Gigabyte RTX 3080 - Hur jag sänkte min VRAM temp från 110 grader till 78 grader

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Har mixtrat lite med inställningar nu och satt core clock på max 1800 MHz, minnena på 10500 MHz och volt på 780 mV. Drar 260 watt då. Spelar ju med datorn med och med de här inställningarna går det bra att spela också utan att jag märker av nån större prestandaförsämring.

Men, en märklig grej är att hashraten pendlar väldigt mycket för mig. Ligger ofta på 97 MH/s men ibland ligger den på 80 MH/s. Alltså under längre stunder och det här när jag inte gör nånting annat med datorn. Vad kan det här bero på??

Kan bero på om du tex har en flik uppe i webbläsaren som stör eller nått annat program som stör på gou nivå. Prova bara att förminska alla program och stäng dom ett i tage4 tills du ser vilket det är.

Sen skulle jag rekommendera att du kör med olika profiler i Afterburner så du lätt kan ändra när du tex vill spela.

Visa signatur

■ AMD 3950X
■ Gigabyte AORUS Master ■ 3 x 960 GB Corsair MP510 SSD
■ 32GB (4x8) AORUS DDR4 3200@3800CL16
■ 3080 Vision OC ■ EK Custom loop 120+240+360

Permalänk
Medlem

Slängde på vattenblocket på mitt Evga 3080 FTW3 Ultra kortet idag, snustorr kylpasta på gpu och någon sorts kylpasta på vram istället för thermal pads men annars verkade termal pads på minnena vara av bra kvalité så tror inte man tjänar så mycket på att byta ut dom på den här modellen iaf.

Ska kursa bort mitt 3090, spelar fortfarande på 1080p så lär nog räcka med ett 3080.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baner85:

Slängde på vattenblocket på mitt Evga 3080 FTW3 Ultra kortet idag, snustorr kylpasta på gpu och någon sorts kylpasta på vram istället för thermal pads men annars verkade termal pads på minnena vara av bra kvalité så tror inte man tjänar så mycket på att byta ut dom på den här modellen iaf.

Ska kursa bort mitt 3090, spelar fortfarande på 1080p så lär nog räcka med ett 3080.

Kruttorr även på mitt xc3, gick från 104 på minnet till 98 efter mycket om och men med deras AIO lösning..

Nu med vattenblock ligger den mellan 80 och 90 (beroende hur länge datorn varit igång och om minern körts något..

Spel, ligger den kring 60

Permalänk
Medlem

Efter empiriska tester i högsommarvärmen med huruvida några makeshift aluminium heatsinks påverkar temperaturen.

Jag har hela tiden sedan jag bytte thermal pads på mitt Gigabyte 3080 Gaming OC kört med några enkla amazon heatsinks som jag helt enkelt placerat på bakplåten, men jag har inte förrän nyligen då jag tog bort dom reflekterat över hur effektiva dessa är för att sänka minnestemperaturerna.

Jag har således rätt dyra 15W/mK mellan minnen och bakplåt så värmen förs över till plåten och därmed vidare till några enkla heatsinks, 6 st av denna typ:
Aluminium heatsink

Det ger mellan 3-5 grader lägre temp på minnestemperaturen, jag har varken limmat eller använt värmeledande tejp, bara placerat dom på bakplåten. Jag har öven chassifläkt som blåser över dessa placerad i fronten av chassit, typ den vanligaste varianten på dagens chassin.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Berätta gärna hur det gick! Fick tips från en kille att låta padsen på bakplåten (suprim x) sitta kvar och sätta pands endast på varm då det är dom som har största temperaturen (alla bilder och videor visar olja som har läkt runt varm.

@nihilist71 upplever du detta också?

Bytte du pads på suprimx? Isåfall vilka körde du på?

