADATA 8GB (2x4GB) DDR3 CL9 1600MHz XPG
Grafikkort: Radeon R9 280x
Hårddisk: WD Blue 1TB 7200rpm 64MB
Nätaggregat:Corsair XFX TS550W
Övrig kylning: ?
Övriga komponenter: -----
Temperaturer: Såg nån siffra på runt 30grader på CPUn tror jag men ingen egentlig koll på hur jag ser temperaturen

Om någon har nån idé om vad som kan göras så är jag supertacksam. Har försökt googla och testa med mina högst begränsade kunskaper och har inte så många egna idéer kvar nu.

Lite extra info om crasharna
Permalänk
Medlem

Windows 10 fungerar bättre om boot och C-disken är en SSD. Har sett liknande på mina äldre bärbara datorer innan jag uppgradera från mekaniska HDD till SSD. Någon Windows uppdatering (minns inte vilken) orsakade problemet.

Permalänk
Medlem

Jag fixade en my ssd vilket verkar ha fixat diskanvändningen på 100%, men fick en exakt likadan crash på Total war: warhammer som innan. Crasharna och disk 100% kanske var två orelaterade problem? Kan det fortfarande vara problem med mjukvara om jag får samma crashar på en helt ny installation på en ny ssd, eller är det nån ytterligare hårdvara jag måste byta? Uppdaterade BIOS till nyaste versionen om det hjälper utesluta nåt.

Permalänk
Medlem

Min rekommendation.
Kontrollera hur mycket RAM som används.
Min gissning är att Windows will använda lite mer än dina 8GB.
Att lagringsmediat används till 100%, kan, vara ett tecken på att Windows "Swappar", dvs, flyttar data från RAM till "pagefile.sys" (finns i roten på c:\ (man kan se denna fil om man akiverar att visa systemfiler)).
Beroende på vad du har för köpt för SSD, samt hur mycket ledigt utrymme du har på denna så kan denna typ av fryslagg uppstå.
Skulle gissa att lite mer RAM löser ditt problem.

Permalänk
Medlem

Klonade du gamla disken över till SSD eller en ny ren installation?

Permalänk
Medlem

Det är en helt ren installation, har hittils laddat ner steam, chrome och lite annat plus försökt hitta uppdaterade drivrutiner till olika komponenter. Det är nåt strul med radeon så jag lyckas inte fixa drivrutiner till grafikkortet. Så var det innan jag köpte ny ssd också men är inte samma felmeddelande som förra gången.

Problemet med att disken arbetar på 100% och problemet med att datorn är seg och program slutar svara är alltså helt borta. Datorn är hur snabb som helst och enda reella problemet är att det kommer en randig, orange skärm plus surr i lurarna när jag försöker köra warhammer spelet vilket tvingar mig att stänga av datorn på strömknappen. På förra hårddisken så kom samma problem till Citys skylines också så tveksam till att det är spelet det är fel på om inte nån har nån speciell erfarenhet om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joelph:

Det är en helt ren installation, har hittils laddat ner steam, chrome och lite annat plus försökt hitta uppdaterade drivrutiner till olika komponenter. Det är nåt strul med radeon så jag lyckas inte fixa drivrutiner till grafikkortet. Så var det innan jag köpte ny ssd också men är inte samma felmeddelande som förra gången.

Problemet med att disken arbetar på 100% och problemet med att datorn är seg och program slutar svara är alltså helt borta. Datorn är hur snabb som helst och enda reella problemet är att det kommer en randig, orange skärm plus surr i lurarna när jag försöker köra warhammer spelet vilket tvingar mig att stänga av datorn på strömknappen. På förra hårddisken så kom samma problem till Citys skylines också så tveksam till att det är spelet det är fel på om inte nån har nån speciell erfarenhet om det.

Kört minnestest?
Gör nånting bootbart från https://www.memtest.org/ och låt den snurra ett par timmar, eller tills fel hittas.

Permalänk
Medlem

Memtest hittade inget, och jag misstänker nu grafikkortet. Lyckades äntligen installera drivrutiner men testade precis igen och fick samma crash. När jag sen direkt efter startade datorn fick jag lite färgade pixlar som blinkade ibland och efter en lite stund en likande crash som i spelet men när jag bara var på skrivbordet.