Permalänk
Medlem

@nihilist71

Så här efter ett tag, hur funkar Gelid padsen? Håller de fortfarande samma temperatur? funtar på att beställa nu^^

Edit; Beställde 240x20 till minnena, gelid ultimate, får hoppas det räcker -_-

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

@nihilist71

Så här efter ett tag, hur funkar Gelid padsen? Håller de fortfarande samma temperatur? funtar på att beställa nu^^

Edit; Beställde 240x20 till minnena, gelid ultimate, får hoppas det räcker -_-

Jag gjorde detta ingrepp i mars och 3,5 mån senare så funkar det lika bra. Minnestemp ligger på 78 grader.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Jag gjorde detta ingrepp i mars och 3,5 mån senare så funkar det lika bra. Minnestemp ligger på 78 grader.

Ok tack för svar, det låter ju jättebra. Känns som original padsen på vissa kort degraderar ganska fort.

Permalänk
Medlem

Fick hem nyss och bytte på mitt 3080 Msi suprim x. Bytte bara padsen runt minnena då de andra såg fräscha ut.

Fan vilken skillnad alltså, ca 34 graders skillnad på memory junction, nu maxar den runt 75 i full fart.^^

Kudos!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Fick hem nyss och bytte på mitt 3080 Msi suprim x. Bytte bara padsen runt minnena då de andra såg fräscha ut.

Fan vilken skillnad alltså, ca 34 graders skillnad på memory junction, nu maxar den runt 75 i full fart.^^

Kudos!

Var verkligen padsen på minnena så kassa även på ett MSI Suprim? På 3090 har ju Suprim t o m en kopparslinga för att leda bort temp från vram.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Var verkligen padsen på minnena så kassa även på ett MSI Suprim? På 3090 har ju Suprim t o m en kopparslinga för att leda bort temp från vram.

Kring 25 grader på polarens minnen vill jag minnas. (vintertid)

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Var verkligen padsen på minnena så kassa även på ett MSI Suprim? På 3090 har ju Suprim t o m en kopparslinga för att leda bort temp från vram.

Japp, ärligt tror jag det gäller alla korten. bästa mem junc tempsen jag sätt hittils är nog gigabyte auros xtreme, men de suger nog också jämfört med dessa gelids. auros xtreme har legat c:a 10 grader bättre än suprimx, ganska konstant med varierande sommar temperatur. Å andra sidan har auros c:a 20 grader högre gpu temp, jävla skumt me den monster kylaren, kanske är kylpastan, får ta o testa byta ut den om jag byter mem padsen där också

3080 Suprim X ska de va 2mm på padsen runt gpu coren iaf på framsidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Fick hem nyss och bytte på mitt 3080 Msi suprim x. Bytte bara padsen runt minnena då de andra såg fräscha ut.

Fan vilken skillnad alltså, ca 34 graders skillnad på memory junction, nu maxar den runt 75 i full fart.^^

Kudos!

Använde du någon guide eller mätte du efter att du öppnat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av brutak:

Använde du någon guide eller mätte du efter att du öppnat?

Njae asså googlade runt lite och hittade lite info om att de var 2 mm på just de padsen för minnet runt gpun. Har beställt mer för o byta på lite andra kort, och det verkar ganska standard att det är 2mm på flera modeller. Jag antar att den delen av kylflänsen som täcker det området just minnet+gpun är samma på de flesta kylarna, så det är nog extra lätt på 3080 då man inte behöver byta nått på baksidan. Det är nog de andra padsen på vrm, baksida osv som kan skilja mellan korten. OBS antar bara att det är så det är möjligt att vissa kan vara lite speciella, så jag skulle google för den specifika modellen för säkerhets skull

För övrigt så verkar tillverkarna köra med 1.2W / mK pads, jämfört med t.ex gelid ultimate som är hela 15W / mK.