Filmade lite om det är nån hjälp, CPU:n visar noll där men tror det var en bugg i radeonprogrammet för aktivitetshanteraren visade att cpu:n arbetade som vanligt.
https://youtube.com/shorts/26pEofZoGRA?feature=share

Där är en video där den crashade nån sekund efter och där cpun visar som vanligt men där jag inte fick med själva crashen.
https://youtu.be/7Kmh6-E-Pno

Vad finns det att göra om det är grafikkortet? Är det bara att köpa nytt eller går det att rädda?

Permalänk
Medlem

Tveksam till att det är fel på grafikkortet, det är dock något jag kan påpeka för jag har även råkat ut för samma sak och förstår vad du har för problem.

Du har för lite VRAM på grafikkortet för dina grafikinställningar!
Trots att det står att 2745 MB används och 3GB borde vara lite över 3000MB så är jag övertygad om att det är här problemet ligger.
I båda klippen använder du mer än 2700MB när GPU:n går upp på 100% användning.

Orsaken till att det krashar ser jag som FYRA möjliga orsaker:
1: Det kan vara så enkelt som att "grafikkortet laggar för mycket" i förhållande till andra komponenter när det jobbar på 100%.
2: Kortet är dammigt och behöver rengöras då något överhettas. (Rengör med tryckluft, ej dammsugare)
3: Någon komponent har med tiden blivit dålig och överhettas vid maximal användning.
4: Ett av minnechipen är defekt men fungerar mestadels.

Du kanske kan optimera inställningarna i mjukvaran för radeon-kortet, men då jag har ett nvidia-kort så kan jag tyvärr inte ge något råd om optimala inställningar.

Permalänk
Medlem

Det finns inte några speciella inställningar eller begrepp jag kan leta efter för att få den att inte överarbeta sig? Jag kollar lite i AMD radeon software men har svårt att avgöra vad som ska göras. Jag städade igenom datorn med tryckluft nåt av det första jag gjorde när jag börjat få problem så borde inte vara det om jag inte var väldigt slarvig.

Krasharna börjar också komma oftare och tidigare nu just idag, vet inte om det är nåt att vara orolig för eller ta i beaktning.

Lite krashinfo
Permalänk
Medlem

Ok, om det börjar hända oftare så låter det som att det är någonminnemodul eller lödpunkterna mellan kretskort och minnesmodul/gpu chip/strömförsörjningskomponent som börjar bli dålig/a.
Det är inte ovanligt att det blir sprickor i dessa lödpunkter med tiden. Vid kraftiga temperaturförändringar så kan det helt enkelt bli avbrott på någon/några av dessa lödpunkter.

Prova att ställ ner grafikinställningarna i spelen och se om det hjälper.
Gärna under 2000MB om inte lägre.
Om du forfarande råkar ut för att grafikkortet slumpvis lägger sig på 100% konstant användning och sedan krashar så är det mer troligt att det är någon defekt på grafikkortet.

Edit: man skall ej heller utsluta PSU:n.
Om du har möjligthet att mäta spänningen på denna så kan det eventuellt hjälpa.
Sedan kan ju även mjukvara såsom hwinfo, hwmonitor vanligtvis läsa ut spänningen.

Permalänk
Medlem

Nu är skärmen helt svart när jag försöker starta skärmen vilket har hänt en gång innan. När jag sen plockar ur grafikkortet och startar datorn så funkar datorn felfritt, och när jag sätter i det igen och startar kommer en pixlig och randig Asus logga upp, varefter det blir helt svart igen.

Kan det fortfarande vara PSUn? Jag fattar inte helt vad felen kan vara på den. För mycket ström? För lite? Är det nån mening att testa med hw monitor även utan grafikkortet isatt? Och ger hw monitor bra resultat för PSU-test? Vill bara inte slänga pengar på ett grafikkort i onödan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joelph:

Nu är skärmen helt svart när jag försöker starta skärmen vilket har hänt en gång innan. När jag sen plockar ur grafikkortet och startar datorn så funkar datorn felfritt, och när jag sätter i det igen och startar kommer en pixlig och randig Asus logga upp, varefter det blir helt svart igen.