Permalänk
Medlem

gjorde denna mod för min 3090FE och mem temp gick från 95c till 68c i samma last. lite störande när man betalar premium för ett grafikkort så blir det närmare -20c av en simpel thermal pad mod för 300kr.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om Gigabyte kör med andra thermal pads nu på sitt 3080 Gaming OC?
Jag fick hem ett sådant kort igår och har testat mining nu i snart ett dygn och temp ligger på 56 grader och vram på 88 grader.
Så något måste ju ha hänt till det bättre.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Skrivet av b-fire:

Någon som vet om Gigabyte kör med andra thermal pads nu på sitt 3080 Gaming OC?
Jag fick hem ett sådant kort igår och har testat mining nu i snart ett dygn och temp ligger på 56 grader och vram på 88 grader.
Så något måste ju ha hänt till det bättre.

Enkelt Du har ett LHR kort som går ner i MH/s .

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndyThien:

Enkelt Du har ett LHR kort som går ner i MH/s .

LHR vet jag inte när det ger 102 MH konstant utan att VRAM går över 88 grader

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem

Thermalpads beställt, tack nvidia...
Har plågat min 3090FE sen release dagen, men nu så.

Permalänk
Skrivet av b-fire:

Någon som vet om Gigabyte kör med andra thermal pads nu på sitt 3080 Gaming OC?
Jag fick hem ett sådant kort igår och har testat mining nu i snart ett dygn och temp ligger på 56 grader och vram på 88 grader.
Så något måste ju ha hänt till det bättre.

Jag har upplevt samma sak med mitt nyproducerade Gigabyte 3080 Gaming OC Rev.1 (lev. 2 veckor sedan).
Memory Temperature når inte över 78c på mitt kort efter en hel kvälls spelande. Testade även mining med trex över natten och efter 10h så låg GPU på 44c och Memory på 76c med 80% fläkt och svalt rum.

Tittar man på teardowns av tidigt producerade kort så har de inga pads mot backplate och vita pads mot kylaren. På mitt kort ser jag tydligt flera pads mot backplate. Och jag tycker (med min försämrade syn) att alla pads ser gråa ut.

Jag är nöjd med detta kort temperaturmässigt. Dock hade jag gärna tagit högre powerlimit då det är den begränsande faktorn för mig när jag spelar. Skall laborera lite med undervoltning framöver och se om jag kan kräma ut lite högre frekvenser. Ampere verkar vara mycket effekthungrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlasPatrik:

Jag har upplevt samma sak med mitt nyproducerade Gigabyte 3080 Gaming OC Rev.1 (lev. 2 veckor sedan).
Memory Temperature når inte över 78c på mitt kort efter en hel kvälls spelande. Testade även mining med trex över natten och efter 10h så låg GPU på 44c och Memory på 76c med 80% fläkt och svalt rum.

Just dessa gråa mjuka pads hade jag också på ett gigabyte aorus xtreme fick det väl nån gång i mars, känns som att de bytt ut dem efter de började komma videos om att gigabyte korten slog i taket (110c) ganska direkt. Inget mot backplate dock vilket inte lär göra nån direkt skillnad ändå då 3080 inte har minnen på baksidan, kanske nån grad eller två men trivialt i det hela.

Hade bra temperaturer på minnet, men bytte ändå när jag bytte alla andra korten, och det var rikigt struligt då de gamla teardowns och videos med mått inte passade mitt kort. Man behöver antagligen mjuka pads om man ska byta då måtten på dessa verkar va nånstans mellan 1.5 och 2mm, då varken hårdare 2mm eller 1.5mm funkade, gissar på att hårda 1.75mm hade passat perfekt.

Värt att nämna att dessa gråa inte lämnade nån olja alls efter sig utan de var väldigt torra jämfört med andra.
Också gick minnes tempen upp en bra bit efter nån månad eller 2, de verkar funka bäst i början

Permalänk
Medlem

Mätte inga resultat, men tack vare den hår tråden täckte jag den snorvarma backplaten på mitt vattenkylda 3090 med 10 heatsinks som nån länkade från amazon. Ser bra ut, hjälper förhoppningsvis mer än det stjälper.

Permalänk
Medlem

Köpte ett Asus TUF 3090 till mitt meshlicious chassi men har svårt att kyla minnena på baksidan av kortet pga hur kortet sitter i lådan. Vram går upp till ca 96 grader vid spelande med kortet ställt på 1905mhz @ 0,875v med +500 mem.

Har 3d printat och monterat en 92mm noctua som utblås i topp samt två st 60mm noctua som utblås i sida men det verkar inte hjälpa vram.

http://www.bilddump.se/bilder/20210922085917-2a00:801:235:360...

Skulle ett byte av thermal pads hjälpa mig mycket tror ni? Eventuellt funderat på att byta bara själva backplate:n på kortet till en EK om det ger bättre kylning?

Överväger att byta till ett 6900 xt istället.

Permalänk
Medlem

Skapa ett flöde av luft istället, du kan inte bara blåsa ut. Om du vill kyla en komponent blåser du kall luft på den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Skapa ett flöde av luft istället, du kan inte bara blåsa ut. Om du vill kyla en komponent blåser du kall luft på den

Det är svårt att få till ett luftflöde på baksidan av kortet i detta chassi, är ett mellanrum på ca 5mm

http://www.bilddump.se/bilder/20210922093944-2a00:801:235:360...

Gpun tar in kall luft genom mesh och om jag skulle vända aio fläktar till insug så krockar det flödet med den varma luften från grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Fick hem nyss och bytte på mitt 3080 Msi suprim x. Bytte bara padsen runt minnena då de andra såg fräscha ut.

Fan vilken skillnad alltså, ca 34 graders skillnad på memory junction, nu maxar den runt 75 i full fart.^^

Kudos!

Mitt 3080Ti Suprem X maxar 90 grader så vet inte om behovet finns hos mig?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Ni har lagt sjukt mycket pengar på dom här korten och ändå kyler dom bedrövligt.
Ni kastar pengar, tid och arbete på det dyraste som finns att köpa för att få kylning ni skulle haft vid köp.
Är ni inte jävligt arga över detta?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Mitt 3080Ti Suprem X maxar 90 grader så vet inte om behovet finns hos mig?

Nää asså det är väl om du minar på det kan göra skillnad, då är under 92c~ en bra riktlinje att försöka hålla. 90 är bra.

Mitt suprim höll sig bra utan byte de första 3 månaderna (runt 90c) men sen började det stiga, inte hundra på om det var för att mem padsen försämrades efter tid eller om det var högsommar-värmen, eller kanske en kombination av båda

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Ni har lagt sjukt mycket pengar på dom här korten och ändå kyler dom bedrövligt.
Ni kastar pengar, tid och arbete på det dyraste som finns att köpa för att få kylning ni skulle haft vid köp.
Är ni inte jävligt arga över detta?

Alltså de duger väl för "normalt bruk" typ att spela osv, även om de är lite snikt att snåla in på en sån dyr produkt, man tycker ju att speciellt när de köper in så otroligt stora mängder skitpads kunde de ju valt nått bättre.

Men tror 99% av folk med dessa kort aldrig skulle märka av nått om de inte vet vad de ska titta på.

Detta är ju mer en hobby-mod, tvekar på att det gör någon skillnad i spel, är nog mer om man ska mina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Ni har lagt sjukt mycket pengar på dom här korten och ändå kyler dom bedrövligt.
Ni kastar pengar, tid och arbete på det dyraste som finns att köpa för att få kylning ni skulle haft vid köp.
Är ni inte jävligt arga över detta?

Jo jag är definitvt en aning upprörd över att jag behövde göra detta överhuvudtaget.
Samtidigt är jag medveten om hur den stora big-corp marknaden funkar med minimala marginaler, där det kans snikas in och sparas in på pengar görs det då 95% av alla konsumenter ändå inte märker någon skillnad eller ens uppmärksammar detta fenomen.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604