Kan det fortfarande vara PSUn? Jag fattar inte helt vad felen kan vara på den. För mycket ström? För lite? Är det nån mening att testa med hw monitor även utan grafikkortet isatt? Och ger hw monitor bra resultat för PSU-test? Vill bara inte slänga pengar på ett grafikkort i onödan.

Ja, det ger en bekräftelse på att PSU:n levererar spänning och ström som förväntat.

Det är dock mest troligt att ditt grafikkort gått sönder. Förmodligen "lödkulorna" mellan div chip och pcb.
Ibland fungerar en "bakning" av grafikkortet, det är dock ingen "riktig lagning" men kan i bästa fall förlänga livslängden på grafikkortet. Man bör undvika att baka grafikkort i den vanliga "mat-ugnen".

Permalänk
Medlem

Det verkar väl som att jag ska börja kolla på ett nytt grafikkort att köpa, men jag undrar lite vad jag ska kolla efter på HW monitor. 12v, 5v och 3.3v sladdarna(?) ligger alla på respektive spänning så då antar jag att allt borde vara som det ska? Vet verkligen inte vad jag kollar efter annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joelph:

Det verkar väl som att jag ska börja kolla på ett nytt grafikkort att köpa, men jag undrar lite vad jag ska kolla efter på HW monitor. 12v, 5v och 3.3v sladdarna(?) ligger alla på respektive spänning så då antar jag att allt borde vara som det ska? Vet verkligen inte vad jag kollar efter annars.

https://i.imgur.com/JnJdvsp.png

https://i.imgur.com/Bx2JTwO.png

Yepp.
Det är de spänningarna som är intressanta.
De är inom tolerans så det ser bra ut.
Det är med andra ord mest troligt att det är grafikkortet som är problemet.

En vän råkade ut för något liknande med ett R9 280.
Min vän bytte först grafikkort, datorn fungerade sedan ett halvår innan den började strula igen.
Andra gången problem uppstod så var det PSU:n som var problemet. Det fanns tydliga märken i strömkontaktdonen både på PSU-kabeln och på grafikkortet efter kraftig värmeutveckling.
Oklart om PSU:n var problemet från början eller ej.

Permalänk
Medlem

Oj, behövde han byta grafikkortet andra gången också? Köpa ny PSU nu känns kanske som lite överkurs men kanske bra att ha lite koll på den så den inte pajar nåt. Ska man tänka att man ska gå över till Nvidia grafikkort typ? Eller tänka på nåt när jag köper nytt? Men kanske är svårt att skydda sig mot sånt här eller?

Inet hade nån sorts felsökning för 500kr men fick inte svar på exakt vad dom skulle gjort så vet inte om dom kan utesluta PSUn mer än vad jag har gjort. Skulle också ta 5-10 arbetsdar vilket är rätt segt så tveksam till om det är en bra idé.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joelph:

Oj, behövde han byta grafikkortet andra gången också? Köpa ny PSU nu känns kanske som lite överkurs men kanske bra att ha lite koll på den så den inte pajar nåt. Ska man tänka att man ska gå över till Nvidia grafikkort typ? Eller tänka på nåt när jag köper nytt? Men kanske är svårt att skydda sig mot sånt här eller?

Inet hade nån sorts felsökning för 500kr men fick inte svar på exakt vad dom skulle gjort så vet inte om dom kan utesluta PSUn mer än vad jag har gjort. Skulle också ta 5-10 arbetsdar vilket är rätt segt så tveksam till om det är en bra idé.

Nej. Första gången GPU, andra gången PSU, men som sagt, omöjligt att säga om PSU:n var orsaken till att GPU:n gick sönder eller om det bara var slumpen.

Min rekommendation är helt enkelt, skaffa ett annat grafikkort och sedan håller du koll på spänningarna några dagar när du belastar GPU:n.
Om spänningarna ser bra ut så är det bara fortsätta, ser spänningnarna konstiga ut så byter du även ut PSU.

Toleranser för spänningarna finner du i tabellen ovanför när du rullar upp lite på sidan:
https://en.wikipedia.org/wiki/ATX#Physical_characteristics

Permalänk
Medlem

Köpte ett begagnat GTX 1070 och nu funkar datorn hittills felfritt. Tack för alla hjälp!